handdator

Visa fullständig version : Kvinnomisshandlare namnges...


Allan
2004-11-13, 19:07
http://www.nsd.se/index.php?artikel=129966&option=30



På tiden tycker

allan

Herkulez
2004-11-13, 19:09
:thumbup:

palme
2004-11-13, 19:21
Underbart!!!

Pudzianovski
2004-11-13, 19:23
BRA!

Hoppas fler hänger på!

ölobrännvin
2004-11-13, 19:49
Bra initiativ hoppas dom gör samma med pedofiler !

Prankie
2004-11-13, 19:53
Hoho, skit va däng de skulle få.

Megatuttarna
2004-11-13, 20:14
Det är väl klart som fan att riksdagen inte kommer stifta "ledigare" lagar som medför att passbilder o s v får sättas ut. När det i många fall kan leda till livsfara för de vider som gör brotten så är det något som skulle göra att nivån på rättssäkerheten sjunker rejält. Dessutom får medias domarroll, som går ut på att kunna välja vilka som ska hängas ut eller inte, en mycket större slagkraft om sådant vore fallet.

Jag tycker att detta bör angripas på ett helt annat sätt. Utrusta kvinnorna med pistoler, HIV-smittade kanyler o s v.

ölobrännvin
2004-11-13, 20:29
Om några pedofiler bor nära mej så vill jag veta det. Faktum är att jag vet att det bor en pedo några hus bort, en riktig otäcking som lockar barn med godis och sånt, det känns bra att veta det så man kan säga till ungen att han ska passa sej för gubbar med godis och sånt äh jag vet inte vad jag babblar om men skönt är det att man vet på nåt sätt.

Pingu
2004-11-13, 21:16
Ska dom inte hänga ut alla misshandlare så att man kan akta sig

Zlin
2004-11-13, 21:23
Det är väl klart som fan att riksdagen inte kommer stifta "ledigare" lagar som medför att passbilder o s v får sättas ut. När det i många fall kan leda till livsfara för de vider som gör brotten så är det något som skulle göra att nivån på rättssäkerheten sjunker rejält. Dessutom får medias domarroll, som går ut på att kunna välja vilka som ska hängas ut eller inte, en mycket större slagkraft om sådant vore fallet.

Jag tycker att detta bör angripas på ett helt annat sätt. Utrusta kvinnorna med pistoler, HIV-smittade kanyler o s v.

Jag håller med. Att namnge kvinnomisshandlare gör bara att folk är mer troliga att ta lagen i egna händer. Några positiva effekter ser jag inte, skall man köra nya bekantskaper genom register för att kolla att de är säkra? Knappast. Skulle männen i fråga låta bli att misshandla kvinnorna? Nej, men anstränga sig hårdare för att dölja det.

Observera att jag inte läste artikeln, utan läste bara allans inlägg. Antog att det sammanfattade artikeln rätt bra.

Grahn
2004-11-13, 21:30
Jag håller med titts...fast jag är lite kluven.

Megatuttarna
2004-11-13, 21:33
Jag håller med titts...fast jag är lite kluven.

Vad fissionärt!

(HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAA :laugh: :laugh: :laugh: )

Pingu
2004-11-13, 21:34
Håller med, det är helt fel väg att hänga ut dom på det sättet.
Samma gäller pedofiler som någon nämde, det finns andra sätt

Grahn
2004-11-13, 21:35
Vad fissionärt!

(HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAA :laugh: :laugh: :laugh: )

lustigkurre där ;)

palme
2004-11-13, 21:44
Håller med, det är helt fel väg att hänga ut dom på det sättet.
Samma gäller pedofiler som någon nämde, det finns andra sätt

Vad skulle va bättre?

Nu får alla veta vem som slår och hur han ser ut, så de kan akta sig. Att de inte gör så här med folk som våldtagit kvinnor och barn oxå är för mig en gåta.
So what om folk tar lagen i egna händer? De som begått brotten har inte visat någon medkänsla mot de som de skadade och då ska de inte få nån heller. Häng ut de bara!

Megatuttarna
2004-11-13, 21:49
Vad skulle va bättre?

Nu får alla veta vem som slår och hur han ser ut, så de kan akta sig. Att de inte gör så här med folk som våldtagit kvinnor och barn oxå är för mig en gåta.
So what om folk tar lagen i egna händer? De som begått brotten har inte visat någon medkänsla mot de som de skadade och då ska de inte få nån heller. Häng ut de bara!

Jag håller med! So what om man får ta lagen i egna händer! Det gör ju inget om nån råkar ta lagen i egna händer bara för att de trodde att du var en pedofil. Ingen fara, abooooooo, det är ju deras rättighet. :thumbup: :bpump: :hbang:

palme
2004-11-13, 21:54
Jag håller med! So what om man får ta lagen i egna händer! Det gör ju inget om nån råkar ta lagen i egna händer bara för att de trodde att du var en pedofil. Ingen fara, abooooooo, det är ju deras rättighet. :thumbup: :bpump: :hbang:

Nu pratar vi inte om att flyga på nån bara för att de ser ut att va homo, vi pratar om bevisade fall av övergrepp på kvinnor och barn. En stor skillnad tycker du inte?




