handdator

Visa fullständig version : Bo själv + mat :>


Legance
2004-11-16, 00:00
Tja vad säger ni som bor själva o inte har så mkt $$$ :>
Min kost består av fil/havregryn/pasta/tonfisk/ris/köttbullar/mjölk/ägg
det är väl det som det handlar om för det mesta :>

vad säger ni andra som har samma situation? har ni några nya tips som inte är så värst dyra osv. :eating:

Olsson
2004-11-16, 00:09
köp mycket och frys in när du hittar nått billigt.

förutom det du själv nämnde så finns här lite tips:

nötfärs när den smyger sig ner till 30 kr/kg
kycklingfilé på extrapris
skivspill/ojämna skivor går att fynda bra ibland. Senast köpte jag kalkonbröstskivor för 45 kr/kg som var hur fina som helst egentligen.

physique
2004-11-16, 01:03
Willys fulkassler kostar 38kr kilo när det är exrapris. Euroshopper kassler kostar 49kr kilot annars. Eldorado kycklingfile kostar 99kr för 2 kilo, ganska billigt.

Jag lever på kycklingfile, kassler, köttfärs, ägg, havregryn, ris, potatis och pasta. Det är rätt billigt alltihopa.

Arnesson
2004-11-16, 01:25
Nötfärs, Kassler, Skinka (Netto har billig), Tonfisk, Makrill, Kycklingfilé, Grytbitar, Fläskfilé mm.

Edit: Alaska Polloc =)

Men som andra redan påpekat, köp mycket och släng i frysen, när det är billigt.

:eating: :eating:

Arwen
2004-11-16, 08:48
varför inte rejäla storkok? chiligryta m bönor, köttfärssås etc. Bara att storhandla till extrapris och frysa in i portionsförpackningar = effektivt!

ceflower
2004-11-16, 12:30
10kg Eldorado Kycklingfile i månaden, sen fullkornspasta till det. Förutom det tonfisk, makrill, bröd, rökt kalkonbröst. Brukar landa på runt 2000 i månaden. Överkommligt.

Bingo
2004-11-16, 13:08
Varför köper alla kycklingfiléer istället för hela kycklingar? Är bröstbiten särskilt nyttig/mager/bra relativt de andra delarna på kycklingen?

nubben81
2004-11-16, 13:14
Fileer är godast helt enkelt

AFanatic
2004-11-16, 13:15
Varför köper alla kycklingfiléer istället för hela kycklingar? Är bröstbiten särskilt nyttig/mager/bra relativt de andra delarna på kycklingen?

Jag har då iaf inte lust att betala för ben...

Johan
2004-11-16, 13:20
Varför köper alla kycklingfiléer istället för hela kycklingar? Är bröstbiten särskilt nyttig/mager/bra relativt de andra delarna på kycklingen?
Filén är magrare än t.ex. låren om man bryr sig om sånt.

Morsan brukar köpa hela kycklingar ibland, sånna som är färdiggrillade, och då är det så klart jag som får rensa dom, bra jobbigt om man måste göra det ofta.
Men rätt smidigt ändå med färdiggrillad kyckling om man bortser från rensiningen.

Saerbo
2004-11-17, 03:27
Tja vad säger ni som bor själva o inte har så mkt $$$ :>
Min kost består av fil/havregryn/pasta/tonfisk/ris/köttbullar/mjölk/ägg
det är väl det som det handlar om för det mesta :>

vad säger ni andra som har samma situation? har ni några nya tips som inte är så värst dyra osv. :eating:

Hmm, det där låter ungefär precis som vadjag brukade äta när jag levde ensam och köpte mat för lite pengar. :)

Frazze
2004-11-17, 10:16
Bönor. Linser. Där har du billiga livsmedel att dryga ut kosten med.

Bingo
2004-11-18, 00:01
Jag har då iaf inte lust att betala för ben...Men det gör du - vare sig du köper filéer eller hela kycklingar. De som tillverkar kycklingbröst gör sig knappast besväret att skära ut filéerna bara för att få mindre betalt för kycklingen. De gör det för att få bättre betalt per given slaktvikt.

