handdator

Visa fullständig version : Shit! Nu kanske man måste sluta!?


hobbitar
2004-11-15, 08:59
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,561433,00.html

Snus kan ge cancer i bukspottskörteln!!! Var sitter den förresten?

Man kanske borde sluta nu iaf, men eftersom ölbrännvin inte klarade det blir det nog svårt för mig också....

hobbitar
2004-11-15, 09:01
Nu läste jag iof att endast 840 pers insjuknar i bukspottscancer varje år i Sverige...

King Grub
2004-11-15, 09:06
De "konstaterade att sambandet mellan rökfri tobak och cancer i munhålan kvarstår" också.

"Endast" 840. :rolleyes: Jag tror jag skall lägga en cyanidkapsel i påsen som rymmer 1000 geléhallon. Vad spelar det för roll? Det är ju bara 1 chans på 1000 att jag dör.

Bukspottkörtelcancer är extremt farligt. "Bara omkring två procent av patienterna lever fem år efter diagnosen."

Bukspottkörteln är 15-20 cm lång och ligger placerad mellan tolvfingertarmen och mjälten, bakom magsäcken.

AngelLove
2004-11-15, 09:17
Grub, kan ju inte jämföras på det sättet... Jag tror inte att alla 840 som diagnosteras med bukspottscancer i Sverige är snusare (ex med cyanidkapsel för att det skulle vara liknande är 1 per 10'000) vilket då kommer minska risken, iaf sett ur förhållande till snus...

Att det sedan _inte_ ger mig som snusare mindre risk att få ex bukspottscancer (om nu detta stämmer, vet inte hur många gånger som det sagt fram och tillbaka gällande cancer - snus) är en annan sak som varje snusare måste avgöra om de är villiga att ta.

Dock, bara jag ger mig ut i trafiken så utsätter jag mig för en viss risk att vara med om en olycka. Jag nere i en mindre stad i Skåne har mycket mindre risk än vad ni i Stockholm har, skulle det då innebära att ni använder bilen mindre än mig pga risken ??

King Grub
2004-11-15, 09:20
Grub, kan ju inte jämföras på det sättet...

Jo, det kan det. Sedan var det självklart ingen direkt jämförelse, utan en reflektion över det faktum att risken att insjukna i bukspottkörtelcancer om man snusar ökar mer 67% kan anses vara så låg att det inte spelar någon roll.

B-jay
2004-11-15, 09:23
hur är det egentligen med cancer. Är det ärftligt på något sätt?`

Eftersom min farfar dog av cancer i bukspottskörteln, så blev jag lite orolig nu med tanke på att jag snusar.

King Grub
2004-11-15, 09:34
hur är det egentligen med cancer. Är det ärftligt på något sätt?`

Eftersom min farfar dog av cancer i bukspottskörteln, så blev jag lite orolig nu med tanke på att jag snusar.

Man räknar med att 5-10% av alla cancerfall är ärftliga. Pancreascancer hör inte till de tre "vanliga" ärftliga sorterna: bröstcancer, tjocktarmscancer och malignt melanom.

HenrY
2004-11-15, 09:41
Asså ärligt nu, vad är det som är så "gott" med att snusa??
FÖrstår inte det...Mindre förstår jag tjusningen i att röka!

Lillstrumpa
2004-11-15, 09:49
För att (nästan) citera en reklamslogan som satt uppe på stan för några månader sedan:

Snus är bajs. Röka är bajs. Så enkelt är det.

Sen finns det ju de som går igång på sånt också... :(

Jense
2004-11-15, 10:20
tyst grub.


vi dör alla en dag. att sluta med ngt gott bara för att man kan få lite canser är väl ändå fel. du får canser av chips, bränd mat och kallt annat också, för den delen. lev livet, gör vad du vill. men gör bara det du inte ångrar senare!

King Grub
2004-11-15, 10:24
tyst grub.


vi dör alla en dag. att sluta med ngt gott bara för att man kan få lite canser är väl ändå fel. du får canser av chips, bränd mat och kallt annat också, för den delen. lev livet, gör vad du vill. men gör bara det du inte ångrar senare!

