handdator

Visa fullständig version : Angående HIIT


Wooch
2004-11-11, 23:13
jag har surfat runt lite och läst om att man helst ska cykla HIIT-träningen frö att få bästa resultat. Alltså att man kör en viss period då man kan träna i 15 min, för att sedan ta ett uppehåll i aerobisk aktivitet och sedan starta på nytt igen.

Stämmer det här?

Om man nu tränar ca 15 min varje pass utan att göra avbrott i träningen, kommer effekten av själva träningen bli sämre?

Kommer man att vänja sig vid just det moståndet och just den träningstiden?

JAg har nämligen kört på med HIIT i ett tag nu(tränar på cykel) med lika långa pass. Visst är det en utmaning fortfarande, men inte lika jobbigt som förrut och undrar då om effekterna blir marginella efter ett tag. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

TAcksam för svar :bow:

Johan
2004-11-12, 00:51
Öka antingen tempot eller tidsintervallerna, självklart vänjer sig din kropp eftersom du får en bättre kondition av träningen.

no1fitness
2004-11-12, 01:43
Tycker det är mycket lättare och framför allt effektivt att växla mellan alla möjliga maskiner på gymet när man kör HIIT.
Just cykeln tycker jag är värst pga mjölksyran man får snabbt i benen... :whipped:
Roddmaskin är också hyfsat jobbigt... :rolleyes:
Du ska utmanana dig själv hela tiden och blir du inte trött är det bara att öka längden på intervallerna eller intensiteten som Johan sa.

z_bumbi
2004-11-12, 10:43
jag har surfat runt lite och läst om att man helst ska cykla HIIT-träningen frö att få bästa resultat. Alltså att man kör en viss period då man kan träna i 15 min, för att sedan ta ett uppehåll i aerobisk aktivitet och sedan starta på nytt igen.

Stämmer det här?

Om du gör ett uppehåll på en vecka så tappar du mycket av det du har vunnit i kondition, gör du ett uppehåll på två veckor tappar du ännu mer. Det är med andra ord lite slöseri att ta för långa uppehåll i konditionsträningen om man inte känner sig sliten och bör göra ett uppehåll av just den anledningen.

Wooch
2004-11-12, 21:58
Tack för tips. Tyvärr så har inte gymmet jag tränar på, något större utbud så jag får hålla mig till motionscykeln eller till roddmaskinen. Jaja, får väl bara kämpa på.