handdator

Visa fullständig version : Vad fanns före rymden?


hobbitar
2004-11-17, 12:56
Nån här som har någon teori om vad som fanns före universum skapades? Och vad fanns före det? Vem skapade gud osv.....

Jag blir galen när jag tänker på detta!!!!

Föressten, vem skapade kolozzeum?

Papi
2004-11-17, 13:01
Tja, en teori är följande:
Om man antar att allt började med Big Bang, så betyder det att all energi, materia och tid osv var koncentrerad till en punkt som sedan exploderade.
Eftersom tidsbegreppet inte existerade förräns Big Bang skedde, så kan man inte tala om "innan Big Bang".
Hur länge den "punkten" existerade är oväsentligt eftersom tid inte fanns då.
Nåt i den stilen... :rolleyes:

heinz
2004-11-17, 13:03
vet inte, men jag misstänker att grub har någon studie om detta :D

Frazze
2004-11-17, 13:06
heinz: Du får en humorpoäng för det där

hobbitar: Du har inga andra små lätta frågor att ta itu med såhär på förmiddagen?

edit: min personliga åsikt är att vi är alldeles förblindade av vårt sätt att uppfatta tiden, och att det är svårt att prata om något "före".

acke_t
2004-11-17, 13:06
Stephen Hawking tar upp det i boken A Brief History of Time.
Rekommenderad läsning

B-jay
2004-11-17, 13:09
Tja, en teori är följande:
Om man antar att allt började med Big Bang, så betyder det att all energi, materia och tid osv var koncentrerad till en punkt som sedan exploderade.
Eftersom tidsbegreppet inte existerade förräns Big Bang skedde, så kan man inte tala om "innan Big Bang".
Hur länge den "punkten" existerade är oväsentligt eftersom tid inte fanns då.
Nåt i den stilen... :rolleyes:

Men var befann sig all materia och all energi inna big bang då, om inte universum fanns! :confused:

Frazze
2004-11-17, 13:11
B-jay. I denna punkt som senare exploderade. Det är väl ungefär så långt man kommit :D

RobbeliRobban
2004-11-17, 13:19
Teori: "Tid" är inget som skapades genom någon "Big bang", tid är både cykliskt och linjärt . Big bang är inte begynnelsen, bara en repetition i en evig serie

Inte ens gud kan förstå begreppet evigt och oändligt, och inte ens han (hon?) förstår allt bakom vad som skapade han (hon).

Slartibartfast
2004-11-17, 13:22
Gud skapade allting. What´s the problem? :confused:

Papi
2004-11-17, 13:24
Inte ens gud kan förstå begreppet evigt och oändligt, och inte ens han (hon?) förstår allt bakom vad som skapade han (hon).

Var har du fått det ifrån? Om Gud finns, så kan du ju inte avgöra vad han/hon/den vet...?

Att förstå begreppet oändlighet är det väl rätt många matematiker som gör. Vi kan inte föreställa oss något oändligt, men man kan ju förstå begreppet ändå.
T ex antalet udda heltal är lika många som antalet heltal, eftersom båda antalen är oändligt stora.
Nån matematiker som kan förklara bättre?

Dav0d
2004-11-17, 13:28
Jag som absolut inte är troende skrattar åt folk som iallafall tror att Gud är en person. Dom som är någorlunda smarta och måste ändå tro på något som skänker dem hopp borde förstå att Gud isåfall är en övre makt. Inte någon personlighet.

Alltså vad är snacket om HON & HAN, eller tankar & känslor som gud ska besitta..?

RobbeliRobban
2004-11-17, 13:28
Var har du fått det ifrån? Om Gud finns, så kan du ju inte avgöra vad han/hon/den vet...?

?


jag är gud, så jag är väl kvalificerad till att avgöra vad jag vet och inte vet? Däremot har jag svårt att avgöra min könsidentitet, men det lutar åt man.

Papi
2004-11-17, 13:30
Du visste ju inte ens ditt eget kön i så fall! :naughty:

(Du editerade snabbt där) :D

Piranha
2004-11-17, 13:36
Innan jorden blev till var allt tårta ... jordgubbstårta !

adde
2004-11-17, 13:40
Jag har flera gånger hamnat i diskussioner med Jehovas vittnen (får väl börja med att säga att jag har inget emot dem alls, har kompisar som är JV).

Nåja, som mot exempel på att allt i bibeln inte KAN vara sant tog jag upp att om man räknar åldern på alla generationer i bibeln, ni vet; Noa var 110 år när han fick XXX och levde tills han blev 980 år... alla generationer (utom möjligen två) finns med och lägger man ihop alles zusammen föddes Jesus ca 4000 efter jordens skapelse.

Ni tror väl inte (sa jag till personenerna i fråga) att jorden är 6000 år gammal?
-jojomensan, det trodde dom. (dessutom tog dom på sig äran om att JV gjorde uträkningarna själva på 70 talet....)

Så nu vet ni det. Jorden ÄR 6000 år, varken mer eller mindre

/adde

mmartin
2004-11-17, 13:41
enkelt.

All energi drogs ihop och exploderade till den himlen vi har idag (big bang). Det är väl ingen vågad gissning att denna energin så småningom dras ihop igen till en koncentrerad punkt och sen pang igen.. upprepande mönster, tror det är den enda någorlunda troliga teorin forskare fått fram.

