handdator

Visa fullständig version : Kriminalitet och invandrare


Froddan
2004-11-12, 16:51
Tråden om misshandeln på efterlyst har ju spårat ut fullkomligt på över 10 sidor nu, så jag skapade en ny tråd för att följa upp det mycket intressanta sidospåret om kriminalitet och invandrare.


Watertouch påpekade att invandrare begår många brott. Och det stämmer, men man kan ju faktiskt se det på två sätt:

1) I Rosengård bor många invandrare. I Rosengård är det hög brottslighet. Invandrare begår brott.

2) I Rosengård bor många människor med sociala och ekonomiska problem. I Rosengård är det hög brottslighet. Människor med sociala och ekonomiska problem begår brott.


Jag föredrar att välja det senare alternativet och söka lösningar utifrån det. Garnax och ni som i den andra tråden verkade ha en annan uppfattning får gärna förklara er syn på saken...

Garnax
2004-11-12, 17:20
Finns flera.

Dels så ska en person som kommer till sverige pga ett dödshot i hemlandet inte tro att de ska leva på guld o gröna skogar om de inte arbetar.
Man får acceptera att man kanske inte kan ge alla 10 barn en 2kg guldkedja när de fyller 5. Man får ha det lite knapert det får svenskar på bidrag också.

Vill man komma till sverige för att överleva och man får stanna ska man följa landets lagar exemplariskt för man är en motagen gäst. En gäst i mitt hem får inte sno,slå eller skrika fula ord åt mig när jag bjuder på rum och mat, då kastar jag ut den gästen, sverige borde göra samma sak.

Vi firar jul, det är normalt för oss och vi ser inget fel i det, en muslim lär sig att hans o familjens heder är det viktigaste i livet, de lär sig helt andra saker och deras syn på kvinnor och deras syn på brott o straff skilljer sig stort från oss. Att tro att man kan integrera en människa i ett modern samhälle som har åsikter som inte vi haft på mycket mycket lång tid är naivt.

Är man inte beredd att ändra sina traditioner och värderingar så de iaf inte bryter emot svensk lag och mänskliga rättigheter så är man nog inte så angelägen om att få leva i sverige.

De som sköter sig och arbetar på sin svenska, söker jobb försöker bygga ett bra liv här på rätt sida om lagen de ska uppmuntras och få en stor klapp på ryggen för de är inte lätt att lämna allt man vet o hamna på en plats där man inte känner någon.

De som inte klarar detta ser jag motbjudande på och önskar de kunde kastas tillbaka dit de kom ifrån. I Sverige lever man efter svenska lagar.

en 2mhz processor kommer aldrig kunna integreras i ett moderbord som är skapt för 3,2ghz, då ber man om problem och konflikter...

Droog
2004-11-12, 17:20
Det är inte så enkelt som dina två påståenden. BRÅ-rapporten 1996:2 "Invandrares och invandrares barns brottslighet - en statistisk analys" av Jan Ahlberg stödjer båda dina påståenden till viss del.

Ej förvärvsarbetande begår fler brott än de som är förvärvsarbetande. Invandrare inom den gruppen begår dock fler brott än motsvarande svenskar till en generell ratio på ungefär det dubbla. Detta gäller ALLA typer av brott och dessutom ALLA socioekonomiska grupper.

Garnax
2004-11-12, 17:26
Spelar ingen roll hur många som begår kriminella handlingar.

Finns det 1 på 1 miljon så är det 1 invandrare som inte har något i sverige att göra. Är det 400.000 på 1 miljon finns det 400.000 som absolut inte har något i sverige att göra.

Jag vill att mina skattepengar ska räcka till att ge 40-talisterna pension. Den summan finns idag inte. Trotts att de byggt landet, men vi har oändligt mycket pengar för att handskas med stackars invandrare som inte sköter sig.

Fangface
2004-11-12, 17:33
Jag vill att mina skattepengar ska räcka till att ge 40-talisterna pension. Den summan finns idag inte. Trotts att de byggt landet

Kan ta ett litet exempel hämtat ur verkligheten:

Min mormor som har arbetat hela sitt liv får mindre i pension än min kompis farsars svärmor, som kom hit ifrån Polen ( anhörighetsinvandring ).
Hon har således inte bidragit med 1 krona till det svenska samhället, men ändå får hon mer pengar att röra sig med än min mormor som arbetat i över 40 år......

Det tycker iaf jag är fel....

Jense
2004-11-12, 17:39
bah. rosetown är inte så illa.. jag tycker där är ganska trevligt

Droog
2004-11-12, 17:43
Kan ta ett litet exempel hämtat ur verkligheten:

Min mormor som har arbetat hela sitt liv får mindre i pension än min kompis farsars svärmor, som kom hit ifrån Polen ( anhörighetsinvandring ).
Hon har således inte bidragit med 1 krona till det svenska samhället, men ändå får hon mer pengar att röra sig med än min mormor som arbetat i över 40 år......

Det tycker iaf jag är fel....

Jag håller med. Tänkt då hur det är för en mormor som jobbat hemma (t ex jordbruk) och/eller fostrat en drös ungar medan mannen har stått för största delen av hushållets inkomst. Hur är hennes pension?

watertouch
2004-11-12, 17:43
bah. rosetown är inte så illa.. jag tycker där är ganska trevligt


Jasså... Ta med dig en digitalkamera dit o fota lite ikväll då o sen kan du lägga upp bilderna här. :D

watertouch
2004-11-12, 17:45
Observera smileyn i slutet. Varför jag gjorde en sån är för att vi vet att han inte törs göra det och skulle han göra det så skulle han blir rånad på den och få spö..

mmartin
2004-11-12, 17:48
nja man kan ju inte bara ta rosengård som exempel även om de tillhör extrem-exempeln med brottslighet.

Ta en sådan enkel sak som att gå ut på stan en fredag-lördag kväll/natt- vad ser man? jag ljuger inte när jag säger att jag inte kan komma ihåg när två svenskar stog och slogs med varandra.. nästan alltid ser iaf jag "gäng" med utländska killar i ca 20 års åldern som går och säger "bögsvenne" till alla dem möter...

Tag sedan statistik. FRUKTANSVÄRDA siffror på hur brotten är fördelat sett till svenska och till utländska människor.

Detta är ingen rasism patetiskt att påstå nått sådant för jag är verkligen inte rasist men detta är fakta och med fakta i hand tycker jag att en sådan här situation är ohållbar och straff måste bli mycket högre och utvisning borde bli mycket vanligare.

watertouch
2004-11-12, 17:49
Har nån en server jag kan få sända över så kan jag lägga upp en stream ikväll från sthlms polisen.

Garnax
2004-11-12, 17:49
Nu är det så att min mamma t.ex har arbetat sen hon var 16 finns många som henne och det är snart dags för hennes pension. Regeringen hymlar inte om att det inte finns pengar till det.

Samtidigt som vi betalar pengar för att hjälpa invandrare, vi betalar för att vårda invandrare vi betalar för fängelser till invandrare vi betalar allt för invandrare men min mamma som arbetat hela livet finns det inga pengar till.

Först ser man till att man själv är mätt och klarar sig innan man ger bort och hjälper andra.

Först ser man till att de som jobbat i sverige o levt här hela sina liv får den pension de förtjänar (mer än idag) sen ser man till att alla andra svenskar har det bra. Finns det fortfarande pengar över efter att ALLA svenskar har det bra då kan man börja hjälpa andra människor så länge pengarna räcker...

Man hjälper inte så många andra att man inte längre har råd att ta hand om de befintliga. Det är idioti och självdestruktivt

Jense
2004-11-12, 17:52
Observera smileyn i slutet. Varför jag gjorde en sån är för att vi vet att han inte törs göra det och skulle han göra det så skulle han blir rånad på den och få spö..


hahaha.. vad fan tror du.. du får vakna upp, kompis ey.

Garnax
2004-11-12, 17:54
jag kan inte heller erminna mig senast jag såg 2 svenskar stå och slå på varandra...

mmartin
2004-11-12, 17:56
kan faktiskt hålla med på en punkt med garnax nämligen hur vidrigt vi beter oss i sverige mot de äldre angående pension och vård, ändå har vi sagolika summar att spendera på utlänningar.. är det rätt? nej faktiskt inte.

watertouch
2004-11-12, 17:56
Håller med Garnax här. Dessutom alla 10.000 tals asylsökande som kommer hit varje år. Dom stannar ju här i ca 5 år innan deras ärende tas upp. Medans dom bor här så får dom tillgång till friläkarvård, tandläkarvård osv. Detta kostar givetvis pengar och det är ren fakta att 9 av 10 saknar pass.

Har dessutom en krigsskadad kompis från kurdinistan. Han sa att dom fick 2 miljoner när dom kom hit fördelat på 2 år (hans familj) enligt han är det fn som ger pengar för att flyktingarna och vilka ger fn pengar jo svenska staten. Att tilllägga är att min "kompis" tycker svenskarna är dumma och undrar varför vi inte gör uppror osv.

Prankie
2004-11-12, 17:59
För att Göran Persson kräver Sverige måste alltid vara 200% politisk korrekt. :smash:

Metal_boy_
2004-11-12, 18:06
haha fan måsste berätta en rolig grej när jag va på mirc så va det en invandrare som skrev och trackaserade mig samt sa..jävla svenne fan ni är lika dumma i huvet hela bunten ..våran familj har lurat er på hur mycke skattepengar som helst...det är bara frågan om när vi tagit över landet och sen bara garvade han och sånt......jag sket i honom iofs tyckte bara det va lite kul

watertouch
2004-11-12, 18:10
Det läskiga är ju att det han sa stämmer.. Om 200 år kommer blondiner vara "utdöda" och kollar man hur många barn en invandrar familj har och hur många barn en svensson familj har så går dom snart om oss. Men då bor inte jag här. "Då har jag flyttat till ett land som inte tar emot några invandrare" :D

Garnax
2004-11-12, 18:11
Någon på något universitet kom fram till att 2051 är svenskar en minioritet om vi kör i samma takt på samma vis som nu...

Fangface
2004-11-12, 18:12
Håller oxå med Garnax.
Sen har vi ju en massa uteliggare oxå, om inte jag har helt fel.....
Dom finns det tydligen heller inga pengar till..... :(

mmartin
2004-11-12, 18:15
nä uteliggarna borde ju oxå tas hand om först tycker man..

tyvärr kommer inget av detta att ändras då den stackaren som tar upp det på tal kommer att bli hotad/mobbad och rasist förklarad resten av sitt liv... vilket land vi lever i egentligen...

Allan
2004-11-12, 18:17
Det första fel Garnax et consortes gör är att bunta ihop invandrar till en och samma grupp. Jag har redan tidigare konstaterat att karln är så totalt okänslig för argument att det inte finns - och jag kommer att ta bort hans funtkion att editera sina inlägg i efterhand - men eftersom han skriver som ett arsle borde jag därmed kunna dra slutsatsen att ALLA som komer från Katrineholm är dyslektiker. DET är Garnax logik.
Vad vi kan konstatera är att kriminalitet förekommer mer frkevent i vissa invandrargrupper och mindre i andra. T ex är yngre män från Mellanöstern och arabvärlden överrepresenterade i vissa former av grov kriminalitet i Stockholm. Men de är inte lika representerade i Göteborg. Där är det andra invandrargrupper som är mer frekventa.
Alltså måste man börja leta likheter mellan grupperna. Vad man rätt snabbt kan se är att de som populärt kallas flyktingar INTE är överrepresenterade bland den tyngre kriminaliteten. För att ta det jävligt grundläggande - Ahmed som sitter på flyktingförläggning är INTE ute och rånar och slåss.
De som är överrepresenterade är till den absolut övervägande delen andragenerationens invandrarkillar, eller i varje fall yngre män som vuxit upp här. De har i nästan alla fall gått i svensk grundskola och borde fått implementerat i sig de grundläggande värderingarna som vi förväntas ha.
Men de är lik förbannat inte så homogena som grupp att man kan säga att ALLA killar med invandrarbakgrund är kriminella. Därför i det begreppet måste man lägga in ALLA. Och thai, kongoleser och afghaner är per definition inte alls kriminella. De är inte representerade alls i tillgänglig statistik. Men de är invandrare.
Enligt Garnax definition (och logik) borde de vara kriminella. Därför att de är invandrare. Och han känner en kriminell irakisk pizzabagare (har jag för mig).

Det intressanta är att både diskussionen kring invandrares krimininalitet och tesen kring social/ekononomisk misär inte alls är ny. Den har snart hundra år på nacken - men då handlade det om andra folkgrupper.
När jag var liten var finnar, greker och jugoslaver överrepresenterade i dels den "vanliga" kriminaliteten, dvs bråk på stan och snatteri etc, men också inom de grövre brotten.
Idag kan vi mycket enkelt konstatera att de inte längre är det (med ett visst undantag för juggarna i Stockholm och polackerna i Skåne men det är en annan story), utan det är andra invandrargrupper som tagit över.
Tendensen är exakt likadan över hela världen - det är inte ens lönt att snacka tendens - det kan anses som bevisat. Ju längre man befunnit sig i ett land desto mindre kriminell kommer man att vara.
Nu kommer vi till själva poängen - och i vanlig ordning tog det en jävla tid att nå dit - man måste börja leta andra underliggande orsaker till att yngre män från kriminellt belastade områden slåss på stan. Hmmmmmmmmmmmm.......

Strängt taget skiter jag i vilka personliga erfarenheter ni har av våld och invandrare. Jag känner massor med folk som fått pisk av vakter med muskler, men det skulle aldrig falla mig in att säga att folk med muskler är våldsamma. Era personliga minnen är trista och jag tycker synd om er - men det är fan inte vetenskapligt underbyggda forskningsresultat.
Jag har också läst BRÅ:s rapporter, och man kan läsa dem på flera vis (vilket jag villigt återkommer till). Det jag vet är att de bekräftar vad jag skrivit ovan.

Och passa er jävligt noga för att göra det här till ett underforum för Sverigedemokrater och liknande pack. Jag är inte ett dugg tolerant när det gäller sånt. Det är inget svårt att bli bannad i de här trådarna om jag så säger.


allan

Garnax
2004-11-12, 18:17
Säger juh det.

Först ska man ta hand om ALLA svenskar så det har de bra. Sen kan man ta och hjälpa folk som behöver hjälp och kan sköta sig.

Skulle pengarna sina så vi inte kan hjälpa alla svenskar och de invandrare som då redan finns ska gränsen stängas o andra länder som inte sitter i den situationen får ta o hjälpa dom. När sverige återigen kan hjälpa ALLA sina invånare innan man återigen öppnar gränsen.

I att hjälpa alla ingår även att fixa tandläkarvården så det kostar 200kr för alla invånare att bli av med en infektion i i munnen precis som det för i resten av kroppen. ALLA svenskar ska man hjälpa till en hög standard.

Garnax
2004-11-12, 18:22
De Som MisskÖter Sig Ska Inte FÅ Stanna I Sverige Inte Inte Inte

De Som Inte Kan Anpassa Sina Traditioner Och VÄrderingar SÅ De Inte Bryter Emot Sveriges Lag Ska Inte FÅ Stanna.

De Som Är Totalt Passiva Och Varken FÖrsÖker LÄra Sig Svenska Eller Studera Eller SÖka Jobb Ska Inte FÅ Stanna.

Detta Är Inte Samma Sak Som Alla.

Invandrare Ska Inte Bara Komma Hit Och Ha En Massa RÄttigheter De Ska SjÄlvklart FÅr GrundlÄggande Skyldigheter Om De Ska FÅ Stanna.

Allan Detta Har Jag Skrivigt SÅ MÅnga GÅnger Att Det SkrÄmmer Mig Att Du Missat Det. Du MÅste Vara VÄldigt Inaktiv.

Allan
2004-11-12, 18:25
Någon på något universitet kom fram till att 2051 är svenskar en minioritet om vi kör i samma takt på samma vis som nu...


Vilket dösnack. Kan berätta för dig att om man jämför med den genetiska stam som fanns i riket på 1870-talet blev svensken i minoritet redan på 1950-talet.


allan

scythe
2004-11-12, 18:31
Förlåt att jag inte håller mig till ämnet, men den här tråden bara dryper av enfald.

I'm out.

Allan
2004-11-12, 18:32
Garnax, din okunskap är tammefan helt jävla otrolig. Är du så här punschig eller är du bara ute efter att göra mig förbannad?
Nummer ett - om du bryter mot svensk lag så utvisas du. That's it. Bryta mot värderingar - vad är det för jävla dumheter? Bryter mot dina värderingar då, eller...? Vad är en svensk värdering - jag vet att jag har mina och du bryter mot så många av dem så det finns inte.

Nummer två - de som inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd får inte stanna.

Nummer tre - om du läste lite mindre på Flashback eller ND:s hemsida - eller Blågula fakta eller vad det heter - och skaffade dig lite grundläggande fakta skulle det kanske INTE skada. Om jag säger så här - var är alla högutbildade kloka vettiga människor som vi alltid vrukar hänvisa till som experter, när det gäller att stödja Garnax teser? Var finns alla professorer och docenter som kan säga att Garnax har rätt? Hmmmmmmmmmmmm....


allan

RobbeliRobban
2004-11-12, 18:49
Noterade med ett krystat leende att mina argument om kulturella skillnader, och "självförtryck" i en andra tråden (den med efterlyst grejen) som orsak till överrepresentation i brottsstatisken inte fick en enda kommentar.

Kanske träffade jag en "för het potatis" och är alldeles för nära sanningen, Svenskarna vill blunda för det mörkaste inom en kultur och Muslimerna gillar att trycka ner sig själva i skorna. Hallelujah.

Jay-Z
2004-11-12, 18:58
Noterade med ett krystat leende att mina argument om kulturella skillnader, och "självförtryck" i en andra tråden (den med efterlyst grejen) som orsak till överrepresentation i brottsstatisken inte fick en enda kommentar.

Kanske träffade jag en "för het potatis" och är alldeles för nära sanningen, Svenskarna vill blunda för det mörkaste inom en kultur och Muslimerna gillar att trycka ner sig själva i skorna. Hallelujah.

Jag kommenterade inte för att jag inte har den blekaste aning om hur stor andel muslimer utgör av populationen sk. "invandrare". Då är det svårt att gissa sig till hur stort detta problem skulle vara.

Men det mesta som bland annat Aftonbladet haussar som ett samhällsproblem är oftast inte det, utan mest till för att de ska sälja tidningar. Läste i en annan tidning idag, att "nästan alla" som tränar på gym använder AAS. Så kanske det också är i så fall om man ska tro på media. Men jag vet vilka mekanismer som ligger bakom många tidningsartiklar, vilket i många fall inte handlar om att rapportera objektivt om sanningen.

RobbeliRobban
2004-11-12, 19:07
Jag kommenterade inte för att jag inte har den blekaste aning om hur stor andel muslimer utgör av populationen sk. "invandrare". Då är det svårt att gissa sig till hur stort detta problem skulle vara.

Men det mesta som bland annat Aftonbladet haussar som ett samhällsproblem är oftast inte det, utan mest till för att de ska sälja tidningar. Läste i en annan tidning idag, att "nästan alla" som tränar på gym använder AAS. Så kanske det också är i så fall om man ska tro på media. Men jag vet vilka mekanismer som ligger bakom många tidningsartiklar, vilket i många fall inte handlar om att rapportera objektivt om sanningen.

Det är ingen fakta jag fått genom vare sig Aftonbladet eller någon statistik. jag känner flertalet muslimer. Genomgående för yngre är en ständig dubbelmoral, ett ansikte utåt ett/flera andra mot familjen. Att ha fullständigt klart för sig vad som är rätt, sunt och friskt men ändå trots bättre vetande leva upp till något sjukt och fel. Är det konstigt att ett sådant tankesätt bidrar till kriminalitet? Nej.

Jag skulle vilja kalla det ett samhällsproblem med kriminalitet som möjlig påföljd att väldigt många muslimska män tvingas godta att deras systrar tvångsgifts in i incestuösa förhållanden.

Jay-Z
2004-11-12, 19:18
Det är ingen fakta jag fått genom vare sig Aftonbladet eller någon statistik. jag känner flertalet muslimer. Genomgående för yngre är en ständig dubbelmoral, ett ansikte utåt ett/flera andra mot familjen. Att ha fullständigt klart för sig vad som är rätt, sunt och friskt men ändå trots bättre vetande leva upp till något sjukt och fel. Är det konstigt att ett sådant tankesätt bidrar till kriminalitet? Nej.

Jag skulle vilja kalla det ett samhällsproblem med kriminalitet som möjlig påföljd att väldigt många muslimska män tvingas godta att deras systrar tvångsgifts in i incestuösa förhållanden.

Jag förstår inte riktigt hur det kan bidra till kriminalitet, förstår inte riktigt resonemanget. Jag vet att incestuösa förhållande är kriminellt om du syftar på det?

Sedan präglas ett sånt resonemang, dvs att dina observationer skulle säga något om hela gruppen muslimer, av premisser som verkar stämma för dig men som ändå i slutändan blir fel. Som Allan även var inne på tidigare. Även kallat induktionsproblemet. Länk här om du vill läsa mer : http://susning.nu/Induktionsproblemet

RobbeliRobban
2004-11-12, 19:28
En osund kultur skapar ett osunt beteende. Växer du upp med att din farmor går och kollar om din syrra blödde på bröloppsnatten och visar runt blodiga lakan kanske du blir lite miljöskadad, ilsk och frustrerad. Eller som småbarn storögt lyssnar på hur äldre manliga släktingar sitter och skryter inför varandra hur de spöar sina fruar, det kanske sätter spår i huvudet, vad vet jag?

Lägger till mer: Om du visste att din syster med tvång fick sin vagina igensydd och klitoris bortsliten, för att efter ett antal år bli penetrerad och spräckt av din fete farbror skulle inte du då må en smula kasst och bära på en del aggression?

Men sånt kanske är en del av den underbara mångkulturen, där man skall acceptera och omfamna allt främmande hur sjukt det än är, vad vet jag?

Metal_boy_
2004-11-12, 19:42
Det första fel Garnax et consortes gör är att bunta ihop invandrar till en och samma grupp. Jag har redan tidigare konstaterat att karln är så totalt okänslig för argument att det inte finns - och jag kommer att ta bort hans funtkion att editera sina inlägg i efterhand - men eftersom han skriver som ett arsle borde jag därmed kunna dra slutsatsen att ALLA som komer från Katrineholm är dyslektiker. DET är Garnax logik.
Vad vi kan konstatera är att kriminalitet förekommer mer frkevent i vissa invandrargrupper och mindre i andra. T ex är yngre män från Mellanöstern och arabvärlden överrepresenterade i vissa former av grov kriminalitet i Stockholm. Men de är inte lika representerade i Göteborg. Där är det andra invandrargrupper som är mer frekventa.
Alltså måste man börja leta likheter mellan grupperna. Vad man rätt snabbt kan se är att de som populärt kallas flyktingar INTE är överrepresenterade bland den tyngre kriminaliteten. För att ta det jävligt grundläggande - Ahmed som sitter på flyktingförläggning är INTE ute och rånar och slåss.
De som är överrepresenterade är till den absolut övervägande delen andragenerationens invandrarkillar, eller i varje fall yngre män som vuxit upp här. De har i nästan alla fall gått i svensk grundskola och borde fått implementerat i sig de grundläggande värderingarna som vi förväntas ha.
Men de är lik förbannat inte så homogena som grupp att man kan säga att ALLA killar med invandrarbakgrund är kriminella. Därför i det begreppet måste man lägga in ALLA. Och thai, kongoleser och afghaner är per definition inte alls kriminella. De är inte representerade alls i tillgänglig statistik. Men de är invandrare.
Enligt Garnax definition (och logik) borde de vara kriminella. Därför att de är invandrare. Och han känner en kriminell irakisk pizzabagare (har jag för mig).

Det intressanta är att både diskussionen kring invandrares krimininalitet och tesen kring social/ekononomisk misär inte alls är ny. Den har snart hundra år på nacken - men då handlade det om andra folkgrupper.
När jag var liten var finnar, greker och jugoslaver överrepresenterade i dels den "vanliga" kriminaliteten, dvs bråk på stan och snatteri etc, men också inom de grövre brotten.
Idag kan vi mycket enkelt konstatera att de inte längre är det (med ett visst undantag för juggarna i Stockholm och polackerna i Skåne men det är en annan story), utan det är andra invandrargrupper som tagit över.
Tendensen är exakt likadan över hela världen - det är inte ens lönt att snacka tendens - det kan anses som bevisat. Ju längre man befunnit sig i ett land desto mindre kriminell kommer man att vara.
Nu kommer vi till själva poängen - och i vanlig ordning tog det en jävla tid att nå dit - man måste börja leta andra underliggande orsaker till att yngre män från kriminellt belastade områden slåss på stan. Hmmmmmmmmmmmm.......

Strängt taget skiter jag i vilka personliga erfarenheter ni har av våld och invandrare. Jag känner massor med folk som fått pisk av vakter med muskler, men det skulle aldrig falla mig in att säga att folk med muskler är våldsamma. Era personliga minnen är trista och jag tycker synd om er - men det är fan inte vetenskapligt underbyggda forskningsresultat.
Jag har också läst BRÅ:s rapporter, och man kan läsa dem på flera vis (vilket jag villigt återkommer till). Det jag vet är att de bekräftar vad jag skrivit ovan.

Och passa er jävligt noga för att göra det här till ett underforum för Sverigedemokrater och liknande pack. Jag är inte ett dugg tolerant när det gäller sånt. Det är inget svårt att bli bannad i de här trådarna om jag så säger.


allan

har inte bara nämnt personliga upplevelser för att endast gå efter, det kan vara en ren slump om man blir nerslagen av en invandrare tex...men har man lite koll på vad som händer runt om i övrigt så förstår inte jag varför man ska blunda för det..ser man att det oftast är så på alla håll så är det bara att inse fakta..iaf för min del...jag vet ingen lösning tyvärr förutom att jag tycker att utvisning vore på sin plats när man kommer till ett land o begår grova brott..hoppas det finns lösning som gynnar alla ... som förebygger att så mycke folk begår brott som kommer till landet

vart får du dina grunder ifrån att ha en helt annan uppfatning än att det är mer invandrare än svenskar som gör brott här i landet?

EDIT: obs! bara en vanlig snäll fråga pga intresse det sista...ingen spydig fråga....skrev innan de misstolkas :em:

cVi
2004-11-12, 19:56
En osund kultur skapar ett osunt beteende. Växer du upp med att din farmor går och kollar om din syrra blödde på bröloppsnatten och visar runt blodiga lakan kanske du blir lite miljöskadad, ilsk och frustrerad. Eller som småbarn storögt lyssnar på hur äldre manliga släktingar sitter och skryter inför varandra hur de spöar sina fruar, det kanske sätter spår i huvudet, vad vet jag?

Lägger till mer: Om du visste att din syster med tvång fick sin vagina igensydd och klitoris bortsliten, för att efter ett antal år bli penetrerad och spräckt av din fete farbror skulle inte du då må en smula kasst och bära på en del aggression?

Men sånt kanske är en del av den underbara mångkulturen, där man skall acceptera och omfamna allt främmande hur sjukt det än är, vad vet jag?
:laugh: :laugh:
är du seriös?

RobbeliRobban
2004-11-12, 19:59
:laugh: :laugh:
är du seriös?

Ja jag är seriös, det är realitet för många muslimer jag känner i Sverige.

cVi
2004-11-12, 20:00
Ja jag är seriös, det är realitet för många muslimer jag känner i Sverige.
Har aldrig hört något liknande, men visst har vissa muslim kompisar grymt "skadade" föräldrar

cVi
2004-11-12, 20:10
Har aldrig hört något liknande, men visst har vissa muslim kompisar grymt "skadade" föräldrar
Typ, blivit bortgifta i hemlandet av föräldrar :whipped:
Sen har jag en 16årig kompis (kille) som inte får vara ute efter kl 10 på helger :laugh:

har aldrig hört talas om någon skryta om att slå frugan, har dock en kompis farsa som typ skröt om att han hade dragit in en somalie in i sitt garage och misshandlat honom :naughty:

But then again, "känner" man ju en svensk som skryter om att han har skjutit en kille i benet :sleep:

Metal_boy_
2004-11-12, 20:19
Typ, blivit bortgifta i hemlandet av föräldrar :whipped:
Sen har jag en 16årig kompis (kille) som inte får vara ute efter kl 10 på helger :laugh:

har aldrig hört talas om någon skryta om att slå frugan, har dock en kompis farsa som typ skröt om att han hade dragit in en somalie in i sitt garage och misshandlat honom :naughty:

But then again, "känner" man ju en svensk som skryter om att han har skjutit en kille i benet :sleep:

vad är det för fel att han har föräldrar som bryr sig om att sin son inte ska ränna ute efter 10 på kvällen när han har 2 år kvar innan han är myndig??

kanske borde finnas lite fler föräldrar med sånna regler

cVi
2004-11-12, 20:20
vad är det för fel att han har föräldrar som bryr sig om att sin son inte ska ränna ute efter 10 på kvällen när han har 2 år kvar innan han är myndig??

kanske borde finnas lite fler föräldrar med sånna regler
Hans lillesyrra får vara ute längre än honom ;)

Metal_boy_
2004-11-12, 20:24
Hans lillesyrra får vara ute längre än honom ;)

hon kanske är mer vuxen o mogen för det...kan väl finnas nån anledning...killen kanske har en kaxig attityd mot sina föräldrar o dom inte vill att han ska hamna i trubbel..vad vet jag..du kanske vet...dom kanske bara är orättvisa

cVi
2004-11-12, 20:28
hon kanske är mer vuxen o mogen för det...kan väl finnas nån anledning...killen kanske har en kaxig attityd mot sina föräldrar o dom inte vill att han ska hamna i trubbel..vad vet jag..du kanske vet...dom kanske bara är orättvisa
Nä inte precis någon anledning, dom är bara allmänt orättvisa verkar det som iaf.
Typ ute och checkar när han är ute om han är med en tjej etc. (Och om han skulle vara ute med en tjej skulle han få redigt med spö :smash: )

Asså med 10 menade jag typ som ABSOLUT sista tid han får vara ute.

Metal_boy_
2004-11-12, 20:30
Nä inte precis någon anledning, dom är bara allmänt orättvisa verkar det som iaf.
Typ ute och checkar när han är ute om han är med en tjej etc. (Och om han skulle vara ute med en tjej skulle han få redigt med spö :smash: )

Asså med 10 menade jag typ som ABSOLUT sista tid han får vara ute.

ok..du vet så klart mer än mig om din egen polare....men i allmänt tycker jag inte det är fel att föräldrar inte tillåter sina ungar att ränna omkring ute på stan...där har vi en av anledningarna till våld i samhället

Mindek
2004-11-12, 20:52
Nummer ett - om du bryter mot svensk lag så utvisas du. That's it.

Nummer två - de som inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd får inte stanna.

Nummer tre - Om jag säger så här - var är alla högutbildade kloka vettiga människor som vi alltid vrukar hänvisa till som experter, när det gäller att stödja Garnax teser? Var finns alla professorer och docenter som kan säga att Garnax har rätt? Hmmmmmmmmmmmm....

allan


1. Man utvisas inte bara man brutit mot lagen och dömts. Brottet måste vara tillräckligt grovt, anknytning till landet (barn t.ex.) utgör undantag, man får inte hotas av dödsstraff/tortyr i hemlandet, hemlandet ska vara villigt att ta emot den kriminella osv osv. I realiteten utvisas ett fåtal av alla invandrare som döms för brott.

2. Jo. De flesta som får stanna gör det av humanitära skäl t.ex. att de rotat sig i landet eller mår dåligt av att ha suttit i en barack i fem år.

3. För dumt för att ens kommenteras egentligen. Att lägga fram rapporter som pekar på problem med invandrare/invandring är ju väldigt populärt eller hur Allan...?

Bingo
2004-11-12, 20:58
Men sånt kanske är en del av den underbara mångkulturen, där man skall acceptera och omfamna allt främmande hur sjukt det än är, vad vet jag?Njae, det är det nog inte. Däremot är ditt inlägg säkert representativt för idiotkulturen som florerar på diverse chatter på Internet. För du tror knappast att någon förespråkare för "den underbara mångkulturen" accepterar och omfamnar grova övergrepp. Eller tror du verkligen det?

Sån här skit häver du bara ur dig för att försöka koppla samman dina meningsmotståndare med beteenden som är totalt oacceptabla för oss alla - guilt by association. Fast du kanske häver ur dig sånt utan någon särskild tanke? Gör du det irl också?

Grahn
2004-11-12, 21:01
1. Man utvisas inte bara man brutit mot lagen och dömts. Brottet måste vara tillräckligt grovt, anknytning till landet (barn t.ex.) utgör undantag, man får inte hotas av dödsstraff/tortyr i hemlandet, hemlandet ska vara villigt att ta emot den kriminella osv osv. I realiteten utvisas ett fåtal av alla invandrare som döms för brott.

2. Jo. De flesta som får stanna gör det av humanitära skäl t.ex. att de rotat sig i landet eller mår dåligt av att ha suttit i en barack i fem år.

3. För dumt för att ens kommenteras egentligen. Att lägga fram rapporter som pekar på problem med invandrare/invandring är ju väldigt populärt eller hur Allan...?

Vet inte vem som har rätt av er men det känns irrelevant, Garnax har iaf alltid fel iom att han generaliserar. Invandrare är individer som alla andra och många av dem är minst lika vettiga och trevliga som svenskar.
Två fel gör inte ett rätt.

Sen att vi alla inte är överrens med invandrarpolitiken och dess resultat är en annan femma men det diskuterar man ingalunda genom att spy galla på detta sätt.

Bingo
2004-11-12, 21:01
3. För dumt för att ens kommenteras egentligen. Att lägga fram rapporter som pekar på problem med invandrare/invandring är ju väldigt populärt eller hur Allan...?Svaret på Allans frågor är att de inte finns?

Metal_boy_
2004-11-12, 21:08
Om jag säger så här - var är alla högutbildade kloka vettiga människor som vi alltid vrukar hänvisa till som experter, när det gäller att stödja Garnax teser? Var finns alla professorer och docenter som kan säga att Garnax har rätt? Hmmmmmmmmmmmm....


allan

Det finns nog högutbildade kloka och vettiga människor(inte för att jag förstår vad högutbildat och klokt har gemensamt) som stödjer det han säger, men det är antagligen för mycke hymlande att framhäva sånt i det här landet

pluss att ingen skulle våga öppna munnen iaf, det är inte framgångsrikt för deras egen kariärs skull när vi har det styret vi har

hur högutbildade är inte politikerna då...där ser man ju en hope puckon dag efter dag

Jay-Z
2004-11-12, 21:27
En osund kultur skapar ett osunt beteende. Växer du upp med att din farmor går och kollar om din syrra blödde på bröloppsnatten och visar runt blodiga lakan kanske du blir lite miljöskadad, ilsk och frustrerad. Eller som småbarn storögt lyssnar på hur äldre manliga släktingar sitter och skryter inför varandra hur de spöar sina fruar, det kanske sätter spår i huvudet, vad vet jag?

Lägger till mer: Om du visste att din syster med tvång fick sin vagina igensydd och klitoris bortsliten, för att efter ett antal år bli penetrerad och spräckt av din fete farbror skulle inte du då må en smula kasst och bära på en del aggression?

Men sånt kanske är en del av den underbara mångkulturen, där man skall acceptera och omfamna allt främmande hur sjukt det än är, vad vet jag?

Jag hävdar fortfarande att de exempel du ger är snarare undantag än regel. Givetvis tar man skada om man utsätts för något sådant, det krävs inget geni för att förstå.

Det du lägger fram är fortfarande din egen uppfattning, baserat på berättelser från dina vänner om jag förstått det hela rätt? Hemskt att sånt har hänt, men det kan lika gärna vara en isolerade händelser snarare som ett spritt fenomen.

Ursäkta, men jag förstår fortfarande inte kopplingen islam och att invandrare påstås står för alla brott i Sverige. Sedan vet jag inte heller om alla muslimer praktiserar islam på det sätt du har nämnt. Okej, fine, du gillar inte islam. Känns som om det här är ett sidospår....
Nu har du förklarat varför unga muslimer i Sverige blir kriminella. Varför blir andra "invandrarungdomar" det som inte är muslimer det?

Du tror inte att det är ökad risk att hamna på en brottslig bana för att de känner av ett utanförskap samhället snarare än vilken religion eller vilket land de tillhör?

Själv tror jag det är utanförskapet det handlar om, för både svenska ungdomar och sk. invandrarungdomar. Det skapar bitterheten, och fuck-you attityden mot samhället. Plain and simple.

Jag tror om du dumpar ner lika många svenskar som invandrare i nån skitig, pissig, förort och låter de växa upp där, så kommer du procentuellt sett få precis lika många som blir kriminella, bland både svenskar som invandrare.

Edit: Länk till Brå:s rapport om Invandrares och invandrares barns brottslighet (BRÅ-rapport 1996:2)
http://www.bra.se/extra/apropa/?button_read_old_article.74.=1

Allan
2004-11-12, 21:33
För ordningens skull då...Beskyll inte mig för att mesa med brottslingar eller tycka att det är jättegulligt med talibaner som vill dyvla på andra sin religion. Folk som begår brott ska i fängelse - och det rejält - och folk som inte är svenska medborgare har förverkat sin rätt att vara här om de inte sköter sig.

Men....att därefter tycka att "invandrare" är genetiskt brottsliga, och dra fram en massa löst hopbunden statistik är en helt annan sak. Folk ska dömas för de brott de begått - och inte behandlas annorlunda för att de råkar ha ett konstigt efternamn eller svart hår.

Det finns en satans massa myter kring invandringen, och en av de främsta är ju den där att "det finns en massa professorer som tycker preciiiiiis samma sak som Sverigedemokraterna men de vågar inte stå för det för de skulle bli utfrusna då" och den där att "det finns en rapport från BRÅ som visar att ALLA BLATTAR är förklädda våldstäktsmän men den har hemligstämplats av det politiska etablissemanget".

Det finns forskare som säger obekväma saker om invandringen, ja - och de blir inte utfrusna. Men de säger inte "släng ut dom". De som säger så är med största sannolikhet folk som inte var så duktiga i skolan. Tyvärr.

Det finns många misslyckanden med invandring och segregation - men eftersom invandrare inte är ett homogent begrepp måste man hitta lösningen nån annanstans.
För nytillkomna tittare kan jag väl upprepa då - man kan inte generalisera så oerhört som vissa gör. Vad ska vi snacka om sen? Landskapskaraktärer? Skåningar=dryga, värmlänningar=glada, norrlänningar är tystlåtna skogshuggare som dricker hembränt, stockholmare är stöddiga....

Om det vore så att kriminalitet var genetiskt betingat skulle ju exakt samma folkgrupper vara kriminella överallt. Och det är de inte. De är inte ens anmärkningsvärt kriminella där de är. Det är små delar av populationen som är överrepresenterade i kriminalstatistiken, och det är illa nog. Men de flesta är laglydiga.


allan

Bingo
2004-11-12, 21:33
Jag vill att mina skattepengar ska räcka till att ge 40-talisterna pension. Den summan finns idag inte. :D :D :D

Skulle vara roligt att se dig utveckla den här tankegången. Du är inte expert på vårt pensionssystem va?

Jay-Z
2004-11-12, 21:45
Kan rekommendera alla att gå in på www.bra.se och sök på "invandrare" så får ni upp många intressanta fakta som belyser och säkerligen också raserar mångas föreställningar.

Som t ex: "En intressant aspekt som framkom i dessa analyser är att ”arbetare” jämfört med ”tjänstemän” är mer överrepresenterade än vad ”invandrare” är jämfört med ”svenskar”. I förstnämnda fallet handlar det om en överrepresentation på 3 gånger mot alltså 2 gånger i det sistnämnda fallet. Ett resultat som ger lite perspektiv på invandrares överrepresentation."

Metal_boy_
2004-11-12, 21:51
För ordningens skull då...Beskyll inte mig för att mesa med brottslingar eller tycka att det är jättegulligt med talibaner som vill dyvla på andra sin religion. Folk som begår brott ska i fängelse - och det rejält - och folk som inte är svenska medborgare har förverkat sin rätt att vara här om de inte sköter sig.

Men....att därefter tycka att "invandrare" är genetiskt brottsliga, och dra fram en massa löst hopbunden statistik är en helt annan sak. Folk ska dömas för de brott de begått - och inte behandlas annorlunda för att de råkar ha ett konstigt efternamn eller svart hår.

Det finns en satans massa myter kring invandringen, och en av de främsta är ju den där att "det finns en massa professorer som tycker preciiiiiis samma sak som Sverigedemokraterna men de vågar inte stå för det för de skulle bli utfrusna då" och den där att "det finns en rapport från BRÅ som visar att ALLA BLATTAR är förklädda våldstäktsmän men den har hemligstämplats av det politiska etablissemanget".

Det finns forskare som säger obekväma saker om invandringen, ja - och de blir inte utfrusna. Men de säger inte "släng ut dom". De som säger så är med största sannolikhet folk som inte var så duktiga i skolan. Tyvärr.

Det finns många misslyckanden med invandring och segregation - men eftersom invandrare inte är ett homogent begrepp måste man hitta lösningen nån annanstans.
För nytillkomna tittare kan jag väl upprepa då - man kan inte generalisera så oerhört som vissa gör. Vad ska vi snacka om sen? Landskapskaraktärer? Skåningar=dryga, värmlänningar=glada, norrlänningar är tystlåtna skogshuggare som dricker hembränt, stockholmare är stöddiga....

Om det vore så att kriminalitet var genetiskt betingat skulle ju exakt samma folkgrupper vara kriminella överallt. Och det är de inte. De är inte ens anmärkningsvärt kriminella där de är. Det är små delar av populationen som är överrepresenterade i kriminalstatistiken, och det är illa nog. Men de flesta är laglydiga.


allan


håller me mycke av det du skriver nu, men du säger emot dig själv lite tycker jag genom att du får folk med hög utbildning och professorer och vetenskapsmän att framstå som bättre än andra, kan man inte vara kunnig utan att det står på betyg eller är man blåst i skallen för att man inte har en hög utbildning, eller haft det svårt i skolan? Kunde va bra om lite vanligt folk som är ute och lever i samhället kunde ha me frågor och beslut inom politik att göra. Tycker faktiskt inte att det är imponerande med blekfeta gubbar som har suttit med rullgardinen nere och läst böcker och studerat fram tills dom är 40 och inte förän då flyttat hemifrån, va fan vet en sånn om samhället?

det finns väl välutbildade forskare som har samma åsikter som garnax vad tror du? han är väl inte den enda med dom teorierna

Allan
2004-11-12, 21:57
håller me mycke av det du skriver nu, men du säger emot dig själv lite tycker jag genom att du får folk med hög utbildning och professorer och vetenskapsmän att framstå som bättre än andra, kan man inte vara kunnig utan att det står på betyg eller är man blåst i skallen för att man inte har en hög utbildning, eller haft det svårt i skolan? Kunde va bra om lite vanligt folk som är ute och lever i samhället kunde ha me frågor och beslut inom politik att göra. Tycker faktiskt inte att det är imponerande med blekfeta gubbar som har suttit med rullgardinen nere och läst böcker och studerat fram tills dom är 40 och inte förän då flyttat hemifrån, va fan vet en sånn om samhället?

Det finns en föreställning om att man klarar av det mesta med "lite sunt förnuft och en fet snus under läppen", och det kan nog stämma. Men när man börjar radda upp en massa påståenden om genetik, om procentuella andelar och orsaker till olika beteenden bör man nog i varje fall ha läst en del. Det finns ju en orsak till att folk faktiskt pluggar...


det finns väl välutbildade forskare som har samma åsikter som garnax vad tror du? han är väl inte den enda med dom teorierna

Han är inte den ende med de teorierna nej. Däremot lär du få leta länge innan du hittar några "forskare" som tycker samma sak. Forskare lägger fram problemet - Garnax försöker sig på en lösning, vilket är vällovligt. Tyvärr skjuter han sig i foten så det brakar om det, och han har icke stöd av forskningen för sina lösningar


allanj

RobbeliRobban
2004-11-12, 22:27
Njae, det är det nog inte. Däremot är ditt inlägg säkert representativt för idiotkulturen som florerar på diverse chatter på Internet. För du tror knappast att någon förespråkare för "den underbara mångkulturen" accepterar och omfamnar grova övergrepp. Eller tror du verkligen det?

Sån här skit häver du bara ur dig för att försöka koppla samman dina meningsmotståndare med beteenden som är totalt oacceptabla för oss alla - guilt by association. Fast du kanske häver ur dig sånt utan någon särskild tanke? Gör du det irl också?

Bingo o JayZ

Vad jag menade med min mångkultur kommentar är att man måste lägga sig i och fördöma utan att för den skull vara främlingsfientlig. Att blint förhärliga religionsfrihet och hylla kulturella skillnader kan leda till att förtryck sopas under mattan.

Jag gav en förklaring till varför vissa samhällsgrupper kan bli kriminella. Därmed har jag öht inte uttalat mig om andra skäl eller andra grupper.

Muslimer som förtrycker sig själva är en realitet.

"Sån här skit häver du bara ur dig för att försöka koppla samman dina meningsmotståndare med beteenden som är totalt oacceptabla för oss alla - guilt by association"

Citerat av dig. Då vill jag be dig förklara vad i mitt förakt för en extrem kultur som är skit. Jag ljuger inte när jag påstår att muslimska tjejer i Sverige tvångsgifts in i incestuösa förhållanden. Däremot har jag ingen statistik på omfattning, men det är en realitet.

Metal_boy_
2004-11-12, 22:27
Det finns en föreställning om att man klarar av det mesta med "lite sunt förnuft och en fet snus under läppen", och det kan nog stämma. Men när man börjar radda upp en massa påståenden om genetik, om procentuella andelar och orsaker till olika beteenden bör man nog i varje fall ha läst en del. Det finns ju en orsak till att folk faktiskt pluggar...




Han är inte den ende med de teorierna nej. Däremot lär du få leta länge innan du hittar några "forskare" som tycker samma sak. Forskare lägger fram problemet - Garnax försöker sig på en lösning, vilket är vällovligt. Tyvärr skjuter han sig i foten så det brakar om det, och han har icke stöd av forskningen för sina lösningar


allanj

jo de e klart att det finns orsak till att folk pluggar men även Allan kan uttrycka sig lite klantigt ;) genitik o sånt har jag inte instämt i...det vet jag faktiskt inte vad det har me saken att göra

Jag tror att det finns forskare me de åsikterna, det finns så mycke folk till allt och alla åsikter. Däremot har jag inte hävdat att det finns , men jag tror så klart att det finns det, men jag tror inte att det är sånt som kommer ut liksom.

Metal_boy_
2004-11-12, 22:31
fan vilket tryck jag har i latsen btw :bpump:

Lizard
2004-11-12, 22:55
Jag vill ge Allan mitt stöd och samtidigt försvåra debatten en aning.

Vår invandringspolitik grundar sig på skammen efter WWII och alla de som ville men inte kunde eller ens fick komma till Sverige under den tiden.
Om något har varit utmärkande för svenskhet och svenska värderingar så är det strategisk flathet. Vi stämplade Jude i passen och förhindrade flyktingar att komma hit. Vi anmälde norska motståndsmän och lät tyska trupptransporter passera på väg mot finland. Finnarna själva slogs under helvetiska vintrar och kanonader, men vi valde att inte engagera oss. Straxt efteråt så undlät ändå inte regering och riksdag att sända tillbaka baltiska (krigsförbrytar?)flyktingar för att inte stöta sig med dåvarande Sovjetunionen. Att den snart sagt ende som gjort något konstruktivt under judeförföljelserna, Jacob Wallenberg, försvann när ryssarna fick tag i honom blev bara några diplomatiska noter om. När saken drogs till sin spets blev vi tvigna att ändra i lagstiftningen så att den här sortens situationer inte skulle upprepas. Den blev helt enkelt anpassad till att ta emot europeiska flyktingar vid en framtida konflikt.
Ingen anade då att det skulle kosta 3000kr att flyga från SriLanka och hit.
När den allmänna arbetskraft-invandringen ökade under 70 och 80 talen utan att landet fick någon tillväxt i övrigt beslöt riksdagen att endast tillåta flykting mottagande. Något som vi alltså dyrt och heligt lovat vara humana med några årtionden innan. Se där de grundläggande orsakerna bakom "flyktinginvandring".
Kostar flyktingar en massa pengar?
Javisst, självklart. De saknar i de flesta fall både utbildning och kontaktnät. Förrutom det får de inte jobba. Att tvinga dem strider mot FN's stadgar med.
Vägrar de anpassa sig och ansluta sig till svenska värderingar?
Jovars, till stor del. Ungefär som kineserna i Chinatown. Eller varför inte de svenska invandrarna i USA. De levde i generationer som om de fortfarande var i småland.
Sen var det det här med brottslingarna; i England är det pakistanier, i Tyskland turkar, i Frankrike algerier och i Italien albaner.
Att vara så flat och aningslös att man från politisk sida låter hela stadsdelar leva utan engagement och insyn och sen dumpar problemen på de kringboende, skolkamrater och lärare vittnar om den farligaste av ismer - snällismen. Det finns naturligtvis ingen som helst anledning att idag dalta med brottsbenägna invandrare, men som tidigare påpekat är det försent när de är av andra generationen eller när de har en teling hemma som faktiskt kallar dem för pappa.

Svenskar uppfattas som effektiva och ärliga, det dristar jag mig att påstå efter många år bosatt utomlands. Svenskar och svenskhet upplevs av oss själva som nån slags normaltillstånd och vi tror att får alla andra kulturer bara chansen så vill alla människor helst vara som oss.
Det vill de sannerligen inte.
De tycker nämligen att vi är socialt klumpiga, osensuella, oartikulerade och räddhågsna kollektivister som alltid ska undvika konflikt.
I stora delar av världen så räds man inte alls att säga vad man tycker om ditten eller datten. Man har kort sagt högre självkänsla.
Pojken på Efterlyst som sparkade och slog de två medvetslösa ungdomarna skulle fått fett och rundhänt med smörj om han varit i sina föräldrars födelseort. Med hans föräldrars flytt försvinner den så kulturellt så viktiga sociala kontrollen och det kostade en pojke fyra hjärnblödningar.
I hyreshus klottras det i trappor och och skräpas ned betydligt mer än i bostadsrätter. Att äga är att känna ansvar i många fall.
Delaktighet och ansvar kommer med uppgiften och möjligheterna. I Rosengård saknas de. Om vi får ned arbetslösheten och kan skapa ett sammanhang för de som idag lever som spillror i loftgångarna så kanske vi kommer att kunna avsluta debatten.

Lizard

Jay-Z
2004-11-12, 23:02
Bingo o JayZ

Vad jag menade med min mångkultur kommentar är att man måste lägga sig i och fördöma utan att för den skull vara främlingsfientlig. Att blint förhärliga religionsfrihet och hylla kulturella skillnader kan leda till att förtryck sopas under mattan.

Jag gav en förklaring till varför vissa samhällsgrupper kan bli kriminella. Därmed har jag öht inte uttalat mig om andra skäl eller andra grupper.



Okej, då är jag med. Skit oavsett vad det är ska fram för beskådning och granskning är min ståndpunkt. Jag anser också att ett blint förhärligande av vad det nu kan vara, utan skärskådning är fel. Och säkerligen finns det som du skriver subkulturer, av större eller mindre storlek, inom islam som är helt fel ute. Men också å andra sidan, ska man inte heller helt fördöma en hel grupp baserat på ett fåtal. :)

Metal_boy_
2004-11-12, 23:27
Jag vill ge Allan mitt stöd och samtidigt försvåra debatten en aning.

Vår invandringspolitik grundar sig på skammen efter WWII och alla de som ville men inte kunde eller ens fick komma till Sverige under den tiden.
Om något har varit utmärkande för svenskhet och svenska värderingar så är det strategisk flathet. Vi stämplade Jude i passen och förhindrade flyktingar att komma hit. Vi anmälde norska motståndsmän och lät tyska trupptransporter passera på väg mot finland. Finnarna själva slogs under helvetiska vintrar och kanonader, men vi valde att inte engagera oss. Straxt efteråt så undlät ändå inte regering och riksdag att sända tillbaka baltiska (krigsförbrytar?)flyktingar för att inte stöta sig med dåvarande Sovjetunionen. Att den snart sagt ende som gjort något konstruktivt under judeförföljelserna, Jacob Wallenberg, försvann när ryssarna fick tag i honom blev bara några diplomatiska noter om. När saken drogs till sin spets blev vi tvigna att ändra i lagstiftningen så att den här sortens situationer inte skulle upprepas. Den blev helt enkelt anpassad till att ta emot europeiska flyktingar vid en framtida konflikt.
Ingen anade då att det skulle kosta 3000kr att flyga från SriLanka och hit.
När den allmänna arbetskraft-invandringen ökade under 70 och 80 talen utan att landet fick någon tillväxt i övrigt beslöt riksdagen att endast tillåta flykting mottagande. Något som vi alltså dyrt och heligt lovat vara humana med några årtionden innan. Se där de grundläggande orsakerna bakom "flyktinginvandring".
Kostar flyktingar en massa pengar?
Javisst, självklart. De saknar i de flesta fall både utbildning och kontaktnät. Förrutom det får de inte jobba. Att tvinga dem strider mot FN's stadgar med.
Vägrar de anpassa sig och ansluta sig till svenska värderingar?
Jovars, till stor del. Ungefär som kineserna i Chinatown. Eller varför inte de svenska invandrarna i USA. De levde i generationer som om de fortfarande var i småland.
Sen var det det här med brottslingarna; i England är det pakistanier, i Tyskland turkar, i Frankrike algerier och i Italien albaner.
Att vara så flat och aningslös att man från politisk sida låter hela stadsdelar leva utan engagement och insyn och sen dumpar problemen på de kringboende, skolkamrater och lärare vittnar om den farligaste av ismer - snällismen. Det finns naturligtvis ingen som helst anledning att idag dalta med brottsbenägna invandrare, men som tidigare påpekat är det försent när de är av andra generationen eller när de har en teling hemma som faktiskt kallar dem för pappa.

Svenskar uppfattas som effektiva och ärliga, det dristar jag mig att påstå efter många år bosatt utomlands. Svenskar och svenskhet upplevs av oss själva som nån slags normaltillstånd och vi tror att får alla andra kulturer bara chansen så vill alla människor helst vara som oss.
Det vill de sannerligen inte.
De tycker nämligen att vi är socialt klumpiga, osensuella, oartikulerade och räddhågsna kollektivister som alltid ska undvika konflikt.
I stora delar av världen så räds man inte alls att säga vad man tycker om ditten eller datten. Man har kort sagt högre självkänsla.
Pojken på Efterlyst som sparkade och slog de två medvetslösa ungdomarna skulle fått fett och rundhänt med smörj om han varit i sina föräldrars födelseort. Med hans föräldrars flytt försvinner den så kulturellt så viktiga sociala kontrollen och det kostade en pojke fyra hjärnblödningar.
I hyreshus klottras det i trappor och och skräpas ned betydligt mer än i bostadsrätter. Att äga är att känna ansvar i många fall.
Delaktighet och ansvar kommer med uppgiften och möjligheterna. I Rosengård saknas de. Om vi får ned arbetslösheten och kan skapa ett sammanhang för de som idag lever som spillror i loftgångarna så kanske vi kommer att kunna avsluta debatten.

Lizard

finns säkert nån som orkar diskutera..själv orkar jag inte ens läsa hehe..har varit länge nog i den här tråden och jag har yttryckt vad jag tycker och när jag nu pratat med Allan känns det som jag har kommit till en hyfsad avrundning

magnusp
2004-11-12, 23:46
Det första jag gjorde när jag läste Garnax meddelande var att stämpla honom som en gammal vanlig hederlig rasist (lönnfet, dåliga tänder, begränsat intellekt, du vet vad jag menar). Detta var dock innan jag läste hans skarpa argumentation. Inte kunde jag ana att Garnax, ”Man får acceptera att man kanske inte kan ge alla 10 barn en 2kg guldkedja när de fyller 5”, var så skarpsinnig.

Jag tycker att Du Garnax ska göra slag i saken och söka arbete på DN:s ledarsida. Vi är många som kommer att fångas av din vassa penna, otämjbara vokabulär och spännande språk.

Jag vill be om ursäkt Garnax. Förlåt för att jag inte tänkte på:

”Dels så ska en person som kommer till sverige pga ett dödshot i hemlandet inte tro att de ska leva på guld o gröna skogar om de inte arbetar. Man får acceptera att man kanske inte kan ge alla 10 barn en 2kg guldkedja när de fyller 5. Man får ha det lite knapert det får svenskar på bidrag också.”

Förlåt, jag tänkte inte på detta. Det är välkänt att flyktingar, muslimer i synnerhet, fantiserar om drömlandet Sverige från tortyrkammaren. Att ge sina 10 barn en 2 kg guldkedja i femårspresent anses vara ett ganska vanligt krav. Vi är många som har sett små barn med 2 kg guldkedjor. Men nu får det vara nog! :furious:

”Vill man komma till sverige för att överleva och man får stanna ska man följa landets lagar exemplariskt för man är en motagen gäst. En gäst i mitt hem får inte sno,slå eller skrika fula ord åt mig när jag bjuder på rum och mat, då kastar jag ut den gästen, sverige borde göra samma sak.”

Förlåt mig, jag missade helt detta. Självklart fungerar det så att man går runt och känner sig sååå tacksam som förortstonåring utan framtidsutsikter. Jag kommer själv ihåg hur det var när jag var tonåring. Det gick inte en dag utan att jag tackade Mamma och Pappa för allt dom gjort för mig. :angel:

”Vi firar jul, det är normalt för oss och vi ser inget fel i det, en muslim lär sig att hans o familjens heder är det viktigaste i livet, de lär sig helt andra saker och deras syn på kvinnor och deras syn på brott o straff skilljer sig stort från oss.”

Snälla förlåt mig, hur kunde jag glömma den muslimska hedern. Vi har ett antal hundratusen muslimer i Sverige och det märks verkligen. Med tanke på alla tiotusentals hedersmord som begås per år i Sverige, borde någon säga: ”Stop, man får inte mörda i Sverige! Vi firar jul istället!” :furious:

”Är man inte beredd att ändra sina traditioner och värderingar så de iaf inte bryter emot svensk lag och mänskliga rättigheter så är man nog inte så angelägen om att få leva i sverige. De som sköter sig och arbetar på sin svenska, söker jobb försöker bygga ett bra liv här på rätt sida om lagen de ska uppmuntras och få en stor klapp på ryggen för de är inte lätt att lämna allt man vet o hamna på en plats där man inte känner någon.”

Du är verkligen en fin kille. :love:

”En 2mhz processor kommer aldrig kunna integreras i ett moderbord som är skapt för 3,2ghz, då ber man om problem och konflikter...”

Här kommer den vassa pennan fram. När Garnax hänför publiken med sina metaforer är inget öga torrt. Jag menar vem som helst förstår ju att om man jämför en muslim med en svensk så är svensken 1600 gånger bättre. Det är slående att intelligensskillnaden är lika stor mellan en muslim och svensk, som mellan en amöba och en hund. Det är bara det att Garnax har en förmåga som gör det så lätt att förstå. :bow:

Heja Garnax!

Lizard
2004-11-13, 00:02
finns säkert nån som orkar diskutera..själv orkar jag inte ens läsa hehe..har varit länge nog i den här tråden och jag har yttryckt vad jag tycker och när jag nu pratat med Allan känns det som jag har kommit till en hyfsad avrundning

Där har du problemet i ett nötskal:
"Jag orkar inte sätta mig in i komplexa förklaringar så därför håller jag mig till enkla men felaktiga"

Lizard

Molotov
2004-11-13, 00:17
Tja, om sisådär en 15-20 år så kanske vi får reda på hur det gick. Kanske lever vi i ett samhälle sönderslitet av kriminalitet samt konflikter och motsättningar både mellan svenskar och invandrare och mellan olika invandrargrupper sinsemellan. Eller så har man fått tillstånd en fungerande integrationspolitik och ett blomstrande mångkulturellt samhälle där det råder välstånd och tolerans.
Den som lever får se....

Pez
2004-11-13, 01:32
Magnusp - :thumbup:

För övrigt så undrar jag om det bara är jag som tycker mig känna hur fler och fler av mina hjärnceller begår självmord när jag läser Garnax inlägg..?
Undrar om det är så rassepropagandan funkar.. dom öser helt enkelt på tills man är nere på deras nivå och allt rätt som det är verkar kristall(natts)klart. :D

Metal_boy_
2004-11-13, 01:40
Där har du problemet i ett nötskal:
"Jag orkar inte sätta mig in i komplexa förklaringar så därför håller jag mig till enkla men felaktiga"

Lizard

väntade på det där svaret..men jag kan lova att jag inte ens läst din text för jag har redan diskuterat saken..du är lite sent ute för att diskutera me mig...tro vad du vill, jag har redan sagt vad jag tycker som sagt, förstår du inte det så är det dina problem jag va på väg att skriva ett inlägg me att ,jahop nu orkar jag inte diskutera mer iaf för jag har fått sagt mitt, sen att du precis råkade komma me en skärmlång spalt innan va ju förstås gynande för dig för att få in din lilla ointeligenta komentar..grattis ;)

förresten om jag gjort några felaktiga förklaringar så kan ju du bevisa att dom är felaktiga? jag har bara sagt vad jag tycker och tolkar, så de e nog upp till mig att bedömma om jag förklarar rätt

Tricklev
2004-11-13, 01:54
Självklart fungerar det så att man går runt och känner sig sååå tacksam som förortstonåring utan framtidsutsikter.


Inte fan har dom sämre framtidsutsikter än mig, dom har samma utbildning och med samma arbeta kan dom få samma arbete.

Bolio
2004-11-13, 01:58
Inte fan har dom sämre framtidsutsikter än mig, dom har samma utbildning och med samma arbeta kan dom få samma arbete.

lol, är det verkligen så lätt för blattar att få bra jobb Tricklev? Wake up son.

Tricklev
2004-11-13, 02:00
lol, är det verkligen så lätt för blattar att få bra jobb Tricklev? Wake up son.

För andragenerationens invandrare är det nog inte i regel så mycket svårare än för en Svensk ungdom.
Dom har ju 17 kusiner dom kan fråga också :D, jag har ju bara 2 ;)

Metal_boy_
2004-11-13, 02:06
För andragenerationens invandrare är det nog inte i regel så mycket svårare än för en Svensk ungdom.
Dom har ju 17 kusiner dom kan fråga också :D, jag har ju bara 2 ;)

jag har typ 23 kusiner och farsan har 60 och jag är svensk :em: :D

Bolio
2004-11-13, 02:08
För andragenerationens invandrare är det nog inte i regel så mycket svårare än för en Svensk ungdom.
Dom har ju 17 kusiner dom kan fråga också :D, jag har ju bara 2 ;)

Väldigt, väldigt, osant. Det stämmer typ extremt mycket inte. =D Alltså, andragenerationens blattar är ju ofta förortskidz, och det är inte lättare för en förortskiddie att få jobb än förortskiddiens pappa. Tro mig. Pappan misstänks inte för att vara med i gäng iaf. =D

Metal_boy_
2004-11-13, 02:25
Väldigt, väldigt, osant. Det stämmer typ extremt mycket inte. =D Alltså, andragenerationens blattar är ju ofta förortskidz, och det är inte lättare för en förortskiddie att få jobb än förortskiddiens pappa. Tro mig. Pappan misstänks inte för att vara med i gäng iaf. =D

en kille jag känner som inte är svensk och sökte jobb fick höra att dom inte är intresserade bara han sa sitt namn...ett av jobben han sökte hade dom sagt att dom behövde en kille så när han sökte jobbet så sa dom nej det är inte aktuellt längre. Någon dag efter hade hans kompis fått jobbet som är svensk...visst den här killen har jobb nu men det va fel av företaget att inte ge honom en chans

Bolio
2004-11-13, 02:28
en kille jag känner som inte är svensk och sökte jobb fick höra att dom inte är intresserade bara han sa sitt namn...ett av jobben han sökte hade dom sagt att dom behövde en kille så när han sökte jobbet så sa dom nej det är inte aktuellt längre. Någon dag efter hade hans kompis fått jobbet som är svensk...visst den här killen har jobb nu men det va fel av företaget att inte ge honom en chans

Jepp, det är så. Men det betyder ju inte att det inte går att få bra jobb om man är blatte, det är oftast bara mycket svårare...

Metal_boy_
2004-11-13, 02:49
Jepp, det är så. Men det betyder ju inte att det inte går att få bra jobb om man är blatte, det är oftast bara mycket svårare...

ja jo..han säger att vi blattar får skylla oss själva att svenskar inte vågar anställa oss..jag sa till han men det är ju inte ditt fel att dom drar alla över en kamm..bara för att nån är blatte så kan man ju inte utgå från att han kommer missköta sig och stjäla...alla måsste väl få en chans..på honom lät det som han tryckte ner sig själv också, och det är pga att idioter dömmer folk innan pga ett ursprung och hudfärg

Bolio
2004-11-13, 03:04
Jepp, en hel del blattar "trycker ner sig själva". Det är ju slavens sätt, och har i alla tider varit slavens sätt. Sådana blattar "förtjänar" ju det lite ändå... IMHO.

Metal_boy_
2004-11-13, 03:12
Jepp, en hel del blattar "trycker ner sig själva". Det är ju slavens sätt, och har i alla tider varit slavens sätt. Sådana blattar "förtjänar" ju det lite ändå... IMHO.

jo men det är nog lätt hänt

Grahn
2004-11-13, 08:29
Mjo och desto fler ggr pressen och folket noterar att invandrare bara kan se fram emot bidrag eller pizzakneg desto mer uppgivna blir ungdomarna och kriminaliteten ökar. Vilket gör att profetian blir självuppfyllande i vanlig ordning.

Hade ursvenska som invandrade ungdomar en ljusar bild av vår framtid så hade de inte kastat bort sina liv i kriminalitet.

Metal_boy_
2004-11-13, 13:12
Jag vill ge Allan mitt stöd och samtidigt försvåra debatten en aning.

Vår invandringspolitik grundar sig på skammen efter WWII och alla de som ville men inte kunde eller ens fick komma till Sverige under den tiden.
Om något har varit utmärkande för svenskhet och svenska värderingar så är det strategisk flathet. Vi stämplade Jude i passen och förhindrade flyktingar att komma hit. Vi anmälde norska motståndsmän och lät tyska trupptransporter passera på väg mot finland. Finnarna själva slogs under helvetiska vintrar och kanonader, men vi valde att inte engagera oss. Straxt efteråt så undlät ändå inte regering och riksdag att sända tillbaka baltiska (krigsförbrytar?)flyktingar för att inte stöta sig med dåvarande Sovjetunionen. Att den snart sagt ende som gjort något konstruktivt under judeförföljelserna, Jacob Wallenberg, försvann när ryssarna fick tag i honom blev bara några diplomatiska noter om. När saken drogs till sin spets blev vi tvigna att ändra i lagstiftningen så att den här sortens situationer inte skulle upprepas. Den blev helt enkelt anpassad till att ta emot europeiska flyktingar vid en framtida konflikt.
Ingen anade då att det skulle kosta 3000kr att flyga från SriLanka och hit.
När den allmänna arbetskraft-invandringen ökade under 70 och 80 talen utan att landet fick någon tillväxt i övrigt beslöt riksdagen att endast tillåta flykting mottagande. Något som vi alltså dyrt och heligt lovat vara humana med några årtionden innan. Se där de grundläggande orsakerna bakom "flyktinginvandring".
Kostar flyktingar en massa pengar?
Javisst, självklart. De saknar i de flesta fall både utbildning och kontaktnät. Förrutom det får de inte jobba. Att tvinga dem strider mot FN's stadgar med.
Vägrar de anpassa sig och ansluta sig till svenska värderingar?
Jovars, till stor del. Ungefär som kineserna i Chinatown. Eller varför inte de svenska invandrarna i USA. De levde i generationer som om de fortfarande var i småland.
Sen var det det här med brottslingarna; i England är det pakistanier, i Tyskland turkar, i Frankrike algerier och i Italien albaner.
Att vara så flat och aningslös att man från politisk sida låter hela stadsdelar leva utan engagement och insyn och sen dumpar problemen på de kringboende, skolkamrater och lärare vittnar om den farligaste av ismer - snällismen. Det finns naturligtvis ingen som helst anledning att idag dalta med brottsbenägna invandrare, men som tidigare påpekat är det försent när de är av andra generationen eller när de har en teling hemma som faktiskt kallar dem för pappa.

Svenskar uppfattas som effektiva och ärliga, det dristar jag mig att påstå efter många år bosatt utomlands. Svenskar och svenskhet upplevs av oss själva som nån slags normaltillstånd och vi tror att får alla andra kulturer bara chansen så vill alla människor helst vara som oss.
Det vill de sannerligen inte.
De tycker nämligen att vi är socialt klumpiga, osensuella, oartikulerade och räddhågsna kollektivister som alltid ska undvika konflikt.
I stora delar av världen så räds man inte alls att säga vad man tycker om ditten eller datten. Man har kort sagt högre självkänsla.
Pojken på Efterlyst som sparkade och slog de två medvetslösa ungdomarna skulle fått fett och rundhänt med smörj om han varit i sina föräldrars födelseort. Med hans föräldrars flytt försvinner den så kulturellt så viktiga sociala kontrollen och det kostade en pojke fyra hjärnblödningar.
I hyreshus klottras det i trappor och och skräpas ned betydligt mer än i bostadsrätter. Att äga är att känna ansvar i många fall.
Delaktighet och ansvar kommer med uppgiften och möjligheterna. I Rosengård saknas de. Om vi får ned arbetslösheten och kan skapa ett sammanhang för de som idag lever som spillror i loftgångarna så kanske vi kommer att kunna avsluta debatten.

Lizard

läst igenom nu vad du skrivit för att det blir sånt liv om att jag inte gjort det som vi märkt...det du skriver tycker jag e bra och jag håller me om det...din slutsats är fakta..men lösningarna är långt ifrån enkla

Allan
2004-11-13, 13:14
Som ren kuriosa kan tilläggas att den mest kriminella gruppen utlänningar i Norge är...svenskar!


allan ;)

Metal_boy_
2004-11-13, 13:17
Som ren kuriosa kan tilläggas att den mest kriminella gruppen utlänningar i Norge är...svenskar!


allan ;)

det förvånar mig inte

Bolio
2004-11-13, 13:20
Som ren kuriosa kan tilläggas att den mest kriminella gruppen utlänningar i Norge är...svenskar!


allan ;)

Typiskt. Åker till Norge och bara förstör. Fy på er. ;/

Metal_boy_
2004-11-13, 13:22
Typiskt. Åker till Norge och bara förstör. Fy på er. ;/

hehe precis...och där erbjuds vi jävligt bra jobb desutom :)
sen är det ju precis som när det gäller den andra biten...man får inte glömma att det inte är alla som gör så för det

Bolio
2004-11-13, 13:45
=)

Rockhard
2004-11-13, 14:01
Watertouch påpekade att invandrare begår många brott. Och det stämmer, men man kan ju faktiskt se det på två sätt:

1) I Rosengård bor många invandrare. I Rosengård är det hög brottslighet. Invandrare begår brott.

2) I Rosengård bor många människor med sociala och ekonomiska problem. I Rosengård är det hög brottslighet. Människor med sociala och ekonomiska problem begår brott.


Då kan man ju slå ihop de två: I Rosengård bor många invandrare med sociala och ekonomiska problem. I Rosengård är det hög brottslighet. Invandrare har sociala och ekonomiska problem och begår brott.

laham
2004-11-13, 15:49
1.Islam är inte samma som muslim.
Om en person säger att han är muslim men varken
ber eller följer islams regler då e han inte muslim.
2.Tradition är inte samma som islam.
Om en person säger att han är muslim fast
tvingar sin dotter att gifta sig eller så sin fru eller
barn då e han inte muslim.
Islam har inget med dem grejerna att göra
som frumisshandel,tvånggiftemål,stypning och massa andra
skit
3.Jag e invandrare så jag vet vad problemet är.
Problemet är att invandrar ungdomar är rastlösa
och det gör att dem kan begå brott.En annan
grej är att invandrare har svårare att få jobb än svenskar
och dålig ekonomi + rastlös=kriminalitet för vissa
4.Invandrare kommer aldrig att bli accepterade
av dem flesta svenskarna.Vi är stämplade som
kriminella precis som muskulösa är stämplade som
bola torskar.Ex när invandrar ungdomar
går in i nåt område där det bara bor svenskar,då
får man direkt sneablickar mot sig samma sak när man
tex går in i nån dyr affär.Detta kan göra att dem
får stor hat mot svenskar som kan orsaka att dem blir våldsamma
och begå brott

TCOG
2004-11-13, 19:23
4.Invandrare kommer aldrig att bli accepterade
av dem flesta svenskarna.Vi är stämplade som
kriminella precis som muskulösa är stämplade som
bola torskar.Ex när invandrar ungdomar
går in i nåt område där det bara bor svenskar,då
får man direkt sneablickar mot sig samma sak när man
tex går in i nån dyr affär.Detta kan göra att dem
får stor hat mot svenskar som kan orsaka att dem blir våldsamma
och begå brott

:bow: :thumbup:

Megatuttarna
2004-11-13, 20:00
Det enda invandrare gör är att kissa och bajsa i trappuppgångar. Fy fan alltså.

(Ibrahim Baylan, första assyr/syrian i regeringen och fler ska det bli!)

Baha
2004-11-13, 20:46
En invandrare på jobbet lärde mig hur man bryter upp parketten och odlar potatis i vardagsrummet. Sparat mkt pengar på det

så sluta gnäll på invandrare, dom tillför mkt här.

Gudfadern
2004-11-13, 21:50
Det enda invandrare gör är att kissa och bajsa i trappuppgångar. Fy fan alltså.

(Ibrahim Baylan, första assyr/syrian i regeringen och fler ska det bli!)

Ibrahim Baylan, och fler ska det bli som sagt :thumbup:

palme
2004-11-13, 21:56
En invandrare på jobbet lärde mig hur man bryter upp parketten och odlar potatis i vardagsrummet. Sparat mkt pengar på det

så sluta gnäll på invandrare, dom tillför mkt här.

Sant jag känner en kurd som odlar majs i vardagsrummet, han gör det för att få jordbruksbidrag från EU :D

Klingan
2004-11-13, 22:00
En invandrare på jobbet lärde mig hur man bryter upp parketten och odlar potatis i vardagsrummet. Sparat mkt pengar på det

så sluta gnäll på invandrare, dom tillför mkt här.

Invandrare? Vilka är invandrarna? RIKTIGA Svenskar FINNS INTE LÄNGRE!! BORTA!! Vår regering anser att ingen kan längre kallas för svensk. Vårt land är nu så blandat så vi svenskar har som folkgrupp försvunnit.... Därför så kan ingen dömas för hets mot folkgrupp när det hetsats mot svenskar. Ni kanske sett den nya reklamen för AMF pension? en "invandrare träffar sig själv på ett flygplan. Hans gamla jag ska åka på semester. Den yngre reagerar & säger NEJ MANNEN DET ÄR SVÄRSTA SVENNESTÄLLET. Det kan ju tyckas vara hets mot folkgrupp. Men NEJ!! Tvärtom däremot, JA usch ja, tänk om någon skulle sagt: NEJ MANNEN DET ÄR VÄRSTA SVARTINGSTÄLLET. Men det här ska utspela sig om 30år va? Om 30år hur ser Sverige ut då? Hur såg Sverige ut 30år tillbaks i tiden? Om flyktingmottagningen fortsätter på samma sätt, dvs ta emot ENORMT mkt flyktingar, ge dom permanent uppehållstillstånd & sedan svenska medborgarskap. Då kommer väl dom här svennarna till majoriteten vara rätt svarta svennar va?

Baha
2004-11-13, 22:03
Om 30 år kommer vi alla att odla majs eller potatis i vardagsrummet.

Allan
2004-11-13, 22:28
Klingan, det är bara folk med mycket liten hårväxt och taskig utbildning som tror att det finns "svenskar",. Man kan inte ens via DNA klassificera folk som "svenskar" och har aldrig kunnat det. Det närmaste du lär komma är nordeuropé eller i lyckliga fall, skandinav. Och den här uppblandningen har pågått sen folk började bosätta sig här.

Rasrenhet är ett nutida begrepp som föga bekymrade äldre tiders invånare. Och vad har detta med inavndrares kriminalitet att göra för övrigt?


allan

Allan
2004-11-13, 22:29
Om 30 år kommer vi alla att odla majs eller potatis i vardagsrummet.

Inga lantbrukskunskaper här va? Poatisen odlar man i källaren, majsen högre upp för att den ska få sol.
:D


allan

Tolkia
2004-11-13, 23:33
Jag har förmodligen missat att någon redan skrivit det (det börjar bli lite svårt att snabbscanna diskussionen för att kolla ...) , men det kan gott påpekas igen att "invandrare" inte är något slags människoras eller religiös grupp (för närvarande verkar det här och annorstädes vara populärt att använda ordet som synonym för "muslim") utan samtliga i Sverige boende utom Sverige födda. Den största invandrargruppen i Sverige är finnar - är det månne dessa som åsyftas när det ropas ut på gator och torg vilket problem det är med alla brottsbenägna, hustrumisshandlande, bidragslyftande invandrare ...?

F.ö. kanske det också bör påpekas en gång till att alla muslimer inte är bokstavstrogna fanatiker, inte mer än alla kristna är Waldau/Fossmo-pingstare.

Klingan
2004-11-13, 23:46
Klingan, det är bara folk med mycket liten hårväxt och taskig utbildning som tror att det finns "svenskar",. Man kan inte ens via DNA klassificera folk som "svenskar" och har aldrig kunnat det. Det närmaste du lär komma är nordeuropé eller i lyckliga fall, skandinav. Och den här uppblandningen har pågått sen folk började bosätta sig här.

Rasrenhet är ett nutida begrepp som föga bekymrade äldre tiders invånare. Och vad har detta med inavndrares kriminalitet att göra för övrigt?


allan

Haha Allan vad pinsam du är. Är det bara folk med liten hårväxt & taskig utbildning som tror att det finns svenskar? Visst du fattar kanske nu i efterhand att det du skrev inte var så smart va? Tror du att det är enbart skinheads som ifrågasätter vilka som egentligen är svenskar? Eller att dom med dåliga betyg tycker så? Rasrenhet sen? Jag skrev inget om rasrenhet, handlar inte om det. I det stora hela är det ju att svensk är man om man själv ser sig som svensk & att andra gör det. DÅ är man svensk.

Den här uppblandningen har pågått sedan folk började bosätta sig här skriver du? har den? Nej det vet du lika bra som jag att man kan inte på något sätt jämföra dagens flyktingmottagning med gårdagens invandring. Visst har invandrare bosatts sig här sedan det var möjligt. NÄSTAN ALLA är ju invandrare. Ja någon några kan väl anses vart dom första, men vilka det är? det kan väl ingen svara på riktigt. Men invandringen. Invandringen har ju vart av folk från närliggande länder. Men inte som idag. Flyktingmottagningen består till Majoriteten av Araber/muslimer men även av mkt folk från Afrika. Så såg inte invandringen ut, & gör inte heller idag.

Nog finns det svenskar alltid. För 30år sedan hade du inte ställt frågan. du hade inte behövt. För dina invandrare hade inte kommit.

Sen vad det har & göra med invandrares kriminalitet? Ja jag frågade ju vem som egentligen kan räknas som svensk. För enligt vår regering så finns ju inte svenskarna längre pga att vi haft en så stor flyktingmottagning. Vi har blandats upp så mkt så att vi helt enkelt har försvunnit. Men i många svenskar så växer uppfattningen om vem som egentligen är svensk. & sanningen är ju att även vår regeringen vet vilka svenskarna egentligen är. För lita på att enbart svenska medborgaren Mohameds utseende får Göran Persson att kalla Mohamed för invandrare.

Kwon
2004-11-14, 02:29
Hur är läget med Utvandrare då och de som vandrar konstant(endast tar pauser för käk,vila etc) upp och ner , runt runt?

Kwon
2004-11-14, 02:34
Haha Allan vad pinsam du är. Är det bara folk med liten hårväxt & taskig utbildning som tror att det finns svenskar? Visst du fattar kanske nu i efterhand att det du skrev inte var så smart va? Tror du att det är enbart skinheads som ifrågasätter vilka som egentligen är svenskar? Eller att dom med dåliga betyg tycker så? Rasrenhet sen? Jag skrev inget om rasrenhet, handlar inte om det. I det stora hela är det ju att svensk är man om man själv ser sig som svensk & att andra gör det. DÅ är man svensk.


Allan menar väl att det är folk från andra platser som kom till den landmassan som nu heter Sverige.

Människor från olika germanska stammar och senare även från platser som nu kallas Frankrike etc

Enklast att veta om någon är svensk eller inte nuförtiden är väl om man är svensk medborgare. Är man svensk medborgare är man svensk.

Sen har ju vissa sitt ursprung hos olika stammar från olika landmassor om man tittar långt tillbaka! :)

Kungen till exempel härstammar väl från fransk släkt om man tittar långt tillbaka? :)

Prankie
2004-11-14, 02:56
Finns det statestik indelade för olika invandrargrupper? Vill ser hur många kineser eller asiater har rånat och dödat i Sverige.

palme
2004-11-14, 03:54
Finns det statestik indelade för olika invandrargrupper? Vill ser hur många kineser eller asiater har rånat och dödat i Sverige.

Minst 2 kineser iaf, har jag sett på efterlyst.


Kom nyss hem från jobbet, hade då inget problem med svartskallar idag (skriver svartskallar så alla förstår vilka jag menar, ta det inte personligt nån), de som starta 2 bråk med blodvite och tjaffsade efter stängningsdax var fulla svenskar(vita) mellan 25-30 år. Alla skyllde sitt betende på alkoholen. Jävla nollor!

I mina ögon är alla som går på krogen pack.

Jense
2004-11-14, 03:55
Minst 2 kineser iaf, har jag sett på efterlyst.


Kom nyss hem från jobbet, hade då inget problem med svartskallar idag (skriver svartskallar så alla förstår vilka jag menar, ta det inte personligt nån), de som starta 2 bråk med blodvite och tjaffsade efter stängningsdax var fulla svenskar(vita) mellan 25-30 år. Alla skyllde sitt betende på alkoholen. Jävla nollor!

I mina ögon är alla som går på krogen pack.


dvs herr palme själv också :D

palme
2004-11-14, 03:58
dvs herr palme själv också :D

Går inte ut längre. Roligare att sitta hemma och festa privat med tjejen och polarna.

Jense
2004-11-14, 04:04
Går inte ut längre. Roligare att sitta hemma och festa privat med tjejen och polarna.


håller med dig där. fast igår hade vi tur. festade med machine head på en klubb =P

palme
2004-11-14, 04:10
håller med dig där. fast igår hade vi tur. festade med machine head på en klubb =P

Najs! Måste fan sova nu, godnatt groving!

Jense
2004-11-14, 04:28
Najs! Måste fan sova nu, godnatt groving!


sov gott buddy!

Kwon
2004-11-14, 04:59
Minst 2 kineser iaf, har jag sett på efterlyst.


Kom nyss hem från jobbet, hade då inget problem med svartskallar idag (skriver svartskallar så alla förstår vilka jag menar, ta det inte personligt nån), de som starta 2 bråk med blodvite och tjaffsade efter stängningsdax var fulla svenskar(vita) mellan 25-30 år. Alla skyllde sitt betende på alkoholen. Jävla nollor!

I mina ögon är alla som går på krogen pack.

Inte alla som går på krogen väl? Kan förstå om du anser alla som bråkar på krogen är pack dock! :D

Det finns ju dom som bara vill ha det trevligt också! :)

Grahn
2004-11-14, 09:09
I mina ögon är alla som går på krogen pack.

Dags att byta jobb kanske?

Allan
2004-11-14, 10:19
I det stora hela är det ju att svensk är man om man själv ser sig som svensk & att andra gör det. DÅ är man svensk.

Om jag och Mahmoud tycker att Mahmoud är svensk så är han alltså det? Är det så jag ska uppfatta det? Det står faktiskt så. Eller är det nån annan som ska avgöra det? Men så har du inte skrivit.


Den här uppblandningen har pågått sedan folk började bosätta sig här skriver du? har den? Nej det vet du lika bra som jag att man kan inte på något sätt jämföra dagens flyktingmottagning med gårdagens invandring.
Nä, jag vet att flyktingmottagning och invandring är två helt olika begrepp. Visste du det? Det är två helt olika lagstiftningar, det finns helt olika internationella rättssystem för att reglera kostnader etc. Och en flykting vill alldeles väldigt ofta åka tillbaka till sitt hemland, vilket de också gör om det är möjligt, medan en invandrare tänker stanna.


Visst har invandrare bosatts sig här sedan det var möjligt. NÄSTAN ALLA är ju invandrare. Ja någon några kan väl anses vart dom första, men vilka det är? det kan väl ingen svara på riktigt. Men invandringen. Invandringen har ju vart av folk från närliggande länder.

Nu hejdar vi oss där va? Om det inte finns svenskar för att vi egentligen är invandrare allihop - hur kunde det då finnas folk från andra närliggande länder som inte var invandrare? Var de liksom "riktiga" norrmän eller finnar då? Fast vi var inte riktiga "svenskar"? Och länder? Vi kan väl knappast prata om nån nationalstat före 1200-talet , och knappt det? Du får gärna förklara det där igen....

Men inte som idag. Flyktingmottagningen består till Majoriteten av Araber/muslimer men även av mkt folk från Afrika. Så såg inte invandringen ut, & gör inte heller idag.

Siffror tack. Jag vet att det inte är så men du kanske skulle vilja tala om var dina uppgifter kom från, så vi kan bena ut det.

Nog finns det svenskar alltid. För 30år sedan hade du inte ställt frågan. du hade inte behövt. För dina invandrare hade inte kommit.

Mina invandrare? Och för trettio år sen? Jag tror att du behöver läsa på lite - vi hade en mycket massiv arbetskraftsinvandring unde sextiotalet, och det är ju faktiskt mer än trettio år sen. Och mer exakt - vilka invandrare är det du pratar om? Finnar, greker, jugoslaver, turkar? Och om en kille från Ankara kom hit 1971 och har bott här sen dess, gift sig, skaffat radhus och tänker bli gammal här - är han då svensk? Han betalar skatt, kör Volvo och har barn som gått i svenska skolor och i sin tur gift sig med "svenskar" - får han stanna då?

Sen vad det har & göra med invandrares kriminalitet? Ja jag frågade ju vem som egentligen kan räknas som svensk. För enligt vår regering så finns ju inte svenskarna längre pga att vi haft en så stor flyktingmottagning.
Nu vet jag inte vad du avser med det här - skulle hr Persson ha sagt att det inte finns några svenskar och att det skulle ha att göra med att vi har en stor flyktingmottagning? Det skulle jag vilja se. Nå, tror du att tyskar, eller fransmän, finns? De har haft en avsevärt större del flyktingar, för att inte tala om invandring, än Sverige.


Vi har blandats upp så mkt så att vi helt enkelt har försvunnit. Men i många svenskar så växer uppfattningen om vem som egentligen är svensk. & sanningen är ju att även vår regeringen vet vilka svenskarna egentligen är. För lita på att enbart svenska medborgaren Mohameds utseende får Göran Persson att kalla Mohamed för invandrare.


Vi har blandats upp så mkt så att vi helt enkelt har försvunnit.

Men i många svenskar så växer uppfattningen om vem som egentligen är svensk.

Läs de där två meningarna igen. Du tappade bort mig där igen. Hur kan man ha en uppfattning som SVENSK om man har försvunnit? Jag vill inte vara elak men du borde kanske tänka dig för innan du gick loss på tangentbordet. Och bekräftar mina fördomar om dig - du är rätt korthårig va?

För övrigt tyder väl det mesta på att SD och ND och vafan de nu heter, för en alltmer tynande tillvaro, så inte ens din önskedröm om "många svenskar" stämmer längre.

Jag håller med om att invandring/flyktingpolitik inte är den lättaste frågan, men ska det bli nån ordning på det måste man faktiskt tänka sig för när man diskuterar frågan. Det gäller även mig. Jag har haft en alltför naiv bild av problemet, liksom många andra.


allan

Officer
2004-11-14, 10:44
Mina föräldrar invandrade till Sverjeland i början av 80-talet då de hade gift sig i Turkiet. Fast farsan hade bott här sedan 1970.
Hursomhelst, jag är svartskalle fastän jag är född här i Stockholm och har bott här livet ut, och jag går i ett gymnasium där det är fördelningen 95/5 vad gäller svartskallar/svennar.
Jag kan säga så här - jag umgås nästan uteslutet med de 5 procenten.
Jag är väldigt försvenskad jämfört med mina "landskamrater". De tycker inte om mig pga det, de tycker ofta att jag ska hänga med de på fritiden, gå runt o röja o ta "svenska guzzar". Stå vid tunnelbanan, skvallra, snacka skit bakom ryggen på folk osv. Jag känner inte en enda svensk, notera; inte en enda(!) "svenne" som gör sånt skit. Jag personligen tycker att man oftast inte ska dra alla över en kam, men då jag bott i Rinkeby hela mitt liv och samtidigt haft kompisar som är helsvenskar, och jag kan se en klar skillnad mellan både attityd, uppfostran och beteende mellan dessa!
Så jag törs säga att jag mycket mycket hellre umgås med helsvenskar (har svensk flickvän, jobbar även på en arbetsplats med bara svenskar) än med turkar/syrianer/araber/whatever. Värt att nämna är att min närmaste polare är en bosnier. Han är också som mig dock, "försvenskad".

Allan
2004-11-14, 10:53
Och min fråga t Klingan blir då givetvis - ska AP få stanna här? Jag kan garantera att han inte är blond och blåögd.

allan

Mindek
2004-11-14, 10:56
Nu vet jag inte vad du avser med det här - skulle hr Persson ha sagt att det inte finns några svenskar och att det skulle ha att göra med att vi har en stor flyktingmottagning? Det skulle jag vilja se. Nå, tror du att tyskar, eller fransmän, finns? De har haft en avsevärt större del flyktingar, för att inte tala om invandring, än Sverige.



Tror det är denna fras som brukar has i åtanke när man påstår att det inte finns någon svensk folkgrupp:

"Eftersom en stor grupp människor har sitt ursprung i ett annat
land saknar den svenska befolkningen en gemensam historia."

Ur preposition 1997/98:16


Sverige har f.ö. flest utlandsfödda i hela västvärlden, och är ett av de länder som tar emot allra flest asylsökande etc, i relation till folkmängden. Frankrike och Tyskland tar emot ungefär dubbelt så många, men har samtidigt ~tio ggr så stor befolkning...

Mindek
2004-11-14, 11:00
Och min fråga t Klingan blir då givetvis - ska AP få stanna här? Jag kan garantera att han inte är blond och blåögd.

allan


När har Klingan nämnt något om att "kasta ut alla invandrare"? Vad jag läst verkar det mer som om han tycker att en något mer restriktiv invandringspolitik vore av godo med tanke på att det för närvarande inte fungerar så bra på integrationsfronten.

Agent Orange
2004-11-14, 11:00
AnabolicProtein: :bow: :cheers: Hoppas du kan vara ett positivt föredöme för andra

Droog
2004-11-14, 11:14
Finns det statestik indelade för olika invandrargrupper? Vill ser hur många kineser eller asiater har rånat och dödat i Sverige.

Asiater hör faktiskt till de grupper i Sverige som är underrepresenterade i brottssammanhang.

Allan
2004-11-14, 11:25
När har Klingan nämnt något om att "kasta ut alla invandrare"? Vad jag läst verkar det mer som om han tycker att en något mer restriktiv invandringspolitik vore av godo med tanke på att det för närvarande inte fungerar så bra på integrationsfronten.

Nå, vi kan vända på steken då. Om AP skulle träffa en gullig tjej från Istanbul och känna att hon är kvinnan i hans liv - skulle det då vara OK för Klingan att han tog med henne hit? Alltså invandrade? De två skulle garanterat inte få barn som så att säga höjde kvoten av "riktiga svenskar"...

Jag vill bara veta - har jag uppfattat Klingan fel ber jag om ursäkt.

allan

Megatuttarna
2004-11-14, 13:21
Mina föräldrar invandrade till Sverjeland i början av 80-talet då de hade gift sig i Turkiet. Fast farsan hade bott här sedan 1970.
Hursomhelst, jag är svartskalle fastän jag är född här i Stockholm och har bott här livet ut, och jag går i ett gymnasium där det är fördelningen 95/5 vad gäller svartskallar/svennar.
Jag kan säga så här - jag umgås nästan uteslutet med de 5 procenten.
Jag är väldigt försvenskad jämfört med mina "landskamrater". De tycker inte om mig pga det, de tycker ofta att jag ska hänga med de på fritiden, gå runt o röja o ta "svenska guzzar". Stå vid tunnelbanan, skvallra, snacka skit bakom ryggen på folk osv. Jag känner inte en enda svensk, notera; inte en enda(!) "svenne" som gör sånt skit. Jag personligen tycker att man oftast inte ska dra alla över en kam, men då jag bott i Rinkeby hela mitt liv och samtidigt haft kompisar som är helsvenskar, och jag kan se en klar skillnad mellan både attityd, uppfostran och beteende mellan dessa!
Så jag törs säga att jag mycket mycket hellre umgås med helsvenskar (har svensk flickvän, jobbar även på en arbetsplats med bara svenskar) än med turkar/syrianer/araber/whatever. Värt att nämna är att min närmaste polare är en bosnier. Han är också som mig dock, "försvenskad".

Tsss du har blivit försvenskad :thefinger

Hehe känner igen mig massor i det som är skrivet ovan. Dock måste jag skjuta in att ju äldre jag blivit så desto lättare har det blivit att röja bland skiten som jag trodde var min kultur och gräva sig ner till djupet. Det som en gång var fint. Det är det jag ser till när jag kallar mig assyr/syrian och det kommer ju aldrig försvinna, vare sig jag byter namn till Gunnar och skaffar svensk fru, volvo, börjar dricka bärs för att bli full.

Under hela min uppväxt så var det enda jag såg från mina syrianska polare massa skitsnack, slagsmål, och en del annat skit. Något som bara kändes dumt att bli en del utav så jag sket i dem. Länge trodde jag att alla syrianer var såhär fast nu på senare tid börjar den bilden suddas ut. Idag är jag glad för det, för jag är både "försvenskad" och syrian.

Det man inte får glömma är att varje folk har sina idioter.

Edit: Grejen är att många kom inte hit för att bli svenskar. Inte av mitt folk iaf. Den äldre generationen vill tillbaka men kan inte för att vi har inget land. Men iom att det lättnar upp i Turkiet iom EU så är det många som återvänder till våra marker igen.

Jag är svensk i den bemärkelsen att jag gillar Sverige som fan, att jag är villig att dra mitt strå till stacken då det är här jag kunnat bygga upp mitt liv. Men nogfan kommer jag inte kunna vara "svensk" i blodet. Ska man ta det hela till ett genetiskt plan så är ingen svensk, precis som Allan säger.

Det här gensnacket är ju bara löjligt och kan inte vara mer missvisande. Slår vad om att många av de "svenskar" som kallar sig för patrioter har en vallon som knullat in sig i släktbanden.

Grahn
2004-11-14, 13:33
Det man inte får glömma är att varje folk har sina idioter.


Känns svårt att glömma det med tanke på alla dessa "debatter" som ständigt blommar upp här. :D

Klingan
2004-11-14, 17:53
Om jag och Mahmoud tycker att Mahmoud är svensk så är han alltså det? Är det så jag ska uppfatta det? Det står faktiskt så. Eller är det nån annan som ska avgöra det? Men så har du inte skrivit.



Nä, jag vet att flyktingmottagning och invandring är två helt olika begrepp. Visste du det? Det är två helt olika lagstiftningar, det finns helt olika internationella rättssystem för att reglera kostnader etc. Och en flykting vill alldeles väldigt ofta åka tillbaka till sitt hemland, vilket de också gör om det är möjligt, medan en invandrare tänker stanna.




Nu hejdar vi oss där va? Om det inte finns svenskar för att vi egentligen är invandrare allihop - hur kunde det då finnas folk från andra närliggande länder som inte var invandrare? Var de liksom "riktiga" norrmän eller finnar då? Fast vi var inte riktiga "svenskar"? Och länder? Vi kan väl knappast prata om nån nationalstat före 1200-talet , och knappt det? Du får gärna förklara det där igen....



Siffror tack. Jag vet att det inte är så men du kanske skulle vilja tala om var dina uppgifter kom från, så vi kan bena ut det.



Mina invandrare? Och för trettio år sen? Jag tror att du behöver läsa på lite - vi hade en mycket massiv arbetskraftsinvandring unde sextiotalet, och det är ju faktiskt mer än trettio år sen. Och mer exakt - vilka invandrare är det du pratar om? Finnar, greker, jugoslaver, turkar? Och om en kille från Ankara kom hit 1971 och har bott här sen dess, gift sig, skaffat radhus och tänker bli gammal här - är han då svensk? Han betalar skatt, kör Volvo och har barn som gått i svenska skolor och i sin tur gift sig med "svenskar" - får han stanna då?


Nu vet jag inte vad du avser med det här - skulle hr Persson ha sagt att det inte finns några svenskar och att det skulle ha att göra med att vi har en stor flyktingmottagning? Det skulle jag vilja se. Nå, tror du att tyskar, eller fransmän, finns? De har haft en avsevärt större del flyktingar, för att inte tala om invandring, än Sverige.





Vi har blandats upp så mkt så att vi helt enkelt har försvunnit.

Men i många svenskar så växer uppfattningen om vem som egentligen är svensk.

Läs de där två meningarna igen. Du tappade bort mig där igen. Hur kan man ha en uppfattning som SVENSK om man har försvunnit? Jag vill inte vara elak men du borde kanske tänka dig för innan du gick loss på tangentbordet. Och bekräftar mina fördomar om dig - du är rätt korthårig va?

För övrigt tyder väl det mesta på att SD och ND och vafan de nu heter, för en alltmer tynande tillvaro, så inte ens din önskedröm om "många svenskar" stämmer längre.

Jag håller med om att invandring/flyktingpolitik inte är den lättaste frågan, men ska det bli nån ordning på det måste man faktiskt tänka sig för när man diskuterar frågan. Det gäller även mig. Jag har haft en alltför naiv bild av problemet, liksom många andra.


allan


Nej en person blir inte mer accepterad som svensk för att 2personer tycker det. & du ska veta att det är MÅNGA med utländsk härkomst som både är födda i Sverige & är svenska medborgare som inte alls känner sig svenska & kommer antagligen aldrig & göra det. & den stora majoriteten av svenska folket ser t ex inte en muslim som svensk.

& nog kan jag skilja på invandrin & flyktingmottaging. MEN i Sverige så används vår flyktingmottagning som en invandring. I Sverige ger vi flyktingar permanenta uppehållstillstånd, svenska medborgarskap. Då är det ju ren invandring. Vi tar emot människor som t ex vart flyktingar i Tyskland men som Tyskland ansett kunna åka hem pga att deras hemland är så pass säkert så dom kan återvända. Dom kommer hit till Sverige & får permanent uppehållstillstånd för att senare kunna få ett svenskt medborgarskap. Sverige har ENORMT mkt fd flyktingar som idag är svenska medborgare men ändå kallas invandrare i folkmun men även av media & styrande politiker, & det TROTS sitt svenska medborgarskap.

& jag har inte skrivit att norrmän & andra nordbor inte är invandrare. Det har pågått vandringar kring hela jorden sedan människans födelse, men den har inte vart folk som kommit så långväga som Arabländerna & Afrika mfl länder. & om det nu vart några araber på besök, javisst, men inte 100 000tals som idag. Men det här med nordiska invandrare. Hörde ett par norrmän & svenskar som bor väldigt nära Norska/Svenska gränsen prata om att det inte fanns så mkt invandrare i deras by. Jag sa att det gör det väl? Är ju hur mkt Norrmän somhelst. Det var knappt så dom fattade det, invandrare är väl svarta enligt dom. Men svenskar & andra folkslag har trots den naturliga invandringen skapat olika nationalstater där folk kan kallas för Svenskar, Norrmän, Fransmän osv. Men idag så kallas inte en Musllim för svensk även om han så är född här.

& så arbetskraftsinvandringen. Det ska man jämt få höra om. Javisst invandringen har vart bra för Sverige. Men inte dagens flyktinginvandring. varför befolka vårt land genom flyktingmottagningen? varför ge svenska medborgarskap till flyktingar? Varför försöka försöka få flyktingmottagningen & fungera som en arbetskraftsinvandring????????? Är det bästa sättet att hjälpa flyktingar att ge dom svenska medborgarskap? Även om Sverige snart har 2miljoner människor av utlänsk härkomst inom våra gränser så är det INGETING för det finns miljoners miljoner flyktingar av olika de slag. Världen fungerade innan andra världskriget. Ja det var inte förräns efter andra världskriget som den riktiga flyktingmottagningen började, men man får vänta tills 80talet innan den urartade.

Svenska regeringen har kommit fram till att svenskar inte längre kan räknas som en homogen folkgrupp. Det finns inte ett svensk utseende enligt dom. men ändå så används OFTA just beskrivningar som svenskt utseende eller utlänskt utssende, t ex när polisen ska lämna signalement.

& sen vill du ha siffror på hur Sveriges flyktingmottagning ser ut. Nej behövs inga siffror. Uppenbart för var & en att det är en ENORM ökning av flyktingar dom muslimska Arabländerna. Islam är ABSOLUT den den religon som ökar kraftigast i Euoropa. Moskeerna är ju ett bevis. Islam är på STARK frammarsch speciellt i Euoropa. Ett av de absolut vanligaste namnen ibland Svenska & Euoropiska barn är Mohamed. I städer som t ex Malmö så är det MER än 50% av dom nyfödda som har utlänsk härkomst, av dom majoriteten Araber. det Sverige vi ser idag är det Sverige som dom så kallade rasisterna pratade om för 30 år sedan. Vilket ansågs var sagor. Idag så visar det sig att dom hade rätt. Hur ser framtiden då ut om 30år?

Korthårig är jag. Du med kanske? Fast det beror väl på andra saker än saxen?

ND & SD att dom för en alltmer tynande tillvaro. Jaha? Att ND håller på & försvinna det gör mig inte mkt, det var väntad. Men att SD för en alltmer tynade tillvaro det håller absolut inte med om. En sak är ju helt klar!! Det måste ju bli en förändring på hur debatten runt det här sköts. enligt många med redan förutfattade meningar så är ju allt så svart eller vitt. Många är absolut inte redo att diskutera utan dom använder sig hellre av förbud & diskriminering. Dom försöker tysta ner allt & säga att vi som tycker annorlunda vi har så fel så det är bara & ignorera. Men öppna ögonen & se. Tänk på hur framtiden ska bli. Vill vi låta våra barn växa upp i det Sverige som våra politiker försöker skapa? Eller våra barn? Vi får väl va med om en hel del vi med. Som sagt se hur Sverige såg ut för 30år sedan & jämför mot idag. & tänk dig 30år framåt

Allan
2004-11-14, 18:46
Så mer exakt - vad tycker du man ska göra då? Och hur skulle du definiera invandrare?


allan
med ett roat småleende

Tolkia
2004-11-14, 19:53
Sverige har f.ö. flest utlandsfödda i hela västvärlden, och är ett av de länder som tar emot allra flest asylsökande etc, i relation till folkmängden. Frankrike och Tyskland tar emot ungefär dubbelt så många, men har samtidigt ~tio ggr så stor befolkning...
Sverige har å andra sidan inte precis flest invånare per kvadratkilometer i västvärlden ens med vår skräckinjagande andel invandrare. Tysklands tio gånger så stora befolkning bor t.ex. på en yta som är runt 80% av Sveriges, har jag för mig.

Molotov
2004-11-14, 19:54
Saxat från migrationsverket.se:

Vad är det för skillnad mellan flykting och invandrare?

En flykting är en utlänning som har fått uppehållstillstånd därför att han sökt och fått skydd i Sverige. En invandrare är en utlänning om fått tillstånd att bosätta sig i Sverige oavsett anledning. Man kan kanske enkelt säga att alla flyktingar är invandrare men alla invandrare är inte flyktingar.

Molotov, med ryckningar i ena mungipan

Tricklev
2004-11-14, 20:09
Vi får väl va med om en hel del vi med. Som sagt se hur Sverige såg ut för 30år sedan & jämför mot idag. & tänk dig 30år framåt


Ja det blir en svår värld när alla är invandrare :D

Allan
2004-11-14, 20:29
"Man kanske skulle flytta nånstans där de inte tar emot invandrare...."- Ali Husseini (aka Lasse Lindroth)


allan

palme
2004-11-14, 21:17
Dags att byta jobb kanske?

Finns inga jobb här så man är glad för det lilla man har.

tequilla
2004-11-15, 00:13
kan faktiskt hålla med på en punkt med garnax nämligen hur vidrigt vi beter oss i sverige mot de äldre angående pension och vård, ändå har vi sagolika summar att spendera på utlänningar.. är det rätt? nej faktiskt inte.


Finns utlänningar som arbetar och betalar skatt också så att vi och dom äldre ska ha det bra.
Fel att säga att sverige spenderar pengar på utlänningar, sverige investerar pengar på dom!
Kom hit 92 med mamma, pappa och en storebror. Föräldrarna är jurister, brorsarn och jag ingenjörer. Vi fick olika bidrag i 2 år och därefter så tjänar vi egna pengar som vanliga svenska familjer och betalar mera skatt på 3 månader än vad vi fick under dom 2 första åren. Rätt så bra investering tycker jag...

KniveN
2004-11-15, 02:11
Finns utlänningar som arbetar och betalar skatt också så att vi och dom äldre ska ha det bra.
Fel att säga att sverige spenderar pengar på utlänningar, sverige investerar pengar på dom!
Kom hit 92 med mamma, pappa och en storebror. Föräldrarna är jurister, brorsarn och jag ingenjörer. Vi fick olika bidrag i 2 år och därefter så tjänar vi egna pengar som vanliga svenska familjer och betalar mera skatt på 3 månader än vad vi fick under dom 2 första åren. Rätt så bra investering tycker jag...

Ingen regel utan undantag.

Grahn
2004-11-15, 07:36
Finns inga jobb här så man är glad för det lilla man har.

Jo iofs, trist om jobbet ska göra en så bitter bara.

Mextreme
2004-11-15, 09:02
Finns utlänningar som arbetar och betalar skatt också så att vi och dom äldre ska ha det bra.
Fel att säga att sverige spenderar pengar på utlänningar, sverige investerar pengar på dom!
Kom hit 92 med mamma, pappa och en storebror. Föräldrarna är jurister, brorsarn och jag ingenjörer. Vi fick olika bidrag i 2 år och därefter så tjänar vi egna pengar som vanliga svenska familjer och betalar mera skatt på 3 månader än vad vi fick under dom 2 första åren. Rätt så bra investering tycker jag...


Exakt!
Problemet är tvåsidigt. Folk hackar på att invandrare skall integrera sig men om de gör det får de lik förbannat inte jobb som de är kvalificerade att utföra trots att det råder brist på området.
Många som uttalat sig här är inskränkta bönder. Det finns folk som utbildat sig på universitet som är överlägsna de svenska och sedan gått de kompletteringskurser som krävs och söker sedan hundratals jobb utan resultat. London tackar sedan och tar emot när de får utbildade och klara akademiker som vi nobbat. Istället sätter vi red-neck Åke som fackpamp så att han får förskingra våra pengar på sprit och dildos.

Bingo
2004-11-15, 11:56
...den stora majoriteten av svenska folket ser t ex inte en muslim som svensk.Va fan vet du om det? Bara för att du är så jävla enfaldig att du inte kan skilja på religion och etnicitet skall du inte springa och babbla skit om att andra heller inte kan det.

AngelLove
2004-11-15, 15:34
trodde det framkommit så många gånger redan att problemet var att man generaliserade alla....