handdator

Visa fullständig version : Varför?


Karl_alfred
2004-11-10, 16:45
Varför i bövelen går det så sakta med min deff? Så här ser mitt deffschema ut:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31775&page=1&highlight=deffschema

Följer det noga 6 dar i veckan och har en ätardag på lördagar. Visst har det hänt en del, men alldeles för lite. Vad kan va felet äter jag för lite? för mycket? Äter jag fel? Kan tillägga att jag motionerar en hel del, morgonpromenade, efter träning och en del löpning. Räknade ut mitt energibehov till 3100 så mitt deffschema borde vara bra mängd på maten. Ursäkta utrycket men nu börjar jag bli så jädrans lack att jag funderar på att lägga ner :( Visst har gått ner lite men det går alldeles för sakta.

Snälla hjälp vad ska jag göra?

Munter
2004-11-10, 17:54
Tycker käket ser helt ok ut. Har dålig koll på hur stor eller liten du är, men jag skulle testa dra kalorierna och behålla samma fördelning. Byt ut din liter mjölk, eller delar av den, mot vatten så hamnar du några hundra kcal mindre. Kör du morgonpromenader, löpning och styrketräning borde ju inte 2500 kcal vara något du står still på.

Karl_alfred
2004-11-10, 18:17
Tycker käket ser helt ok ut. Har dålig koll på hur stor eller liten du är, men jag skulle testa dra kalorierna och behålla samma fördelning. Byt ut din liter mjölk, eller delar av den, mot vatten så hamnar du några hundra kcal mindre. Kör du morgonpromenader, löpning och styrketräning borde ju inte 2500 kcal vara något du står still på.
178cm 80kg ungefär då jag senast kolla vikten. Nepp precis borde ju gå ner på 2500 kcal, men kanske bara är att nöta på.

no1fitness
2004-11-12, 06:33
Nu kommer jag tjata igen om denna mjölken... :rolleyes:
Ta bort mjölken, skippa brödet och ät bara protein och fett de 2 sista målen innan läggdags ( förutom lite grönsaker om du känner för det )
Byt ut mjölken mot mat som du redan äter om du vill ligga på samma kaloriintag.
Istället för bröd ät havregryn eller fullkornsris.
Höj proteinet till kanske 300 g. Jag ligger på samma mängd som du...

Nu kommer allt gå som en dans... ;) :D

mmartin
2004-11-12, 09:01
Men vaddå minimjölk är väl grymt lite kcal i eller?? i princip fett-fritt och brukar väl snarare REKOMENDERAS till deffning?

eller e jag ute och cyklar?

King Grub
2004-11-12, 09:06
eller e jag ute och cyklar?

Nej.

Karl_alfred
2004-11-12, 09:55
Nu kommer jag tjata igen om denna mjölken... :rolleyes:
Ta bort mjölken, skippa brödet och ät bara protein och fett de 2 sista målen innan läggdags ( förutom lite grönsaker om du känner för det )
Byt ut mjölken mot mat som du redan äter om du vill ligga på samma kaloriintag.
Istället för bröd ät havregryn eller fullkornsris.
Höj proteinet till kanske 300 g. Jag ligger på samma mängd som du...

Nu kommer allt gå som en dans... ;) :D
Hum, ja ska kanske testa det då trotsallt :) Men åsse kommer Grub och grabbsen och gör mig ytterst tveksamm igen :laugh:

JLL
2004-11-12, 09:56
Om du har en riktigt grisig ätardag kanske du måste ändra/skippa den. Kan förstöra rätt mycket.

Karl_alfred
2004-11-12, 09:58
Men vad skulle fördelen vara att ta bort brödet och mjölken helt allvarligt?

Karl_alfred
2004-11-12, 10:00
Om du har en riktigt grisig ätardag kanske du måste ändra/skippa den. Kan förstöra rätt mycket.
Okej, men de borde väll va ok att äta nått dåligt, jag menar jag verkligen älska hamburgare :( Sen resten av målen kan jag fylla påå med mer kolisar som vi snackat om förr.

King Grub
2004-11-12, 10:05
Men vad skulle fördelen vara att ta bort brödet och mjölken helt allvarligt?