Fattar du len? Måste jag bryta så du ska förstå? :thefinger

kelk
2004-11-13, 22:16
skit ska skit ha...

mula
2004-11-13, 23:07
Nu pratar vi inte om att flyga på nån bara för att de ser ut att va homo, vi pratar om bevisade fall av övergrepp på kvinnor och barn. En stor skillnad tycker du inte?




Fattar du len? Måste jag bryta så du ska förstå? :thefinger

Skulle det finnas en lista med alla dömda för dopingbrott också då eller?
:whipped:

Froddan
2004-11-13, 23:09
Även om jag rent principiellt tycker detta är väldigt fel av Lennart Håkansson så tar hämndinstinkten över och det känns ändå ganska rätt. Vet fan inte vad jag ska tycka...

Megatuttarna
2004-11-13, 23:13
Nu pratar vi inte om att flyga på nån bara för att de ser ut att va homo, vi pratar om bevisade fall av övergrepp på kvinnor och barn. En stor skillnad tycker du inte?




Fattar du len? Måste jag bryta så du ska förstå? :thefinger
Hahah :booty:

Nämen grejen är den att man inte behöver vara skyldig, räcker ju med att man tas in som misstänkt på skälig grund och media får skiten att blossa upp som fyrverkerifabriken i Danmark.

Se på stackarn som utpekades som Anna Lindhs mördare innan de kom fram till att det var Cast away-juggen!

Trance
2004-11-13, 23:15
Helt fel detta tyvärr, det är inte så en rättstat skall fungera.

Metal_boy_
2004-11-14, 00:11
Håller med, det är helt fel väg att hänga ut dom på det sättet.
Samma gäller pedofiler som någon nämde, det finns andra sätt

precis,..håller med fullkommligt...man kan istället ställa ut dom och låta folk slå dom med spikklubbor :D

Loke
2004-11-14, 01:45
Det är väl klart som fan att riksdagen inte kommer stifta "ledigare" lagar som medför att passbilder o s v får sättas ut. När det i många fall kan leda till livsfara för de vider som gör brotten så är det något som skulle göra att nivån på rättssäkerheten sjunker rejält. Dessutom får medias domarroll, som går ut på att kunna välja vilka som ska hängas ut eller inte, en mycket större slagkraft om sådant vore fallet.

Jag tycker att detta bör angripas på ett helt annat sätt. Utrusta kvinnorna med pistoler, HIV-smittade kanyler o s v.

Håller med fram till ditt förslag på alternativ.

Kalleh
2004-11-14, 02:25
Ska de hänga ut kvinnomisshandlare kan de lika gärna hänga ut alla andra brottslingar med. Snattare, rånare, våldtäcktsmän, rattfyllon, pedofiler, mördare, tjuvar, förskingrare och skattefifflare, varför inte folk som kissar på offentlig plats och fortkörare, listan blir lång. Skitbra hela idéen, polisen kommer att få ett helt nytt verksamhetsområde som kommer att ta nästan all deras tid. Nämligen att stoppa alla sorts hämndaktioner och folk som ska ta lagen i egna händer. :cheers:

EDIT: Om jag skriver P I S S A R...vad fan står det då "GarnaxGarnaxGarnaxGarnaxGarnaxGarnax" för sedan?

typ, jag GarnaxGarnaxGarnaxGarnaxGarnaxGarnax på dig

Megatuttarna
2004-11-14, 02:29
Ska de hänga ut kvinnomisshandlare kan de lika gärna hänga ut alla andra brottslingar med. Snattare, rånare, våldtäcktsmän, rattfyllon, pedofiler, mördare, tjuvar, förskingrare och skattefifflare, varför inte folk som GarnaxGarnaxGarnaxGarnaxGarnaxGarnax på offentlig plats och fortkörare, listan blir lång. Skitbra hela idéen, polisen kommer att få ett helt nytt verksamhetsområde som kommer att ta nästan all deras tid. Nämligen att stoppa alla sorts hämndaktioner och folk som ska ta lagen i egna händer. :cheers:

Klart vi inte ska. Ledare såsom Garnax är de som ska få utse vilka brottslingar som ska hängas ut. :bow:

ölobrännvin
2004-11-14, 02:50
De som begått brotten har inte visat någon medkänsla mot de som de skadade och då ska de inte få nån heller. Häng ut de bara!
dom har förmodligen nåt fel i hjärnan typ att nån har gjort så mot dom själva men likt förannat så borde dom skjuteas eller nåt, helt otroligt att svenska staen ite tillåter att dom kastreras.

:furious: :insane: :smash:

palme
2004-11-14, 04:02
Skulle det finnas en lista med alla dömda för dopingbrott också då eller?
:whipped:

Skulle inte göra mig nåt, jag finns inte på nån sån lista.

Vi är ju ett öppet samhälle.

Nitrometan
2004-11-14, 08:43
Flashback hängde ju ut några dömda våldtäktsmän en gång och det blev ett jävla rabalder. Trots att domen är en offentlig handling fick man tydligen inte göra så.

Här i stan är det snart ett år sen en pedofil blev ihjälslagen med ett basebollträ i sin lägenhet. Polisen har ingen misstänkt och har mer eller mindre lagt ner utredningen.

Allan
2004-11-14, 09:51
För ordningens skull klistrar jag in delar av texten i NSD, men läs gärna länken också:

"Vi har beslutat att tillämpa en ny policy när det gäller den här brottsligheten. Vi kommer i fortsättningen att publicera namn på de män som döms för grov kvinnofridskränkning och grov fridskränkning. Även bild, om vi har någon. Riksdagen har ju tyvärr förbjudit tidningar att hämta bilder i pass- och körkortsregistren så det är svårare för oss att visa bild på brottslingar numera.

Det är här fråga om ett brott som innebär att den dömde har ägnat sig åt långvarig, systematisk och svår misshandel och förtryck av en kvinna. Motsvarande utsatthet och förnedring finns väl bara i den grövre maffiabrottsligheten."

Jag har respekt för talet om rättssäkerhet, men gäller inte det för kvinnan också? I en del av de här fallen har hon varit tvungen att flytta och byta identitet medan han bor kvar och lever i välmåga. Man behöver bara läsa Gömda och Asyl av Liza Marklund för att se hur det kan fungera. Vem är det som ska ha ett helvete efter en dom i tingsrätten? Hon?

Vi har där jag bor en kvinna som åtta gånger misshandlats av sin fd man, som ändå har besöksförbud, och som suttit i fängelse för det. Nu är hon rätt envis och tänker inte leva anonymt, men hon vet också att det innebär att hon kan bli ihjälslagen en vacker dag. Av barnens pappa. Jag kan säga att skulle jag se honom här på orten skulle jag ringa snuten direkt. Men det förutsätter att jag vet vem han är.

På NSD:s vis kan jag faktiskt på ett enkelt sätt bidra till att hon får ett drägligare liv.


allan

Nitrometan
2004-11-14, 10:35
Ofta är ju fallen liknande de Allan tar upp här. Tidningar som NSD hjälper kvinnorna - förutsatt att folk är uppmärksamma och hjälper till att ringa polisen.

z_bumbi
2004-11-14, 12:25
Jag tänkte också ta upp fallen från Flashback då det i de fallen handlade om pedofilism/övergrepp mot förståndshandikappade om jag inte minns helt fel. Där blev alltså Flashback fällt för att ha hängt ut de dömda och det är väl minst lika illa som långvarig kvinnomisshandel om man ser till både straffskala samt hur folk ser på brotten.

Vi får se om domstolarna dömer likadant när det är en mer etablerad nyhetstjänst som hänger ut folk för tidningen i fråga kommer att bli anmälda till lämplig instans förr eller senare.

Allan
2004-11-14, 12:44
Det finns en otvetydig skillnad - i Flashbackfallet var det fråga om revanschtänkandet/hämnden(om jag minns domen rätt). I NSD-fallet handlar det om kunna skydda kvinnorna. Män som slår sina kvinnor är ofta seriella, medan våldtäktsmannen oftast är engångsförbrytare. Allt detta finns i spelregler för media (http://www.po.se/Article.jsp?article=1011&avd=verksamhet), där man bl a kan läsa "Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges."

I det här fallet kan man nog säga att det finns ett uppenbart allmänintresse, medan det i Flashbackfallet inte bedömdes finnas.

allan

Besserwisser
2004-11-14, 13:41
Det finns en otvetydig skillnad - i Flashbackfallet var det fråga om revanschtänkandet/hämnden(om jag minns domen rätt).
allan

Det måste jag hålla med om. Bl a rörde flashbacks publicering fall med ett antal år på nacken (domarna hade fallit 3-5 år före publiceringen om jag inte minns helt fel).

Sen ska väl nämnas att de pressetiska reglerna spelar en underordnad roll i sammanhanget. Av intresse är främst förtalsbestämmelsen i tryckfrihetsförordningen. De pressetiska reglerna ska aldrig tas för att utgöra någon form av lagstiftning (eller ens likställas med "vanliga" rättsregler).

z_bumbi
2004-11-16, 14:18
Jag har inte läst domen mot flashback men var inte ett av syftena i det fallet just att visa för folk att de fanns ute i samhället och som en varning för andra?
Det mesta som publicerades är ju borttaget just pga av fällningen och jag kan komma ihåg helt fel.