handdator

Visa fullständig version : kommentarer på mellanmål


heljis
2004-11-13, 18:23
Tjena!

Skulle vilja ha lite kommentarer/kritik på mina mellanmål rörande GI, II och näring i allmänhet.
Notera att jag inte äter alla på samma dag utan varierar mig :smokin:

1) ~100g keso med lika mycket blåbärssoppa, äts i djup tallrik (låter konstigt? testa!) +äpple/päron/klementin (Äts eftermiddag/sen eftermiddag)

2) Fazer råg-kusar (två halvor) med lätt messmör på ena halvan och lite lite kavli skinkost + Johnnys senap + rökt skinka på andra halvan. +äpple/päron/klementin (äts förmiddag)

3) ~100g keso med ~60g tonfisk i vatten och curry (äts på kvällen/sista målet)

4) ~100g kesella med banan/äpple (eftermiddag/kväll/sista målet)

5) ~100g kesella med ~60g tonfisk + äpple + ½röd lök (äts kväll/sista målet)

6) 2 halvor Råg-kusar/2 st Pågens lingogrova + en burk makrill i tomatsås (125g) +äpple/päron/klementin (äts förmiddag/sista målet, vid sista målet hoppar jag ofta över frukten)

7) ~200g hemmagjord ostkaka (gjord på 2 ägg, 250g keso, 1 msk grahamsmjöl, 2.5dl lättmjölk) med 1 msk drottningsylt + ibland lite hemmagjord glass (3 äggvitor, 1 msk sötningsmedel och 1 msk marsansås) (äts som sista mål oftast, ibland eftermiddag).

8) gröt på 1 dl fiberhavregryn med ~2dl lättmjölk (äts sista målet).

Till samtliga mål dricker jag vatten i 70% av fallen, annars fun light.

Det är väl i princip vad jag brukar stoppa i mig mellan måltiderna.. varierar mellan 2-3 mellanmål mellan frukost, lunch och middag.

Efter träning äter jag oftast ~40g whey-80 med ca 2 dl mjölk eller vatten + 30-50g corn flakes (snabba kolhydrater men för lite, det vet jag, men jag har inte fått tag på ngt i stil med maltodextrin än).

Kommentarer? Vore kul att få veta om man äter lika bra som man fått för sig :rolleyes:

ps. Ska strax ta mig lite granna keso med blåbärssoppa. Mmm! :eating:

heljis
2004-11-16, 21:04
bump!

Ingen som har nåt att säga?

King Grub
2004-11-16, 21:31
Det går inte att räkna ut GI:t på mixed meals genom att kolla på de enskilda livsmedlen, och II orkar jag, ärligt talat, inte räkna ut. Vad gäller näringsvärde får du vad de enskilda livsmedlen innehåller: SLV. (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp)