handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kosten.


Zin
2004-11-15, 17:01
Relativt ny medlem och har läst igenom ett flertal trådar, mycket informativt och skulle ni vilja ha lite hjälp med mitt kostschema.

Först kankse lite grundinfo.

Jag är runt 180cm lång, och väger runt 85kg (gissar jag på, inte vägt mig på månader)

Jag vägde tidigare i år runt 105 kilo, och under en period på runt 2 månader förlorade jag en stor del av det.

Mitt mål med min träning är att gå ner i fettmassa men samtidigt gå upp i muskelmassa, efter att ha läst igneom deffguiden verkar det omöjligt, då jag behöver ett underskott av energi för att gå ner i fett och ett överskott av energiför att gå upp i muskelmassa. Jag vill väga runt 80-85 kilo men istället för allt fett, muskler:)


Nu ser det ut ungefär så här:

Vaknar.
1 timmes promenad (så många dagar i veckan jag hinner)
Tar en proteinshake, ett äpple och ett knäckebröd, kanske lite havregryn.

3/4 timmar senare - 0,5dl Havregryn med mjölk.

3/4 timmar senare - Tränar på gymmet, tar en proteinshake med Dextopur(osäker på hur mycket druvsocker jag ska ta) efter träningen. Alternativt halva innan halva efter.

3/4 timmar senare - Lunch kycklinglår/kycklingfile med 25g Spagetti.

3/4 kanske tar en shake till om jag känner mig hungrig.

Någon gång under dagens måltider äter jag också några hasselnötter för att få i mig lite fett.

Har tränat ett tag, men tänkte köra det här kostschemat med era eventuella ändringrar från och med imorgon/övermorgon.


Försökt hålla en väldigt låg kolhydratnivå, bra eller dåligt?

Ska jag satsa på att gå ner så mycket i fett nu och bygga muskler efteråt eller börja försöka bygga muskler nu med fett som "resurs" om du nu ens fungerar så.

Tacksam för all hjälp.

Blev endel text:D

JLL
2004-11-15, 17:44
Relativt ny medlem och har läst igenom ett flertal trådar, mycket informativt och skulle ni vilja ha lite hjälp med mitt kostschema.

Först kankse lite grundinfo.

Jag är runt 180cm lång, och väger runt 85kg (gissar jag på, inte vägt mig på månader)

Jag vägde tidigare i år runt 105 kilo, och under en period på runt 2 månader förlorade jag en stor del av det.

Mitt mål med min träning är att gå ner i fettmassa men samtidigt gå upp i muskelmassa, efter att ha läst igneom deffguiden verkar det omöjligt, då jag behöver ett underskott av energi för att gå ner i fett och ett överskott av energiför att gå upp i muskelmassa. Jag vill väga runt 80-85 kilo men istället för allt fett, muskler:)


Nu ser det ut ungefär så här:

Vaknar.
1 timmes promenad (så många dagar i veckan jag hinner)
Tar en proteinshake, ett äpple och ett knäckebröd, kanske lite havregryn.

3/4 timmar senare - 0,5dl Havregryn med mjölk.

3/4 timmar senare - Tränar på gymmet, tar en proteinshake med Dextopur(osäker på hur mycket druvsocker jag ska ta) efter träningen. Alternativt halva innan halva efter.

3/4 timmar senare - Lunch kycklinglår/kycklingfile med 25g Spagetti.

3/4 kanske tar en shake till om jag känner mig hungrig.

Någon gång under dagens måltider äter jag också några hasselnötter för att få i mig lite fett.

Har tränat ett tag, men tänkte köra det här kostschemat med era eventuella ändringrar från och med imorgon/övermorgon.


Försökt hålla en väldigt låg kolhydratnivå, bra eller dåligt?

Ska jag satsa på att gå ner så mycket i fett nu och bygga muskler efteråt eller börja försöka bygga muskler nu med fett som "resurs" om du nu ens fungerar så.

Tacksam för all hjälp.

Blev endel text:D

Personligen tror det beror i vilken situation man befinner sig i om man kan bygga muskler trots energiunderskott eller inte. Du har en nivå på kroppsfettet som din kropp strävar efter att ligga på som är olika för olika personer. Om en person vars kropp strävar efter att ligga på en låg kroppsfettsprocent har lyckats äta sig fet och aldrig tränat skulle börja träna och ligga på energiunderskott skulle han om han timar matintaget hyfsat i förhållande till träningen lätt kunna bygga muskler. Eftersom det är så individuellt så är det svårt att säga ngt om din situation.

Numero1
2004-11-16, 10:49
En shake är i mina ögon ett tillskott inte en måltidsersättare....
"3/4 kanske tar en shake till om jag känner mig hungrig." Ät mer till lunch alternativ håll dig till nästa mål. Att småäta var 45 minut är inte bra (eller betyder 3/4 tre till fyra timmar? Varför inte skriva 3-4 tim i så fall?)

"Försökt hålla en väldigt låg kolhydratnivå, bra eller dåligt?"
Dåligt, Kolisar är ett måste för att kunna förbänna fett!
"Fettet brinner i kolhydratens låga"

Satsa på att träna hårt och äta strikt. DÅ kommer det att bli fint tror jag, då du verkar vara mycket disiplinerad!

Lycka till!

Zin
2004-11-16, 16:11
Eftersom det är så individuellt så är det svårt att säga ngt om din situation.

Ok, låter ju rätt logiskt. Jobbigt då man hört så mycket olika saker från olika källor, ingen håller såklart med den andra.

En shake är i mina ögon ett tillskott inte en måltidsersättare....***
"3/4 kanske tar en shake till om jag känner mig hungrig." Ät mer till lunch alternativ håll dig till nästa mål. Att småäta var 45 minut är inte bra (eller betyder 3/4 tre till fyra timmar? Varför inte skriva 3-4 tim i så fall?)

"Försökt hålla en väldigt låg kolhydratnivå, bra eller dåligt?"
Dåligt, Kolisar är ett måste för att kunna förbänna fett!
"Fettet brinner i kolhydratens låga"

Satsa på att träna hårt och äta strikt. DÅ kommer det att bli fint tror jag, då du verkar vara mycket disiplinerad!

Lycka till!

My bad, menade såklart tre till fyra timmar, hittar inte "edit" knappen. Käkar i princip inget mellan målen. Kanske dricker lite vatten.
Så kolisar är bra? Ok, då är jag helt fel ute känns det som. Hur mycket bör man få i sig för att vara säker på att kolisarna förbränns under dagen? Så att det inte lagras som oanvänd energi(fett). Jag tror jag får i mig runt 40-100g kolisar per dygn, max, är det för lite?

Vad ska jag äta i kombination med Shaken/istället för shakern?*** Brukar bara ta en shake och kanske ett äpple.

Har jag ett mål så ska det nås. Motiverad/disciplinerad, det är jag:).

Tack för svaren hittills:thumbup:

Zin
2004-11-16, 16:45
Är det någon tidsgräns på editeringsmöjlighterna? Grymt opraktiskt.

Iallafall. Glömde skriva att jag går till gymmet 3 gånger i veckan.