Gud?? snälla, detta drogs upp i historier för 2000 år sedan och var myter som blev en bibel, och är den längst bevarade myten/lögnen/skrönan som finns! just den tiden är vetenskapligt bevisat att människor var otroligt påverkade för sägner och därför startades och avslutades myter och sägner i princip dagligen och florerade i massor, ett under att just detta hålls kvar. Omöjligt att bevisa men annars hade den troligen knäckts lika enkelt som en del andra från den tiden "jorden var platt", "mannen som bar hela VÄRLDEN på sina axlar över en flod", "tomtar, troll och monster" finns ganska mycket gamla skröner som man egentligen tycker att människor inte borde gå på än idag...

behöver jag tillägga att jag definitivt inte är kristen? :D he he nu har jag brännt ur mig det iaf :thefinger

mvh

Papi
2004-11-17, 13:48
Jag tror faktiskt att den senaste forskningen av dagens astronomer tyder på att universum inte kommer att dra ihop sig till en Big Crunch utan fortsätta expandera. Materians acceleration är för hög för det...
Men å andra sidan har de ju inte ens koll på hur mycket av universum som är materia...

Dav0d
2004-11-17, 13:50
Jag tror faktiskt att den senaste forskningen av dagens astronomer tyder på att universum inte kommer att dra ihop sig till en Big Crunch utan fortsätta expandera. Materians acceleration är för hög för det...

Det stämmer, men man har ju ingen aning om när det händer. Om deras sätt att räkna ut detta stämmer så kan dom ändå inte tyda miljarder år in i framtiden :).

Metal_boy_
2004-11-17, 13:58
Gud......jag tror inte att Gud är en personlighet..och jag kan bevisa att Gud finns när det gäller mitt sätt att tro på han...Gud är den goda makten, bra saker som händer är alltså Guds makt

hobbitar
2004-11-17, 14:00
Men vad finns utanför själva universum??
Eller kan det vara så att om man åker till slutet på universum så kommer man till början på inversum? Typ som man gör i snake 2 på Nokia 6210, om man kör rakt upp i displayen kommer man ut därnere.

Frazze
2004-11-17, 14:01
Men vad finns utanför själva universum??
Eller kan det vara så att om man åker till slutet på universum så kommer man till början på inversum? Typ som man gör i snake 2 på Nokia 6210, om man kör rakt upp i displayen kommer man ut därnere.
Det är en teori

adde
2004-11-17, 14:03
Men vad finns utanför själva universum??
Eller kan det vara så att om man åker till slutet på universum så kommer man till början på inversum? Typ som man gör i snake 2 på Nokia 6210, om man kör rakt upp i displayen kommer man ut därnere.

Början av universom? början i tiden eller i rummet? kan du definera början på någonting som existerar i rummet (eller ÄR rummet)?

/adde

hobbitar
2004-11-17, 14:06
Början av universom? början i tiden eller i rummet? kan du definera början på någonting som existerar i rummet (eller ÄR rummet)?

/adde

Ja om universum är som ett stort rum, om man går in i väggen på ena sidan så kommer man ut på motsatt sida.

Ähh jag kan inte förklara!!!, jag gick Handelsprogrammet för bövelen! :insane:
:)

blunder
2004-11-17, 14:09
Man tror att dagens universum är platt och kommer att utvidga sig hela tiden. Det finns flera andra teorier, men i dagsläget verkar det ovan mest troligt. Så som sagt blir det troligen inget "Big Crunch", men vem vet.. Finns fortfarande mycket som är okänt och som tyvärr förklaras med Mörk- materia/energi.. Så vi får se om någon smart person kan förklara universum utan dessa ingredienser.

Metal_boy_
2004-11-17, 14:22
Men vad finns utanför själva universum??
Eller kan det vara så att om man åker till slutet på universum så kommer man till början på inversum? Typ som man gör i snake 2 på Nokia 6210, om man kör rakt upp i displayen kommer man ut därnere.

då måsste det ju va nån slags telepati??....men jag tycker ändå att det måsste va något bakom en vägg...finns alltid nått mer bakom en sak...en sak kan inte hålla på i evigheter....man blir dum i huvet av att tänka på det där....som många tror så tror jag me att vi är skapad med begränsat intelekt för det där med rymden, vi ska inte veta det helt enkelt...rymden kanske är en liten atom i en helt annan värld där förklaringar på saker o ting är helt annorlunda..och då finns det fler atomer än oss ...vi kanske är nått som inte syns i en annan värld helt enkelt

spas
2004-11-17, 14:23
Jag som absolut inte är troende skrattar åt folk som iallafall tror att Gud är en person. Dom som är någorlunda smarta och måste ändå tro på något som skänker dem hopp borde förstå att Gud isåfall är en övre makt. Inte någon personlighet.

Alltså vad är snacket om HON & HAN, eller tankar & känslor som gud ska besitta..?

Är man troende så är det väll inte helt orimligt att man ska se Gud som någon form av person. Dels med tanke på att som troende försöker man tro på det som står i Bibeln och där står att Gud skapade människan till sin avbild och människor finns som män och kvinnor. Som kristen tror man dessutom på en treenig Gud och 2 utav de 3 delarna är mansgestalter fadern och sonen. Enligt mig är det isåfall löjligare att tro på Gud och sedan göra om "honom" så att "han" passar bättre in i ens egen världsbild. En gud skapad utav folk är inte värd specielt mycket. Sen om den Gud bibeln talar om är påhittad av människor eller inte är upp till var och en att tro på eller inte. Man är varken dummare eller smartare för att man tror eller inte tror. Det finns väldigt många smarta och högt utbildade personer som tror och det finns väldigt många med noll koll som inte tror. Enligt det kristna tron så skapades inte människorna för att tro utan för att välja att tro, dvs det krävs alternativ. Vissa väljer det ena andra det andra.

