handdator

Visa fullständig version : havregrynsgröt?


mallex
2004-11-17, 00:01
Jag har grävt lite och försökt leta upp information om havregrynsgröt...
Enligt <http://www.paulun.se/paulun.asp> ska havregrynsgröt ha 114 i gi.
Om det är snabba kolhydrater i havregrynsgröt vad gör det till ett så bra mål på morgonen, eller för den delen under hela dagen? Vad är det som är så nyttigt med havregrynsgröt? :em:

isato
2004-11-17, 00:43
Jag har grävt lite och försökt leta upp information om havregrynsgröt...
Enligt <http://www.paulun.se/paulun.asp> ska havregrynsgröt ha 114 i gi.
Om det är snabba kolhydrater i havregrynsgröt vad gör det till ett så bra mål på morgonen, eller för den delen under hela dagen? Vad är det som är så nyttigt med havregrynsgröt? :em:


microgröt kanske?? vanlig gröt tror jag inte ska vara så högt?

bonydrop
2004-11-17, 00:51
Det står att havregrynsgröt gjord på tunna gryn (½ mm) har ett GI på 114 och att havregrynsgröt gjord på tjocka gryn (1 mm) har ett på 76. Vet inte hur man vet vad som är vad dock

King Grub
2004-11-17, 09:11
Vanliga ångpreparerade standardgryn kokta till gröt i kastrull (AXA, t ex), har ett betydligt lägre värde. Ett medel på 74.

Extra tunna gryn kokta till gröt i kastrull har ett medel-GI på 112.

Micrar man grynen i stället får man plussa på en del på siffrorna ovan.

För en gångs skull är testerna dessutom gjorda just på svenska gryn.

Ref: Granfeldt Y, Eliasson A, Björck I. An examination of the possibility of lowering the glycemic index of oat and barley flakes by minimal processing. J Nutr 2000; 130: 2207-14.

King Grub
2004-11-17, 09:18
Vad är det som är så nyttigt med havregrynsgröt? :em:

Du får alla havregrynens näringsämnen fast med lägre GI än om du ätit grynen okokta, och näringsrikare kolhydratbas är svår att hitta, med en mycket bra fettsyresammansättning, mycket protein, mycket mineraler, vattenlösliga och GI-sänkande fibrer, och antioxidanter. :thumbup:

mallex
2004-11-17, 11:50
Ok härligt då är det bara att fortsätta trycka havregrynsgröt då. :eating:

Jay-Z
2004-11-17, 12:37
Ref: Granfeldt Y, Eliasson A, Björck I. An examination of the possibility of lowering the glycemic index of oat and barley flakes by minimal processing. J Nutr 2000; 130: 2207-14.

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/130/9/2207

DjaN
2004-11-17, 21:45
Vilka havregryn är bäst att göra microgröt på? Såg på Livsmedelsverket att det var väldigt mycket KJ i en del sorter.. Det är väl inte bra om det är för mycket?

Livsmedelsverket (havregrynen) (http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_result.asp?lk=&ln=havregryn&ug=&lg=&na=&ng=A:Minibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=)

King Grub
2004-11-17, 21:49
Vilka havregryn är bäst att göra microgröt på? Såg på Livsmedelsverket att det var väldigt mycket KJ i en del sorter.. Det är väl inte bra om det är för mycket?

Livsmedelsverket (havregrynen) (http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_result.asp?lk=&ln=havregryn&ug=&lg=&na=&ng=A:Minibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=)

Vanliga havregryn innehåller 340 kcal per 100 gram, fiberhavregryn 320. Kj och kcal är ett mått på hur mycket energi maten ger dig, inte något näringsämne du mäter upp i gram.

bonydrop
2004-11-17, 23:16
Hur stor skillnad är det egentligen på att koka gröten i kastrull än att göra den i micron?

King Grub
2004-11-18, 07:21
65-85 kanske blir 80-100 i stället.

fredde80
2004-11-18, 19:53
Gröt kokad på spisen är dessutom godare, sen är det bara att goffa i sig direkt ifrån kastrullen så "sparar" man disk på tallriken :thumbup:

King Grub
2004-11-18, 19:54
http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage11/9.gif @ goffa.

fredde80
2004-11-18, 21:13
Gröt skall goffas i all ära, och stort lass ska det vara med, lingonsylten finns alltid på plats. :hbang:

Tjuckot
2004-11-18, 22:22
hur mycket sänker ca 2-3 dl minimjölk GI värdet på microgröt då?