Att filén är godare och magrare kan man ju köpa, men kilopriset för filé är väldigt högt även om man räknar in benen i den hela kycklingen. Färsk kyckling köper man för en sådär 20 kr/kg på extrapris och ännu lägre för den frysta. Färdiggrillad vägrar man naturligtvis äta eftersom den är så salt att det svider i munnen efteråt.

@Johan: Rensningen av den hela kycklingen ser jag inte som ett problem eftersom jag vanligen sköter den detaljen med tänderna :D Fast du menar kanske styckningen? Är det det du menar så be morsan köpa en fågelsax. Då går det i ett nafs.

Ajja, ville bara veta.

Halib
2004-11-18, 00:10
Köper:

Kycklingfilé 12 kr/kg
Keso (200g) 4 kr
mjölk 5 kr
kesella (250g) 4 kr

Billigt å bra! :thumbup:


Edit: kalkonfärs kom jag över för 19 kr kilot.. gott som fan!

Johan
2004-11-18, 01:38
@Johan: Rensningen av den hela kycklingen ser jag inte som ett problem eftersom jag vanligen sköter den detaljen med tänderna :D Fast du menar kanske styckningen? Är det det du menar så be morsan köpa en fågelsax. Då går det i ett nafs.

Ajja, ville bara veta.
Hon gillar att göra wok, så jag fick liksom först rensa kycklingen alldeles ren på kött och sen strimla den, men det är helt klart smidigt att göra som du, fast jag tror inte min familj skulle uppskatta det om köttet sen ska ner i pannan :)

Mac
2004-11-18, 07:49
Köper:

Kycklingfilé 12 kr/kg
Keso (200g) 4 kr
mjölk 5 kr
kesella (250g) 4 kr

Billigt å bra!

Edit: kalkonfärs kom jag över för 19 kr kilot.. gott som fan!


Vart handlar du till dessa priser? :confused:

z_bumbi
2004-11-18, 11:22
Ska man göra mycket mat på en gång så funkar filéer bättre, det är jobbigt att rensa 6-7 kycklingar för att få ut lika mycket kött som jag får ut av 2-3 kg file.

AFanatic
2004-11-18, 14:53
Men det gör du - vare sig du köper filéer eller hela kycklingar. De som tillverkar kycklingbröst gör sig knappast besväret att skära ut filéerna bara för att få mindre betalt för kycklingen. De gör det för att få bättre betalt per given slaktvikt.

Att filén är godare och magrare kan man ju köpa, men kilopriset för filé är väldigt högt även om man räknar in benen i den hela kycklingen. Färsk kyckling köper man för en sådär 20 kr/kg på extrapris och ännu lägre för den frysta. Färdiggrillad vägrar man naturligtvis äta eftersom den är så salt att det svider i munnen efteråt.


Haha uttryckte mig lite felaktigt där. Vet att det är prisskillnader osv. Jag borde ha skrivit: Jag vill inte ha ben öht. ;)

Halib
2004-11-18, 16:08
Köper:

Kycklingfilé 12 kr/kg
Keso (200g) 4 kr
mjölk 5 kr
kesella (250g) 4 kr

Billigt å bra!

Edit: kalkonfärs kom jag över för 19 kr kilot.. gott som fan!


Vart handlar du till dessa priser? :confused:



Vivo skärholmen. Bruka vallfärda dit och inhandla min gyggarmat! Dom får in stora partier då och då, så det gäller att det finns inne...

Mac
2004-11-18, 17:10
Vivo skärholmen. Bruka vallfärda dit och inhandla min gyggarmat! Dom får in stora partier då och då, så det gäller att det finns inne...


dessa priser skulle man alltid ha...!

Mons
2004-12-03, 21:02
10kg Eldorado Kycklingfile i månaden, sen fullkornspasta till det. Förutom det tonfisk, makrill, bröd, rökt kalkonbröst. Brukar landa på runt 2000 i månaden. Överkommligt.

Nej för fan! Om jag får lov att bli lite politisk. Eldorade är från Israel men det distribueras av Axfood i Sverige. Inte betalar ni väl någon krona mindre för att gynna Israels statsterrorism?? :furious:

Yankeee
2004-12-03, 21:08
Nej för fan! Om jag får lov att bli lite politisk. Eldorade är från Israel men det distribueras av Axfood i Sverige. Inte betalar ni väl någon krona mindre för att gynna Israels statsterrorism?? :furious:

Det är Eldorados tomatjuice som tillverkas i Isreal. Inget annat.
Men å andra sidan, jag betalar gärna någon krona mindre för att stödja mellanösterns enda demokrati.

abjorn
2004-12-03, 21:18
Köper:

Kycklingfilé 12 kr/kg
Keso (200g) 4 kr
mjölk 5 kr
kesella (250g) 4 kr

Billigt å bra! :thumbup:


Edit: kalkonfärs kom jag över för 19 kr kilot.. gott som fan!


:eek:
12kr/kg...här får man vara glad när dom har 2kg för 79 hemma och det verkar som att det inte är speciellt ofta.

arnold2k5
2006-01-17, 22:44
helt enkelt börja sno mat ;)
nee skämt o sido. . handla på typ netto eller liknande (6,5 kr per tonfiskburk osv.) de e billigt och bra(anser jag iallafall)
+ leta varor med dåligt utgångsdatum(händer ofta på konsum hos mig, bara frysa in om de inte gäller youghurt/fil men de käkar man endå upp på 2-3 dagar så de funkar!

Eller de absolut bästa!
Ät söndagsmiddag hos din morsa :D

Cerberus
2006-01-17, 23:10
Proteinpulver lönar sig i längden, jag mer lr mindre levde på det i höstas :P

Isdrake
2006-01-18, 19:30
Min matkostnad är ganska låg trots att jag köper så mycket krav-märkt jag bara kan (och rättvistemärkt så klart). Köper bara "vanliga" produkter om det inte finns som ekologisk.

Anledningen att jag kommer så billigt undan är dels att jag bara käkar vegetariskt (och då menar jag vegetariskt, inte mjölk och skit). Vegetabiliskt protein är skitbilligt och bra på alla sätt och vis. Den andra anledningen är att jag bara köper råvaror och lagar all min mat från grunden. Billigare och nyttigare. Det tar lite längre tid men inte få farligt.

Man behöver inte vara vegetarian för att äta linser och bönor. Jag rekommenderar det starkt om du vill dra ner på kostnaden.

nirre
2006-01-18, 19:57
Min matkostnad är ganska låg trots att jag köper så mycket krav-märkt jag bara kan (och rättvistemärkt så klart). Köper bara "vanliga" produkter om det inte finns som ekologisk.

Anledningen att jag kommer så billigt undan är dels att jag bara käkar vegetariskt (och då menar jag vegetariskt, inte mjölk och skit). Vegetabiliskt protein är skitbilligt och bra på alla sätt och vis. Den andra anledningen är att jag bara köper råvaror och lagar all min mat från grunden. Billigare och nyttigare. Det tar lite längre tid men inte få farligt.

Man behöver inte vara vegetarian för att äta linser och bönor. Jag rekommenderar det starkt om du vill dra ner på kostnaden.

håller med. testa speciellt soja bönor. långsamma kolhydrater, rikt på protein o innehåller bra fetter.

internethjälten
2006-01-18, 20:00
Tja vad säger ni som bor själva o inte har så mkt $$$ :>
Min kost består av fil/havregryn/pasta/tonfisk/ris/köttbullar/mjölk/ägg
det är väl det som det handlar om för det mesta :>

vad säger ni andra som har samma situation? har ni några nya tips som inte är så värst dyra osv. :eating:

När jag bodde själv så såg det väl ut som ditt men UTAN pasta
och köttbullar som jag inte ser som nyttig mat.

Havregryn, mörkt bröd, tonfisk, alaska pollock, ris, vitamin/mineraltabletter,
en del mejerivaror... frukt och grönt...

Bor man själv måste man prioritera hyran, MATEN, gymmet.. allt annat
kan man prioritera dän !

Ryska_raketen
2006-01-18, 20:02
Pollock
Tonfisk :hbang:
Ägg