handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det att få fart på en förstörd förbränning?


Bredband
2004-11-13, 16:45
Jag är en man på 35 år, 1.80 lång, som vägde 103 kg för ett år sedan -- och det var INTE muskler... Dålig mat och stillasittande arbete sätter sina spår.

Men så började jag med morgonpromader och 1800-kaloriers diet (med 20/25/55 P/F/K-E%) och på 20 veckor försvann 20 kg. Men sen dess har vågen stått still, vilket inte bekymrat mig till en början. Platåer infinner sig ju alltid, sägs det. Men när ett år har gått och vågen inte rör sig neråt måste man göra något radikalt -- och här på kolozzeum förstod jag snart vad som var mitt problem: att kroppen justerat ner förbränningen till det intag jag vant den vid.

Så nu har jag börjat styrketräna Må-On-Fr, cykla 80 min Ti-To och bibehållit morgonpromenaderna 2-3 ggr i veckan. Och naturligtvis, börjat äta ordentligt mycket mer. 2200-2500 kalorier om dagen, med 30/30/40 P/F/K-fördelning. Min plan är att lägga på mig (lite) muskler, och på köpet sätta fart på förbränningen, så att den kommande fettförbränningsperioden skall ge effekt.

Frågor som inställer sig:

Äter jag för litet med 2500 kcal? Jag vill ju inte lägga på mig alltför mycket nytt fett bara för att musklerna skall växa. Jag känner mig oerhört trött på kvällarna kan tilläggas. Fast det kanske bara är en initial chockreaktion från kroppen, som går över när den väl "fattar" att nu skall det börja byggas...

(Jag är fortfarande stillasittande, förutom när jag tränar.)

Hur lång tid kan det ta att sätta fart på förbränningen igen? Två veckor? Två månader? Det tog ju fem månader att förstöra den -- i alla fall tror jag att det var det som hände...

kharon
2004-11-13, 17:15
Grattis! En mycket bra prestation!
Det kommer inte att gå snabbt, men jag tycker du ska låta det ta tid också. Jag tycker du skall höja kalorierna långsamt, för att se när du står stilla i vikt och när du börjar gå upp. Sedan så lägger du dig lite över den gränsen för att kunna bygga på dig muskler utan att lägga på dig för mycket fett. Man måste ligga på överskott för att bygga, som du säkert lärt dig.

Kom ihåg att successivt höja på kalorierna allt eftersom du går upp i vikt.

Det att du är stillasittande i övrigt kan du inte göra något åt, eftersom det beror på ditt jobb. Se dock till att vardagsmotionera så mycket du kan; trappor istället för hiss o.s.v.

Rataxes
2004-11-13, 22:22
Från att inte gå ner på 1800 kcal med styrketräning och diverse cardio som cykling och promenader, till att stå stilla på 3000 kcal utan nån aktivitet, tog mig ca 1 månads kraftigt överätande på 4000 kcal. Ökade 7 kg under den perioden, fast jag tror minst 4 av dessa 7 bestod av vatten, glykogen o annat, för jag tappade 1.5 kg nästan direkt när jag gick ner till 3000 kcal för några månader sen, och nu har jag tappat ytterligare 1.5 kg på 2 dar efter att ha gått ner till 2500 kcal, vilar fortfarande.

Upp till en viss gräns gäller väl att förbränningen höjs mer och snabbare ju mer man överäter. Sen om den intjänade tiden i metabolismaktiveringsperioden vägs upp och mer därtill av den extra tiden man får deffa bort fettet vet jag inte, antagligen :D

pekka
2004-11-16, 19:23
Grattis för viktnedgången, dock tyvärr är nog inte allt bara fett utan muskler också.
Jag har själv gjort en liknande prestation då med VV:s mat. Sen sprack det och jag gick upp allt igen. Nu på senare åren har jag lärt mig att det var mycket muskler som gick åt den gången.

Du kan ta reda på din förbrukning (ungefärliga) på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/index1-0.asp och lite mer ingående vilken mat är bäst på http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 Nu du ska ju inte deffa men som allmän information om bra mat är denna Deffguide mycket bra.
Själv äter jag numera mellan 2-3g protein per min vikt kg och 1 g fett per min vikt kg. Kolhydrater går upp och ner enligt dagens kaloribehov, tränar jag mycket blir det mera kolhydrater.

Jag åt 1800-2000 kcal sedan somras när jag började med styrketräning och gick ju ned ca 10 kg. Sen tog det stopp och jag blev otroligt trött, orkade inte längre samma vikter utan fick t o m minska vilket var ju helt fel :)
Efter jag läste baldricks tråd http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31111 gick jag upp till 2500 kcal och fick lite intresse igen till styrketräning. Under tre veckors tid gick jag upp 2-3 kg men det var inte fett, kändes inte fett och fettprocenten är densamma som innan.
Jag använder http://www.mybodycomp.com/index.html den är ju säkert inte helt bombsäker men ger säkert en bra fingervisning vart man är på väg. Jag har precis haft en veckas "ledigt" efter 4 månaders tränande, jag behöll kalorierna på 2500 kcal under hela veckan, tränade inget och gick ner 2 kg.

Nu har jag precis börjat igen och denna gång håller jag mig till 3000 kcal, enligt Uppladdningen dvs försöker inte ens gå ned i vikt utan försöker få mer muskler. Kanske får jag öka kcal lite i framtiden för nu är det muskler som prioriteras men jag tar det försiktigt i början pga jag sabbade förbränningen tidigare.

Hur lång tid det tar? Enligt z_bumbis svar i baldricks tråd kanske ett par månader så jag är ju inte ens halvvägs.
Du tränar rätt så mycket så jag gissar att nu borde ligga nånstans 3000+ kcal för att få igång förbränningen. Kolla med Uppladdningen.

(BTW jag är 39 år och 181 lång med 98 kg nettovikt. Dvs en rejäl kagge jämfört t ex med dig :) Det får ta den tiden det tar. Jag siktar på sixpack till sommaren 2006.)