handdator

Visa fullständig version : Annorlunda Bänkpress


TrasMannen
2004-11-17, 10:32
jag har tränat av och till i 5 år. 23 år/175/70
Och en av favoritövningarna är bänkpress. Men jag lyfter lite "annorlunda" och vill gärna ha synpunkter på mitt annorlunda lyftsätt.

För det första har jag en annorlunda placering av stången mot handen, lite svårt att förklara. Jag håller ej runt stången (som man håller i ett baseballträ) så knogarna hamnar i linje med stången.
Jag håller stången så att den går mellan tumme och pekfinger för att sedan sluta i mitten av den nedre delen av handflatan ( slutet av tummuskeln ). För att sedan föra fingrarna runt stången för balans. Svårt att förklara. Se bild för placering av stången.

Varför jag gör såhär är för att jag får inte alls lika mycket belastning på handlederna. Jag klarar inte mer än 50 kilo i bänk med "normalt grepp" förän smärtan blir aldeles för hög.

Det andra jag gör är att dra bak axlarna (dra ihop skulderbladen) under setet. Bra/dåligt?

Jag håller även inte armarna längst med kroppen, utan jag vinklar dem så att det känns mest normalt. 45 grader kanske, vet inte riktigt.

Lite kommentarer skulle uppskattas.

mvh

Weird
2004-11-17, 10:48
hur man lägger stång i handen måste vara väldig induvidielt. sen att man dra ihop skulderbladen undre sig är bra om man vill öka ansträningningen av bröstmusklerna har jag för mig det andra vet jag ej hur du menar

Dogge
2004-11-17, 10:52
låter inte som om du gör något konstigt.

Åse Columbus
2004-11-17, 13:41
Låter normalt.....

Jag håller stången ungefär likadant....men den änden som är mot tummen är på andra sidan tummen..så stången hamnar direkt "över" handleden, även jag viker fingrarna över för stöd, sen kör jag sällan fristång utan passare, har jag ingen sådan kör jag i smithen.....

Åse

PopEye2
2004-11-17, 14:33
Tank Abbott såg jag höll så när han tog 300 i bänkpress utan tröjja, höll händerna som dig och ganska smalt på stången, han hade dock väldigt mkt studs på bröstkorgen.

TrasMannen
2004-11-17, 15:12
Man skulle kunna säga att det är "Elit grepp" :naughty:

Men hur är det med skulderbladstekniken. Inga fler som har synpunkter på det?

crux
2004-11-17, 15:54
nu när vi lika gärna snackar om bänken har jag bara en liten fråga:
måsta man dra ner stången till bröstet? jag stannar cirka 5 cm ovanför, jag tycker det känns bättre då...är det någon skillnad? är det det bättre träning för bröstet om man går enda ner?

tacksam för svar

slobban
2004-11-17, 16:03
du får ju mer belastning på bröst om du går ända ner. plus att du lär tappa styrka i bottenläget av att inte göra det. sen att det inte är ett godkännt lyft att man stanna 5cm ovanför kanske inte spelar sån stor roll.
men värst av allt, det är disco att inte gå ända ner...

crux
2004-11-17, 16:15
du får ju mer belastning på bröst om du går ända ner. plus att du lär tappa styrka i bottenläget av att inte göra det. sen att det inte är ett godkännt lyft att man stanna 5cm ovanför kanske inte spelar sån stor roll.
men värst av allt, det är disco att inte gå ända ner...
satan! nu jävlar! :whipped: . får börja med det nu då

drkrupp
2004-11-17, 17:00
Men hur är det med skulderbladstekniken. Inga fler som har synpunkter på det?

Det är bra att dra bak/ihop (och lägga sig på) skuldebladen. Jag ser alltid till att göra det. Då jobbar bröstet mer och axlarna mindre.

När det gäller teknik så vet jag inte hur jag håller händerna, men jag har armbågarna rakt ut från kroppen och lägger ner stången ganska högt upp på bröstet. Det känns som att jag får bättre sträck då, och triceps jobbar mindre.