handdator

Visa fullständig version : gällande kost när man är förkyld


Thomas
2004-11-12, 10:52
Hallå, jag skulle behöva lite råd gällande kost när man är förkyld. Jag går lumpen och har varit placerad som jägare (på K4 Arvidsjaur) men den tjänsten gav mig stressproblem som hade stor inverkan på imunförsvaret så jag blev sjuk mer eller mindre hela tiden, och jag fick även fysiska stressymtom som tryck över bröstet, yrsel och slutligen en panikattack. Allt det är över nu eftersom jag fått byta till vakt nu så nu är man inte stressad längre. Däremot är jag förkyld hela tiden. Jag vet att man ska det lungt och vila efter mycket stress, men det har jag gjort. Har även dragit in på alkoholkonsumtionen och ska försöka vara nykter fram tills nyårs.

Men vad är bäst att käka för att bli frisk? Vitaminrik kost förstår man ju och därtill mycket sömn, men ska jag satsa på att dra ner på fettet i maten (maten här är rejält fet) godiset och liknande eller är det okej att skämma bort kroppen lite? Skulle uppskatta svar, vill bara bli frisk igen så man kan börja om med träningen

zonecapone
2004-11-12, 10:53
Se min senaste spalt i Exhale.

ZONE

Grahn
2004-11-12, 11:12
Ät mycket, ät grönt, sov och vila ordentligt.

I lumpen blir det som på dagis, massor av olika sjukdomar samlas i samma rum och man får alla.

Yankeee
2004-11-12, 12:56
I lumpen blir det som på dagis, massor av olika sjukdomar samlas i samma rum och man får alla.

Precis. Det är ingen som gör lumpen som inte blir sjuk. Om man sen väljer att bry sig om det är en annan femma. Visst kan du sjukmönstra varje dag, men av vilken anledning? Ta vara på tiden istället, sjuk kan du vara på helgen och efter muck.

Tezz
2004-11-12, 13:54
Det kan även vara på sin plats med ett vitamineral tillskott om du inte redan äter det. Inte för att jag riktigt vet hur maten är i lumpen, men kan tänka mig att den inte innehåller allt för mycket vitaminer och mineraler. Läste även en artikel om att sockeríntag ökar utsöndringen av C-vitamin ut kroppen, så socker kan ev vara på sin plats att undvika och i alla fall öka intaget av C-vitamin vid sockerintag.
Att se till att äta tillräckligt mycket är också viktigt, sova ordentligt/tillräckligt mycket.
Krya på dig!!!!