handdator

Visa fullständig version : Genomblödning?


Glen
2004-11-14, 16:24
Är det bra att köra ett lätt sätt som avslutning för att få genomblödning i muskeln? varför/varför inte? har sett att det verkar vara en del som gör det, så jag tänjkte kolla om det är nåt att apa efter

Frazze
2004-11-14, 16:38
Varför skulle det behövas? Muskeln är nog full med blod som det är efter ett pass.

Tolkia
2004-11-14, 19:17
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det fiungerar i samband med styrketräning, men jag känner mig ganska säker på att "full med blod" och "bra genomblödning" inte är riktigt samma sak. Snarare är väl genomblödningen ganska dålig när myuskeln är stel, spänd och ansträngd (observera nu att jag med "dålig" genomblödning inte menar att det inte skulle vara någon cirkulation alls)? Det är väl delvis därför det "gör ont" när man börjar bli trött; diverse biprodukter från ämnesomsättningen spolas inte bort tillräckligt fort, nytt syre kommer inte tillräckligt fort till cellerna osv.?

Vid många typer av "motionsträning" (gympa, spinning etc.) avslutar man ju passet med nedvarvning i lugnare tempo, och jag har fattat det så att en av orsakerna till att man gör det är just att ge kroppen en chans att "spola rent" lite efter ansträngningen. Inte kanske något måste, men snällare mot kroppen (och kanske mindre träningsvärk efteråt?) om man gör det? Eller så är jag helt ute och cyklar.

z_bumbi
2004-11-14, 19:26
Meningen är nog mycket riktigt att man ska blåsa genom muskeln med "friskt" blod så att det som har samlats där försvinner lite snabbare, lätt vikt och så kör man en del reps men inte så att man blir slut av det. Funkar säkert minst lika bra att köra en nedvarning som man kör inom andra idrotter med lite lugnt cyklande, gång eller liknande lätt aktivitet.

Om det behövs för just styrketräningen vet jag inte däremot.

Johnny
2004-11-14, 19:45
Att öka ciruklationen efter ett pass är kanon. Fast varför köra mer styrka när du nyss kört ett pass? Jag skulle rekommendera något som en stund på motionscykel, gå lite på löpband eller liknande, för att få igång cirkulationen och inte bara lokalt i den muskel du nyss tränat.

På så vis får du borttransport av slaggprodukter och annat som kan sakta ner återhämtningen.

Varför tror du att "alla" på elitnivå får massage direkt efter genomför tävling/träning? Det snabbar på återhätmningen. Har dessvärre inga studier att hänvisa till, men det är det säkert någon som har.

//Johnny