Hoppas nu inte att denna tråden spårar ur som det brukar när folk inte riktigt vet vad de talar om och likställer religiösa med idioter som inte fattar bättre och dessutom bär ansvar för allt skit som hänt i kyrkans namn genom historien.

Personligen vet jag inte vilket som känns orimligast. Att allt skapats av Gud eller att allt bara låg under en obestämd tid i en liten punkt som exploderade och blev universum där vissa fick medvetande medan andra atomsamlingar fick bli stenar eller vatten etc.

Frazze
2004-11-17, 14:31
telepati?

Karl_alfred
2004-11-17, 14:37
Gud skapade allting. What´s the problem? :confused:
Det finns ingen Gud!

Klo
2004-11-17, 14:40
I skapelsens begynnelse fanns ENDAST den allsmäktige Robbelirobban!!!!!

Så nu vet alla, slutdiskuterat :angel:

kal_erixon
2004-11-17, 14:41
då måsste det ju va nån slags telepati??....men jag tycker ändå att det måsste va något bakom en vägg...finns alltid nått mer bakom en sak...en sak kan inte hålla på i evigheter....man blir dum i huvet av att tänka på det där....som många tror så tror jag me att vi är skapad med begränsat intelekt för det där med rymden, vi ska inte veta det helt enkelt...rymden kanske är en liten atom i en helt annan värld där förklaringar på saker o ting är helt annorlunda..och då finns det fler atomer än oss ...vi kanske är nått som inte syns i en annan värld helt enkelt


tänk dig att du springer runt på en boll :D men om man springer "inåt" i bollen då? samma sak där. som en kedja...
om någon kommer med nån klurig fråga svarar man, "människan är inte smart nog för att förstå sånt här" :D

nån som KORTFATTAT kan förklara exakk vad som gäller i strängteorin. och hur ställer den sig till big bang? händer samma sak i de parallela världarna?

DTH
2004-11-17, 14:45
Jag tror på att Gud har skapat allting och att Jesus är hans enfödde son och den ENDA frälsningen från den EVIGA förbannelsen i helvetet där man får LIDA för EVIGT.

hobbitar
2004-11-17, 14:47
Jag har svaret nu!

Jehovas var här precis, jag sa att vi snackade om det här på Kolo men att vi inte hade kommit fram till ett svar. Jag fråga om hon visste, då svarade hon

"Enkelt. Gud skapade jorden och himmeln"

Så nu vet ni!

kal_erixon
2004-11-17, 14:50
Jag har svaret nu!

Jehovas var här precis, jag sa att vi snackade om det här på Kolo men att vi inte hade kommit fram till ett svar. Jag fråga om hon visste, då svarade hon

"Enkelt. Gud skapade jorden och himmeln"

Så nu vet ni!

är det så att gud skapade allt så vill jag ha tag i honom.
mitt högra bröst är mindre än de vänstra!!! :insane:

hobbitar
2004-11-17, 14:53
är det så att gud skapade allt så vill jag ha tag i honom.
mitt högra bröst är mindre än de vänstra!!! :insane:


11 Budordet:

Du skall icke skylla dina misstag på andra
;)

kal_erixon
2004-11-17, 14:54
11 Budordet:

Du skall icke skylla dina misstag på andra
;)

hehe tur att jag inte är religös då :D

adde
2004-11-17, 14:55
då måsste det ju va nån slags telepati??....men jag tycker ändå att det måsste va något bakom en vägg...finns alltid nått mer bakom en sak...en sak kan inte hålla på i evigheter....man blir dum i huvet av att tänka på det där....som många tror så tror jag me att vi är skapad med begränsat intelekt för det där med rymden, vi ska inte veta det helt enkelt...rymden kanske är en liten atom i en helt annan värld där förklaringar på saker o ting är helt annorlunda..och då finns det fler atomer än oss ...vi kanske är nått som inte syns i en annan värld helt enkelt

Telepati? vad har tankeläsning med dethär att göra?

Ett kul exempel på det som jag tror hobbitar är inne på är ett Möbiusband. klipp en remsa papper och tejpa ihop till en ring, men vrid pappret ett halv varv innan du tejpar ihop det. Då får du ett möbiusband. Nu tar du en penna och ritar ett rakt sträck längs bandet. Då kommer du efter ett tag tillbaka till där du började! Du har alltså gått rakt fram och kommer endå tillbaka till samma punkt. Ännu roligare (?) blir det om man sen klipper bandet längs linjen :D

/adde

hobbitar
2004-11-17, 14:56
Telepati? vad har tankeläsning med dethär att göra?

Ett kul exempel på det som jag tror hobbitar är inne på är ett Möbiusband. klipp en remsa papper och tejpa ihop till en ring, men vrid pappret ett halv varv innan du tejpar ihop det. Då får du ett möbiusband. Nu tar du en penna och ritar ett rakt sträck längs bandet. Då kommer du efter ett tag tillbaka till där du började! Du har alltså gått rakt fram och kommer endå tillbaka till samma punkt. Ännu roligare (?) blir det om man sen klipper bandet längs linjen :D

/adde

Ja det var just det jag menade!

Honn
2004-11-17, 14:57
är det så att gud skapade allt så vill jag ha tag i honom.
mitt högra bröst är mindre än de vänstra!!! :insane:
Skicka ett PM till Robbelirobban och se om han inte kan fixa det :) .

RobbeliRobban
2004-11-17, 15:11
Honn o Klo: :laugh:

Rockhard
2004-11-17, 15:29
Eftersom det finns 10 gånger mer gravitation i universum än vad det borde göra med tanke på massan så är en teori att det finns massa parallella universum varifrån gravitationen har läckt in från. (Läste det i nån artikel)

Och nu mitt bidrag till vetenskapen.....om vi har mer gravitation så borde andra universum mindre än vad dom borde ha. Varför jämnas inte detta ut efter nån sorts diffusion-princip? Jo, mellan universumen finns ett "filter" som inte släpper igenom någon gravitation. MEN vid big bang öppnas filtret och gravitation släpps igenom (det är ju trots allt en ganska stor smäll). Det sker alltså en massa big bang i parallella universum hela tiden och därför får vi hela tiden mer gravitation. Om några miljarder år har vi kanske 25 ggr för mycket gravitation och då börjar vårt universum cruncha.

Nu är det bara för nån här att sno min idé så kommer nobelpriset på posten sedan...glöm inte att nämna mej i tacktalet bara :thumbup:

Papi
2004-11-17, 15:31
Eller så har forskarna inte hittat all materia ännu bara...

Rockhard
2004-11-17, 15:33
Eller så har forskarna inte hittat all materia ännu bara...

Det kommer dom inte att göra heller. Svart materia är bara ett sätt att säga att deras beräkningar är åt helsike.

laham
2004-11-17, 16:06
Nån här som har någon teori om vad som fanns före universum skapades? Och vad fanns före det? Vem skapade gud osv.....

Jag blir galen när jag tänker på detta!!!!

Föressten, vem skapade kolozzeum?
Gud skapade allt.Ingen skapade gud som jag sa förut om nån
hade skapat gud så hade han inte varit skaparen.

Enligt forskare så var universum bara rök,precise som när
sjärnor bildas

gud säger i koranen: Then He turned to the heaven when it was smoke... (Quran, 41:11)

så universum var av rök.Och av den röken formades och separerades
allt så resultatet blev big bang

gud säger i koranen gällande big bang:Have not those who disbelieved known that the heavens and the earth were one connected entity, then We separated them?... (Quran, 21:30)

Sen så nämnde nån att universum expanderas

gud säger i koranen:It is We Who have built the universe with (Our creative) power, and, verily, it is We Who are steadily expanding it. (Surat adh-Dhariyat: 47)

Jense
2004-11-17, 16:20
Jag brukar säga "jag lever i 75-80 år, min tid ska inte gå till att sitta i 40 år och tänka på hur universum som vi känner det idag skapades, för att det sen ska försvinna igen

Fatalist
2004-11-17, 16:21
enkelt.

All energi drogs ihop och exploderade till den himlen vi har idag (big bang). Det är väl ingen vågad gissning att denna energin så småningom dras ihop igen till en koncentrerad punkt och sen pang igen.. upprepande mönster, tror det är den enda någorlunda troliga teorin forskare fått fram.

Gud?? snälla, detta drogs upp i historier för 2000 år sedan och var myter som blev en bibel, och är den längst bevarade myten/lögnen/skrönan som finns! just den tiden är vetenskapligt bevisat att människor var otroligt påverkade för sägner och därför startades och avslutades myter och sägner i princip dagligen och florerade i massor, ett under att just detta hålls kvar. Omöjligt att bevisa men annars hade den troligen knäckts lika enkelt som en del andra från den tiden "jorden var platt", "mannen som bar hela VÄRLDEN på sina axlar över en flod", "tomtar, troll och monster" finns ganska mycket gamla skröner som man egentligen tycker att människor inte borde gå på än idag...

behöver jag tillägga att jag definitivt inte är kristen? :D he he nu har jag brännt ur mig det iaf :thefinger

mvh


Bra mmartin, äntligne någon som förstår att allt rabbel om olika gudar är påhittat nånsens. Jag tycker det är löjligt att välja en gud och tro till 100% på just den guden när det finns flera andra gudar som också påstås vara ensamma där uppe.. Varför begränsa sina liv med massa onödiga regler (kyskhetslöften.. eh?) när man bara lever en gång? Lev livet gott folk..


ehh.. utsvävning :em:

drkrupp
2004-11-17, 17:14
gud säger i koranen: Then He turned to the heaven when it was smoke... (Quran, 41:11)

gud säger i koranen gällande big bang:Have not those who disbelieved known that the heavens and the earth were one connected entity, then We separated them?... (Quran, 21:30)

gud säger i koranen:It is We Who have built the universe with (Our creative) power, and, verily, it is We Who are steadily expanding it. (Surat adh-Dhariyat: 47)

Jag som alltid trott att Gud pratade svenska. :confused:

mangemani
2004-11-17, 17:32
Nån här som har någon teori om vad som fanns före universum skapades? Och vad fanns före det? Vem skapade gud osv.....

Jag blir galen när jag tänker på detta!!!!

