handdator

Visa fullständig version : Mat + Kostillskott


Mini_me
2004-11-15, 20:03
Hejsan. Jag bara undrar lite om kost och kosttillskott.

Efter ett pass dricker jag en gainer, är det lönt att käka efter det också? Är det inte bara onödiga kalorier? O ena sidan heter det ju kostTILLSKOTT och inte kostersättare, så det borde användas i samarbete med den vanliga maten. Spelar det nån roll om man väger olika? Säg frågan ovan om jag väger 120 eller om min vän väger 70 kg? Ska vi bägge äta efter passet fast vi båda druckit varsin Gainer?

Tacksam för svar :cool:

King Grub
2004-11-15, 20:10
Gainern är enbart till för att påbörja återhämtning och glykoginlagring, bryta katabolism, samt stimulera proteinsyntes. Den har inget med näringstillförseln att göra; det har du mat till. Dessutom är näringsfönstret efter träning öppet i upp till tre timmar efter passet; dvs du har den tiden på dig att verkligen maximera tillförseln av nutrienter dit du vill ha dem: muskelcellerna. Det är den tidpunkt då du verkligen vet att det du äter mättar musklerna.

Oavsett kroppsvikt skall man givetvis äta mat efter träning.

Mini_me
2004-11-15, 20:12
Ok. Så desto mer jag äter desto bättre är det om jag vill bli stor?

King Grub
2004-11-15, 20:32
Du måste åtminstone tillfredsställa ditt energibehov och lite till, med tillräckligt av både makro- och mikronutrienter, samt sprida ut intaget på ett lämpligt sätt över dygnet som helhet.