handdator

Visa fullständig version : Max deff under minimal tid.


Nadja
2004-11-10, 19:20
Jag har nu deffat en tid med rätt bra resultat. Känner dock för att utmana kropp och psyke lite. Jag har hittintills kört (väldigt) mkt konditionsträning, minst 1 tim varje dag, oftast 2 timmar. Funderar nu på att under en begränsad tid (ca 2-3 veckor) "mecka" lite mer med kosten och dra ner en del på konditionsträningen till förmån för promenader. Anledningen är att jag känner mig lite träningstrött.

1. Jag har legat runt 2000 kcal och ca 60 (!) E % kolisar. är det dumt att sänka kolisarna till ca 30 E% direkt- bör man göra sänkningen stegvis?

2. Har läst en del om att lågkolisdieter gör att man får försämrad insulinkänslighet ett bra tag efter avslutad deff. Är skiträdd för detta! Någon som har lust att bekräfta el belägga påståendet/rädslan?

3. I omed att jag studerar har jag ganska mkt tid att lägga på träning just nu. Hur många/långa promenader kan man ta per dag utan att s a s "binda fett på egen bak"?

King Grub
2004-11-10, 19:31
1. Gradvis skulle jag rekommendera, om du nu måste sänka så lågt som till 30. Annars riskerar du att bli som en zombie, om du stryper allt på en gång.

2. "Diets that are higher in monounsaturated fatty acids, fiber and low glycemic index foods appear to have advantages in insulin resistance, glycemic control and blood lipids in a number of studies. The division of nutrients into total fat (regardless of fatty acids) versus carbohydrate (type and quantity not specified) appears to be less helpful in predicting outcomes."

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2003 Mar;6(2):165-76.

Vad din kost består av är av större vikt än fördelningen av makronutrienter.

3. Det törs jag inte svara på. Varför vill du gå flera långpromenader per dag? Vad tjänar du på det?

Nadja
2004-11-10, 19:55
3. Det törs jag inte svara på. Varför vill du gå flera långpromenader per dag? Vad tjänar du på det?

Jag tänker mest att tiden går ju snabbare om man är ute i friska luften. Jag ska vara "färdigdeffad" om 3 veckor (personligt mål) och kommer därför få sänka energiintaget en del.
Tänkte att "förbränningsmaskineriet" får startas ett par gånger per dag om jag går en 90 min-promenad samt en 60 min-promenad.

King Grub
2004-11-10, 20:08
Jag tänker mest att tiden går ju snabbare om man är ute i friska luften. Jag ska vara "färdigdeffad" om 3 veckor (personligt mål) och kommer därför få sänka energiintaget en del.
Tänkte att "förbränningsmaskineriet" får startas ett par gånger per dag om jag går en 90 min-promenad samt en 60 min-promenad.

Okej. :) Jo, människokroppen är garanterat skapt för att kunna gå 2½ timme per dag utan att ta skada. Annars vore vi ett illa konstruerat djur.

Nadja
2004-11-10, 20:45
Okej. :) Jo, människokroppen är garanterat skapt för att kunna gå 2½ timme per dag utan att ta skada. Annars vore vi ett illa konstruerat djur.
Är det verkligen så? Jag trodde 90 min var absolut maxgräns för promenader, oavsett deff eller "vardag". Har hört att man kan få väldigt mkt problem med andningen om man är ute längre tid i friska luften. :devil:

King Grub
2004-11-10, 21:14
Jag trodde 90 min var absolut maxgräns för promenader, oavsett deff eller "vardag". Har hört att man kan få väldigt mkt problem med andningen om man är ute längre tid i friska luften. :devil:

Definitivt inte för friska individer. Självklart är det roligare och självklart mår man bättre om man får i sig minst lika mycket energi som man gör av med under dygnet, men inte är det dåligt eller skadligt att gå mer än en och halv timme. :confused:

Nadja
2004-11-11, 10:04
Definitivt inte för friska individer. Självklart är det roligare och självklart mår man bättre om man får i sig minst lika mycket energi som man gör av med under dygnet, men inte är det dåligt eller skadligt att gå mer än en och halv timme. :confused:
Hehe..jag skämtade givetvis...Ironiserade lite över det faktum att de flesta människor tycks ha ngt slgs motstånd mot att promenera mer än 60 min dagligen. Nu har ju givetvis inte alla tid att motionera flera timmar om dagen. Å andra sidan har många människor väldigt mkt tid att sitta framför TV:n... :)

King Grub
2004-11-11, 10:10
Ironi går inte hem efter klockan 21:00. :D