Knäböj
2004-11-18, 22:26
Jag kör havregryn tillsammans med vatten och kasein i mixern...Är det "onyttigare" än gröt?
Får i mig en del på det viset o gott är det ;)

fredde80
2004-11-18, 22:32
hur mycket sänker ca 2-3 dl minimjölk GI värdet på microgröt då?


Ingenting vad jag förstår, det sänker bara värdet om det ersätter kolhydrater ifrån gröten och inte om det tillförs som extra energi. ;)

Tjuckot
2004-11-18, 22:34
Ingenting vad jag förstår, det sänker bara värdet om det ersätter kolhydrater ifrån gröten och inte om det tillförs som extra energi. ;)

jag trodde mjölk sänkte GI?
eller jag har hittat på det?

fredde80
2004-11-18, 23:07
Minimjölk har lågt GI men högt II, värdet för II är dock för ett intag av 1000 Kj
~240kcal och ett lägre enrgiintag av mjölken ger inte lika stor höjning.

Du ska nog med gott samvete kunna dricka 2-3 dl minimjölk till din gröt, det gör jag.
Tror inte GI sänks på gröten nämnvärt av mjölken dock.

fredde80
2004-11-18, 23:18
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404

Tjuckot
2004-11-18, 23:25
mm, tack :)
Inte direkt orolig över mjölken i sig, och Insulin toppar m.m är inte något jag tänker alltför mycket på ;) Sen har jag förstått att mjölkens possitiva egenskaper är mer än de negativa? i rätt mängder dådå..

verkar som jag får börja se över mitt val av gröt på morgonen.. gah.

fredde80
2004-11-18, 23:28
Så livsavgörande är det inte att göra gröten i micron, men gör det på spisen för smakens skull åtminstone :thumbup: det är värt dom extra minuterna tycker jag.

Tjuckot
2004-11-18, 23:31
kanske ska försöka mig på det imorgon..
ajja, min jordgubbsylt tänker ja fan inte slut me iaf :p

fredde80
2004-11-18, 23:40
Jag kör alltid med lingonsylt, det är smaskens det, kokt ägg till är en höjdare också :eating:

Hades
2004-11-19, 00:54
Jag kör havregryn tillsammans med vatten och kasein i mixern...Är det "onyttigare" än gröt?
Får i mig en del på det viset o gott är det ;)
Högre GI blir det ju när du inte kokar dem, så lite mindre nyttigt kanske, men knappast onyttigt.

Metal_boy_
2004-11-19, 02:39
http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage11/9.gif @ goffa.


mitt smeknamn ju :em:

King Grub
2004-11-19, 07:13
hur mycket sänker ca 2-3 dl minimjölk GI värdet på microgröt då?

Du sänker inte GI:t allt på kolhydraterna från grynen. Du får ett lägre GI på måltiden som helhet, men de snabba kolhydraterna från i det här fallet grynen höjer ditt blodsocker precis lika mycket och fort i alla fall. Det går inte att räkna ut något "medel-GI", oavsett vad Paulun har skrivit. Skillnaden är att du inte riskerar blodsockerfall, eftersom du får mer (långsamma) kolhydrater som fyller på .

Skall man räkna ut en måltids GI genom logik så är det genom att titta på det totala fett- och proteininnehållet i första hand, sedan mängd och typ av kostfiber och påverkan av livsmedlen i fråga på surhetsgraden i magsäcken.

Alltså inget man kan göra själv, i praktiken.

Tar man blodtester stämmer de inte överens med vad man kan räkna ut på pappret genom logik, och GI har inget att göra med II.

"There was no association between GI and II. In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II."

"Venous blood was sampled for 2 h and analysed for glucose and insulin. Prediction equations were made by regression analysis. No association was found between predicted and measured GI."

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Kontenta: det går alltså inte att räkna ut några exakta värden med tabeller, matvåg och kalkylator. Fingervisningar - javisst. Att låta en större del av kolhydratinnehåller i en måltid utgöras av livsmedel med lägre individuellt GI höjer ju aldrig det totala GI:t. ;) Men det är många andra faktorer som spelar in, och kolhydraterna i sig är inte ens den mest betydande faktorn, så något exakt värde i ett "mixed meal" kan man inte kalkylera utan blodtester.

HenrY
2004-11-19, 09:59
Gröt måste vara det bästa som finns!:)
Jämt gröt, vassle och ägg på morgonen. Gott och superbra! :cheers: