handdator

Visa fullständig version : Förvara ris?


Bjorne
2004-11-16, 20:01
Tja!

Hade bara en snabb fråga.

Behåller ris sin smak och stannar någorlunda fräsht ifall man lagrar det i en lufttät låda i kylen? Brukar göra så med pasta och det smakar helt OK upp till två dagar efter (inte testat längre). Så nu undrar jag ifall det är likadant med ris, i sådant fall hur länge kan man ha det i kylen?

King Grub
2004-11-16, 20:06
Tja!

Hade bara en snabb fråga.

Behåller ris sin smak och stannar någorlunda fräsht ifall man lagrar det i en lufttät låda i kylen? Brukar göra så med pasta och det smakar helt OK upp till två dagar efter (inte testat längre). Så nu undrar jag ifall det är likadant med ris, i sådant fall hur länge kan man ha det i kylen?

Ja, det går bra. Lite (läs: rejält) torrt kan det bli, men helt ätbart. Räkna med samma tidsrymd som med pasta.

mini_Arnold
2004-11-16, 20:24
Tja!

Hade bara en snabb fråga.

Behåller ris sin smak och stannar någorlunda fräsht ifall man lagrar det i en lufttät låda i kylen? Brukar göra så med pasta och det smakar helt OK upp till två dagar efter (inte testat längre). Så nu undrar jag ifall det är likadant med ris, i sådant fall hur länge kan man ha det i kylen?
Jag har testat med både pastaoch ris.
5e dagen(fredag) började det smaka lite konstigt :D

raZmus
2004-11-16, 22:35
Om ni tycker det blir torrt, testa att tillsätta några matskedar vatten bara och koka upp det lite och rör runt. Blir som nytt :)

Bjorne
2004-11-16, 23:59
Så sikta in sig på max 4dagar då, sedan ösa på Uncle bens-sås för att få bort torrheten. Låter det där rimligt, eller bör man kanske passa sig för Uncle bens sås? Käkar dessutom Uncle bens-ris (jasminris).

Är den kosten helt wäck eller någorlunda sunt?

Sverker
2004-11-17, 07:18
Jasminris med högt GI och Uncle Bensås som är rätt sötsliskig.....finns det som är bättre....men kanske inte lika gott.

Det blir ju roligare i köket ifall du gör en egen sås och vanligt parboild ris eller fullkornsris är bättre m a p GI.

Allan
2004-11-17, 07:38
Släng kokt ris eller pasta i kokande vatten i femton sekunder, så blir det som nytt igen.

allan

skaparn
2004-11-17, 09:46
Stek riset tillsammans med ett ägg och krydda lite. Det fräschar upp nån dag gammalt ris.