handdator

Visa fullständig version : Datorhelvete


edgen_ÖSD
2004-11-13, 21:13
Nu har inte datorn gått att starta på 3 veckor, och i ren ursinnighet frågar jag alla här inne vad jag måste göra för att få datorn att fatta att den ska läsa in hårddisken då jag ska installera om windows. Just nu stpr det bara att den inte kan hitta någon hårddisk på datorn!!! :insane:

Hades
2004-11-13, 21:16
Nu har inte datorn gått att starta på 3 veckor, och i ren ursinnighet frågar jag alla här inne vad jag måste göra för att få datorn att fatta att den ska läsa in hårddisken då jag ska installera om windows. Just nu stpr det bara att den inte kan hitta någon hårddisk på datorn!!! :insane:
Fråga på Sweclockers istället för på ett träningsforum så får du nog både snabbare och bättre hjälp.

Om jag ska ge dig några konstruktiva tips så kan det ju vara att kolla så alla stift sitter som de ska, att alla sladdar är hela och att testa om hårddisken fungerar i någon annan dator.

JJ
2004-11-13, 21:17
Du hade väl en SATA disk? Då måste du via diskett eller cd installera drivrutinen för den disken först.

edgen_ÖSD
2004-11-13, 21:20
Och jag har en SATA Driver Disk men när jag stoppar in den i datorn står det bara "remove disk and strike any key when ready". Hur ska jag i så fall få datorn att inse att den måste läsa disketten?

JJ
2004-11-13, 21:21
Kanske behöver du en bootbar diskett. Eller så bootar du med Windows cd'n och sen installerar drivrutinen. Har inte gjort det själv.

Hades
2004-11-13, 21:24
Och jag har en SATA Driver Disk men när jag stoppar in den i datorn står det bara "remove disk and strike any key when ready". Hur ska jag i så fall få datorn att inse att den måste läsa disketten?
Är det XP du ska installera? Blir det isåfall likadant om du bootar med skivan och sen trycker F6 (eller vad det nu är för tangent) när installationsprogrammet säger att du kan göra det om du vill installera någon speciell drivrutin till hårddisken, och sedan stoppar i disketten?

reaper
2004-11-13, 21:58
Du ska boota från cd'n, inte från disketten. Disketten använder du i ett senare skede. Verifiera att din bootorder är rätt i bios, så att cd står först. Boota upp på xp-skivan och tryck på f6 för att ange drivrutiner. Det är nu dags att använda din diskett. Om drivrutinen har lästs in korrekt skall Windows nu hitta din hårddisk. Varför fråga på sweclockers när jag finns? :) Är ifs på det forumet också...

edgen_ÖSD
2004-11-14, 00:27
Tack för tipsen allihopa.

reaper: Du är min hjälte! Som du sa, varför sweklockers när du finns här? :D ;) :bow:

ölobrännvin
2004-11-14, 02:54
Ähhhhhh ge dator jäveln en jävla smällll så kanske den passar sej i framtiden... :smash:

edgen_ÖSD
2004-11-14, 09:55
Tro mig, så mycket som jag har misshandlat min dator är det ett under att den fortfarande lever... :)

reaper: När jag installerade XP kom denna ruta upp 2 ggr

"Har inte genomgått Microsoft testprogram för att verifiera dess kompatibilitet med Windows XP"

Står även att det rekomenderas att jag avslutar installationen och kontaktar säljare. Jag fortsatte ändå, kommer detta kunna skada datorn allvarligt eller är det ok ändå? Jag har en känsla av att det är de filer jag hade på SATA-disketten som installationsprogrammet reagerade på.

acke_t
2004-11-14, 09:59
funkar säkert finfint, XP brukar klaga över drivrutiner som MS inte kollat på.

edgen_ÖSD
2004-11-14, 10:19
Ok, det låter guld det, tack!

edgen_ÖSD
2004-11-14, 12:53
Ok en annan fråga nu då. Vet nån hur jag kan få reda på vilket nätverkskort jag har i datorn, för maskinvaran är inte installerad och jag har ingen aning om hur jag kan ta reda på vilket jag har.

reaper
2004-11-14, 13:58
Som sagt, Microsoft testar drivrutiner. De som går igenom testerna är certifierade och ska vara "problemfria". Dock har inte allla råd/vill certifiera sina drivrutiner. Jag har dock aldrig stött på problem med drivrutiner som inte varit certifierade, iaf inte från några större bolag, så det ska inte vara nån fara. Vilket moderkort hade du btw om nu ditt nätverkskort var integrerat?

edgen_ÖSD
2004-11-14, 15:05
Jag har ABIT AN7, men det löste sig nu, och datorn fungerar för första ggn någonsin helt perfekt!

Tack för all hjälp, den har varit ovärderlig!