handdator

Visa fullständig version : Body Fitness - idrott?


Bolio
2004-11-13, 01:53
Alltså, jag är först och sist medveten om att jag simmar mot strömmen nu, men det gör inget. Jag vill ju lära mig saker. Jag sökte på forumet och hittade en tråd med "Bodyfitness" som trådnamn. Den startades av Linda Berg som uppenbarligen tävlar i detta. Och hon hade ju snygg kropp. Och nu har jag faktiskt inga klara åsikter i detta. Jag är förövrigt klar motståndare till den åsiktsproduktion som verkar råda på kolozzeum och i samhället generellt. Man måste ju inte alltid ha en åsikt kring allting, eller hur? Hur det än ligger till med den saken är en annan intressant för mig! Nämligen denna: hur mycket av en 'idrott' är egentligen bodyfitness? Alltså, styrketräning är min favoritsysselsättning. Missförstå inget nu. Men jag har länge känt att det på något sätt tagit stopp efter bodybulding. Jag ansåg länge att AF inte var mer än något som pryda (konstigt ordval, jag vet) överklassgymfanatiker (detta var däremot ett bra ord!) sysslade med. Jag menar alltså typ Action här på forumet, den typen av människa. Inget illa om Action nu, absolut inte. Men om jag ska titta lite på forumet ser jag skillnad på typ Action och exempelvis TCOG, bara av deras stil att döma. Action känns faktiskt mer "fitness", medans TCOG känns klart mer bodybuilding. Och båda är ju lika mycket ok. Jag är även fullt medveten om att bodybuilding faktiskt egentligen endast handlar om utseende, men ändå, det känns på något sätt som att Athetic Fitness och objektet för min frågeställning, Body Fitness, gör det i ännu större utsträckning, och i många avseenden på ett helt annat sätt. Det känns som att man har skapat en hybrid (blandning) av styrketräning (idrott) och modell-yrket. Jag vet inte, men jag har surfat runt på en del AF- och BF-tävlandes personliga hemsidor och nästan alla extraknäcker som modeller. Och det är absolut inget fel på det, tvärtom. Jag är den sista som skulle ha något emot det. Men fortfarande, börjar det inte gå lite illa när det blir såhär? När idrotten mer och mer blir en verksamhet kring ideal än prestationer? Jag vet inte, och jag är väldigt dåligt insatt i just BF. AF har jag lite (fortfarande lite) större inblick i. Bodybuilding däremot, har alltid känts mer som "min grej".

Men jag undrar, och jag hoppas att få svar av folk som sysslar med dessa idrotter, hur mycket handlar det om idealproduktion i relation till prestationer? Nu är jag fullt medveten om att samma sak förekommer väldigt mycket i bodybuildingen också, och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka egentligen. Jag känner inte någon ryggmärgsreaktion som nödvändigtvis negerar (dissar typ) det, men lite underligt känns det ändå. Och så är jag också fullt medveten om att detta börjar ploppa fram inom andra idrotter också, typ fotboll, tennis och simning. Massa fotbollsspelare blir ju modeller, massa simmare och tennisspelare viker ut sig, osv. Det är ju inte något direkt 'fel' i det egentligen, men känns det inte lite som att man mer och mer kommer ifrån vad idrotten från början handlar om? Och är vi påväg mot något bra eller dåligt?

Metal_boy_
2004-11-13, 02:00
allt handlar om cash, och om att synas

Bolio
2004-11-13, 02:02
allt handlar om cash, och om att synas

Jo, det verkar så... Men hur mycket cash tjänar man egentligen på bodyfitness? Eller är det typ vägen ut mot modell-livet? Eller hur funkar det? Jag har 0 koll... :/

Metal_boy_
2004-11-13, 02:08
Jo, det verkar så... Men hur mycket cash tjänar man egentligen på bodyfitness? Eller är det typ vägen ut mot modell-livet? Eller hur funkar det? Jag har 0 koll... :/

tror inte det handlar om stora pengar..det beror väl på sponsorer o sånt tjafs...det är en väldigt liten idrott om du gämför me andra idrotter...varav därför man kanske knäckar lite extra, sen har dom ju säkert vanliga jobb me..jag ska inte säga säkert nu men jag antar lite här .. ;)

Bolio
2004-11-13, 02:12
tror inte det handlar om stora pengar..det beror väl på sponsorer o sånt tjafs...det är en väldigt liten idrott om du gämför me andra idrotter...varav därför man kanske knäckar lite extra, sen har dom ju säkert vanliga jobb me..jag ska inte säga säkert nu men jag antar lite här .. ;)

Jo, det tror jag med. Men jag tror att du är på rätt spår. Det handlar nog väldigt mycket om pengar detta. Jag vet inte om jag är väldigt gammaldags, men jag tycker fortfarande att idrott helst ska handla om prestationer och inte så mycket annat. :/

Metal_boy_
2004-11-13, 02:20
Jo, det tror jag med. Men jag tror att du är på rätt spår. Det handlar nog väldigt mycket om pengar detta. Jag vet inte om jag är väldigt gammaldags, men jag tycker fortfarande att idrott helst ska handla om prestationer och inte så mycket annat. :/

tycker detsamma...sen tror jag ju inte direkt att folk börjar tävla i fitness eller bb för att tjäna storkovan..är det nån idrott som det bevisar att man brinner för själva träningen och sporten så är det dessa med tanke på att det är inga stora pengar om vi inte snackar om proffstävlingar

minns att min morfar va jäkligt trött på att fotboll då framför allt som va hans intresse bara mer och mer handlade om reklam, pengar och kontrakt.
Vart tog leken vägen och det viktiga me att ha kul?

Bolio
2004-11-13, 02:23
Vart tog leken vägen och det viktiga me att ha kul?

EXAKT så jag tänker! Ibland är faktiskt äldre ideal bättre än nya. Därom råder inget tvivel. Förr i tiden handlade ju idrotten så mycket mer om just leken och prestationerna. Nu är det pengar, massindustri och massa skit..

Metal_boy_
2004-11-13, 02:28
EXAKT så jag tänker! Ibland är faktiskt äldre ideal bättre än nya. Därom råder inget tvivel. Förr i tiden handlade ju idrotten så mycket mer om just leken och prestationerna. Nu är det pengar, massindustri och massa skit..

precis...lite lustigt att om man tänker på hur många hundra miljarder det slängs hit och dit me inom fotboll som först uppfanns av gatubarn i Brasilien som sprang omkring och sparkade på ihopsydda komagar

Bolio
2004-11-13, 02:29
Ja. :/

Metal_boy_
2004-11-13, 02:35
bolio: Johan Oldenmark har jäkligt bra inställning när det gäller att det är viktigast att njuta och ha roligt..brukar du läsa distans och balans spalten i bk??

Bolio
2004-11-13, 02:37
Nä, läser inte något på papper överhuvudtaget. Förutom böcker. Kanske borde ta och göra det. =)

Metal_boy_
2004-11-13, 02:40
Nä, läser inte något på papper överhuvudtaget. Förutom böcker. Kanske borde ta och göra det. =)

ja gör det..han skriver mycke om livet runt om och olika händelser..inte bara inriktad på pump med andra ord hehe

JustinCredible
2004-11-13, 02:44
Jag är inte så insatt. Stämmer det att domarna dömmer tex håruppsättning?

Urban
2004-11-13, 02:49
Vart tog leken vägen och det viktiga me att ha kul?

Bara for att man tjanar mer pengar och kan gora reklam om man ar en bra fotbollsspelare sa tror jag fortfarande att man har javligt kul nar man spelar, varfor skulle allt bli trakigt helt plotsligt bara for att man far gora reklam? jag forstar inte riktigt forklara tack..

Metal_boy_
2004-11-13, 02:51
Bara for att man tjanar mer pengar och kan gora reklam om man ar en bra fotbollsspelare sa tror jag fortfarande att man har javligt kul nar man spelar, varfor skulle allt bli trakigt helt plotsligt bara for att man far gora reklam? jag forstar inte riktigt forklara tack..

förklara då varför de flesta spelarna har sina pengakrav när det kommer till kontrakt?

EDIT: och då menar jag inte pengar för att klara sig..jag menar pengar att strö omkring sig och leva lyx med och kunna leva så resten av livet..som Thomas Brolin tex..du ser väl vilken liten fet krogägare han är idag och lever livet o super som en galning

Bolio
2004-11-13, 03:01
Jag är inte så insatt. Stämmer det att domarna dömmer tex håruppsättning?

LOL, jag skulle inte bli förvånad...

Bolio
2004-11-13, 03:02
Bara for att man tjanar mer pengar och kan gora reklam om man ar en bra fotbollsspelare sa tror jag fortfarande att man har javligt kul nar man spelar, varfor skulle allt bli trakigt helt plotsligt bara for att man far gora reklam? jag forstar inte riktigt forklara tack..

Det blir kanske inte mindre kul för de få fotbollsspelare som nu får göra reklam, men det handlar knappast om idrott längre. Det blir ännu ett företag i mängden. Vi gillar idrott, vi vill bevara idrott. Inte göra det till en produkt.

