handdator

Visa fullständig version : Näringslära för högskolan


b1ff
2004-11-15, 17:51
Hej

Nu är det så att jag är sugen på att läsa om kost osv då mina kunskaper det området är kraftigt begränsat. Har förstått att boken "Näringslära för högskolan" är riktigt bra och funderar därför att köpa den. Har bara en fråga angående boken och jag hoppas att någon här på forumet läst den och kan svara. Min fråga är följande:

Behöver man någon som helst förkunskap om kost och näring osv innan man slår upp första kapitlet eller kan den fungera som en bra "förstabok"? Jag är som sagt inge vidare på det hela och vill inte sitta som ett fån boken igenom och fundera på vad fan det hela handlade om. Sure, jag kan naturligtvis det grundläggande men inte mycket mer än så. Om det nu skulle vara så att den inte är något för mig så tar jag mer än gärna emot bidrag som skulle passa bättre!

Tack på förhand!

King Grub
2004-11-15, 18:04
Du kan börja med Pauluns böcker av typen Effektiv Näringslära eller vad den heter, för att få grunderna förklarade på ett lättförståeligt sätt. Vill du sedan veta mer, och har gymnasiekunskaper i kemi, gå på Näringslära för Högskolan. Efter det tar du och plöjer Advanced Nutrition and Human Metabolism av Gropper och Groff (2004 ed). :thumbup:

tokke
2004-11-15, 18:07
Jag är en vanlig dum (ingenjör) student som köpte den för eget läsande. Jag tycker inte den är "svår", och mina kunskaper är grundläggande. Det står mycket annat intressant också som folkhälsa osv. Rekommenderar den för lata dagar då man ändå vill lära sig nått... :thumbup:

b1ff
2004-11-15, 19:11
Om tokke förstod den ska jag inte vara sämre! :) Som fattig student har jag inte mycket pengar att lägga på böcker så det får man göra med omsorg!

Grub: Bor fortfarande hemma och far är idrottslärare och mor jobbar inom vården så om jag skulle fastna på något borde väl de ha svaren. För så avancerad är den väl inte?

Är den för avancerad så har jag alltid er och ni lär märka det hela i 5 trådar/h :love:

z_bumbi
2004-11-15, 20:43
b1ff: Näringslära för högskolan finns att få tag på begagnad på en del ställen, bla på bokbytarsiter förknippade med högskolor. Ett tips för att spara lite pengar.

Och med den hjälp du kan få lär du klara av boken ganska bra.