Vem äter bränd mat eller chips? Inte jag.

Visst skall vi alla dö... men jag vill dö av en hjärtinfarkt av ansträngning på min 102-årsdag, på min lyxkryssare i Medelhavet efter att ha spenderat bröllopsnatten med min nyblivna, 25-åriga hustru, inte på min 45-årsdag i svåra plågor i en säng på canceravdelningen på Karolinska.

Jense
2004-11-15, 10:27
Vem äter bränd mat eller chips? Inte jag.

Visst skall vi alla dö... men jag vill dö av en hjärtinfarkt av ansträngning på min 102-årsdag, på min lyxkryssare i Medelhavet efter att ha spenderat bröllopsnatten med min nyblivna, 25-åriga hustru, inte på min 45-årsdag i svåra plågor i en säng på canceravdelningen på Karolinska.


ha jo, precis

T-train
2004-11-15, 11:30
Vem äter bränd mat eller chips? Inte jag.

Visst skall vi alla dö... men jag vill dö av en hjärtinfarkt av ansträngning på min 102-årsdag, på min lyxkryssare i Medelhavet efter att ha spenderat bröllopsnatten med min nyblivna, 25-åriga hustru, inte på min 45-årsdag i svåra plågor i en säng på canceravdelningen på Karolinska.

VA? Gör du inte;-)
Jo..rapporten imorse var droppen som fick min bägare att rinna över..dessutom..dumt att lägga pengar på snus(även om det är lite som går). Sedan kom jag på att det kan vara lösningen på mitt lilla problem..har jag inte gått upp i vikt innan..så lär jag göra det nu :cool:

/T-train

Tolkia
2004-11-15, 12:13
Grub, kan ju inte jämföras på det sättet... Jag tror inte att alla 840 som diagnosteras med bukspottscancer i Sverige är snusare (ex med cyanidkapsel för att det skulle vara liknande är 1 per 10'000) vilket då kommer minska risken, iaf sett ur förhållande till snus...
Nej, men det är nog inte så många som skulle vilja ta ur påsen även om cyanidkapseln hade sällskap av 10 000 helt ofarliga gelehallon heller ...

Metal_boy_
2004-11-15, 13:46
jag undrar om många vill bli över 100år...liksom va gubbe ända från 60 och fram till 100

King Grub
2004-11-15, 13:52
jag undrar om många vill bli över 100år...liksom va gubbe ända från 60 och fram till 100

Hoppas du inte är lika korkad som det uttalandet får dig att låta. :thumbup:

Yankeee
2004-11-15, 13:58
jag undrar om många vill bli över 100år...liksom va gubbe ända från 60 och fram till 100

Det ju delvis därför man (jag iaf) tränar och försöker äta hyfsat bra. Då slipper man vara gubbe efter 60 (förhoppningsvis).

Johan
2004-11-15, 14:03
Jag har sagt att jag kommer fortsätta snusa tills nån presenterar en rapport som visar att det är enligt mig väldigt skadligt eller risken för någon slags av cancer ökar markant.
Fast än den där rapporten uppfyller dessa kriterier så kommer jag nog inte sluta, bara inse att jag har ljugit för mig själv och andra.

Definationen på "att sluta snusa" skiljer sig säkert från person till person.
Många säger att dom kan sluta när dom vill osv.

Jag slutade snusa i våras när jag var ute och reste, men insåg att snuset betydde för mycket för mig, jag beslutade t.om. att när jag kom hem så skulle jag börja snusa igen.
Det kanske inte ni tycker är "att sluta snusa" men jag kände i alla fall att jag kunde vara utan snus men det var inte värt det.