Metal_boy_
2004-11-13, 03:17
Det blir kanske inte mindre kul för de få fotbollsspelare som nu får göra reklam, men det handlar knappast om idrott längre. Det blir ännu ett företag i mängden. Vi gillar idrott, vi vill bevara idrott. Inte göra det till en produkt.


exakt...och att dom tycker det är roligt också är ju grunden..annars skulle dom inte vara duktiga..precis samma sak som ett vanligt jobb..tycker man inte det är roligt gör man mindre bra jobb...och i skolan där man kan se sånt beroende på olika ämnen, roliga ämnen går bäst

nefan dags o sova..gonatt

JustinCredible
2004-11-13, 03:22
"Generellt intryck av hela fysiken (jämn och harmonisk muskelutveckling, hud och deltagarens förmåga att presentera sin fysik) inklusive hår och ansikte.

Även hudens utseende skall bedömas. Huden ska vara fast, följsam och ge ett hälsosamt intryck. Ansikte, hår och makeup skall stämma överens med totalintrycket så som det presenteras av deltagaren."

Vet inte varför, men jag tycker det verkar vara en kul grej att hålla på med :) Typ fixa och dona med sig själv... heh jag är väl lite gheyyyyyyyyy

Bolio
2004-11-13, 03:37
lol, jag är nog också lite gheeeeeeeyyyyy. men det där är inte mycket idrott imho. =D

Urban
2004-11-13, 03:43
förklara då varför de flesta spelarna har sina pengakrav när det kommer till kontrakt?



De fattar val att dem ar eftertraktade och kan borja stalla lite krav, forena nytta med noje. Skulle du tacka nej om ditt gym erbjod dej att trana gratis for att du ar stor, men ett annat likadant gym betalar dej 40 kr per gang for att trana for att du ar stor, bada vill visa upp att: trana har sa blir du som metal boy. Det vore ju dumt att tacka nej till 40 kronors erbjudandet om gymmen var liknande. Som sagt forena nytta med noje, det ar smart. Sen finns det spelare som spelar NHL som spelar for pengarnas skulle som jag har hort dem sagt, men jag tror dem ar en minoritet.

no1fitness
2004-11-13, 05:53
Nu tävlar ju jag i AF och inte bodyfitness och kan bara tala för mig själv när jag säger att jag INTE tjänar pengar på att göra det.
Har inga sponsorer och extraknäcker inte som modell... Har inte det rätta utseendet.
Jag gör det för att jag gillar hårdträning och att ha ett mål att se fram emot. Också för att jag är en person som gillar uppmärksamheten jag får på scenen och kicken av att vinna är underbar. :)
Har blivit en livsstil nu med träning, mat och diet och jag är en glad och lycklig människa. :love:

Sverker
2004-11-13, 07:47
"Generellt intryck av hela fysiken (jämn och harmonisk muskelutveckling, hud och deltagarens förmåga att presentera sin fysik) inklusive hår och ansikte.

Även hudens utseende skall bedömas. Huden ska vara fast, följsam och ge ett hälsosamt intryck. Ansikte, hår och makeup skall stämma överens med totalintrycket så som det presenteras av deltagaren."

Vet inte varför, men jag tycker det verkar vara en kul grej att hålla på med :) Typ fixa och dona med sig själv... heh jag är väl lite gheyyyyyyyyy


Tävlingsformen går ju ut på att skapa ett helhetsintryck.
Den svaga länken som tar tid att forma är ju kroppen. Alltså är det kroppen som styr och kräver arbetet medan hår och makup arrangeras i slutändan för att kompletera till kroppen.

Samma sak är det ju i kroppsbyggning. Först arbetar man på fysiken och till den skapar man poseringsrutin och poseringsmusik för att matcha fysiken.


Inte tvärtom :rolleyes:

Metal_boy_
2004-11-13, 10:41
Tävlingsformen går ju ut på att skapa ett helhetsintryck.
Den svaga länken som tar tid att forma är ju kroppen. Alltså är det kroppen som styr och kräver arbetet medan hår och makup arrangeras i slutändan för att kompletera till kroppen.

Samma sak är det ju i kroppsbyggning. Först arbetar man på fysiken och till den skapar man poseringsrutin och poseringsmusik för att matcha fysiken.


Inte tvärtom :rolleyes:

jo.. de kommer en massa snygga frisyrer och springer på golvet inne i gymen, folk säger: där har vi blivande fitnesstävlare...frisyrerna tränar allt efter som tiden går mer fram en kropp... :D ;)

Action
2004-11-13, 11:00
Ska försöka ge min syn på det hela!

För det första så finns det ingen som tjänar några pengar i Sverige på att tävla inom Bodybuilding, BodyFitness eller Athletic Fitness. Det kostar däremot en hel del. Jag har en del sponsorer och det underlättar definitivt en hel del. Men då gäller det även att marknadsföra sina sponsorer på ett bra sätt. Min flickvän är även "fitnessmodell", finns inga pengar där heller, men hon får en del gratis prylar genom sponsring! Däremot kan det eventuellt betala sig genom hennes yrke som Personlig Tränare då fler får upp ögonen för henne!

Om man då ser på de 3 olika inriktningar vi pratar om. Byggning, AF samt BF. Så påstår alla som tävlat i både byggning samt i AF att den absolut tuffaste tävlingsformen är A-F. På grund av att man måste dieta hårt och samtidigt orka förbättra flås kondition och styrkan i de olika momenten. Det är ochså bara i A-F som det finns rena prestationsmoment.

I Bodybuilding samt i BodyFitness anser ja den stora prestationen är alla månaders slit av diet (även största prestationen i A-F) som krävs för att komma i form till tävlingen. Sedan är det bara att posera efter bästa förmåga, vilket givetvis kräver träning. Byggning och BF är rena bedömningssporter där domarna avgör helt vilken fysik som för dagen är bäst!

Det som mest då enligt klassiskt maner liknar en idrott är då A-F. Men om det är en idrott vill jag inte uttala mig om. Det viktigaste är att man har roligt, och att tävla innebär att man får ett mål att sträva efter med sin dagliga träning. För mig har det gjort att träningen har blivit mycket roligare och givande.

Men som sagt, det finns inga stora pengar att tjäna. Vissa syns mer än andra i media på olika sätt. Vilken gren som är mest idrott eller som är mest krävande låter jag vara osagt, refererade bara vad andra tävlande sagt.

Men det är som sagt fruktansvärt roligt, och det är det allt hela tiden borde handla om.

"Life is too short to be taken seriously" Oscar Wilde. :thumbup:

Bolio
2004-11-13, 11:58
Nu tävlar ju jag i AF och inte bodyfitness och kan bara tala för mig själv när jag säger att jag INTE tjänar pengar på att göra det.
Har inga sponsorer och extraknäcker inte som modell... Har inte det rätta utseendet.
Jag gör det för att jag gillar hårdträning och att ha ett mål att se fram emot. Också för att jag är en person som gillar uppmärksamheten jag får på scenen och kicken av att vinna är underbar. :)
Har blivit en livsstil nu med träning, mat och diet och jag är en glad och lycklig människa. :love:

Tjabba no1fitness. Alltså, anledningen varför jag inte "tog med dig" i mina exempel, även om jag var fullt medveten om att du också tävlade, var ju faktiskt att du inte "känns" som det jag menade. Jag menar ju självklart inte att alla som sysslar med AF, BF och i många avseenden också BB är sådana! Förstår du vad jag menar?

Bolio
2004-11-13, 12:09
Ska försöka ge min syn på det hela!

För det första så finns det ingen som tjänar några pengar i Sverige på att tävla inom Bodybuilding, BodyFitness eller Athletic Fitness. Det kostar däremot en hel del. Jag har en del sponsorer och det underlättar definitivt en hel del. Men då gäller det även att marknadsföra sina sponsorer på ett bra sätt. Min flickvän är även "fitnessmodell", finns inga pengar där heller, men hon får en del gratis prylar genom sponsring! Däremot kan det eventuellt betala sig genom hennes yrke som Personlig Tränare då fler får upp ögonen för henne!

Om man då ser på de 3 olika inriktningar vi pratar om. Byggning, AF samt BF. Så påstår alla som tävlat i både byggning samt i AF att den absolut tuffaste tävlingsformen är A-F. På grund av att man måste dieta hårt och samtidigt orka förbättra flås kondition och styrkan i de olika momenten. Det är ochså bara i A-F som det finns rena prestationsmoment.

I Bodybuilding samt i BodyFitness anser ja den stora prestationen är alla månaders slit av diet (även största prestationen i A-F) som krävs för att komma i form till tävlingen. Sedan är det bara att posera efter bästa förmåga, vilket givetvis kräver träning. Byggning och BF är rena bedömningssporter där domarna avgör helt vilken fysik som för dagen är bäst!

Det som mest då enligt klassiskt maner liknar en idrott är då A-F. Men om det är en idrott vill jag inte uttala mig om. Det viktigaste är att man har roligt, och att tävla innebär att man får ett mål att sträva efter med sin dagliga träning. För mig har det gjort att träningen har blivit mycket roligare och givande.

