handdator

Visa fullständig version : Problem med rep-crunches


raQblad
2004-11-11, 18:07
Hejsan!
Jag satt och läste lite på AST (Dom som marknadsför Max-OT) om lite övningar som man kunde prova sig på. har även hört tidigare att rep-crunches på cablecrossen skulle vara rejäla övningar.

Problemet är att när jag gör dom så känns det som om det tar mer på benen (!?) än magen. Hel knas!
Satte på 50kg och körde, men ändå ingen skillnad - så jag insåg att jag måste ha fel teknik för såhär lär det ju inte ska vara.
Jag har följt anvisningarna från deras sida men, verkar ju inte funka.

Någon som är erfaren med denna övning?

Spiffy
2004-11-11, 19:01
Du har antagligen ryggen spikrak och böjer bara i höftleden.
Försök curla ihopa mer, som en sittande crunch typ. Försök få pannan till knäna.
Kan även testa att sitta med röven mot viktmagasinet.
Så kör jag, vilket jag tycker är mycket bättre för att få till en bättre rörelse.
Tänka på att curla och få pannan till knäna.

kharon
2004-11-11, 20:26
Du har nog fel teknik som Spiffy säger.

För att få in rätt teknik så kan du göra såhär...
Testa att sitta i en stol med ryggen mot ryggstödet, sedan curlar du ihop som om du skulle försöka suga av dig själv, medan du försöker hålla ryggen mot ryggstödet. Hjälper att hålla hakan mot bröstet och tänka att du ska rulla ihop dig, istället för att bara böja ner ryggen. Försök känna hur magmusklerna jobbar.

pel-le
2004-11-11, 20:51
Den övningen är grym när man börjar få häng på den. Jag brukar tänka på att trycka hakan mot bröstet och så gott det går "krumma" på ryggen, och pressa pannan mot knäna, stanna i läget där det spänner som mest på magen... Och lätta på vikterna, det är inte dom som gör den här övningen bra, det är utförandet. Keep on it!

Proteus
2004-11-11, 21:02
Jag brukar svanka så mkt jag kan i översta läget oxå, sen "curla" ihop kroppen och som många andra sagt sikta på att typ dra pannan mot knäna.
Sen brukar jag även köra denna övningen väldigt långsamt, känns duktigt bra
efter ett tag, du kan även behöva öka på vikten oxå, tror jag började på 60-65kg...

tejpis
2004-11-11, 21:05
Pannan till knäna ger inte maximal kontraktion för mig ivf, brukar försöka sikta in mig på skrevet (OBS så vig är jag inte, men det ger bättre kontraktion för mig att försöka iaf)

racePete
2004-11-11, 22:27
För mig gjorde det susen att lätta lite på vikterna, köra långsamt och inte minst att stanna i nedre läget nån sekund.

Big Al
2004-11-11, 22:54
Testa att sätta dig omvänt i en latsdragmaskin, koppla i ett rep eller annat valfritt handtag och dra dig neråt i en kort rörelse! :thumbup: , en lite annorlunda version av övningen!

raQblad
2004-11-11, 23:00
Tack för tipsen, ska prova nästa pass igen :)