Papi
2004-11-15, 14:32
Håller med dig Johan!
Jag slutade snusa för ett par år sen. La av rakt av och höll upp i 10 månader utan att snusa.
Men jag insåg också att jag föredrog att snusa, trots att begäret försvunnet vid det laget. Jag trivs så himla bra med det och därför började jag igen.
Jag vet åtminstone nu att jag kan lägga av om det skulle behövas, men jag vill ju egentligen inte... :cryout:
Men om det nu visar sig orsaka cancer trots allt, så kanske det är dags att lägga ner ändå...FAN! :insane:

AngelLove
2004-11-15, 15:04
utan en reflektion över det faktum att risken att insjukna i bukspottkörtelcancer om man snusar ökar mer 67% kan anses vara så låg att det inte spelar någon roll.
Detta låter som ett mycker bättre och resonabelt resonemang än det första..

Nej, men det är nog inte så många som skulle vilja ta ur påsen även om cyanidkapseln hade sällskap av 10 000 helt ofarliga gelehallon heller ...
Förstår din synpunkt, men frågan då gällande bilkörning.. Har du ex slutat köra bil för att risken att vara med om en olycka ökar med X antal % ??

Tolkia och Grub, förstå mig rätt... Jag vill inte nedvärdera de saker som framkommit gällande att risken att få bukspottscancer av snus ökar och dessutom relativt dramatiskt. Lyckligtvis är det få (om man får säga så om 840personer per år) om man jämför gentemot totala antalet invånare som insjuknar men jag tror inte att merparten är pga snusning. Det finns nog många fall som beror på helt andra saker som kanske påverkar flertalet personer än snusare.

Min farmor ex hade aldrig använt cigaretter eller snus i sitt liv men gick ändå bort av cancer i bukspottskörteln som i slutskedet spred sig till resterande vitala organ skulle man kunna säga..

En annan fråga, hur pass exakt säkra är de denna gången att snus ger risk för cancer ?? Det har ju varit en massa velande fram och tillbaka innan om produkter som kan ge cancer, ex snus, kaffe etc. Är detta ytterligare en tidig undersökning/studie som kommer ändras inom kort ??

Sorry om det blir mer frågor än "svar" för tillfället.

Slartibartfast
2004-11-15, 15:05
Visst skall vi alla dö... men jag vill dö av en hjärtinfarkt av ansträngning på min 102-årsdag, på min lyxkryssare i Medelhavet efter att ha spenderat bröllopsnatten med min nyblivna, 25-åriga hustru, inte på min 45-årsdag i svåra plågor i en säng på canceravdelningen på Karolinska.

E du singel?

King Grub
2004-11-15, 15:06
E du singel?

Och vad har det med saken att göra, om jag får fråga? :confused: Om inte annat kanske jag är det om 71 år, eller?

Slartibartfast
2004-11-15, 15:07
Min farmor visade sig ha cancer i bukspottskörteln. Från symptomfri till död på under två månader. :(

Slartibartfast
2004-11-15, 15:09
Och vad har det med saken att göra, om jag får fråga? :confused: Om inte annat kanske jag är det om 71 år, eller?

Jag drog bara den slutsatsen att eftersom du planerar att gifta dig med någon som inte ännu är född, så har du antagligen ingen flickvän för tillfället. I såna fall skulle du kanske inkluderat henne i dina planer.

Känsligt ämne? ;)

King Grub
2004-11-15, 15:15
Jag drog bara den slutsatsen att eftersom du planerar att gifta dig med någon som inte ännu är född, så har du antagligen ingen flickvän för tillfället. I såna fall skulle du kanske inkluderat henne i dina planer.

Känsligt ämne? ;)

Inte det minsta, men jag har inga planer som sträcker sig 70 år framåt i tiden. Jag förstår bara inte att mitt civilstånd (om 70 år dessutom) kan vara det intressanta att diskutera vidare om i en cancertråd, och du kan väl inte mena att du tar ett sådant exempel bokstavligt? :confused:

Slartibartfast
2004-11-15, 15:37
Jag förstår bara inte att mitt civilstånd (om 70 år dessutom) kan vara det intressanta att diskutera vidare om i en cancertråd :confused:

Om du bara svarar på frågan istället behöver man ju inte tjata och vi kan fortsätta snacka cancer. ;)

och du kan väl inte mena att du tar ett sådant exempel bokstavligt? :confused:

Klart jag gjorde! Du lade ju inte in någon smiley! ;)

Langster
2004-11-16, 12:54
Jo, det kan det. Sedan var det självklart ingen direkt jämförelse, utan en reflektion över det faktum att risken att insjukna i bukspottkörtelcancer om man snusar ökar mer 67% kan anses vara så låg att det inte spelar någon roll.Hahaha! Låter inte det där som en AST reklam? Vadå 67%? Hur mycket måste man snusa för att uppnå dessa 67%? Hur länge har man snusat innan man kommer upp till 67%?

