handdator

Visa fullständig version : Rött Kött


Muaytudd
2004-11-11, 13:55
Hej Svejs,

Såg på tv att det skulle vara farligt att äta för mycket rött kött.

Stämmer det?

Om man tränar 5 dagar i veckan och håller koll på sin förbrukning gör det väll inget om man baserar sin kost till en större del av rött kött.

Input?

Anki
2004-11-11, 14:06
Hej Svejs,

Såg på tv att det skulle vara farligt att äta för mycket rött kött.

Stämmer det?

Om man tränar 5 dagar i veckan och håller koll på sin förbrukning gör det väll inget om man baserar sin kost till en större del av rött kött.

Input?

Sades det på vilket sätt det skulle vara farligt?

Fett nötkött innehåller en del mättade fettsyror, och här på forumet har mättade fettsyror varit i fokus ett antal gånger.
Även arachidonsyra, som är en kraftfull agent i bl.a. immunsystemet, finns i kött.

Om du specificerar vad farhågorna gällde, så kanske någon av oss kan ge synpunkter på informationen. :)

Muaytudd
2004-11-11, 14:07
det var typ citykliniken... :D

Metal_boy_
2004-11-11, 14:37
det var typ citykliniken... :D

är inte det en såpa eller nått? sånna fall så kan du få HIV om du går ovanför ett aidsoffers grav med rymddräkt

Tolkia
2004-11-11, 22:30
Baserar man sin kost på kött, rött eller "vitt", lär man nog få c-vitaminbrist efter ett tag om inte annat ... ;)

Sverker
2004-11-12, 07:20
Baserar man sin kost på kött, rött eller "vitt", lär man nog få c-vitaminbrist efter ett tag om inte annat ... ;)


Finns ett historiskt exempel på en brittisk garnison som var belägrad ner i Indien på 1800-talet i något befrielsekrig.

Belägringen var lång och soldaterna fick leva på ris. Officerarna åt helt enkelt upp de få hästarna som fanns allt eftersom.
Alla soldaterna fick skörbjugg men officerarna klarade sig eftersom kött innehåller 1 ellar kanske 2 mg C-vitamin per 100 g. De fick alltså precis så mycket att de klarade sig från skörbjugg ;) .

jakke
2004-11-12, 17:46
Finns ett historiskt exempel på en brittisk garnison som var belägrad ner i Indien på 1800-talet i något befrielsekrig.

Belägringen var lång och soldaterna fick leva på ris. Officerarna åt helt enkelt upp de få hästarna som fanns allt eftersom.
Alla soldaterna fick skörbjugg men officerarna klarade sig eftersom kött innehåller 1 ellar kanske 2 mg C-vitamin per 100 g. De fick alltså precis så mycket att de klarade sig från skörbjugg ;) .
Det var därför man var KB i lumpen..

Klenehåkan
2004-11-14, 07:13
Det som jag vet ang rött kött är att i tex griskött så kan det finnas trikiner, så därför skall man ej äta rött griskött.
Men om det är nötkött så är det ingenfara typ =)

Kan läsa om trikiner här om ni vill ingen najs läsning iofs :P

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2369

Sverker
2004-11-14, 08:08
Det som jag vet ang rött kött är att i tex griskött så kan det finnas trikiner, så därför skall man ej äta rött griskött.
Men om det är nötkött så är det ingenfara typ =)

[/url]


Trickiner är små lustig maskar. De kommer igenom tarmväggen och sprids med blodet ut i kroppen. Maskarna tuggar sig bokstavligt igenom musklerna. De äter alltså upp dig innefrån.

Det är därför ALLA grisar i Sverige kontrolleras på trikiner :nono:
Svenskt fläskkött är säkert m a p trikiner !
Däremot kan andra smittor finnas i köttet så griskött skall ALLTID ätas genomstekt.

Grisar är allätare precis som vi mäniskor och trikiner smittar ju ( läs länken ovan ) genom rått/dåligt stekt kött.

Nöt, häst, lamm etc är vegetarieaner och äter inte kött. Alltså finns det ingen risk att dessa djur skulle vara infekterade.

Klassiskt exempel på trikiner är Andre´s expidition från Svalbard till nordpolen. Deras ballong landade på isen och de började vandra tillbaka besvikna.
Under vandringen sköt de, och åt upp infekterad isbjörn och fick själva trikiner i kroppen.

Åse Columbus
2004-11-14, 12:57
Binikemask (stavning?) är en annan parasit som man kan hitta i fläsk....

Hade det själv när jag var 8-10 år, vågade inte tala om för mina föräldrar att det va nått konstigt, efter 2 år upptäckte mamma det, och då hade vi flyttat till USA...på sjukhuset satte de ner en slang i magen, sedan fyllde de hela mitt gastrosystem med en geleliknande massa...jag svimmade!!

Det tog ett tag att låta kroppen "göra sig av med massan", de kollade ALLT, det är nämligen huvet som inte är större en ett knappnålshuvud som måste hittas o avlägsnas, annars kan de leva vidare i kroppen...IAF, ut kom den, den var 7 meter lång!!!!!

Inte undra på att jag vägde lite, den hade ätit upp allt jag stoppade i mig.

Se till att griskött är genomstekt!!

jakke
2004-11-15, 00:01
Binikemask (stavning?) är en annan parasit som man kan hitta i fläsk....

Hade det själv när jag var 8-10 år, vågade inte tala om för mina föräldrar att det va nått konstigt, efter 2 år upptäckte mamma det, och då hade vi flyttat till USA...på sjukhuset satte de ner en slang i magen, sedan fyllde de hela mitt gastrosystem med en geleliknande massa...jag svimmade!!

Det tog ett tag att låta kroppen "göra sig av med massan", de kollade ALLT, det är nämligen huvet som inte är större en ett knappnålshuvud som måste hittas o avlägsnas, annars kan de leva vidare i kroppen...IAF, ut kom den, den var 7 meter lång!!!!!

Inte undra på att jag vägde lite, den hade ätit upp allt jag stoppade i mig.

Se till att griskött är genomstekt!!
Jag lovar mamma!