Men som sagt, det finns inga stora pengar att tjäna. Vissa syns mer än andra i media på olika sätt. Vilken gren som är mest idrott eller som är mest krävande låter jag vara osagt, refererade bara vad andra tävlande sagt.

Men det är som sagt fruktansvärt roligt, och det är det allt hela tiden borde handla om.

"Life is too short to be taken seriously" Oscar Wilde. :thumbup:

Nä, alltså. Mitt "problem" är ju inte direkt att man tjänar pengar på idrotten, varför skulle man inte göra det liksom? Jag har ingen aning om vem din flickvän är, men jag har absolut inget emot att hon ska tjäna pengar på sitt idrottande. Tvärtom. Folk tjänar pengar på helt sjuka saker nuförtiden, varför skulle man inte göra det på idrott.

Däremot menar jag mer av den här korrelationen mellan AF/BF/BB-utövare och tjejer som viker ut sig, tjejer som är modeller och killar som antingen blir modeller eller liknande. Kolla bara på BF-tjejerna liksom, hur stor andel har inte antingen vikt ut sig eller jobbar som modeller? Jag menar absolut inte att det är något fel i att vika ut sig eller att vara modell. Jag om någon borde vara "positivt" inställd till det, tro mig. Jag är den sista som skulle vara för en sån moral. Det jag menar är mest att det känns som att det är väldigt få utövare som känns som typ no1fitness, som verkligen lever för sporten, och inte allt runtomkring...

Och då menar jag absolut inte att det är något fel i det, men borde man inte någonstans dra gränsen mellan vad som verkligen är idrott och vad som är modellverksamhet med träningsinslag?

Allan
2004-11-13, 12:15
Jag vill inte lägga värderingar på BodyFitness som sport, annat än att det är en lightversion, men skulle uppskatta om de kunde tävla maskerade så att det inte ALLTID är den sötaste som vinner. Det blir lite för mycket skönhetstävling för att vara i min smak.


allan

Bolio
2004-11-13, 12:24
Jag vill inte lägga värderingar på BodyFitness som sport, annat än att det är en lightversion, men skulle uppskatta om de kunde tävla maskerade så att det inte ALLTID är den sötaste som vinner. Det blir lite för mycket skönhetstävling för att vara i min smak.


allan

Ibland stämmer det verkligen att äldre = visare. Varför kom inte jag på ordet skönhetstävling? :-)

Tack Allan.

Action
2004-11-13, 12:28
Jag vill inte lägga värderingar på BodyFitness som sport, annat än att det är en lightversion, men skulle uppskatta om de kunde tävla maskerade så att det inte ALLTID är den sötaste som vinner. Det blir lite för mycket skönhetstävling för att vara i min smak.


allan

Light-version av vad?? Jag ser det inte som en light-version av Bodybuilding för alla strävar inte efter de idealen. Det kanske kan ses som en light-version av A-F då man utesluter styrkemomenten.

Och visst bedöms helheten i BF, annars är det lika mycket en bedömningssport där ideal och skönhet vägs in som i just det byggningen. :)

Action
2004-11-13, 12:31
Nä, alltså. Mitt "problem" är ju inte direkt att man tjänar pengar på idrotten, varför skulle man inte göra det liksom? Jag har ingen aning om vem din flickvän är, men jag har absolut inget emot att hon ska tjäna pengar på sitt idrottande. Tvärtom. Folk tjänar pengar på helt sjuka saker nuförtiden, varför skulle man inte göra det på idrott.

Däremot menar jag mer av den här korrelationen mellan AF/BF/BB-utövare och tjejer som viker ut sig, tjejer som är modeller och killar som antingen blir modeller eller liknande. Kolla bara på BF-tjejerna liksom, hur stor andel har inte antingen vikt ut sig eller jobbar som modeller? Jag menar absolut inte att det är något fel i att vika ut sig eller att vara modell. Jag om någon borde vara "positivt" inställd till det, tro mig. Jag är den sista som skulle vara för en sån moral. Det jag menar är mest att det känns som att det är väldigt få utövare som känns som typ no1fitness, som verkligen lever för sporten, och inte allt runtomkring...

Och då menar jag absolut inte att det är något fel i det, men borde man inte någonstans dra gränsen mellan vad som verkligen är idrott och vad som är modellverksamhet med träningsinslag?

Det vore ju en dröm om det gick att tjäna pengar på det. Men då det är få som har den möjligheten då det är en liten idrott så ser vissa de små möjligheter som finns. Att syhnas till viss mängd är definitivt positivt och ett bra sätt att ge tillbaka tilld e sponsorer man har.

Många som tävlar inom alla dessa 3 former är nog lite exhibitionistiskt lagda. Därav så har många lite modellverksamhet vid sidan av. Och där handlar det ofta om att visa upp en snygg kropp. Och det finns många vältränade människor inom branchen och även de med ett snyggt yttre som är efterfrågat.

Idrott, nja det är det väl inte, som jag sa, lika lite idrott som Bodybuilding. ;)

Allan
2004-11-13, 12:32
Japp, en lightversion av Fitness eller AF. Och grejen är att en "ful" deltagare definitivt har en nackdel kontra en "snygg". Hur rättvist är det?

allan

Pudzianovski
2004-11-13, 12:46
Det lär ju inte bli en OS sport de närmaste 2 miljoner åren.

Tycker själv inte att BF är en sport. Saknar helt tävlingsmoment vad jag vet. Show möjligtvis.

Jorgen
2004-11-13, 13:31
Bedömningskriterierna i BF:
"Generellt intryck av hela fysiken (jämn och harmonisk muskelutveckling, hud och deltagarens förmåga att presentera sin fysik) inklusive hår och ansikte.
Muskelgrupperna skall vara väl utvecklade genom fysisk träning med en låg andel underhudsfett. Musklerna ska vara väl rundade och ha en god tonus. Fysiken får inte vare sig uppvisa allt för mycket muskelmassa eller ett alltför definierat utseende. Musklerna ska inte ha djupa muskelseparationer eller tvärribbor. Fysiker som anses vara för muskulösa eller för definierade skall hållas lågt i placering.
Även hudens utseende skall bedömas. Huden ska vara fast, följsam och ge ett hälsosamt intryck. Ansikte, hår och makeup skall stämma överens med totalintrycket så som det presenteras av deltagaren.
Domarna bedömer deltagarnas fysik hela tiden från de går på scenen till de lämnar densamma."

//Jörgen

Dalì
2004-11-13, 13:36
En skönhetstävling kan aldrig bli idrott i egentlig mening.
Jag är nog inne på samma spår som Allan.

Jet
2004-11-13, 17:02
Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag håller med BOLIO :rolleyes:

Själv föredrar jag ju själva träningsgrejen, dvs köra hårt på gymmet, sen om folk väljer AF eller byggning har ju även att göra med andra variabler såsom ekonomi, vilja att laborera med sin hälsa etc...

BF har jag för egen del inte begripit mig på ännu, och lär nog aldrig göra det heller. Har sett ett par tävlingar genom åren dock (när man inte går ut och handlar eller något annat) och det som har slagit mig mest är att man nära nog aldrig kan ana sig till vem som ska vinna, ena gången är det en deffad tjej, andra gången en slät tjej, mycket muskler, lite muskler, och många ggr ser man ju faktiskt publikens reaktioner på placeringar.
Nu är jag ingen domare, men ibland blir muskulösa tjejer bra placerade i exempelvis långa klassen, men de får dåliga placeringar i korta....

Om man ser på exempelvis "FIGURE" som finns utomlands, så ligger svenska kriterier långt ifrån övriga länder, iallafall enligt min uppfattning.

Men men, folk får väl tävla i vad de vill, nu till våren ska det ju köras BF hör herrar också, det kommer att bli nice.... Förmodar att accesoarer får användas även där, såsom guldkedja, snygg Rolex etc.. ;)

Action
2004-11-13, 17:09
Japp, en lightversion av Fitness eller AF. Och grejen är att en "ful" deltagare definitivt har en nackdel kontra en "snygg". Hur rättvist är det?

allan

Det står ingenstans att man ska bli neddömd om man är ful. Utan det handlar om att hår, make-up ska stämma väl överrens med övriga kropp o bikini/baddräkt. Helhetsintrycket helt enkelt.

palme
2004-11-13, 17:10
Finns redan skönhetstävlingar, känns som BF bara är ett sätt för att få mer publik (läs killar = pengar) att sitta och dregla.

BF är ett sätt att utöka pengapungen alltså. Precis som med allt annat här i livet.

Jorgen
2004-11-13, 17:13
Finns redan skönhetstävlingar, känns som BF bara är ett sätt för att få mer publik (läs killar = pengar) att sitta och dregla.
BF är ett sätt att utöka pengapungen alltså.
BF är snarare ett sätt att få fler tjejer att ställa sig på en scen. Det är inte alla som trivs med prestationsmomenten i AF eller fitness eller som vill lägga på sig så mycket muskler som det krävs för att tävla i byggning. Då är BF ett väldigt bra alternativ.

//Jörgen

Action
2004-11-13, 17:16
Finns redan skönhetstävlingar, känns som BF bara är ett sätt för att få mer publik (läs killar = pengar) att sitta och dregla.

BF är ett sätt att utöka pengapungen alltså. Precis som med allt annat här i livet.

Det är ett bra sätt att locka tjejer till sporten. Många känner att A-F med prestationsmomenten känns tufft och jobbigt. Och byggning är det få som strävar efter då det finns många riktigt duktiga tjejer! Tyvärr skrämmer de duktiga tjejerna bort en del som kanske skulle kunna tänka sig tävla i byggning. Bodyfitness kräver lika mycket förberedelser och en lika hård diet som inför en BB-tävling. Iaf om man vill komma bra till! Skiljer kanske några veckors diet i sluttampen och skillnad i vätsketömning.

Jag var själv tveksam till BF tidigare, men om de bara får fram bra riktlinjer för vad som är en bra fysik i BF så kommer det nog bli bra på sikt. Är fortfarande väldigt nytt (knappt 2 år i Svedala).
Min åsikt är att det ska som reglerna säger vara en väl utvecklad muskulatur med tydlig definition utan att ha tvärribbor! Det ska inte gå att tävla och placera sig bra bara man har fina kvinnliga former. Då är vi lite väl nära en skönhetstävling.


EDIT: Du va snabb där Jörgen. :-)

mini
2004-11-13, 17:19
BF är snarare ett sätt att få fler tjejer att ställa sig på en scen. Det är inte alla som trivs med prestationsmomenten i AF eller fitness eller som vill lägga på sig så mycket muskler som det krävs för att tävla i byggning. Då är BF ett väldigt bra alternativ.

//Jörgen

Jag vet inte hur väl det där stämmer. Det kanske får fler "snygga" tjejer att ställa sig på en scen, men är det ett självändamål? Tycker det förflyttar fokus från vad muskelsport ska handla om. Jag räknar inte förmågan att matcha make up med bikini eller en tjusig håruppsättning som sport.

Action
2004-11-13, 17:21
Jag vet inte hur väl det där stämmer. Det kanske får fler "snygga" tjejer att ställa sig på en scen, men är det ett självändamål? Tycker det förflyttar fokus från vad muskelsport ska handla om. Jag räknar inte förmågan att matcha make up med bikini eller en tjusig håruppsättning som sport.

Sport är det inte heller enligt mig. Men det är lika mycket "sport" som Bodybuilding.

Jorgen
2004-11-13, 17:28
Jag vet inte hur väl det där stämmer. Det kanske får fler "snygga" tjejer att ställa sig på en scen, men är det ett självändamål? Tycker det förflyttar fokus från vad muskelsport ska handla om. Jag räknar inte förmågan att matcha make up med bikini eller en tjusig håruppsättning som sport.
Vad skall muskelsport handla om?

//Jörgen

palme
2004-11-13, 17:33
Vad skall muskelsport handla om?

//Jörgen

Muskler och styrka (kraftsport).

Makeup har inget med BB att göra. Även om killarna på Mr O slänger på en ordentlig mask innan de går upp på scen...

Jet
2004-11-13, 17:38
"Bodyfitness kräver lika mycket förberedelser och en lika hård diet som inför en BB-tävling. Iaf om man vill komma bra till! Skiljer kanske några veckors diet i sluttampen och skillnad i vätsketömning."

Där håller jag inte med, möjligtvis utomlands, men inte i Sverige

Krub
2004-11-13, 17:52
Japp, en lightversion av Fitness eller AF. Och grejen är att en "ful" deltagare definitivt har en nackdel kontra en "snygg". Hur rättvist är det?

allan

Jag tror gener har med ett finger i fler sporter än BF...

Men jag håller med action. BF är lika mycket sport som BB är.
Jag har egentligen aldrig förstått varför man inte på något sätt mäter muskelmassan i t.ex BB för att kunna se vem som egentligen är störst, hårdast och mest symmetrisk. Det är ju omöjligt att ha helt opartiska domare i en sport där samma person kan vinna år ut och år in.

Action
2004-11-13, 18:39
"Bodyfitness kräver lika mycket förberedelser och en lika hård diet som inför en BB-tävling. Iaf om man vill komma bra till! Skiljer kanske några veckors diet i sluttampen och skillnad i vätsketömning."

Där håller jag inte med, möjligtvis utomlands, men inte i Sverige

Har du egen erfarenhet av detta???

TCOG
2004-11-13, 18:40
håller med bolio & allan. ibland blir det för mycket skönhetstävling.

lee priest sa något sånt här i en intervju: "i dont understand BF, i mean i can go to a stripclub and pick up any girl i want and she can compete in BF"

och han står för sina saker det är bra tom nu när hans fru ska tävla i BF.

och 99% av alla killar som kollar på BF bara dreglar, flera kända profiler likaså och det har jag sett med egna ögon. det finns bara inte lika mycket respekt till sporten eller så är det så att det skiljer för stora steg mellan BF/BB att samma människor ska kolla på det.

bigtraps
2004-11-13, 20:17
Nu är jag inte så insatt i body fitness.
Men skulle en harmynt, tandlös och flintskallig brud kunna vinna
en tävling?
Om hon skulle ha en vinnarfysik

Allan
2004-11-13, 20:31
Jag klistrar in reglerna så ni själva bedöma hur seriöst/oseriöst ni tycker det är (jag har fetstilat passausar som fick mig att höja på ögonbrynen):

BODY FITNESS
(Utdrag ur IFBB:s amatörregler 2002)

Generellt: I Body Fitness ligger tyngdpunkten på estetiken - skönhet kombinerat med en atletisk fysik.


Klasser: 1. Upp till och med 164 cm
2. Över 164 cm.


Tävlingsronder: Rond 1. Förbedömning i tvådelad bikini
Rond 2. Förbedömning i hel baddräkt
Rond 3. Final i tvådelad bikini



Regler för rond 1: Bikinin ska vara mattsvart och av slät, jämn textil. Bikinin får ej vara utsmyckad med spännen, revärer eller andra utmärkande detaljer. Bikinin får inte vara av stringtyp eller täcka för lite av gluteus eller frontpartiet. I tveksamma fall gäller huvuddomarens utslag.
Högklackade skor skall bäras. Skorna skall vara svarta och av klassisk typ med heltäckande tåhätta och hälkappa. Sulan får ej vara av platåtyp och höjden på klacken får inte vara högre än 127 mm.
Håret får vara uppsatt.
Utöver vigselring och små örringar är inga juveler eller utsmyckningar tillåtna.

Presentation rond 1: Hela klassen går på scen samtidigt i en line i nummerordning. Om klassen består av många tävlande delas linen på mitten med ena halvan längst ut till vänster på scenen och andra halvan längst ut till höger. Mittdelen av scenen hålls fri för särbedömningar.
I nummerordning görs jä


mförande bedömning av upp till fem deltagare i taget, med följande kvartsvarvsvändningar;
1. Vänster sida mot domarna.
2. Ryggen mot domarna.
3. Höger sida mot domarna.
4. Framsidan mot domarna.
Därefter följer eventuella särbedömningar med tre till fem deltagare, enligt samma procedur. Alla deltagare skall särbedömas minst en gång. Efter sista särbedömningen samlas alla deltagare på en line igen.

Bedömningskriterier rond 1:
Generellt intryck av hela fysiken (jämn och harmonisk muskelutveckling, hud och deltagarens förmåga att presentera sin fysik) inklusive hår och ansikte.
Muskelgrupperna skall vara väl utvecklade genom fysisk träning med en låg andel underhudsfett. Musklerna ska vara väl rundade och ha en god tonus. Fysiken får inte vare sig uppvisa allt för mycket muskelmassa eller ett alltför definierat utseende. Musklerna ska inte ha djupa muskelseparationer eller tvärribbor. Fysiker som anses vara för muskulösa eller för definierade skall hållas lågt i placering.
Även hudens utseende skall bedömas. Huden ska vara fast, följsam och ge ett hälsosamt intryck. Ansikte, hår och makeup skall stämma överens med totalintrycket så som det presenteras av deltagaren.
Domarna bedömer deltagarnas fysik hela tiden från de går på scenen till de lämnar densamma.



Regler för rond 2: Baddräkten skall vara heltyp i valfritt material, struktur och färg. Deltagaren bör välja med omdöme och smak, då alltför utmanande snitt kan försämra domarnas möjligheter till en rättvisande bedömning. I tveksamma fall gäller huvuddomarens utslag.
Samma typ av skor som i rond 1 skall bäras, dock får deltagarna själva bestämma skornas färg. Tåhätta och hälkappa behöver ej vara heltäckande..
Håret får vara uppsatt.
Juveler och utsmyckningar får bäras, under samma premisser som gäller för baddräktsvalet ovan.

Presentation rond 2: Samma procedurer som för rond 1.

Bedömningskriterier rond 2:
Samma kriterier som för rond 1. Dock skall såväl domare som deltagare vara medvetna om att en fysik kan presenteras på helt olika sätt i dessa två ronder, beroende på de olika tävlingsdräkterna.



Regler för rond 3: Tvådelad bikini efter deltagarens eget tycke, vad det gäller färg, struktur och material. Deltagaren bör välja med omdöme och smak, då alltför utmanande snitt kan försämra domarnas möjligheter till en rättvisande bedömning. I tveksamma fall gäller huvuddomarens utslag.
Samma typ av skor som i rond 1 skall bäras, dock får deltagarna själva bestämma skornas färg. Tåhätta och hälkappa behöver ej vara heltäckande.
Håret får vara uppsatt.
Juveler och utsmyckningar får bäras, under samma premisser som gäller för rond 2.

Presentation rond 3: Hela linen ställer upp på scenen i nummerordning och genomför kvartsvarvsvändningar, enligt rond 1 (om det är mer än sex deltagare delas pris ut till deltagare med placering från sju till femton).De sex som återstår genomför återigen kvartsvarvsvändningarna.

Bedömningskriterier rond 3:
Samma kriterier som för rond 1. Dock skall såväl domare som deltagare vara medvetna om att en fysik kan presenteras på helt olika sätt i dessa två ronder, beroende på de olika tävlingsdräkterna.



Kvartsvarvsvändningar: Vänster sida mot domarna. Avslappnad och ”stolt” hållning med ansiktet riktat åt samma håll som kroppen. Hälarna ihop med tårna utåt cirka 30 grader. Knäna ihop och sträckta. Vänster arm hängande avslappnat och något bakom mittlinjen, med en lätt böjning i armbågsleden. Tumme och fingrar ihop med handflatan riktad mot kroppen. Höger arm hängande avslappnat och något framför mittlinjen, med en lätt böjning i armbågsleden. Tumme och fingrar ihop med handflatan riktad mot kroppen. Armarnas placering kommer att medföra en lätt vridning av överkroppen åt vänster. Muskelspänning skall undvikas. Deltagare som inte intar korrekt ställning erhåller en varning. Därefter kommer deltagaren att flyttas ned i placering vid upprepade överträdelser.

Ryggen mot domarna. Grundställning som ovan. Armarna skall hänga avslappnat längs med mittlinjen efter sidorna. Lätt böjning i armbågslederna. Tummar och fingrar ihop med handflatan riktad mot kroppen. Fingertopparna skall nudda höftpartiet/lårens utsidor. Muskelspänning skall undvikas. Deltagare som inte intar korrekt ställning erhåller en varning. Därefter kommer deltagaren att flyttas ned i placering vid upprepade överträdelser.

Höger sida mot domarna. Samma kriterier som vid vänster sida mot domarna, fast med omvänt förhållande för vänster och höger arm.

Framsidan mot domarna. Grundställning som ovan. Armarna skall hänga avslappnat längs med mittlinjen efter sidorna. Lätt böjning i armbågslederna. Tummar och fingrar ihop med handflatan riktad mot kroppen. Fingertopparna skall nudda höftpartiet/lårens utsidor. Muskelspänning skall undvikas. Deltagare som inte intar korrekt ställning erhåller en varning. Därefter kommer deltagaren att flyttas ned i placering vid upprepade överträdelser.


Översättning och utdrag sammanställt av
Janpeter Sangborn, SKKF:s domarkommitté




Tja vad säger man?
BF för män måste ju bli en verklig upplevelse. Är det slut med flintisarna nu eller...? Ska de ha loafers eller jesussandaler på sig? Och vilka juveler är det som gäller? Vad säger grabbarna?


allan

mystic[-_-]
2004-11-13, 20:42
Nu är jag inte så insatt i body fitness.
Men skulle en harmynt, tandlös och flintskallig brud kunna vinna
en tävling?
Om hon skulle ha en vinnarfysik

Nej. Det är en skönhetstävling och då spelar det antagligen ingen roll om hon har bästa fysiken..

Jorgen
2004-11-13, 20:49
Tja vad säger man?
Att det finns regler som säger hur skorna skall se ut är väl inget konstigt? Det finns regler som beskriver hur poseringsbyxorna i bodybuilding får se ut.
Skillnaden i bedömningen mellan bb/af och bf är att man bedömmer mer av helheten i fysiken.
Än så länge är BF en ny gren i vår sport och regler, bedömningar och tävlande kommer med all säkerhet att ändras med tiden.

//Jörgen

bigtraps
2004-11-13, 20:53
Ja en sak är väl säker några Bragdguld kommer nog inte att tillfalla
den där "sporten"

TCOG
2004-11-13, 21:12
varför måste man ha högklackade?

Pudzianovski
2004-11-13, 21:16
Radiosporten

Lasse Grankvist:

-Jaha, då går vil till BF-finalen igen.
Finalen Ser spännande ut, Eva ligger 1a men hårsnodden ser lite taskig ut, detta
beror antagligen på det utbudet av hårsnoddar i Eslöv där de hade sitt träningsläger förra månaden.

Expertkommentator (Ove Rytter):

-Ja, Eva har ju haft lite problem med huden oxå, kan bero på den fuktiga luften i Eslöv. Men vi
vet ju att hon är bra på det här. Bara hon håller hela vägen, de 2 min som är kvar. Leendet börjar
bli dåligt. Det går ju lite rykten om doping i den här finalen. Johanna som nu ligger femma har
tydligen beställt ett förbjudet hårspray från Japan.

Lasse:

-Ja, Vi väntar ju med spänning på ett B-prov på Johannas Spray.
Ojojoj...nu kommer Cecilia stark bakifrån med en otroligt spurt! kolla in de där dojorna! Vi
har ett helt nytt läge i BF-finalen! Och nu blir det nyheter i ekot.

Örjan
2004-11-13, 21:34
Får väl säga att jag tycker BF förhåller sig till idrott såsom pop till musik/konst. Vad jag ska tycka om det beror på hur de vill framställa BF; alltså hur man vill bli betraktad och vilket förhållningssätt man har till sin syssla.

Framställningsalternativ 1: BF är en idrott. Det finns inslag av skönhetsbedömning, men det vi gör är seriöst och man bedömer framförallt prestationer.
Min åsikt: Falskheten/tramsigheten är irriterande.

Framställningsalternativ 2: BF är en skönhetstävling för snyggingar som är lagom (enligt vår definition) vältränade och gillar att visa upp sig. Ta det inte så allvarligt, vi bjuder på en show - gilla det eller inte.
Min åsikt: Ha så kul!

Så tycker jag, och med tanke på att hud osv ska bedömas, att kläderna ska vara si och så, samt att töserna har högklackat (har de väl?) - med tanke på det och öppenheten kring detta (finns ju med i bedömningskriterierna) får jag väl tycka enligt alternativ 2. Det är ingen idrott, men de inblandade påstår inte heller att det är det. Det är som när popstjärnor mer eller mindre uttryckligen säger att de är affärsmän - inget som stör mig.

Rent allmänt tycker jag att det är rimligt att bedöma saker utifrån deras anspråk.

Allan
2004-11-13, 21:37
Radiosporten

Lasse Grankvist:

-Jaha, då går vil till BF-finalen igen.
Finalen Ser spännande ut, Eva ligger 1a men hårsnodden ser lite taskig ut, detta
beror antagligen på det utbudet av hårsnoddar i Eslöv där de hade sitt träningsläger förra månaden.

Expertkommentator (Ove Rytter):

-Ja, Eva har ju haft lite problem med huden oxå, kan bero på den fuktiga luften i Eslöv. Men vi
vet ju att hon är bra på det här. Bara hon håller hela vägen, de 2 min som är kvar. Leendet börjar
bli dåligt. Det går ju lite rykten om doping i den här finalen. Johanna som nu ligger femma har
tydligen beställt ett förbjudet hårspray från Japan.

Lasse:

-Ja, Vi väntar ju med spänning på ett B-prov på Johannas Spray.
Ojojoj...nu kommer Cecilia stark bakifrån med en otroligt spurt! kolla in de där dojorna! Vi
har ett helt nytt läge i BF-finalen! Och nu blir det nyheter i ekot.


:laugh:


allan

scythe
2004-11-13, 21:40
Radiosporten

Lasse Grankvist:

-Jaha, då går vil till BF-finalen igen.
Finalen Ser spännande ut, Eva ligger 1a men hårsnodden ser lite taskig ut, detta
beror antagligen på det utbudet av hårsnoddar i Eslöv där de hade sitt träningsläger förra månaden.

Expertkommentator (Ove Rytter):

-Ja, Eva har ju haft lite problem med huden oxå, kan bero på den fuktiga luften i Eslöv. Men vi
vet ju att hon är bra på det här. Bara hon håller hela vägen, de 2 min som är kvar. Leendet börjar
bli dåligt. Det går ju lite rykten om doping i den här finalen. Johanna som nu ligger femma har
tydligen beställt ett förbjudet hårspray från Japan.

Lasse:

-Ja, Vi väntar ju med spänning på ett B-prov på Johannas Spray.
Ojojoj...nu kommer Cecilia stark bakifrån med en otroligt spurt! kolla in de där dojorna! Vi
har ett helt nytt läge i BF-finalen! Och nu blir det nyheter i ekot.
:D

Well done, sir!

no1fitness
2004-11-13, 22:29
Tjabba no1fitness. Alltså, anledningen varför jag inte "tog med dig" i mina exempel, även om jag var fullt medveten om att du också tävlade, var ju faktiskt att du inte "känns" som det jag menade. Jag menar ju självklart inte att alla som sysslar med AF, BF och i många avseenden också BB är sådana! Förstår du vad jag menar?

Känner mig hedrad ! :)
Ja, jag förstår vad du menar.
Jag lever nog kanske till och med FÖR mycket för sporten ibland... ;)

Action
2004-11-13, 23:24
Tycker det är lite komiskt att många av de som lagt in negativa kommentarer om Bodyfitness diggar Bodybuilding.

De som tävlar i Byggning rakar hela kroppen, solar en massa innan tävling och smetar in sig med massor med brunkräm. En del använder sig av färgen för att "sminka" dit skuggor för att förstärka vissa muskelgrupper. Många byggare använder smink i ansiktet och färgar hår, ögonbryn etc!! Även olja används för att musklerna ska skina och se finare ut!!

Jag ser ingen större skillnad mellan dessa två former av tävlingar om man synar dem i sömmarna.. ;)

krambanan
2004-11-14, 00:37
Generellt: I Body Fitness ligger tyngdpunkten på estetiken - skönhet kombinerat med en atletisk fysik.

Om inte det är en skönhetstävling så vet inte jag. Står ju t o m i reglerna (se ovan). Känns mest som nåt som ska locka publik (manlig) till tävlingar. :mallan:

Örjan
2004-11-14, 02:19
Tycker det är lite komiskt att många av de som lagt in negativa kommentarer om Bodyfitness diggar Bodybuilding.

...

Jag ser ingen större skillnad mellan dessa två former av tävlingar om man synar dem i sömmarna.. ;)

En bodybuilding/AF-tävling föregås ju av många års fruktansvärt tuff träning. För att överdriva kunde man säga att BF-folk är som de är mest för att deras gener bestämt så, medan BB-folk ser ut som de gör mycket p g a egen förändring.

Det är bara själva tävlingarna och tävlingsförberedelserna som liknar varann. Men denna den slutliga touchen för en BB blir hela grejen för en BF.

Örjan
2004-11-14, 02:26
Om inte det är en skönhetstävling så vet inte jag. Står ju t o m i reglerna (se ovan).

Ja. Så enkelt är det. Vad diskuterar vi egentligen?

Nitrometan
2004-11-14, 08:35
OT Kommentar:fotboll som först uppfanns av gatubarn i Brasilien som sprang omkring och sparkade på ihopsydda komagar
?????? :confused:

Fotboll uppfanns i England långt innan det fanns nåt Brasilien för gatubarnen att finnas i. På den tiden var det en kamp mellan byarna. Ganska våldsamt.

Finns t.o.m. en historia om att den allra första fotbollen (innan urinblåsor och magar från djur) var ett avhugget huvud.

OK, nu har jag varit OT. I frågan om BF... Har jag ingen åsikt. Jag bryr mig inte om det överhuvudtaget.

Action
2004-11-14, 08:52
En bodybuilding/AF-tävling föregås ju av många års fruktansvärt tuff träning. För att överdriva kunde man säga att BF-folk är som de är mest för att deras gener bestämt så, medan BB-folk ser ut som de gör mycket p g a egen förändring.

Det är bara själva tävlingarna och tävlingsförberedelserna som liknar varann. Men denna den slutliga touchen för en BB blir hela grejen för en BF.

Det kanske finns de som glider in på en räkmacka i Bodyfitness, men jag kan säga att 1:an på SM i korta klassen inte glider runt på en räkmacka. Det är många års hård träning som ligger bakom och flera månaders mycket strikt diet! Hon hann däremot inte bli så hård som hon vill vara då det blev kort om tid (diet planerad till Lucia), Men nu till Lucia om 3 veckor kommer hon vara så hård som hon vill. Efter ca 5-6 månaders diet! ;)

Synd att många inte inser att de flesta BF tjejer som placerar sig högt tränar mycket hårt!

Action
2004-11-14, 09:01
En bild på 1:an och 2:an i -164cm på SM senast.

Är detta en bild på två otränade ryggar där man bara sminkat sig lite och tagit på sig en bikini?

Eller ligger det hård och strikt träning och diet bakom??

Lite nyfiken på vad ni anser` ;)

Action
2004-11-14, 09:06
Ännu en bild på dessa 2 "otränade" tjejer.... :em:

Grahn
2004-11-14, 09:08
Mjo Action men iom att en massa andra faktorer finns med så blir det ju lite annorlunda eller hur?
Det är ju samma som byggning eller vad som helst, bara för att det är svårt att klassa som en idrott så förminskar det ju inte prestationen.

Action
2004-11-14, 09:14
Mjo Action men iom att en massa andra faktorer finns med så blir det ju lite annorlunda eller hur?
Det är ju samma som byggning eller vad som helst, bara för att det är svårt att klassa som en idrott så förminskar det ju inte prestationen.

Ja ingen av tävlingsformerna går att klassa som idrott, det har jag aldrig påstått.

Vad jag ville få fram var att dessa tjejer tränar och dietar mycket hårt inför sina tävlingar och tar det mycket seriöst.

Var några här som tyckte att BF tjejer inte tränat hårt! Utan att de glider in utan år av hård träning, vilket det säkert finns de som gör, men de placerar sig sällan bra heller.

Om man ser till de bedömningar som gjorts så är det fysiken som avgör vem som vinner BF-tävlingarna. Utseende brukar inte spela någon roll. Däremot spelar säkert utstrålningen roll och hur man presenterar sin fysik. Och det kan ja lova att det även gör i A-F och BB. Men det står inte på samma sätt i regelverket. Helhetsintrycket är alltid viktigt.

Grahn
2004-11-14, 09:34
Jo men det är ju som lite konstigt med en tävling där ifall det är jämt så vinner den snyggaste om man ska se på det sportsmässigt.

Action
2004-11-14, 09:43
Jo men det är ju som lite konstigt med en tävling där ifall det är jämt så vinner den snyggaste om man ska se på det sportsmässigt.

Om det är väldigt jämt i Bodybuilding och 2 tävlande presenterar exakt samma fysik, så lovar jag att den med mest utstrålning och självsäkerhet tar hem segern (självsäkerhet+utstrålning=snygg person i andras ögon)

Det var nog mina sista ord i denna diskussion. :D

RobbeliRobban
2004-11-14, 11:51
Håller med flera i tråden. Bodyfitness är ju bara en skönhetsgrej, snyggast vinner. Skulle inte förvåna om de började bedömma rattarnas storlek och attraktionskraft med, det ligger väl på den nivån?

Domare 1: -Kolla in pectoralis gigantus på nr3!
Domare 2: -Äh bara silokon, men hyfsat sexy gluteus maximus, id hit it
Domare 1: -Visa pecsen! Vafan ger sillisar avdrag eller?
Domare 2: -Kolla in 2:an, tror inte ens du hade hit it, så harmynt o jävlig.
Domare 1: -Hade gått bra om man dämpade belysningen men inte utan adekvat skyddsutrustning

(En overifierad teori om hur det låter när manliga och lesbiska kvinnliga domare dömmer BF, samtidigt som ett litet fåtal försöker sig på en seriöst diffus bedömning för att få någon sans och balans i protokollet)

z_bumbi
2004-11-14, 12:33
En bild på 1:an och 2:an i -164cm på SM senast.

Är detta en bild på två otränade ryggar där man bara sminkat sig lite och tagit på sig en bikini?

Eller ligger det hård och strikt träning och diet bakom??

Lite nyfiken på vad ni anser` ;)

Deff, bra linjer från början och mycket brun utan sol samt en del träning men inget sensationellt hårt eller engagerat på den fronten. Det är det intrycket jag får av de bilderna och de BF-tjejer jag har sett i verkligheten.
Ingen jag har sett har haft så mycket muskler att man måste slita röv på gymet under lång tid som många verkar säga sig göra..

Vad väger de i tävlingsform kontra hur långa är de?

Allan
2004-11-14, 12:47
Måhända att vi är miljöskadade. Jag tänker inte kanka ner på deras prestationer - jag vänder mig bara emot att deras utseende verkar vara den avgörande faktorn när det gäller placeringarna.

allan

Action
2004-11-14, 13:10
Deff, bra linjer från början och mycket brun utan sol samt en del träning men inget sensationellt hårt eller engagerat på den fronten. Det är det intrycket jag får av de bilderna och de BF-tjejer jag har sett i verkligheten.
Ingen jag har sett har haft så mycket muskler att man måste slita röv på gymet under lång tid som många verkar säga sig göra..

Vad väger de i tävlingsform kontra hur långa är de?

Då säger jag att du inte vet mycket!

vi ska inte dra in preparat i bilden. Men alla vet hur svårt och tufft det är att lägga på sig muskelmassa! Pia har vunnit Luciapokalen i BB tidigare, Linda kom 3:e i byggning tidigare. Linda är 154 lång och väger ca 49kg i tävlingsform! Pia är 164 och väger runt 59kg vad jag vet.

Synd att se att Du inte tror det ligger ngn hård träning bakom de fysikerna.

Jorgen
2004-11-14, 13:12
Utseendet är en del i bedömningen. Många här verkar glömma att det även sitter en kropp under huvudet. Det man bedömmer är helheten precis som i byggning och AF. I dom senare så bedömmer man dock endast från halsen och neråt. På er låter det som att man kan komma in fet och utan en muskel på kroppen men med ett vackert ansikte och en snygg frilla och vinna. Det går INTE kan jag tala om.
Grenen BF är relativt ny i Sverige. Kommer ni ihåg hur dom som ställde upp på dom första SM i Fitness såg ut? Inte som idag kan jag berätta. Samma gäller AF för herrar (eller classic superstar som det hette i början). Dom som står på scen idag hade inte placerat sig högt då för att dom hade varit för stora och för hårda. Utvecklingen går framåt. Låt oss vänta fem år och sen jämföra hur BF kommer att utvecklas.

//Jörgen

Action
2004-11-14, 13:16
Utseendet är en del i bedömningen. Många här verkar glömma att det även sitter en kropp under huvudet. Det man bedömmer är helheten precis som i byggning och AF. I dom senare så bedömmer man dock endast från halsen och neråt. På er låter det som att man kan komma in fet och utan en muskel på kroppen men med ett vackert ansikte och en snygg frilla och vinna. Det går INTE kan jag tala om.
Grenen BF är relativt ny i Sverige. Kommer ni ihåg hur dom som ställde upp på dom första SM i Fitness såg ut? Inte som idag kan jag berätta. Samma gäller AF för herrar (eller classic superstar som det hette i början). Dom som står på scen idag hade inte placerat sig högt då för att dom hade varit för stora och för hårda. Utvecklingen går framåt. Låt oss vänta fem år och sen jämföra hur BF kommer att utvecklas.

//Jörgen


Det jag tycker är tråkigast är att det finns så stor okunskap på ett träningsforum som detta om hur pass mycket dessa tjejer sliter för att dels få muskelmassan samt dieta fram en väldefinierad kropp!! Men alla som uttalat sig om detta har iof noll koll och absolut inte insatta överhuvudtaget.

z_bumbi
2004-11-14, 13:25
Då säger jag att du inte vet mycket!

vi ska inte dra in preparat i bilden. Men alla vet hur svårt och tufft det är att lägga på sig muskelmassa! Pia har vunnit Luciapokalen i BB tidigare, Linda kom 3:e i byggning tidigare. Linda är 154 lång och väger ca 49kg i tävlingsform! Pia är 164 och väger runt 59kg vad jag vet.

Synd att se att Du inte tror det ligger ngn hård träning bakom de fysikerna.

Hur många deltagare var det i varje klass när de tävlade i byggning?

Jag sa inte att det inte ligger hård träinng bakom men så jävla hårt som alla beskriver det är det inte, det är inte mer muskler än många andra idrottare har byggt upp under 5 års tid och då inte med en satsning på att bygga volym.

Action
2004-11-14, 13:33
Hur många deltagare var det i varje klass när de tävlade i byggning?

Jag sa inte att det inte ligger hård träinng bakom men så jävla hårt som alla beskriver det är det inte, det är inte mer muskler än många andra idrottare har byggt upp under 5 års tid och då inte med en satsning på att bygga volym.

Jasså det säger du!! Inte ens värt o kommentera ditt andra påstående!!

Hur många som tävlade när Pia vann vet jag ej, men ett gäng va det, hon som kom 2;a vann SM året efter i -57kg ;) I -52kg var det 7 tävlande, Laura vann före Jessica, hur det gått för dem på SM vet vi alla redan!!

Tycker denna diskussion börjar kännas rejält larvig.

Allan
2004-11-14, 13:36
Utseendet är en del i bedömningen. Många här verkar glömma att det även sitter en kropp under huvudet. Det man bedömmer är helheten precis som i byggning och AF. I dom senare så bedömmer man dock endast från halsen och neråt.

//Jörgen

Så vad är det om man ska väga in nyllet också? Är det inte skönhetstävling då? Sätt mask på hela bandet så man får bedöma kropparna. Bara.

allan

skaparn
2004-11-14, 13:51
Hur många deltagare var det i varje klass när de tävlade i byggning?

Jag sa inte att det inte ligger hård träinng bakom men så jävla hårt som alla beskriver det är det inte, det är inte mer muskler än många andra idrottare har byggt upp under 5 års tid och då inte med en satsning på att bygga volym.

Väl talat!
Jag känner flera tjejer som visserligen tränat hårt i flera år men då inom en helt annan sport än byggning, såsom innebandy, fotboll och även multisport. Skulle dom deffa till en smula tror jag att deras kroppar skulle kunna misstas för BF-kroppar.

Men, vad skulle skillnaden mellan BB och BF vara ifall man helt tog bort det där helhetsmomentet och gick mer på volym?

Örjan
2004-11-14, 14:47
Det kanske finns de som glider in på en räkmacka i Bodyfitness, men jag kan säga att 1:an på SM i korta klassen inte glider runt på en räkmacka. Det är många års hård träning som ligger bakom och flera månaders mycket strikt diet! Hon hann däremot inte bli så hård som hon vill vara då det blev kort om tid (diet planerad till Lucia), Men nu till Lucia om 3 veckor kommer hon vara så hård som hon vill. Efter ca 5-6 månaders diet! ;)

Synd att många inte inser att de flesta BF tjejer som placerar sig högt tränar mycket hårt!

Oki, det trodde jag inte. Blev förvånad över de bilder du postade. Jag vet inte var och när jag har sett bilderna på klart mindre vältränade och som mest visar upp sin sex appeal. Men det måste har varit för mindre än 2½ år sedan. Har det skett en drastisk förändring sen dess? Finns det någon tävlingsform som jag kan ha förväxlat BF med?

Att samma person(er) kan tävla på Lucia samma år är ett starkt agument för att mitt antagande om de långsiktiga förberedelserna är fel.

Bolio
2004-11-14, 15:27
Men jag fattar fortfarande inte varför tjejerna ska ha högklackade skor och varför det överhuvudtaget läggs någon vikt på deras ansikte? Inom bodybuilding handlar det faktiskt inte om vem som är snyggast, utan om vem som har snyggast och mest muskler.

z_bumbi
2004-11-14, 16:40
Jasså det säger du!! Inte ens värt o kommentera ditt andra påstående!!

Har du kollat hur en tyngdlyfterska ser ut? På juniorsidan..
En hockeyspelare?
En bra sprinter?

Ingen av dem tränar för volym, det är bara en bieffekt (Gränsfall med hockeyn iofs.).

Hur många som tävlade när Pia vann vet jag ej, men ett gäng va det, hon som kom 2;a vann SM året efter i -57kg ;) I -52kg var det 7 tävlande, Laura vann före Jessica, hur det gått för dem på SM vet vi alla redan!!

Det var ovanligt fullt med tävlande de åren i alla fall.

Jet
2004-11-14, 16:45
Har du egen erfarenhet av detta???

Nej, men jag kanske skulle gå upp i BF nu till våren......

Nej, men eftersom hårdheten är inte i närheten av vad riktigt hårda byggartjejer besitter i Sverige, så tror jag (TROR, inte VET) att en byggartjej får slita betydligt hårdare för att bli riktigt hård, dessutom kommer parameterar som viktklasser in i bilden, vilket gör det hela ännu ett steg värre....

Jet
2004-11-14, 17:01
Då säger jag att du inte vet mycket!

vi ska inte dra in preparat i bilden. Men alla vet hur svårt och tufft det är att lägga på sig muskelmassa! Pia har vunnit Luciapokalen i BB tidigare, Linda kom 3:e i byggning tidigare. Linda är 154 lång och väger ca 49kg i tävlingsform! Pia är 164 och väger runt 59kg vad jag vet.

Synd att se att Du inte tror det ligger ngn hård träning bakom de fysikerna.

Nä, dra inte in preparat, BF är ingen söndagsskoleförsamling heller....

Att nämna vikt/längd när det gäller hårdhet är ju helt irrelevant, för att göra en sådan jämförelse bör ju personerna stå bredvid relevanta objekt.

Jorgen
2004-11-14, 17:52
Så vad är det om man ska väga in nyllet också? Är det inte skönhetstävling då? Sätt mask på hela bandet så man får bedöma kropparna. Bara.
allan
Jag tror att det är för att framhäva det kvinnliga mer än vad man gör i byggning eller AF. Kan inte historian bakom BF, men jag skulle gissa på att det är en av anledningarna till att BF finns och att bedömningen går till på det sättet den gör.

//Jörgen

Jorgen
2004-11-14, 17:54
Nej, men eftersom hårdheten är inte i närheten av vad riktigt hårda byggartjejer besitter i Sverige, så tror jag (TROR, inte VET) att en byggartjej får slita betydligt hårdare för att bli riktigt hård, dessutom kommer parameterar som viktklasser in i bilden, vilket gör det hela ännu ett steg värre....
Det tror jag också. Eftersom byggaren skall vara hårdare så blir dieten jobbigare.
Det svåra med att dieta till en BF-tävling är väl att komma in "lagom" hård.

//Jörgen

Bolio
2004-11-14, 18:33
Jag tror att det är för att framhäva det kvinnliga mer än vad man gör i byggning eller AF. Kan inte historian bakom BF, men jag skulle gissa på att det är en av anledningarna till att BF finns och att bedömningen går till på det sättet den gör.

//Jörgen

Är det kvinnligt att vara snygg?

Action
2004-11-14, 19:34
Nä, dra inte in preparat, BF är ingen söndagsskoleförsamling heller....

Att nämna vikt/längd när det gäller hårdhet är ju helt irrelevant, för att göra en sådan jämförelse bör ju personerna stå bredvid relevanta objekt.

Visst har vikt/längd ingen betydelse, svarade bara på bumbibjörnens fråga.

Kul att du ska köra BF, det ser jag fram emot.. :D

Action
2004-11-14, 19:40
Nej, men jag kanske skulle gå upp i BF nu till våren......

Nej, men eftersom hårdheten är inte i närheten av vad riktigt hårda byggartjejer besitter i Sverige, så tror jag (TROR, inte VET) att en byggartjej får slita betydligt hårdare för att bli riktigt hård, dessutom kommer parameterar som viktklasser in i bilden, vilket gör det hela ännu ett steg värre....

Jo en riktigt hård byggartjej måste dieta ett antal veckor till jämfört med en BF tjej. Absolut, men det handlar mer om längden på dieten än hur hård den är, de veckor som de är på diet så är det slitigt värre. Vilket givetvis påverkar en del. Men att påstå att det bara är ta på lite smink och en bikini som några tidigare i tråden påstod är lite fel. :)

krambanan
2004-11-14, 20:09
Det är klart att de tränar hårt och har tuffa dieter men det ändrar ju inte på faktumet att de ska bedömas efter skönhet. Det är ju det som är det sjuka. Vad har deras ansikte med idrottsprestationer att göra? Eller deras frisyr? Nä....BF är ingen sport...det är en förtäckt skönhetstävling. Det är min åsikt. Och då menar jag inte att de tjejer som tävlar i BF inte tränar hårt. De är jag övertygad om att de gör.

/Maria

Jet
2004-11-14, 21:21
Jo en riktigt hård byggartjej måste dieta ett antal veckor till jämfört med en BF tjej. Absolut, men det handlar mer om längden på dieten än hur hård den är, de veckor som de är på diet så är det slitigt värre. Vilket givetvis påverkar en del. Men att påstå att det bara är ta på lite smink och en bikini som några tidigare i tråden påstod är lite fel. :)

Nu höll jag faktiskt med dig :)

Sverker
2004-11-15, 07:33
Jag ser BF som ett bra försök att bredda kroppskulturen.
Dambyggningen är ju inte någon stor idrott och kanske inte så lockande för tjejer som tränar sina första träningspass på gymmet.

Kan vi/man möta BF-tjejerna med respekt och förståelse för den satsning de gör och inte betraktar dem som sexobjekt så kommer säkert utvecklingen ( hoppas jag ) gå mot lite mer muskelmassa och bredare axlar.
Att kräva mer hårdhet av deltagarna är enligt mig inte alls lämpligt för sporten eller unga tränande tjejer.

JJ
2004-11-15, 09:10
Kan vi/man möta BF-tjejerna med respekt och förståelse för den satsning de gör och inte betraktar dem som sexobjekt så kommer säkert utvecklingen ( hoppas jag ) gå mot lite mer muskelmassa och bredare axlar.


Absolut, men så länge reglerna tvingar dem att gå i högklackat kommer det att se ut som en skönhetstävling, vilket inte gynnar en ev. breddning. Tror jag.

Jorgen
2004-11-15, 17:09
På den tiden SM i Fitness hölls i Båstad så var där en massa tjejer på scen. I högklackat. Det ansågs inte vara en skönhetstävling. Vad har ändrats sen dess?

//Jörgen

JJ
2004-11-15, 17:14
Det ser lika löjligt ut för det.

Jorgen
2004-11-15, 17:17
Tycker du ja.

Fast vill du ge dig i kast med att skriva dom nya reglerna för BF så är det alldeles säkert uppskattat från förbundet. Det är mycket jobb det där men då kan du ju ta bort dom högklackade skorna ur reglementet. :thumbup:

//Jörgen

JJ
2004-11-15, 17:23
Tycker du ja.

Fast vill du ge dig i kast med att skriva dom nya reglerna för BF så är det alldeles säkert uppskattat från förbundet. Det är mycket jobb det där men då kan du ju ta bort dom högklackade skorna ur reglementet. :thumbup:

//Jörgen

Ja, självklart är det bara min enkla åsikt. Jag har svårt för kopplingen högklackat/idrott. Att stryka skokravet från reglerna kan jag väl göra, men det intressanta är väl vad de tävlande vill.

Jorgen
2004-11-15, 17:25
Här finns ju några som tävlar i BF på forumet. Fråga dom vet jag.

//Jörgen

AFanatic
2004-11-16, 12:55
Vill tjejer se andra tjejer i högklackat (i en heterosexuell kontext)? Eller är det killar som sitter o skriver reglerna? O sedan kallas det för ett bra alternativ för tjejer att komma i kontakt med "kroppskultur" och få en spark i arslet upp till byggarscenen? På tjejers villkor?

Fitness - skulle lika gärna kunna slåss samman med danstävlingar á la rock,bugg osv.
BF - Hallå Ms Universum
BB - Ready steady and blow yourself up
AF - schizofreeenzy

För att återgå ontopic, det bolio tycks lägga märke till.

Det finns gravt konstiga (utvecklingstendenser inom) wannabeidrotter ...Där man skulle kunna tänka sig att bristen på idrottslig acceptans gör att det fokuseras lite mer panikslaget på det ytliga, det snygga, och inte det som är direkt relaterat till vad som åstakomms innan tävlingstillfället. Alltså själva vägen..Den som Action syftar på.

Är det tendenser inom dessa "sporter"?
Är det samhället i övrigt som styr?
...Eller är det moralen? HAHA (Sorry kunde inte låta bli ;) )

Sverker
2004-11-16, 13:38
Har nog inte alls förstått vad du ville få fram AFanatic.

Men för att vara lite konstruktiva så hur skall man/vi få fram/öka idrottslig acceptans inom kropskulturen enligt dig ?

AFanatic
2004-11-16, 14:18
Har nog inte alls förstått vad du ville få fram AFanatic.

Men för att vara lite konstruktiva så hur skall man/vi få fram/öka idrottslig acceptans inom kropskulturen enligt dig ?

Hepp..Vad är det som du inte förstått?


Vad är det som säger att jag är för ett sådant förslag om att få fram/öka idrottslig acceptans hos dessa "sporter"?

Och det var inte i förhållande till kroppskulturen jag syftade på, utan idrottslig acceptans i förhållande till andra "sporter" så som lagsport, friidrott osv.

Ja vad som kan göras...lyssna på Allan. :)

Sverker
2004-11-16, 14:46
Hepp..Vad är det som du inte förstått?


Vad är det som säger att jag är för ett sådant förslag om att få fram/öka idrottslig acceptans hos dessa "sporter"?

Ja vad som kan göras...lyssna på Allan. :)

Jag bara trodde du hade något i byrålådan.

Jag lyssnar när Allan skriver.
Men det där med Jesussandaler och påsar över ansiktet tror jag mer Allan skrev med glimten i ögat och för att visa att reglerna inte är tillräkligt tydliga i BF.

AFanatic
2004-11-16, 14:54
Jag bara trodde du hade något i byrålådan.

Jag lyssnar när Allan skriver.
Men det där med Jesussandaler och påsar över ansiktet tror jag mer Allan skrev med glimten i ögat och för att visa att reglerna inte är tillräkligt tydliga i BF.

Mmm jag kan återkomma om jag trots förmodan lägger ner vidare tankeverksamhet i frågan.

Jag tror också att Allan skrev med glimten i ögat.
Min högst personliga åsikt är att man kan tydliggöra reglerna så att 5 rader långa detaljerade regler om hur skor ska se ut o vara kan strykas...O sedan kan man få välja valfri Halloweenmask...bara för rättvisans skull...förutsatt att det finns lika många ex av varje mask som det finns deltagare.

Bolio
2005-07-31, 20:51
Bump era jävla fitnessfjollor!

Lasse Kongo
2005-07-31, 21:11
Orka diskutera detta, är väl upp till var och en att välja vad man satsar på, och man bör respektera detta oavsett om det är "gey" eller fjolligt eller vadsomhelst.

Att jag personligen är nyfiken på "sporten" är, ORKA med chins o dips o hinderbana, tråkigt o jobbigt, hinderbana kan iofsig vara kul, men som sagt ORKA!

Anledning nummer 2: ska ja tävla i ngt så tävlar jag för att vinna, väljer jag bodybuildning lär ja inte kunna vinna utan steroider, och det är inget alternativ för mig.

Så bf för herrar då i mitt fall känns som ett utmärkt tillfälle att få visa upp min vackra fysik och jämföra den mot andra tävlande, som en rolig grej liksom (även fast ja satsar på vinst hehe)

F4L: fjolla for life :D