Föressten, vem skapade kolozzeum?



en liten klurigare fråga måste väl ändå vara,vad finns bortomför universum?och bortom det och bortom det och bortom det ;) .
tror inte människan har den kapaciteten att ens tänka så långt.

acke_t
2004-11-17, 17:46
behöver väl inte nödvändigtvis finnas något bortom universum?

mangemani
2004-11-17, 17:48
behöver väl inte nödvändigtvis finnas något bortom universum?


jo nått måste det väl finnas,kanske inte planeter osv,men nått måste det ju finnas.

Rockhard
2004-11-17, 17:54
jo nått måste det väl finnas,kanske inte planeter osv,men nått måste det ju finnas.

Allting har ett slut...så även "nått", vad kommer sen? Jag vet inte men "nått annat" kanske

laham
2004-11-17, 18:01
Jag som alltid trott att Gud pratade svenska. :confused:

hittade dem på svenska.
hittade dock inte den första versen men ska leta om du vill

vers2."Ser inte de otrogna att himmlarna och jorden var som en förenad massa innan vi klöv dem itu....Ska dem då inte tro."

vers3."Himmlen har Vi byggt med kraft, sannerligen utvidgar Vi den"

Peter
2004-11-17, 18:08
Föressten, vem skapade kolozzeum?

Joachim Bartoll (med risk för att någon redan svarat på den)

mangemani
2004-11-17, 18:26
Allting har ett slut...så även "nått", vad kommer sen? Jag vet inte men "nått annat" kanske


hmm,men låt oss säga att universum är x antal mil åt vardera håll,tar det då slut när man har åkt dom milen?åker man rakt in i en vägg eller nått som symboliserar att här tar universum slut?

Garnax
2004-11-17, 18:52
Jag tillhör gruppen som tror på flera universum, tycker det är naivt att tro att det finns 1.

En kvark är en microindivid i oss men en macroindivid för det som är mindre än den. En cell är en microindivid för oss men en macroindivid för det mindre som finns i den. Vi är en macroindivid för alla celler t.ex men en microindivid i vårat solsystem. Vårat solsystem är en macroindvid för oss men en microindivid i universum och vårat universum är en macroindivid för allt som är mindre i det men står under samma lagar och är alltså en microindivid för något annat.


Frågar man en kvark hur stor en cell är svarar han oändlig, frågar man cellen om hur stor en människa är svarar den oändlig. Om man frågar en människa om hur stort universum är blir samma sak. Och frågar man universum?

Något som växer och expanderar expanderar ut i något befintligt.
Inget kan expandera ut i något som inte finns.

Jag ser ett universum i allt, det finns ett helt universum i en ända atom, idag tror de att kvarken är det minsta, men i kvarken rymms det också ett universum i all oändlighet.

Från våran punkt kan man se att cellen inom oss kan delas om o om igen i all oändlighet, när man nått en kvark är det bara våra ögon som nått ett stopp.
Precis som man för inte länge sedan trodde molekylen var det minsta. Och att vårat solsystem var det ända.


Hur bra du än är finns det alltid någon någonstanns som är bättre samma sak gäller universa hur stora de är finns det alltid något som är större.

TommyBoy
2004-11-17, 18:55
Universums storlek definieras av diametern av den cirkel av materia som slungats ut från big bang. Diametern är i runda tal 15 miljarder ljusår. bortom detta finns alltså ingen "vägg" utan förmodligen bara tomrum och så småningom andra universa.
Jag är ingen fast anhängare av big bang teorin men faktum är att universum expanderar och nyligen har man också sett att expansionen accelererar. Man kan därför tänka sig att dragningskraften från de omgivande universan överstigit densiteten av vårt eget universum och därför drar partiklarna jämnt åt alla håll. Således en ökad acceleration.

Det är komiskt bortom alla gränser att vissa anser det mer sannolikt att spöken, gudar, tomtar o troll styr vad som händer än att man inser att slump och naturligt urval skapat allt som det är. Gör om processen från början och allt hade varit annorlunda.

mangemani
2004-11-17, 19:13
som sagt,människan kan inte tänka(nästan inte ens fantisera)så långt.
ok,det kanske finns flera universum,men sen då?det kan finnas miljarders miljarder med universum,men sen?vad finns?
man kan ju inte säga att där finns ett tomrum,jag menar,vad finns bortom det tomrummet då?

försöker inte skapa nån slags "negativ" diskussion nu,vill bara höra lite tankar om det eftersom jag själv har funderat på detta.

Thin Lizzy
2004-11-17, 19:25
Om man tittar sig runt om i naturen (och sin egen kropp för all del) och
inser hur välordnat allt är ner i minsta atom,är det, tycker åtminstone jag, svårt att tänka att det inte finns någon tanke bakom.


Kan allt detta vara slumpens verk?
Big Bang - Var det slumpen som satte i gång den?

Yankeee
2004-11-17, 19:27
Om man tittar sig runt om i naturen (och sin egen kropp för all del) och
inser hur välordnat allt är ner i minsta atom,är det, tycker åtminstone jag, svårt att tänka att det inte finns någon tanke bakom.


Kan allt detta vara slumpens verk?
Big Bang - Var det slumpen som satte i gång den?

Om man tittar sig runt i om universum och ser alla miljarder planeter så förstår man att sannolikheten att det någonstans skulle "fungera" är ganska stor.

Garnax
2004-11-17, 19:28
Om det krävs en viss ordning för något att hända som big bang så är det bara en fråga om tid.

Det kan ta miljarder år innan den ordningen kommer så en "big bang" är resultatet. Sen är det bara vänta, förr eller senare kommer det om man ser det under ett stort nog tidsspektra.