King Grub
2004-11-16, 13:54
Hahaha! Låter inte det där som en AST reklam? Vadå 67%? Hur mycket måste man snusa för att uppnå dessa 67%? Hur länge har man snusat innan man kommer upp till 67%?

Jämfört med de andra i studien som inte använde rökfri tobak. Inte så konstigt...

Metal_boy_
2004-11-16, 14:04
man kanske ska dra ner och börja me light som me allt annat :D

RobbeliRobban
2004-11-16, 14:12
Att snus inte är nyttigt och kan ge skador förstod ni väl innan detta "nya" rön?

man får väga fördelarna mot nackdelarna med snusning, och göra det till en ren matematisk uträkning om det är värt att sluta eller inte. fyll på i listan om ni har lust.

MINUS!
*Tandlossning
*Grisiga fingrar
*Cancer
*Tandfickor
*Beroende
*Dyrt


PLUS!
*Snus är sexigt
*Luktar gott
*Ett mysigt beroende, en slags kärleksfull symbios mellan människan och prillan
*Mindre problem med karies
*En film eller dataspel blir så mycket bättre med en prilla
*Snus är ett fashion statement: "Kolla på mig jag har snus mellan tänderna, sexigt eller?"
*Förhöjer njutningen efter en god måltid
*Sättet att Snusa säger mycket om ens personlighet (Om man är en loose kind o guy, eller en färdigförpackad portionskonformist, om man bakar hårt, metodiskt och disciplerat eller slickar glatt i sig av livets goda i sig direkt från dosan mm)

Langster
2004-11-16, 14:30
Jämfört med de andra i studien som inte använde rökfri tobak. Inte så konstigt...Jag tänkte skriva nåt men orkar inte... Håller med RobbeliRobban på alla punkter istället. :D

Jense
2004-11-16, 16:33
haha. sött robban=) du borde skriva en notis.. eller något sånt

isato
2004-11-16, 22:36
är det något fel på mig om jag blir skadeglad efter att ha läst den här tråden :D

Slartibartfast
2004-11-17, 09:35
Undrar om det är farligare än tonfisk. :MrT:

Rockhard
2004-11-17, 09:52
Alkohol är känt för att orsaka alla möjliga problem med bukspottkörteln så jag skulle vilja se en undersökning där man jämför nykterister med såna som dricker och risken at få cancer i bukspottkörteln....säkert minst 67% ökad risk där också..

hobbitar
2004-11-17, 11:14
är det något fel på mig om jag blir skadeglad efter att ha läst den här tråden :D

JA? Varför blir du det???

Jag har snusat i många år nu och jag hade ingen aning om att det kunde vara skadligt. Min far sa tom att det var bra för tänderna och hjärtat!

Tycker du det är kul att jag kanske kommer få cancer?

isato
2004-11-17, 23:29
JA? Varför blir du det???

Jag har snusat i många år nu och jag hade ingen aning om att det kunde vara skadligt. Min far sa tom att det var bra för tänderna och hjärtat!

Tycker du det är kul att jag kanske kommer få cancer?


varför jag blir skadeglad?? jag är ond :devil:

nä men när går illa för folk som använder tobak,droger alkohol så kan jag inte annat än att tycka att det är rätt åt dem.... ledsen men sån är jag iaf

Shadow Warrior
2004-11-18, 06:22
jag undrar om många vill bli över 100år...liksom va gubbe ända från 60 och fram till 100

Jag kan fan aldrig dö ja... för varje år kommer det nya och bra spel som jag måste spela och filmer jag måste se..... :thumbup: