handdator

Visa fullständig version : Tolking av träningsvärk?


yaddan
2004-11-15, 16:45
De senaste 5 veckorna har jag fått träningsvärk efter vartenda gym-pass som jag kört. Jag brukar få träningsvärk efter längre träningsperioder men nu har jag tränat regelbundet och relativt seriöst sedan slutet av juni. Träningsvärken jag får håller i sig i två dagar, ibland tre.

Jag kör en 3 split och tränar 3 gånger i veckan. Under Juni-Augusti körde jag samma 3 split men tränade 5-6 dagar i veckan. Jag har ökat i styrka och volym i en ganska jämn takt under träningsperioden och det känns inte som jag har nått nån form av barriär. En faktor som jag kan tänka mig ha med saken att göra är att jag började med förträningsdrink för 5 veckor sedan.

Hur ska jag tolka träningsvärken? Är det ett gott eller dåligt tecken?

Tack på förhand.

Zipic
2004-11-15, 23:42
Jag har alltid sett träningsvärk som en possitiv sak :)
Känns som en bekräftelse på att träningen gjorde nytta. Även om den kan ha gjort det även när man inte fått träningsvärk.
Det enda man får tänka på är att planera lite så att man inte lägger tex ett benpass dagen innan en löparrunda ;)

Brenner
2004-11-16, 09:11
Alltså har du fått träningsvärk så betyder det kort och gott att du har givit muskeln en grym träning :cool:

mangs
2004-11-16, 11:10
Hur ser resultaten ut under denna period? Kör du fler set per tillfälle eller använder du högre vikter? Normalt sätt får jag träninsgvärk när kroppen är ovan vid en viss typ av belastning. Det kan vara en ny övning eller att jag har ökat vikter mm. Kör jag muskeln 2 gånger samma vecka så får jag oftast inte så grym värk som när jag kör enbart en gång. Det kan delvis bero på att jag kör mer slut på muskeln om jag enbart kör den en gång i veckan men även att det är längre tid mellan tillfällena. Test att inte träna ben under en månad och gå sedan in och kör 5-6 set knäböj på ca 50% av vad du brukar. Du komemr garanterat få en härlig träningsvärk dagen efter. Detta eftersom kroppen just då inte är förberedd på att knäböja.


Jag ser inte heller träningsvärken som något negativt utan ger mig mer en indikation på hur hårt muskeln blev belastad och hur länge jag bör vila till jag kör muskelgruppen nästa gång. Inte för att träningsvärken i sig är farlig men jag tror och känner i alla fall att muskeln behöver lite längre vila efter ett pass där man fått grym träningsvärk.

En annan sak jag märker är att om man slarvar med kost/sömn får jag mycket lättare träningsvärk.

yaddan
2004-11-16, 15:00
I och med att jag fortfarande är i den "gyllene nybörjafasen" så har jag ökat vikterna ganska snabbt. Oftast känner jag mig starkare för var pass som går och jag har ökat belastningen, antingen genom att gå upp i vikt eller i reps varje pass.

Jag brukar träna 2 muskelgrupper, där jag har en primär och en sekundär, per pass, med 9-15 set för den primära och 6-9 för den sekundära. En annan förändring som jag gjort är att jag försökt köra lågreps på de övningar jag kan. Jag har inte kunnat löra lågreps fullt ut pga att gymmet jag tränar på är med "hälsoinriktat" så ibland räcker inte hantlarna och viktmagasinen till.

Jag har märkt ett ganska roligt samband; jag har haft en enorm träningsvärk efter de pass då jag dragit ut och festat på kvällen. Vet inte om det är alkoholen eller om det är att man sover sämre som ställer till det.