handdator

Visa fullständig version : stor skillnad??


chriss
2004-11-16, 10:46
är det stor skillnad på olika proteintillskott??

nån skillnad måste det ju va när det skiljer så stort i pris??
jag är ute efter att köpa ett riktigt storköp av protein, gärna hyffsat billigt men man vill ju fortfarande ha kvalitet

King Grub
2004-11-16, 10:52
Det är skillnad i snabbhet.

Vasslekoncentrat är budgetalternativet; toppar vad gäller aminosyreutsöndring ungefär en timme efter det du ätit/druckit det. Ett hydrolysat toppar efter 20 minuter eller så.

Alltså får du ut proteinet till musklerna betydligt fortare med hydrolysat, vilket är en fördel kring träning. Vill du utnyttja en synergistisk effekt med maltodextrin eller dextros är det nästan ett måste, då dessa också toppar kring 20 minuter eller fortare.

Kasein är ett långsamt protein, lämpligt som mellanmåls- eller kvällsprotein. Här spelar några minuter hit eller dig i upptagshastighet ingen signifikant roll alls.

Weird
2004-11-16, 11:14
Det är skillnad i snabbhet.

Vasslekoncentrat är budgetalternativet; toppar vad gäller aminosyreutsöndring ungefär en timme efter det du ätit/druckit det. Ett hydrolysat toppar efter 20 minuter eller så.

Alltså får du ut proteinet till musklerna betydligt fortare med hydrolysat, vilket är en fördel kring träning. Vill du utnyttja en synergistisk effekt med maltodextrin eller dextros är det nästan ett måste, då dessa också toppar kring 20 minuter eller fortare.

Kasein är ett långsamt protein, lämpligt som mellanmåls- eller kvällsprotein. Här spelar några minuter hit eller dig i upptagshastighet ingen signifikant roll alls.
hur stor blit skilnaden i praktiken?? hur mycke mer muskler / år

B-jay
2004-11-16, 11:29
hur stor blit skilnaden i praktiken?? hur mycke mer muskler / år

13,625 kg :notme:

Sverker
2004-11-16, 11:52
hur stor blit skilnaden i praktiken?? hur mycke mer muskler / år

Du kan kanske träna lite oftare och pressa dig hårdare på gymmet ? Du kanske märker att antalet sämre träningspass när motivationen var i botten blir färre ?

Små, små framsteg som på 6 månade eller något år blir något kg muskler till.

Weird
2004-11-16, 12:06
Du kan kanske träna lite oftare och pressa dig hårdare på gymmet ? Du kanske märker att antalet sämre träningspass när motivationen var i botten blir färre ?

Små, små framsteg som på 6 månade eller något år blir något kg muskler till.

ok

Munter
2004-11-16, 12:16
Inte för att jag är särskilt brydd om detta, men jag kan inte hålla mig. Ni säger att isolat/koncentrat är ute i omlopp efter 60 min och maltodextrin efter 20 min. Hur snabbt sjunker insulinnivåerna rent generellt efter toppen är nådd? Snabbt upp, snabbt ner?

fidde

Knäböj
2004-11-16, 12:53
Du kan kanske träna lite oftare och pressa dig hårdare på gymmet ? Du kanske märker att antalet sämre träningspass när motivationen var i botten blir färre ?

Små, små framsteg som på 6 månade eller något år blir något kg muskler till.
Så sant...Jag tillhörde en ev dem som tyckte det kvittade,protein som protein. Möjligt att det är så men sen jag trycker i mig hydrolyserat vassle+malto före/efter passen har det gått klart bättre. Ingen tvekan om den saken.

DTH
2004-11-16, 13:15
Toppar detta efter ca en timme med?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=86

King Grub
2004-11-16, 14:13
Toppar detta efter ca en timme med?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=86

Ja, det är ett koncentrat, den långsammaste vasslesorten.

King Grub
2004-11-16, 14:15
Inte för att jag är särskilt brydd om detta, men jag kan inte hålla mig. Ni säger att isolat/koncentrat är ute i omlopp efter 60 min och maltodextrin efter 20 min. Hur snabbt sjunker insulinnivåerna rent generellt efter toppen är nådd? Snabbt upp, snabbt ner?

fidde

Isolat har du nog ute snabbare än 60 minuter; ett medel någonstans mellan koncentrat och hydrolysat.

Hur snabbt insulinnivåerna sjunker är rätt omöjligt att svara på; det beror på mängd kolhydrat, din aktivitet, din eventuella påfyllnad av mer kolhydrat, och främst din insulinkänslighet. Det går i alla fall inte att tajma in en topp "i förväg".

Munter
2004-11-16, 18:12
King Grub: Men spelar inte fler faktorer in om man ska vara så noga med att "topparna" i blodet (aminosyror, insulin) sammanfaller? Kommer insulinsvaret på ett högt blodsocker lika snabbt för alla personer (inte insulinkänsligheten alltså, utan hur snabbt)? Jag borde nog läsa Hormonsystemet - Introduktionskurs, men tycker det här spekulerandet om tajming låter förenklat. Intressant dock!

Stab
2004-11-17, 00:41
Vet någon hur ultraway toppar & om det e bra, såg att det fanns i jävligt schysst pris nu i storpack.. och det är ju ett koncentrat blandat med hydroisolat hur mkt hydroisolat det är vet jag dock inte..

King Grub
2004-11-17, 09:04
Vet någon hur ultraway toppar & om det e bra, såg att det fanns i jävligt schysst pris nu i storpack.. och det är ju ett koncentrat blandat med hydroisolat hur mkt hydroisolat det är vet jag dock inte..

Tyvärr är hydrolyseringsgraden sällan utsatt.

davidh
2004-11-17, 09:29
men om man då tränar ca 40-60min. Då borde vassle va det ultimata att ta, om man tar halva drinken innan passen? Då borde det toppa lagom tills man är klar och kan fylla på med andra halvan?

King Grub
2004-11-17, 09:33
men om man då tränar ca 40-60min. Då borde vassle va det ultimata att ta, om man tar halva drinken innan passen? Då borde det toppa lagom tills man är klar och kan fylla på med andra halvan?

Hydrolyserat vassle är det ultimata i sådana fall, eftersom det toppar mitt i passet, tillsammans med glukos och insulin från kolhydraterna för maximal synergistisk effekt, så muskelcellerna har maximal tillgång till aminosyror under passet, för att sedan få påfyllnad med ytterligare en omgång supersnabbt protein direkt efter.

"the combined effect on net muscle protein synthesis of carbohydrate and amino acids given together after resistance exercise is roughly equivalent to the sum of the independent effects of either given alone. The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55.

"These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.

z_bumbi
2004-11-17, 10:41
King Grub: Men spelar inte fler faktorer in om man ska vara så noga med att "topparna" i blodet (aminosyror, insulin) sammanfaller? Kommer insulinsvaret på ett högt blodsocker lika snabbt för alla personer (inte insulinkänsligheten alltså, utan hur snabbt)? Jag borde nog läsa Hormonsystemet - Introduktionskurs, men tycker det här spekulerandet om tajming låter förenklat. Intressant dock!

Blodsockeret stiger inte lika snabbt för alla så det är en felkälla, att man sen är olika bra på att pumpa ut insulin vad gäller både dosering och snabbhet inverkar självklart också. Numera finns det ett ganska stort underlag man har testat olika kombinationer på så variationerna utanför testresultaten är nog ganska ovanliga men förekommer självklart, mycket är ju testat på cyklister och annat löst folk också.
Så det är en förenkling men det är å andra sidan nästan allt annat också. :D

Jag tycker man kan testa hydrolysat om man har lust och råd samt befinner sig i en hårdsatsning men det är inget för det stora flertalet som tränar då väldigt få befiinner sig i en sådan situation. Det är iofs kanske bättre att man lägger pengarna på hydrolysat än mycket annat som finns på marknaden då det ju i alla fall ger en chans till bättre resultat.

