handdator

Visa fullständig version : Premieobligationer?


Cupofcoffee
2004-11-15, 10:49
Vad tror ni om premieobligationer? Är det värt att satsa på?

Istället för att var och en får ränta på sina sparade pengar i premieobligationer läggs avkastningen i en gemensam pott som lottas ut ett par gånger om året.

Man får alltså alltid tillbaka de insatta pengarna, och om man har tur så vinner man en skattefri slant (upp till tre miljoner om jag förstod det hela rätt).

Finns mer information på riksgäldskontoret http://www.rgk.se/

Några tankar/erfarenheter?

z_bumbi
2004-11-15, 11:33
Bästa formen av spel i alla fall då insatsen kommer tillbaka, det man förlorar är räntan.
Har jag ett större belopp som jag vet att jag har råd att förlora skulle jag nog hellre spela på aktier.

Sverker
2004-11-15, 11:45
Köper du en hel serie, 100 eller kanske 200 stycken så är du garanterad avkastning. Motsvarar ungerfär räntan på sparobligationer.

Nu har jag inte råd med en hel serie men någon obligation ligger och väntar på att bli en vinnare :D

Karelin
2004-11-15, 12:42
Köper du en hel serie, 100 eller kanske 200 stycken så är du garanterad avkastning. Motsvarar ungerfär räntan på sparobligationer.

Nu har jag inte råd med en hel serie men någon obligation ligger och väntar på att bli en vinnare :D


oftast räcker det med en 50-följd för å va garanterad avkastning som dock vnaligtvis är ganska sunkig. Typ 250:- om året eller nått. Va bättre för, då snackar vi hyggliga vinster. Plus att man inte då behövde registrera att man hade dem =)

Cupofcoffee
2004-11-15, 13:37
Bästa formen av spel i alla fall då insatsen kommer tillbaka, det man förlorar är räntan.
Har jag ett större belopp som jag vet att jag har råd att förlora skulle jag nog hellre spela på aktier.

Men vem har råd att förlora ett större belopp? ;)

Jaja. Jag får väl gå in på banken och teckna ett vp-konto och shoppa loss pengarna man stoppat undan för framtida studentliv. Har man tur kanske man inte behöver CSN alls.

I värst fall så tappar jag räntan som räntefonderna drar in, och det handlar ju inte om några överraskande stora siffror, så det kan jag nog leva med.