handdator

Visa fullständig version : Järnbrist?


Zonyk83
2004-11-11, 08:11
Jag misstänker att jag har järnbrist. Jag har kännt mig trött och hängig på sistonde även då jag sover bra. Har även "påsar" under ögonen och fick höra att detta kan bero på att jag tränar hårt och får i mig för lite järn. Styrketränar 5 dagar/vecka, väger 93kg och tar drygt 15mg järn i form av tillskott samt äter bra. Nu har jag börjat med ett järntillskott som ger mig ytterliggare 20mg järn, är detta en farligt hög dosering?? Nåra tips?

Edit->Stavfel

King Grub
2004-11-11, 08:36
Ummm... Rekommenderat dagsintag för män är 12 mg. Du överdoserar.

Överdosering av järn kan medföra hämosideros, vilket betyder att järnavlagring samlar i vävnaderna, i synnerhet hjärta, lever, mjälte och i bukspottkörteln, och kan bidra till inflammationer.

Du har antagligen inte järnbrist, utan bör kolla upp vad symptomen egentligen beror på.

Zonyk83
2004-11-11, 08:46
Ummm... Rekommenderat dagsintag för män är 12 mg. Du överdoserar.

Överdosering av järn kan medföra hämosideros, vilket betyder att järnavlagring samlar i vävnaderna, i synnerhet hjärta, lever, mjälte och i bukspottkörteln, och kan bidra till inflammationer.

Du har antagligen inte järnbrist, utan bör kolla upp vad symptomen egentligen beror på.

Jo men 12mg är ett rekommenderat minimum intag för att förhindra allvarliga skador, och som tränande behöver man mer. C-Vitamin har ju rekommenderad dagsdos på under 100mg men det räcker inte långt, även om nu C-vitamin inte är farligt vid överdosering. Men de rekommenderade doseringarna brukar vara för låga. Frågan är vid vilken dos det börjar bli överdosering, har du annars andra tips på vad symptomen kan bero på??

Sverker
2004-11-11, 09:43
Siderosis kommer vid regelbundet intag av över 40 mg / dygn. Givetvis är dosen helt beroende på personens känslighet och variationen stor.

För att komma upp i de mängderna måste mat och vatten regelbundet förorenas från dålig vattenledningar eller matkärl....eller kraftig överdosering av järntillskott.

Börje H
2004-11-11, 13:49
Jo men 12mg är ett rekommenderat minimum intag för att förhindra allvarliga skador

Det där är ett felaktigt resonemang! De svenska näringsrekommendationerna är INTE satta bara för att undvika allvarliga skador. De beräknas att med bred marginal täcka behovet för större delen av befolkningen. Som exempel är rek för c-vitamin satt till 60 mg/dag, men minimumintaget för att undvika allvarliga bristsymtom ex skörbjugg är 10mg.
Järn är ett ämne som väldigt sällan behöver supplementeras, förutsatt att du inte är en 14-årig tjej som äter som en dvärgkanin och lider av riklig mens. Eller att du har av någon sjukdom.

Johnny
2004-11-11, 16:45
Sen är järn lite besvärligt för man tar inte upp allt man trycker i sig. Det håller sig ett visst konstant upptag oavsett hur mycket man överdoserar, det enda man får då är biverkningarna.

Det är anledningen till att gravida kvinnor som lide av järnbrist inte tjänar på att äta järntillskott, dom hinner ändå inte tillgodogöra sig det i tid.

Jag kommer dock inte ihåg några siffror om hur mycket man kan tillgodogöra sig, men för att höja nivån av järn i kropen får man se till att äta järnrik kost under en längre period.

//Johnny

Sverker
2004-11-11, 16:55
Män och kvinnor har lite olika behov eller snarare förluster av järn. Eftersom kvinnor blöder var 4:e vecka så har de ett större järnbehov än män. Kvinnors järnbehov är ca 2 mg per dag. Vi män ( eller pojkar :D ) klarar oss med 1 mg per dag.

Nu är det så illa att kroppen tar bara upp 10 % av järnet i maten vilket innebär att kvinnors dagsbehov är satt till 18 mg och män till 10 mg.

Yankeee
2005-01-09, 23:31
Det är alltså ingen höjdare att ha ett järnintag på 40+ mg / dag?
Har kollat runt lite och sett att kroppen anpassar upptaget, men man vet ju inte hur mycket. Det är lite oroande när jag har ett såpass högt intag. Är det bara att dra ner på havregrynen som gäller, eller är det ingen större fara?

William
2005-01-10, 00:02
Det är svårt att ge en siffra om hur mycket järnupptaget anpassar sig eftersom det främst beror på kroppens aktuella järnstatus. Vid låga järnnivåer tas mer upp och tvärt om vid höga nivåer.

Hur mycket som tas upp beror även på vilken typ av järn som konsumeras, dvs om det är hemjärn eller oorganiskt järn. Hemjärn finns i animaliska produkter och då främst i rött kött. Hemjärn upptaget regleras mindre noggrant och relativt mycket tas upp ~ 10-30 %.

Oorganiskt järn är det som främst förekommer i vegetabilier och har ett sämre upptag, runt 5-10%. Däremot kan upptaget ökas vid samtida intag av C-vitamin.

Eftersom kroppens järnstatus regleras på upptagsnivå och inte utsöndringsnivå är den toxiska dosen helt beroende på kroppens aktuella järnstatus. Vid låga och tomma kroppsdepåer är en "hög" dos ofarlig medan en "låg" dos vid fulla depåer kan vara toxisk.

Det tar även ett bra tag (år) för att tömma kroppens järndepåer och likaså tar det lång tid att fylla up tomma depåer.

35 mg för en kille (?) är lite overkill och potentiellt toxiskt under en längre tid. Å andra sidan så är det i tillskottsform och då är upptaget relativt dåligt men för att vara på säkra sidan så bör du följa tidigare råd i tråden och kolla upp din järnstatus. Det är rätt ovanligt att killar har järnbrist i vår del av världen.

Mvh

William

Yankeee
2005-01-10, 11:09
Anledningen till att jag får i mig så mycket järn är att jag äter mycket havregryn.
Inte för att jag tror att jag skulle ha järnbrist, jag tar inte heller några tillskott. Jag får väl helt enkelt dra ner på havregrynen, men jag kom på en anledning till att dra ner på dem och det är att fiberintaget också blir för högt.