AngelLove
2004-11-17, 11:09
Annars kan man bara ta sitt koncentrat 30min INNAN passet så kommer toppen också mitt i passet.. ?? Torde ju fungera även det..

Bumbi, en klockren poäng hade du i det gällande att istället för att kanske köpa 35 andra "okända" substanser som förmodligen bara ger företaget som säljer det pengar istället lägga de pengarna på ett "snabbare" protein... :thumbup:

EiseltUK
2004-11-17, 11:30
Den genomsnittliga molekylviken på de peptider som förekommer i Ultraway är på ca 500 D, dvs väldigt korta peptider. Mängden hydrolysat är ca 10 %, dvs inte så speciellt hög, men ändå tillräckligt för att uppfylla sitt syfte att snabbt fylla på aminosyrapoolen när det har gått några timmar sedan senaste måltiden eller efter träning.

För den som vill ha mer hydrolysat så har vi Fastway med 45 % hydrolysat (MW~500 d) + 5 % L-glutamin, 25 % vassle och 25 % kaseinat.

/ Henrik

m1cke
2004-11-17, 11:41
Nu tar jag Vassle koncentrat tillsammans med dextros direkt innan passet.

Skulle det då vara bättre att ta vasslet tillsammans med mellanmålet ca 30 min innan passet och sedan ta dextros precis innan passet?

Stab
2004-11-17, 13:14
Den genomsnittliga molekylviken på de peptider som förekommer i Ultraway är på ca 500 D, dvs väldigt korta peptider. Mängden hydrolysat är ca 10 %, dvs inte så speciellt hög, men ändå tillräckligt för att uppfylla sitt syfte att snabbt fylla på aminosyrapoolen när det har gått några timmar sedan senaste måltiden eller efter träning.

För den som vill ha mer hydrolysat så har vi Fastway med 45 % hydrolysat (MW~500 d) + 5 % L-glutamin, 25 % vassle och 25 % kaseinat.

/ Henrik

ok tack för svaret, blir nog att testa på en 12kgs ultraway pack iaf... :hbang:

King Grub
2004-11-17, 14:57
Annars kan man bara ta sitt koncentrat 30min INNAN passet så kommer toppen också mitt i passet.. ?? Torde ju fungera även det..

Nej, tar du inte kolhydraterna till proteinet oxideras proteinet till glukos. Och tar du kolhydraterna till protein 30 minuter innan passet får du även toppen från dem innan passet och får insulinfrisättning innan ansträngning med blodsockerfall som följd. Plus att toppen från, säg, 40 gram koncentrat, blir betydligt svagare än från 40 gram hydrolysat, just på grund av att aminosyreutsöndringen pågår under en tre gånger så lång tid. Och det är plötsliga och relativt stora tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntes.

Fairing
2004-11-17, 16:16
Den genomsnittliga molekylviken på de peptider som förekommer i Ultraway är på ca 500 D, dvs väldigt korta peptider. Mängden hydrolysat är ca 10 %, dvs inte så speciellt hög, men ändå tillräckligt för att uppfylla sitt syfte att snabbt fylla på aminosyrapoolen när det har gått några timmar sedan senaste måltiden eller efter träning.

För den som vill ha mer hydrolysat så har vi Fastway med 45 % hydrolysat (MW~500 d) + 5 % L-glutamin, 25 % vassle och 25 % kaseinat.

/ Henrik

För er som vill ha äkta , ej utblandat hydrolysat så har vi Whey Hydro och Rapid Hydro Blend. I dom finns inget billigt utfyllnadsmaterial typ vassle koncentrat. :D

EiseltUK
2004-11-17, 17:16
För er som vill ha äkta , ej utblandat hydrolysat så har vi Whey Hydro och Rapid Hydro Blend. I dom finns inget billigt utfyllnadsmaterial typ vassle koncentrat. :D

Grisföda..... :sleep: