handdator

Visa fullständig version : Antal reps/set


n1klas
2004-11-11, 22:29
Jag är en kille på 16 år som de flesta vet nu..jag har typ kört oseriöst på gym runt 1 år...fast aldrig gjort övningar som, bänkpress, hantelpress (suger på dessa 2..) har aldrig prövat marklyft och kör aldrig knäböj vilket alla dessa ska va med i mitt schema nu: så här är mitt schema nu

Måndag:
Ben, mage

Tisdag:
Bröst, axlar, biceps

Onsdag:
Innebandy

Torsdag: Vila

Fredag:
Rygg, triceps, underarmar

Lördag:
Innebandy om inte match (denna träning brukar vara ganska lungn faktiskt)

Söndag:
Vila om inte match

det är inte match både lördag å söndag, antigen lördag eller söndag :)

det är lixom inte match varje vecka heller...ibland kan det komma 1-2 veckors uppehåll...hade match förra helgen och nästa match är inte förns 20:e..

Min fråga är alltså vad ni tycker, hur många reps/set borde jag köra?

n1klas
2004-11-12, 09:46
är det ingen1?

H Söderlund
2004-11-12, 09:55
Jaha, hmm. Det beror ju på vad som du är ute efter; styrka eller massa eller gå ner i vikt. Men jag skulle jag säga att det magiska numret ligger runt 8 för dig.

Froddan
2004-11-12, 09:56
Jag kör 6-8 rep och 4 set.

Men vilken/vilka övningar hade du tänkt använda för respektive muskelgrupp?

n1klas
2004-11-12, 10:01
äntligen svar.
jag hade tänkt alla basövningar för alla muskelgrupper i alla fall, sen blire att man lägger in fler som latsdrag, pushdowns, hantelpress, flyes med mera...

n1klas
2004-11-12, 10:02
H: sorry missade ditt post, jo jag vill få styrka och massa och gå upp i vikt :) så borde man köra 6-8 reps när man klarar 8 i alla 3-4 setten så ökar man eller?

H Söderlund
2004-11-12, 10:13
Ungefär. Själv tycker jag 3-5 reps är bra för styrka medan 8 eller mer för massa. Det beror också på vilken muskel man tränar, isolerande rörelser såsom biceps curl, side lats osv. är det bra att ta fler reps medan rodd,bänk osv som använder fler muskler behöver mindre reps. Men jo om du vill ha lite av allt så 6-8 är ju bra.

Numero1
2004-11-12, 12:57
Bra att du har börjat träna lite mera seriöst. Lycka till!

lauria
2004-11-12, 13:30
Biceps: 12set
Triceps: 14set
Bröst: 15set
Ben: ca 23set
Vader: 12set
Mage: 9-10set
Axlar: 16set
Rygg: 20set
Underarmar: 9set + grippers

Jag kör 5-6reps på nästan allt utom underarmar och vader där kör jag 6-8reps och på mage så brukar jag köra 15-20reps

n1klas
2004-11-12, 14:52
lauria hur länge haru tränat på gym?

och tack num...ska bli kul att börja med schema och sånt nu på måndag. :) se då kanske journalen kommer cokså fast det är jag väll för svag för så jag skämms väll haha :D

lauria
2004-11-12, 18:42
Tre år har jag kört på gymm arav två mera seriöst :thumbup:

n1klas
2004-11-13, 11:10
fan att man inte började seriöst för 1 år sedan :(


detta kanske är en för stor fråga men kanske om någon har lust så kan han/hon GÄRNA sätta in de bästa övningarna till mitt schema :confused: kasnke för "big" fråga men det kanske är värt att fråga

/niklas

Stab
2004-11-13, 11:23
fan att man inte började seriöst för 1 år sedan :(


detta kanske är en för stor fråga men kanske om någon har lust så kan han/hon GÄRNA sätta in de bästa övningarna till mitt schema :confused: kasnke för "big" fråga men det kanske är värt att fråga

/niklas

bröst:bänkpress,snebänk,nedåtlutande bänk
biceps:skivstångscurls,hammercurls,scottcurls
triceps:triceps ext., smalbänkpress, hantellyft bakom nacken
rygg:marklyft,hantelrodd,latsdrag
axlar:militärpress,Stående hantellyft åt sidan,axel drag till hakan
mage:cable crouches

där har du bra övningar.

n1klas
2004-11-13, 11:35
bröst:bänkpress,snebänk,nedåtlutande bänk
biceps:skivstångscurls,hammercurls,scottcurls
triceps:triceps ext., smalbänkpress, hantellyft bakom nacken
rygg:marklyft,hantelrodd,latsdrag
axlar:militärpress,Stående hantellyft åt sidan,axel drag till hakan
mage:cable crouches

där har du bra övningar.


några som håller med om att dessa övningar ska bli bäst?

Shadow Warrior
2004-11-13, 11:46
Nej... Följande är det optimala övnignsalternativen:

Biceps: Skivstångscurl med olypisk stång, Preacher Curl, Omvänd Dubbel Hantelcurl.
Triceps: Scull Crusher, Extensions med rep från övre trissan över huvudet.
Bröst: Plan Bänkpress, Flyes, Stående Cable Flyes.
Rygg: Chins, Skivstångsrodd, Marklyft
Axlar: Stående Press, High Pull, Frammåtlutande Hantellyft, Shrugs med hantlar (snett framför kroppen)
Mage: Hängande Benlyft, Crunch Maskin.

bosse_brutal
2004-11-13, 11:47
kör lite stångrodd på ryggen ochså, tycker jag funkar kanon

kör även nån övning för baksida axlar, jag kör en där jag ligger på mage på en lutande bänk och kör flyes, fast omvänt, typ.. vet inte vad övningen heter egentligen, men ja kallar den i alla fall omvända flyes.

n1klas
2004-11-13, 11:56
shadow det där såg fint ut men eeh varför är inte militärpress med på axlar? säjs det inte att det är bästa övningen? :confused:

tänkte jag a..lixom 3 olika övninagr i bröst...alla är bänkpress "bröst:bänkpress,snebänk,nedåtlutande bänk"

n1klas
2004-11-13, 12:28
har du inga bra övningar för ben och underarmar :S lite tjatigt kanske men smällar man får ta eller ? :D

Shadow Warrior
2004-11-13, 12:34
Av nån dum anledning så kallar det flesta "pressar över huvudet" här i sverige för millitärpressar fastän militärer inte gör pressar över huvudtaget...

Men om du vill använda ordet "millitär" så kan du kalla det för stående millitär press... men jag ser ingen anledning till att kalla det annat än stående press, sen är det upp till dej om du vill använda skivstång (som jag) eller hantlar.

Som benövningar rekomenderar jag följande (i denna ordning såklart):

Knäböj
Benspark
Lårcurl
Stående Vadpress
Sittande Vadpress

Svårare än så behöver det inte vara! :D

För underarmar kan du köra Wristcurl bakom ryggen med skivstång samt omvänd wristcurl över en bänk.

Shadow Warrior
2004-11-13, 12:39
tänkte jag a..lixom 3 olika övninagr i bröst...alla är bänkpress "bröst:bänkpress,snebänk,nedåtlutande bänk"

3 pressövnignar? Rätt onödigt tycker jag... försöka att köra övningar som skiljer sej ifrån varandra för att aktivera varje muskel optimalt.

n1klas
2004-11-13, 12:45
tack shadow...dej kan man lita på...men det brukar vara så i gävleborg :), det var det jag menade att det lät lite konstigt med 3st bänkpressar...hehe, nä nu har jag innebandyträning...syns då..ska fixxa ihop schemat senare ;)

Hej då :kinky:

bosse_brutal
2004-11-13, 14:57
vill du inte köra tre pressövningar för bröst, så tycker ja du ska skippa nedåtlutande bänk, och köra flyes i stället.

det tycker jag iofs även om du vill köra alla tree press övningarna

n1klas
2004-11-14, 12:20
vi får se antigen imören eller ikväll hur mitt schema ser ut i min journal som jag ska slänga upp :)