TommyBoy
2004-11-17, 19:29
Det går alldeles utmärkt att säga att det finns ett tomrum. Problemet är att de flesta inte kan tänka i , låt säga större banor.
Allt som finns bortom det syliga universum är baserat på ren teoretisk diskussion. Dessa diskussioner får baseras på vad som är rimligt att anta.
Allt får naturligtvis också baseras på att detta tomrum är oändligt, alltså finns ingen början eller slut. Människan är besatt av sin tanke att allt är begränsat, men si själva verket är det få saker som är bgränade, energi är en sak som all väl lärt sig i skolan saknar början eller slut, den ändrar bara form.

Tänk dig att du sitter i en båt på en sjö som saknar början och slut. På vattenytan ser du här och var små bollar av varierande storlek som flyter omkring. Dessa är olika universa och sjön är det tomrum som existerar mellan.

Om man tittar sig runt om i naturen (och sin egen kropp för all del) och inser hur välordnat allt är ner i minsta atom,är det, tycker åtminstone jag, svårt att tänka att det inte finns någon tanke bakom.

Allting är inte välordnat, allt existerar i en bräcklig balans i ett kaos. Allting är statt i ständig förändring. Balansen existerar eftersom det inte finns något alternativ.
Att det ser välordnat ut beror på att föränding ofta tar lång tid, det vet väl alla som försöker lägga på sig några kilo muskler. ;)

hobbitar
2004-11-17, 19:36
Men det bästa är nog att vara kristen IFALL det skulle finnas en gud. Tänk sen när/om man kommer upp till himmeln, gud lär ju vara grymmt lack om man avfärdat hans existens!

Gud: "Var det du som sa att jag bara var ett stort skämt"

Fatalist: "Ehh, näe det har jag aldrig sagt" (Fatalist svettas och skakar som en vibrerande dildo)

Gud: Men jag såg ju att du skrev på kolozzeum att du inte var kristen! Nå, är du kristen eller ej!!!?"

Fatalist: Ehh men det var ju Jense som loggade in på mitt konto och skrev det, herre gud jag ÄR kristen, jag lovar!!! (gråter som ett litet barn)

Gud: Ok min gosse, jag förlåter dig, du får komma in till himmelen men när den där Jense kommer hit ska jag rövknulla han ända ner till helvetet!!!!!!

Garnax
2004-11-17, 19:37
Gränsdragningsprincipen är en inre företelse och därför placerar vi den även utom oss och det ska alltid finnas gränser för allt.

Det minsta vi kan se är det minsta som finns, det största vi kan se är det största som finns.

När vi ser något mindre /större är det de största/minsta som finns, och efter att vi under 100 år sett så mycket som är större och mindre än det vi tidigare trott så sätter vi fortfarande gränsen att det är de minsta som finns.

Flera universum är mycket logiskt. Forskare ställer sig inte nekande till det heller då universum agerar som det gör.

Om något ökar utan att det själv fått mer kraft så dras det av något annat, mycket logiskt.

Accelererar din bil fortare utan att du gasar så är det något annat som får den att öka, en backe o jordens dragningskraft kanske, eller så kanske en annar bil drar din och gasar osv.

Chrilleman
2004-11-17, 19:57
Om man tittar sig runt om i naturen (och sin egen kropp för all del) och
inser hur välordnat allt är ner i minsta atom,är det, tycker åtminstone jag, svårt att tänka att det inte finns någon tanke bakom.
Kan allt detta vara slumpens verk?
Big Bang - Var det slumpen som satte i gång den?

Det finns ju teorier om att The Matrix är vår värld. Anledningen är att naturen är ordnad på så sätt att allt går att beräkna matematiskt.

Chrilleman
2004-11-17, 20:48
Lite referenser kan ju vara trevligt.

http://www.illustreradvetenskap.com/polopoly.jsp?d=147&a=552

http://www.simulation-argument.com/simulation.html

Ett argument som inte tas upp av illustrerad vetenskap, är ju drömmar. De känns ju verkliga, fast kroppen inte upplever nåt yttre stimuli. Alltså borde vi kunna uppleva världen "the matrix way".
Det är en intressant teori.

Jense
2004-11-17, 20:49
60-talet

Rockhard
2004-11-17, 21:08
Ett argument som inte tas upp av illustrerad vetenskap, är ju drömmar. De känns ju verkliga, fast kroppen inte upplever nåt yttre stimuli. Alltså borde vi kunna uppleva världen "the matrix way".
Det är en intressant teori.

Jag funderade på det där en gång och kom fram till att jag antagligen låg i koma och att alla människor och allt som händer runt mej bara var del av min dröm. Så jag frågade min lärare vad han trodde och han sa typ "JAG vet ju att jag finns och eftersom jag kan tänka finns jag". Så jag trodde jag blev överbevisad.....men om det var en dröm så är givetvis det svar mitt undermedvetna skulle ge mej, som en försvarsmekanism. Vi kan ju aldrig veta om vi lever som i matrix.

Rockhard
2004-11-17, 21:12
En annan grej jag kom på är ju att våran hjärna bara utnyttjar 1/8 av sin kapacitet. Varför används inte de resterande 7/8? Finns inte mycket som saknar funktion i naturen. Kanske är det så att det 7/8 bygger upp illusionen av en värld att leva i medans 1/8 används för att "leva" i den. Men varför skriver jag då det här till er om ni inte existerar? :rolleyes:

Dags att gå å lägga sej tror jag :sleep:

Hobbes
2004-11-17, 21:17
[QUOTE=Rockhard]En annan grej jag kom på är ju att våran hjärna bara utnyttjar 1/8 av sin kapacitet. Varför används inte de resterande 7/8? [QUOTE]

Allvarligt talat tror du sjalv pa den myten!!

Men visst backa garna upp med lite mer fakta tack!! ;)

Finns sakert en massa artiklar du kan finna om detta, nu snackar vi inte om artiklar fran en ding ding varld, utan fran exempelvis PsycInfo!

Edit: Snyggade till quoten bara!!

Bengan
2004-11-17, 21:28
Teori: "Tid" är inget som skapades genom någon "Big bang", tid är både cykliskt och linjärt . Big bang är inte begynnelsen, bara en repetition i en evig serie

Inte ens gud kan förstå begreppet evigt och oändligt, och inte ens han (hon?) förstår allt bakom vad som skapade han (hon).

Bra skrivet.... :cheers:
det första i allafall... gud är en :whipped:

acke_t
2004-11-17, 22:25
Det finns ju teorier om att The Matrix är vår värld. Anledningen är att naturen är ordnad på så sätt att allt går att beräkna matematiskt.


Allting är ju inte ordnat så vi kan räkna på det matematiskt.
Heisenbergs obestämdhetsrelationer säger ju bla att:
dtdW>= h/4pi
Dvs vi kan inte bestämma tiden exakt utan att energin blir obestämd.

puppas
2004-11-17, 23:40
Big bang var väl häromveckan då jag knäböjde sönder mina brallor på gymmet så röven tittade fram ?

Chrilleman
2004-11-18, 06:00
Allting är ju inte ordnat så vi kan räkna på det matematiskt.
Heisenbergs obestämdhetsrelationer säger ju bla att:
dtdW>= h/4pi
Dvs vi kan inte bestämma tiden exakt utan att energin blir obestämd.

Hmm, jag skrev det från vad jag kom ihåg av artikeln. Nu när jag har läst artikeln (i Illustrerad vetenskap) så inser jag att det var lite missvisande att skriva så.
Vad de menar är att den fysiska världen kan beskrivas av tal och enkla formler. Det finns ett antal grundämnen, som är uppbyggda av tre partiklar. Dessa hålls samman av fyra naturkrafter. Typ som en programmerare skulle byggt upp världen. I ett datorprogram är det ju även enkelt att skapa kontrollerad slumpmässighet.
För att knyta an till vad du skrev. Bara för att vi inte kan mäta dessa parametrar, så innebär det ju inte att de är omätbara. "The matrix" skulle ju kunna hålla reda på dessa värden.

kal_erixon
2004-11-18, 11:44
Men det bästa är nog att vara kristen IFALL det skulle finnas en gud. Tänk sen när/om man kommer upp till himmeln, gud lär ju vara grymmt lack om man avfärdat hans existens!

Gud: "Var det du som sa att jag bara var ett stort skämt"

Fatalist: "Ehh, näe det har jag aldrig sagt" (Fatalist svettas och skakar som en vibrerande dildo)

Gud: Men jag såg ju att du skrev på kolozzeum att du inte var kristen! Nå, är du kristen eller ej!!!?"

Fatalist: Ehh men det var ju Jense som loggade in på mitt konto och skrev det, herre gud jag ÄR kristen, jag lovar!!! (gråter som ett litet barn)

Gud: Ok min gosse, jag förlåter dig, du får komma in till himmelen men när den där Jense kommer hit ska jag rövknulla han ända ner till helvetet!!!!!!

tänk om gud är jude då? eller om de rent av är alllah som kommer slå jense med "käppen"

vxcv
2004-11-18, 14:37
Big bang var väl häromveckan då jag knäböjde sönder mina brallor på gymmet så röven tittade fram ?
Ganska säker på att big gang var då.

Jense
2004-11-18, 15:24
tänk om gud är jude då? eller om de rent av är alllah som kommer slå jense med "käppen"


Vem det än är, kommer jag kasa mig över den.. ta ett armlås och vråla "who's your daddy"

Bingo
2004-11-18, 15:57
Flera universum är mycket logiskt. Forskare ställer sig inte nekande till det heller då universum agerar som det gör.Universa utöver vårt eget ligger bortom den vetenskapliga horisonten. Vetenskapen har inget att säga om saken.

Din tro hör religionen till.

laham
2004-11-18, 16:13
tänk om gud är jude då? eller om de rent av är alllah som kommer slå jense med "käppen"
allah är arabiska ordet för gud

acke_t
2004-11-18, 18:09
Hmm, jag skrev det från vad jag kom ihåg av artikeln. Nu när jag har läst artikeln (i Illustrerad vetenskap) så inser jag att det var lite missvisande att skriva så.
Vad de menar är att den fysiska världen kan beskrivas av tal och enkla formler. Det finns ett antal grundämnen, som är uppbyggda av tre partiklar. Dessa hålls samman av fyra naturkrafter. Typ som en programmerare skulle byggt upp världen. I ett datorprogram är det ju även enkelt att skapa kontrollerad slumpmässighet.
För att knyta an till vad du skrev. Bara för att vi inte kan mäta dessa parametrar, så innebär det ju inte att de är omätbara. "The matrix" skulle ju kunna hålla reda på dessa värden.

Visst finns det en möjlighet att det är så, men för mig är det ytterst osannolikt och slumpmässighet är vad jag har förstått inget vi har möjlighet att skapa. Tex i datorprogram osv används slumptalsgeneratorer som visserligen ger tal som "nästan" är slumpmässiga, men riktigt slumpmässigt blir det aldrig. Vill man ha riktig slump för man väl kolla på radioaktivt sönderfall lr ngt i den stilen.

AndersHermansson
2004-11-18, 19:40
Loop Quantum Gravity, en lovande kvantiserad gravitationsteori under utveckling, kan tydligen beskriva ett universum som följd av big crunch, som följd av en big bang, som följd av ... ja ni förstår poängen. Det är dessutom en estetiskt tilltalande lösning. Ingen början, inget slut, bara ett ständigt oscillerande.

acke_t
2004-11-18, 19:42
Loop Quantum Gravity, en lovande kvantiserad gravitationsteori under utveckling, kan tydligen beskriva ett universum som följd av big crunch, som följd av en big bang, som följd av ... ja ni förstår poängen. Det är dessutom en estetiskt tilltalande lösning. Ingen början, inget slut, bara ett ständigt oscillerande.


låter intressant. Vet du var man kan hitta mer info?

AndersHermansson
2004-11-18, 19:49
Bara att googla på "Loop Quantum Gravity".
Kommer inte ihåg exakt var jag läste att det är möjligt att det är så som jag beskrev. Men det står säkert på flera ställen så du hittar säkert något!

Fatalist
2004-11-18, 21:01
allah är arabiska ordet för gud


Jag har för mig att våran SO-lärare översatte det som "den allsmäktige/den ende"? :D

Fatalist
2004-11-18, 21:03
Loop Quantum Gravity, en lovande kvantiserad gravitationsteori under utveckling, kan tydligen beskriva ett universum som följd av big crunch, som följd av en big bang, som följd av ... ja ni förstår poängen. Det är dessutom en estetiskt tilltalande lösning. Ingen början, inget slut, bara ett ständigt oscillerande.

Hur startade det hela då? :D

Människan kommer nog aldrig att förstå detta, inte förrän vi får bättre hjärnkapacitet (eller bättre förmåga att utnyttja den befintliga)

Sånt där är ju bara nonsens, varken nåt som går att bevisa eller förklarar något, tycker jag.

AndersHermansson
2004-11-18, 21:18
Hur startade det hela då? :D
Om den lösningen beskriver vårat universum så startade det aldrig.


Människan kommer nog aldrig att förstå detta, inte förrän vi får bättre hjärnkapacitet (eller bättre förmåga att utnyttja den befintliga)


Du får gärna kommentera din egen hjärnkapacitet. =)


Sånt där är ju bara nonsens, varken nåt som går att bevisa eller förklarar något, tycker jag.

Är vetenskap nonsens? Nej det håller jag verkligen inte med om!

MojjMojj
2004-11-18, 21:53
Hur startade det hela då? :D

Människan kommer nog aldrig att förstå detta, inte förrän vi får bättre hjärnkapacitet (eller bättre förmåga att utnyttja den befintliga)

Sånt där är ju bara nonsens, varken nåt som går att bevisa eller förklarar något, tycker jag.

Problemet är att människorhjärnan inte utvecklas till det bättre så snabbt som den borde göra. DÅ vi stoppar upp naturligt utval och makro-evolutionen blir ännulångsammare då.
Vi tror vi är så smarta enbart för att vi har högst hjärnkapacitet på jorden..

Dock är vår hjärna slöare (har därmed en sämre kapacitet) än människo-apor t.ex. chimpanser. Då det handlar om förmågan att registrera ett eller flera föremål och känna igen dess plats i ett evigt förändrande system.
Det är en "primitiv" hjärnfunktion. vilket vi inte behöver lika mycket.

Undrar hur många religione det finns och att alla dessa har rätt gör mig lite rädd. Tro på det här eller brinn i helvetet för EVIGT. Lev och tro på det här eller bli pånyttfödd som en daggmask.

Undrar vilket språk man pratar när man kommer till himmelen. Alla ska ju leva i frid och skit. så vi borde ju förstå varandra?...... :angel:

Kwon
2004-11-19, 09:51
Meningslös diskussion.

Hur skall vi kunna bevisa någonting?

Vem vet? Och varför bry sig?

Nä, ut o ragga på Golden Hits o Patricia eller rensa lax i Norge istället! :laugh:

:thumbup:

viktor88
2005-10-22, 20:56
Jag har flera gånger hamnat i diskussioner med Jehovas vittnen (får väl börja med att säga att jag har inget emot dem alls, har kompisar som är JV).

Nåja, som mot exempel på att allt i bibeln inte KAN vara sant tog jag upp att om man räknar åldern på alla generationer i bibeln, ni vet; Noa var 110 år när han fick XXX och levde tills han blev 980 år... alla generationer (utom möjligen två) finns med och lägger man ihop alles zusammen föddes Jesus ca 4000 efter jordens skapelse.

Ni tror väl inte (sa jag till personenerna i fråga) att jorden är 6000 år gammal?
-jojomensan, det trodde dom. (dessutom tog dom på sig äran om att JV gjorde uträkningarna själva på 70 talet....)

Så nu vet ni det. Jorden ÄR 6000 år, varken mer eller mindre

/adde

va snakar dom om,
jehovas vittnen tror att människan har funnits i 6000 år.
och jordens ålder vet dom inte.