Du får lägre insulinpåslag utan mjölken, men går samtidigt miste om kalciumets fettförbrännande effekt, och samtliga studier på området visar på en större viktnedgång med mjölkprodukter inkluderade i dieten än utan.

Karl_alfred
2004-11-12, 10:12
Du får lägre insulinpåslag utan mjölken, men går samtidigt miste om kalciumets fettförbrännande effekt, och samtliga studier på området visar på en större viktnedgång med mjölkprodukter inkluderade i dieten än utan.
Okej, jag tror jag får gå tillbaka till det vi prata om för länge sedan att inte överdriva ätardagarna utan jag höjer alla måltider med lite extra kolisar och unnar mig ett dåligt käk. Har lixom gainat 5kg de senaste 2 ätdagarna, burgare och chips är så gott :em: Men nu nöjer jag mig med burgare till lunch.

King Grub
2004-11-12, 10:21
Ja, att använda ätardagar som en ursäkt för att vräka i sig obehindrade mängder skräp är i alla fall direkt kontraproduktivt.

blunder
2004-11-12, 11:45
Okej, jag tror jag får gå tillbaka till det vi prata om för länge sedan att inte överdriva ätardagarna utan jag höjer alla måltider med lite extra kolisar och unnar mig ett dåligt käk. Har lixom gainat 5kg de senaste 2 ätdagarna, burgare och chips är så gott :em: Men nu nöjer jag mig med burgare till lunch.

Det där har vi redan pratat om! Kom ihåg! Ätardag, inte svulla "chips och burgare dag"! :whipped:

Bara att köra hårt! Har börjat tagit bort mer kolhydrater i min deff nu och dragit upp tiden på promenaderna! Får se vad det ger för resultat :cheers:

Karl_alfred
2004-11-12, 14:03
Det där har vi redan pratat om! Kom ihåg! Ätardag, inte svulla "chips och burgare dag"! :whipped:

Bara att köra hårt! Har börjat tagit bort mer kolhydrater i min deff nu och dragit upp tiden på promenaderna! Får se vad det ger för resultat :cheers:
Ja vi har pratat om de :em:

Kör hårt själv!

no1fitness
2004-11-12, 23:55
Själv har jag alltid hört tvärtom, att man ska utesluta mjölkprodukter under deff...Men har aldrig fått förklarat varför... ;)
Mjölk dricker jag aldrig själv, men äter ju kesella, så ja, ja..
Har egentligen inte så stor aning om varför du inte går ner...Kanske testa att bara fylla upp på ätardagarna...
Om du verkligen vill köra hårt så dra upp till 2 promenader per dag så händer det saker ska du se ! :thumbup:

ivandrago
2004-11-13, 00:00
Testat HIIT? Ett mirakelmedel för fettförbränning för mig iaf. 15 min efter styrkepassen 3-4ggr i veckan. Detta + morgonpromenader minst 5ggr i veckan borde göra susen.

Karl_alfred
2004-11-13, 00:02
Själv har jag alltid hört tvärtom, att man ska utesluta mjölkprodukter under deff...Men har aldrig fått förklarat varför... ;)
Mjölk dricker jag aldrig själv, men äter ju kesella, så ja, ja..
Har egentligen inte så stor aning om varför du inte går ner...Kanske testa att bara fylla upp på ätardagarna...
Om du verkligen vill köra hårt så dra upp till 2 promenader per dag så händer det saker ska du se ! :thumbup:
Det händer lite saker, men för långsamt, hitta en ny ådra på vaden idag i allafall =P. Ska äta 1 onyttigt mål imorgon, och bara fylla på resten, så där blir det en förbättring. Angånde promenaderna så kanske jag bör gå fler morgonpromenader i veckan, men att öka till 2 per dag är nog inte så lämpligt med tanke på att jag kör en del annan förbränning med.

Men tack för svaret :love:

Karl_alfred
2004-11-13, 00:05
Testat HIIT? Ett mirakelmedel för fettförbränning för mig iaf. 15 min efter styrkepassen 3-4ggr i veckan. Detta + morgonpromenader minst 5ggr i veckan borde göra susen.
Jag kör intervaller efter styrkan väldigt ofta 40 sekunder väldigt hår 40 lite mer viotempo i ca 30 min. Men de är väll ungefär som HIIT? Tror att nyckeln för mig är att gå på morgonen oftare och äta bättre på ätardagarna.

Hur är det med ketchup föresten? Bör jag ta bort de?

X-Change
2004-11-13, 01:11
Om du kollar på en vanlig ketchupflaska så brukar det finnas rätt bra med kolhydrater där, av slaget socker! Det är väl för att skapa en bättre smak på det hela, men insulinpik är det iaf!

Tycker dock att du ska få leva också! Du hade deffat i 9 veckor nu och sånt blir man less av så unna dig ketchup!

Annars är jag rädd att nästa tråd du skapar kommer heta - "Varför dödade jag för mustafas kebabrullle?" :thumbup:

Håll ut nu, bara slutspurten kvar!

King Grub
2004-11-13, 07:27
Ketchup ger inte insulinspikar, om du inte dricker hela flaskan på en gång. Som smaksättare påverkar det varken blodsocker eller insulin signifikant. Men ketchup har ingen större plats i någon diet i alla fall.

Sverker
2004-11-13, 07:52
[QUOTE=no1fitness]Själv har jag alltid hört tvärtom, att man ska utesluta mjölkprodukter under deff...Men har aldrig fått förklarat varför... ;)
QUOTE]

Det har jag heller aldrig fått förklarat.
Misstänker starkt att det är en skröna som bara förs okritiskt vidare.

Tvärtom är ju mjölk ( minimjölk ) något energifattigt men synnerligt näringstätt när det gäller vitaminer och mineraler och passar alldeles utmärkt att använda under tävlingsdeffen.

King Grub
2004-11-13, 08:12
Och att just kalciumet från mjölkprodukter har en kraftigt positiv effekt på fettförbränningen är ju bekräftad:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/21/2/146S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/252S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/249S

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/12/4/582

Slartibartfast
2004-11-13, 09:40
Jag står still på drygt 2500 kcal och jag väger 96 kg.

Rataxes
2004-11-13, 09:48
Märkligt hur mycket det kan skilja sig. Väger 73 kg och står stilla på 3000 kcal utan någon styrketräning eller cardio överhuvudtaget.

Karl_alfred
2004-11-13, 11:13
Jag sitter stilla i stort sett hela tiden förutom träning.

Karl_alfred
2004-11-13, 11:30
Måste medela en sak :( Denna tråd är helt onödig :laugh: skulle väga mig efter frukost och se vad jag väger, ser då till min förvåning att vågpilen startar på +1,5 ungefär, alltså har jag förmodligen kommit åt den och trott att jag gått upp i vikt :laugh: Väger nämligen 78,5kg och viktnedgången är alltså helt enligt planerna :hbang: Midjan låg i morse på 77,5 cm med så YES :cool:

Karl_alfred
2004-11-14, 15:23
Men ketchup har ingen större plats i någon diet i alla fall.
Med andra ord borde jag plocka bort den?

King Grub
2004-11-14, 15:28
Med andra ord borde jag plocka bort den?

Den gör ingen som helst nytta förutom att den ger extra kalorier, kalorier som du hade kunnat fått från näringsmässigt mer givande källor. Du kan bli deffad med ketchup som en del av dieten... men den hjälper dig inte på något sätt att nå ditt mål, snarare tvärtom.

Karl_alfred
2004-11-14, 18:20
Den gör ingen som helst nytta förutom att den ger extra kalorier, kalorier som du hade kunnat fått från näringsmässigt mer givande källor. Du kan bli deffad med ketchup som en del av dieten... men den hjälper dig inte på något sätt att nå ditt mål, snarare tvärtom.
Okej då plockar jag den och kryddar en del istället, den får åka upp på ätardagen :thumbup:

mystic[-_-]
2004-11-14, 18:32
Okej då plockar jag den och kryddar en del istället, den får åka upp på ätardagen :thumbup:

:nono: hihihi gör så du! Så pressar vi på dina ätardagar

Ketchup är mitt liv :love: