handdator

Visa fullständig version : Nya Finax Crunch


CeCe
2004-11-10, 20:11
Hur "nyttig" är denna jämfört med alla andra sorter Start och Crunchy?
Sockret har ju trillat ner från en andraplats men jag kan tänka mig att den är onyttig ändå, eller?

Man ska väl akta sig från att luras av nyckelhålet.
Är det palmoljan och stärkelsesirapen som är bovarna i denna müsli?

Johan
2004-11-11, 01:09
Alla livsmedel som är "crispiga" brukar generellt ha högt GI.
Hur mycket socker var det per 100g?

Sverker
2004-11-11, 07:09
Det var den nyttigaste crunchen jag sett hittills:
http://www.pilefood.se/produkt/granola/799700.htm

Därmed inte sagt att den är nyttig utan bara bättre än andra när man är sugen på något i filmjölken.

Du drar för stora växlar på att det finns palmolja med. Palmolja är bättre och nyttigare än vad ni tror :nono:

King Grub
2004-11-11, 07:46
Långt ifrån "nyttig", som sagt, men det beror på vad man jämför med. Jämför med en vanlig välkomponerad müsli eller med gröt som en del av en komplett måltid står den sig slätt, men jämfört med Kaksmule-Start är den ett kliv uppåt.

Att den har högt GI går dock inte att förneka.

aliquis
2004-11-11, 09:49
Jag brukar äta Finax Fruktmüsli, den är också "crunchig" men utan att vara gjord på knäck, det är nämligen några små puffar av ris i den, tillsatta mängden socker är 2gram / 100. Antar att GI är ganska högt även på denna men jag bryr mig väl inte särskilt mycket, men så illa kan den ju inte vara? Rispuffarna lär ju inte väga särskilt mycket (utgöra en så stor del) till att börja med.

perarvid
2004-11-11, 12:42
Jag har för mig att Signums Früsli använder sig av rapsolja. I övrigt är den nog ungefär likadan som alla andra crunch-sorter.

z_bumbi
2004-11-11, 12:54
Du drar för stora växlar på att det finns palmolja med. Palmolja är bättre och nyttigare än vad ni tror :nono:

Nu är jag ute på hal is men innehåller den inte en ganska hög andel MCT?

Sverker
2004-11-11, 13:07
Nu är jag ute på hal is men innehåller den inte en ganska hög andel MCT?

Nej, det finns faktiskt inget MCT alls i palmolja, det finns i palmKÄRNolja som utvinns ur fröna, och i kokosoljan.
Palmolja utvinns ur fruktköttet och är en mycket större produkt

Palmoljan kallas olja eftersom den är flytande i de tropiska länderna som odlar oljepalmer. Hemma hos oss är oljan faktiskt fast/stel och borde kallas palmfett.
Denna egenskap gör palmoljan till ett naturligt och nyttigare alternativ till härdade fettet.

z_bumbi
2004-11-11, 13:10
Sverker: Tackar!