handdator

Visa fullständig version : mixade havregryn


påven
2004-11-10, 19:12
hur påverkas näringsvärdet av att mixa grynen? Tänkte mest på GI

Jag brukar blanda havregryn, vasselprotein, mjölk och funlight och sen mixa ihop det och dricka som frukost.

King Grub
2004-11-10, 19:18
hur påverkas näringsvärdet av att mixa grynen? Tänkte mest på GI

Jag brukar blanda havregryn, vasselprotein, mjölk och funlight och sen mixa ihop det och dricka som frukost.

GI har inget med näringsämnen att göra.

Näringsvärdet förändras inte det minsta. Du får i dig precis lika mycket nutrienter från mixade gryn som från kokta eller hela.

GI:t stiger dock betydligt; från runt 85-90 för okokta hela till 100 till 110+ för okokta mixade.

Tomas W
2004-11-10, 20:57
GI:t stiger dock betydligt; från runt 85-90 för okokta hela till 100 till 110+ för okokta mixade.

Men sjunker inte det av mjölken? Och sen är det inte så farligt på morognen att få i sig saker med högt GI?

Zakath
2004-11-10, 21:04
Aj då, men går det bra om man inte mixar ner havregrynen och bara låter dem svälla lite i mjölken?

Och hur är det med GI på fiberhavregryn, likadant eller värre? Eftersom de redan är i mindre bitar..

King Grub
2004-11-10, 21:09
Men sjunker inte det av mjölken?

Måltiden som helhet, jo. Men du får fortfarande samma snabba blodsockerstegring av havregrynen för det. Även om en måltids totala GI är lågt, så har de individuella ingredienserna fortfarande högt GI och stimulerar blodsockret lika väl i alla fall. Skillnaden är att du inte får blodsockerfall, eftersom kolhydraterna med lägre GI "fyller på".

Och sen är det inte så farligt på morognen att få i sig saker med högt GI?

Jo! Det är II som gärna kan vara lite högre, men detta bör då stimuleras med t ex vassle eller mjölkprodukter.

King Grub
2004-11-10, 21:10
Aj då, men går det bra om man inte mixar ner havregrynen och bara låter dem svälla lite i mjölken?

Då blir de ju inte mixade och finfördelade, men de vattenlösliga, GI-sänkade fibrerna tränger heller inte ut som vid kokning.

Och hur är det med GI på fiberhavregryn, likadant eller värre? Eftersom de redan är i mindre bitar..

Fiberhavregryn har lägre GI.

Metal_boy_
2004-11-10, 21:33
Måltiden som helhet, jo. Men du får fortfarande samma snabba blodsockerstegring av havregrynen för det. Även om en måltids totala GI är lågt, så har de individuella ingredienserna fortfarande högt GI och stimulerar blodsockret lika väl i alla fall. Skillnaden är att du inte får blodsockerfall, eftersom kolhydraterna med lägre GI "fyller på".

Då har alltså jag haft fel som trott att det blir ett annat total GI om man mixar tex banan med mjölk? trodde då att bananen snabbar på totala GI:t på måltiden eller om man hellre vill säga att mjölken slowar ner bananen och hela geggan får ett nytt värde??

kampsporttjej
2004-11-10, 21:34
"110 +" -då borde de väl vara jättebra att ta med vassle efter träning?
det vore ju trevligt att kunna inta en näringsspäckad kolhydratkälla...

King Grub
2004-11-10, 21:36
"110 +" -då borde de väl vara jättebra att ta med vassle efter träning?
det vore ju trevligt att kunna inta en näringsspäckad kolhydratkälla...

Det är fortfarande en undermålig kolhydratkälla i jämförelse med t ex maltodextrin, då grynen ger mycket lägre insulinpåslag och långsammare glykogeninlagring.

King Grub
2004-11-10, 21:38
Då har alltså jag haft fel som trott att det blir ett annat total GI om man mixar tex banan med mjölk? trodde då att bananen snabbar på totala GI:t på måltiden eller om man hellre vill säga att mjölken slowar ner bananen och hela geggan får ett nytt värde??

Du kan inte räkna ut ett medelvärde på måltiden som helhet baserat på kolhydraternas medel-GI, oavsett vad Paulun säger.

"In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II."

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Metal_boy_
2004-11-11, 08:32
Du kan inte räkna ut ett medelvärde på måltiden som helhet baserat på kolhydraternas medel-GI, oavsett vad Paulun säger.

"In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II."

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

men jag har för mig att du me sagt det?? har du det men kommit på annat på senare tid?

King Grub
2004-11-11, 08:41
men jag har för mig att du me sagt det??

Nej, inte om målet innehåller mer än bara rena kolhydrater.

Det är dessutom inte kolhydraterna i en måltid som har störst påverkan på GI:t - det är fettet och proteinet. Och fiberinnehållet, och vilken slags fibrer och sammansättningen av dessa i målet som helhet.

Och även om så är fallet, så blir det inget medel-GI på det sätt du menar, inte ens om det bara är kolhydrater som skulle råka ingå i målet. De högglykemiska kolhydraterna har fortfarande sitt höga GI och höjer blodsockret lika mycket. Skillnaden i det fallet är att man inte riskerar blodsockerfall eftersom de långsammare "fyller på" allteftersom, men ingår det högglykemiska kolhydrater i ett mål så blir dessa inte långsammare bara för att det råkar ingå lågglykemiska kolhydrater också.

Metal_boy_
2004-11-11, 08:48
Nej, inte om målet innehåller mer än bara rena kolhydrater.

Det är dessutom inte kolhydraterna i en måltid som har störst påverkan på GI:t - det är fettet och proteinet. Och fiberinnehållet, och vilken slags fibrer och sammansättningen av dessa i målet som helhet.

Och även om så är fallet, så blir det inget medel-GI på det sätt du menar, inte ens om det bara är kolhydrater som skulle råka ingå i målet. De högglykemiska kolhydraterna har fortfarande sitt höga GI och höjer blodsockret lika mycket. Skillnaden i det fallet är att man inte riskerar blodsockerfall eftersom de långsammare "fyller på" allteftersom, men ingår det högglykemiska kolhydrater i ett mål så blir dessa inte långsammare bara för att det råkar ingå lågglykemiska kolhydrater också.


så hur blir det med fett då?? sänker det GI:t??

brukar blanda havregryn, krossade linfrön och kessella.Sänker fettet från linfröna GI:t på havregrynen då?

King Grub
2004-11-11, 09:13
Ja, det gör det.

"Inclusion of fat reduces the glycemic response to a carbohydate meal..."

Men höjer samtidigt II.

"The mean II values for the three test meals were all disproportionately greater than their corresponding GI values."

J. Nutr. 133:2577-2580, August 2003

Zakath
2004-11-11, 13:11
Då blir frågan, är mjölk+banan+vassle mixat tillsammans med HELA fiberhavregryn en bra frukost?

King Grub
2004-11-11, 13:26
Då blir frågan, är mjölk+banan+vassle mixat tillsammans med HELA fiberhavregryn en bra frukost?

Helt okej, även om gröt kokt på grynen är ännu bättre.

Zakath
2004-11-11, 13:31
Helt okej, även om gröt kokt på grynen är ännu bättre.



Tack, snabbt svar också :thumbup:
Annars skulle jag fått byta grynen mot groddade mungbönor, men det tar så lång tid att äta...

King Grub
2004-11-11, 13:33
Tack, snabbt svar också :thumbup:
Annars skulle jag fått byta grynen mot groddade mungbönor, men det tar så lång tid att äta...

Låter som en smaskig drink... http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage06/18.gif

Zakath
2004-11-11, 13:34
Låter som en smaskig drink... http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage06/18.gif



Vid sidan om menade jag såklart ;) :D
Fast nu fortsätter jag nog med fiberhavregryn, fast hela.