handdator

Visa fullständig version : munblåsor :insane:


ugly_kid
2004-11-10, 14:01
nån som vet nåt som är bra mot munblåsor?? jag blir galen snart :insane: . Har haft en stor under tungan halvt nere i halsen. Kan inte prata ordentligt, låter som jag är full eller nåt.

Metal_boy_
2004-11-10, 14:05
slarva inte med vitaminer och munhygien så slipper du det så ofta...pilla gärna in en snus också, den dödar bakterier ;)

påven
2004-11-10, 14:08
gurgla med saltvatten några gånger om dagen, då torkar dom ut

tinus
2004-11-10, 14:51
Det finns en lösning att köpa på apoteket, som dessutom bedövar lite. Den funkar fint :thumbup: kommer inte ihåg vad den heter,men flaskan är iaf rosa ;)

ugly_kid
2004-11-10, 15:48
kann det vara så att man kan få dom av för mycket vitaminer, jag äter inte så mycket vitaminer i vanliga fall men jag tror jag får blåsor i munnen om jag käkar mer vitaminer än vanligt, denna gången fick jag det efter att ha käkan 5-6clementiner om dan i 4-5dagar, käkar nästan aldrig frukt annars

ugly_kid
2004-11-10, 16:03
gurgla med saltvatten några gånger om dagen, då torkar dom ut


saltvatten? är det ett skämt eller, kommer ju göra skitont

JJ
2004-11-10, 20:49
saltvatten? är det ett skämt eller, kommer ju göra skitont
Nej, det gör inte ont och det hjälper. För mig är den borta inom en halvtimme efter en gurgling.

Zakath
2004-11-10, 21:05
kann det vara så att man kan få dom av för mycket vitaminer, jag äter inte så mycket vitaminer i vanliga fall men jag tror jag får blåsor i munnen om jag käkar mer vitaminer än vanligt, denna gången fick jag det efter att ha käkan 5-6clementiner om dan i 4-5dagar, käkar nästan aldrig frukt annars


Det var väl antagligen för att dem var sura? Då får jag ibland, när jag käkar mycket surt.

AndersHermansson
2004-11-10, 22:19
Jag hade såna där ofta förut, men de försvann när jag började träna och äta ordentligt!

Tolkia
2004-11-10, 22:19
kann det vara så att man kan få dom av för mycket vitaminer, jag äter inte så mycket vitaminer i vanliga fall men jag tror jag får blåsor i munnen om jag käkar mer vitaminer än vanligt, denna gången fick jag det efter att ha käkan 5-6clementiner om dan i 4-5dagar, käkar nästan aldrig frukt annars
Då är det nog inte fråga om en vitaminöverdos utan om en överdos av clementiner. Det kan, som Zakath föreslog, helt enkelt vara så att det blir för surt på slemhinnan. Det kan också vara så att inte tål hur mycket "citrus per dag" som helst; det är inte så ovanligt, och visar sig ofta som blåsor i, på och/eller runt munnen.

Se till att sova tillräckligt, också. Munslemhinnan brukar bli sliten rätt fort under "vakperioder".

LunaSpice
2004-11-11, 00:03
Xylocain Viskös är att rek. Vet inte om det går att köpa på apoteket men det bedövar blåsorna så att man inte vrålplågas när man ska äta. På barnjouren brukar vi göra det när barnen kommer upp med sådan REJÄLA blåsor och inte kan äta för fem öre.