handdator

Visa fullständig version : aktivera övre och nedre magmusklerna.


mange_
2004-11-16, 13:05
satt och tittade hemma i min anatomi bok om magmusklerna och läsde då att dom flesta stråken från rectus abdominis fäster in på intersectiones tendineae (det är senstråken som delar upp magen så att det blir rutor). Iallfall om detta nu stämmer så borde det vara möjligt att aktivera dom olika rutorna! Jag pratade med min lärare om detta på skolan och han visade faktiskt att han klarade av det. Han spände dom olika rutorna :) (ska tilläggas att han är ett motoriskt "geni"). Tänkte bara dela med mig, antar att det kommer bli mycket snack om fiberriktningar nu :)...

King Grub
2004-11-16, 13:53
Så här löper muskelfibrerna:

http://www.exrx.net/Graphics/RectusAbdominisWaist.gif

Det går inte att träna delar av muskelfibrerna. Det är allt eller inget.

Phys Ther. 2001 May;81(5):1096-101. Quantification of the differences in electromyographic activity magnitude between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during selected trunk exercises.

BACKGROUND AND PURPOSE: Controversy exists around exercises and clinical tests that attempt to differentially activate the upper or lower portions of the rectus abdominis muscle. The purpose of this study was to assess the activation of the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during a variety of abdominal muscle contractions. SUBJECTS: Subjects (N = 11) were selected from a university population for athletic ability and low subcutaneous fat to optimize electromyographic (EMG) signal collection. METHODS: Controlling for spine curvature, range of motion, and posture (and, therefore, muscle length), EMG activity of the external oblique muscle and upper and lower portions of rectus abdominis muscle was measured during the isometric portion of curl-ups, abdominal muscle lifts, leg raises, and restricted or attempted leg raises and curl-ups. A one-way repeated-measures analysis of variance was used to test for differences in activity between exercises in the external oblique and rectus abdominis muscles as well as between the portions of the rectus abdominis muscle. RESULTS: No differences in muscle activity were found between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle within and between exercises. External oblique muscle activity, however, showed differences between exercises. DISCUSSION AND CONCLUSION: Normalizing the EMG signal led the authors to believe that the differences between the portions of the rectus abdominis muscle are small and may lack clinical or therapeutic relevance.

z_bumbi
2004-11-16, 14:02
Att spänna enskilda rutor är det väl ingen som inte sagt att det går? Det hade jag två klasskompisar som roade sig med när jag gick i gymnasiet.

Problemet uppkommer när man ska ska spänna en ruta under belastning utifrån samtidigt som man inte ska spänna några andra som också utsätt för samma belastning. Ungfär som att dra i en kedja och få en länk på mitten att ta hela belastningen utan att man belastar de andra länkarna på samma gång.

Weird
2004-11-16, 14:26
men när jag tränar magen brukar jag bara känna att det tar i den övre delen är det muskelfästet eller tränar jag bara övredelen som inte går ;)

mange_
2004-11-16, 14:40
Att spänna enskilda rutor är det väl ingen som inte sagt att det går? Det hade jag två klasskompisar som roade sig med när jag gick i gymnasiet.

Problemet uppkommer när man ska ska spänna en ruta under belastning utifrån samtidigt som man inte ska spänna några andra som också utsätt för samma belastning. Ungfär som att dra i en kedja och få en länk på mitten att ta hela belastningen utan att man belastar de andra länkarna på samma gång.

jo men om man bara kan spänna en ruta, så borde det ju gå att bara använda en ruta när man curlar (en väldigt ligen curl). om muskeln nu fäster i senstråken emellan?!

nu pratar jag rent teoretiskt, så tycker jag att det borde gå att aktivera några fibrer lite mera en andra.

jwzrd
2004-11-16, 16:16
Jag har också länge funderat över detta, jag tycker mig kunna känna att det "tar" mer på nedre respektive övre av olika övningar. Vad är det man känner då? :confused: :)

HenrY
2004-11-16, 16:29
Jag har också länge funderat över detta, jag tycker mig kunna känna att det "tar" mer på nedre respektive övre av olika övningar. Vad är det man känner då? :confused: :)

Är nog mjölksyra som samlas på ett visst ställe enbart...
Samma om du vinklar benen när du tränar framsida lår, kan inte träna enbart en specifik del av låret utan det samlas enbart mjölksyra på en specifik del, vilket gör att det känns som man tränar enbart en del av låret.

mange_
2004-11-16, 16:49
Jag har också länge funderat över detta, jag tycker mig kunna känna att det "tar" mer på nedre respektive övre av olika övningar. Vad är det man känner då? :confused: :)

detta är iof bara att det blir lite större spännigar på senorna, därför känns det som det tar mer övre respektive nedre.

Är nog mjölksyra som samlas på ett visst ställe enbart...
Samma om du vinklar benen när du tränar framsida lår, kan inte träna enbart en specifik del av låret utan det samlas enbart mjölksyra på en specifik del, vilket gör att det känns som man tränar enbart en del av låret.

rectus femoris går ju också i teorin att träna endast. Då det är den enda lårmuskeln som gör en flexion i höftleden. dock så är ju andra muckler så mycket starkare här så dom kommer ju göra största delen av jobbet. men men.