handdator

Visa fullständig version : Ordning på övningar?


Maan76
2004-11-16, 22:18
Hej!
Jag har nu styrketränat i cirka 3 månader.
Jag tränar 3 ggr/vecka, har delat upp så jag kör varje muskelgrupp 1 gång per vecka.
Nu till min fråga som är: När jag t.ex kör mitt Bröst/Ben pass, i vilken ordning ska jag göra övningarna?
Ska jag köra bröst-bröst-bröst-ben-ben-ben...?
Eller kan jag blanda, t.ex bröst-ben-bröst-ben o.s.v?

Mvh Marcus

the OnE
2004-11-16, 22:23
om jag vore dig så skulle jag köra bröst för sig o sen ben efter...
om du känner för det så kan du supersetta nån övning alltså tex. kör 1 set bänk, 1set knäböj, 1set bänk, 1set knäböj o så....

märk inte några förslag nu detta va bara ett förslag... lycka till

Jag skulle nog inte heller köra bröst och ben på samma dag pga båda är så pass stora muskelgrupper... men du ska köra det som känns bäst... :D

Maan76
2004-11-17, 20:25
Tackar för svaret the OnE! :)
Är det ingen mer som har en åsikt?

Zera
2004-11-17, 20:31
Håller med the one ;)

TCOG
2004-11-17, 20:39
hur ser ditt träningsschema ut i övrigt?

swarre
2004-11-17, 20:56
Måste hålla med om att det låter lite galet att köra börst och ben under samma pass, efter mitt benpass är jag så slut att jag aldrig skulle orka en muskelgrupp till, speciellt inte bröst, men det är en anna fråga, känns det bra för dig ska du så klart köra så. Har du inte provat att lägga dom på separata dagar tycker jag dock att du ska prova det, så du får känna skillnaden.

Vad det gäller den ursprungliga frågan tycker jag att du ska konsetrera dig på en muskelgrupp åt gången, fokusering och koncetration är två ord som ag tycker du ska försöka ta fasta på. Även detta är så klart individuellt, prova dig fram till vad du tycker känns bäst, men som sagt, frågar du mig så bör du köra en muskelgrupp åt gången, och koncentreara dig på den. Blir lätt att man stelnar till om man väntar för länge mellan seten desutom, vilket lätt sker om man kör ett eller flera set innan man går tillbaks till den tidigare muskelgruppen, hoppas du förstår vad jag menar :)

Maan76
2004-11-17, 21:14
Tack för alla svaren!

Swarre: Jag förstår vad du menar. ;)

Mitt schema ser ut som följande:
Måndag: Bröst - 3 övningar 3x8 på alla, Ben - 4 övningar 3x10 på alla
Onsdag: Rygg - 4 övningar 3x8 på alla, Axlar - 3-4 övningar 3x8 på alla
Lördag: Biceps - 3 övningar 3x8 på alla, Triceps - 3 övningar 3x8 på alla. Mage - 2 övningar 3xmax.