handdator

Visa fullständig version : Äter jag för mycket fibrer?


B-jay
2004-11-17, 11:27
Jag har lite funderingar på om jag får i mig för mycket fibrer under en dag.

Mitt matschema ser ut så här:

Frukost: 3 dl minimjölk, 2 dl havregryn, 40 g vassleprotein, två teskedar psylliumfrön.

Mellanmål, Äpple el päron, 3 dl minimjölk, ev två knäckebröd med mjukost.

Lunch 100 g Pasta/ris, ca 200 gr kött/fisk/fågel grönsaker (broccoli, bönor, groddar el brysselkål.

mellanmål: som tidigare fast med en näve jordnötter också

Innan träning 50 g dextropur 25 g vassle

efter träning 50 g dextro 25 g vassle

Middag oftast som lunchen.

Kvällsmål en burk tonfisk, jordnötter.

vad tror ni?

Sverker
2004-11-17, 12:08
Du vet om att det finns massor av kostfibrer i jordnötter.

Du äter ju balanserat med fibrerna jämt fördelade över dagen.
Loppfröna till frukost känns lite onödigt faktiskt. Havregrynen sköter jobbet bra själv.

heinz
2004-11-17, 12:09
vad skulle faran vara då, att få i sig för mycket fibrer?

Sverker
2004-11-17, 12:19
Ja, det finns grupper av mäniskor, ffa i fattigare länder, som äter 200 - 250 g fibrer per dag, och lever alldeles utmärkt ändå.

Nackdelen är att fibrerna kan binda till sig viktiga mineraler, ex järn, och blockera upptaget it tarmen.

Frazze
2004-11-17, 12:20
vad skulle faran vara då, att få i sig för mycket fibrer?

Sämre näringsupptag och trasslig mage. Sedan har jag för mig att jag läst något om hormoner också, men det lämnar jag åt nån som med säkerhet kan säga vad det gick ut på.

heinz
2004-11-17, 12:24
ok ja det är ju inte bra

B-jay
2004-11-17, 12:48
Du vet om att det finns massor av kostfibrer i jordnötter.

Du äter ju balanserat med fibrerna jämt fördelade över dagen.
Loppfröna till frukost känns lite onödigt faktiskt. Havregrynen sköter jobbet bra själv.


Loppfröna har jag i drinken för att sänka GI då jag mixar den i mixer.

Borde kanske tillägga att all pasta jag äter är fullkornspasta och riset är paraboiled.

Frazze
2004-11-17, 13:02
Loppfröna har jag i drinken för att sänka GI då jag mixar den i mixer.

Borde kanske tillägga att all pasta jag äter är fullkornspasta och riset är paraboiled.

??? I och med att du käkar havregrynen tror jag GIt för den måltiden hamnar ganska lågt ändå. (förutsatt att du kokar dem?)

Sätt dig och räkna, kommer du upp i över 60g fiber på en dag i snitt så borde du kanske minska lite, eller i vart fall inte öka. Ligger du på låt säga exakt 61 gram och du inte upplever några problem med magen så verkar det ju funka bra.

B-jay
2004-11-17, 13:07
??? I och med att du käkar havregrynen tror jag GIt för den måltiden hamnar ganska lågt ändå. (förutsatt att du kokar dem?)

Sätt dig och räkna, kommer du upp i över 60g fiber på en dag i snitt så borde du kanske minska lite, eller i vart fall inte öka. Ligger du på låt säga exakt 61 gram och du inte upplever några problem med magen så verkar det ju funka bra.

Jag kokar inte grynen, utan mixar havregrynen, prottepulvret och loppfröna i mjölken i min mixer!

Frazze
2004-11-17, 13:09
Okej, då blev det ju lite annat. Blötlägger du loppfröna innan du mixar? Då tjäanr du mer i GI. Detsamma gäller om du anitngen blötlägger havregyrnen innan mix, eller låter den stå och "goa ihop sig" efter mixningen tills havregrynen blir lite mjukare.

B-jay
2004-11-17, 13:22
Okej, då blev det ju lite annat. Blötlägger du loppfröna innan du mixar? Då tjäanr du mer i GI. Detsamma gäller om du anitngen blötlägger havregyrnen innan mix, eller låter den stå och "goa ihop sig" efter mixningen tills havregrynen blir lite mjukare.

Nä, slänger ihop allt på en gång och mixar!
Men man skulle ju kunna slänga ner allt och låta det stå en stund under tiden jag duschar!

Johan
2004-11-17, 21:11
Jag hade jobbiga problem med min mage i somras när jag åt ganska mycket fiberberikad havregrynsgröt, visste inte då att det kunde vara fibrerna som orsakade problemet, men jag gissar på det nu.
Så ät inte för mycket fibrer.

Zakath
2004-11-17, 21:23
Jag hade jobbiga problem med min mage i somras när jag åt ganska mycket fiberberikad havregrynsgröt, visste inte då att det kunde vara fibrerna som orsakade problemet, men jag gissar på det nu.
Så ät inte för mycket fibrer.


Jag får också problem av just det :(
Blir jobbig i magen...