handdator

Visa fullständig version : kreatin=nermalda människor?


sunkan
2004-11-09, 22:30
snackade kosttillskott med en kille på gymme...då berättade jag att jag åt Kreatin...hans svar var då att det bara var skit.
Kreatin var enligt han nermalda människor som kunde ha HIV eller kor som hadde Galnakosjukan.
Han så också att dagens kreatin var inte så rent så de va värt å äte de...."riktigt" kreatin skulle tydligen kosta tusentals kronor.
Är dessa påståenden sanna?

polle
2004-11-09, 22:40
Nej.

adde
2004-11-09, 23:20
Än är den sista idioten inte född...

/adde

Zozza
2004-11-09, 23:21
Han skojjade nog bara med dig. ;)

Froddan
2004-11-09, 23:29
Klart det består av nermalda människor med galnakosjukan. Det vet ju alla som är pålästa...

Prankie
2004-11-09, 23:49
Det är ganska billig för att vara nermalda människor. ;) med tanke på att det kostar 2-300kr per 500gram. Inte mycket dyrare än hjortfilé.

Sverker
2004-11-10, 07:10
Kreatin tillverkas syntetiskt.

Fördelen med att gör det syntetiskt är att man har en jämn kvalite på råvaran och får alltså ut en jämn kvalite på produkten.

Skullen man ens få tanken på att utvinna kreatin ur gamla mjölkkor upptäcker man snabbt att halterna av kreatin varierar, inte bara mellan olika kor utan också från olika delar från kon :( Helt omöjligt att praktskt styra tillverkningen. Sedan upptäcker man att för varje 5 g kreatin man tillverkar får man 995 g köttsoppa som man måste göra sig av med :confused:




Nää. Kontrollera att ditt kreatin tillverkas enligt något känt kvalitetssystem, ISO9XXX eller GMP, etc.

Kvalitetsystemet garanterar inte kvaliten på kreatinet men det garanterar att det är samma kvalite i alla burkar.

sunkan
2004-11-10, 08:35
Klart det består av nermalda människor med galnakosjukan. Det vet ju alla som är pålästa...

han hade nyss komme hem från ett dopingseminarium där föreläsaren tydligen hade berättat det...men jag ville inte tro på honom....jag var ju såklart rätt säker på att det inte var sant ville bara vara 100%! :bow:

Pdaddy
2004-11-10, 08:59
Undrar om de va samma föreläsare som i dom andra roliga föreläsar trådarna.. :laugh:

Idioter iditer idiiit, som i allt skiter..

M

Metal_boy_
2004-11-10, 10:26
haha

EiseltUK
2004-11-10, 11:30
Tyckte jag såg att Lasse hade ett frysrum med lik intill gymmet.... :rolleyes:

aliquis
2004-11-10, 11:47
Själv är jag dock nyfiken på hur mycket orenare Strengths och FXs kreatinmonohydrat kan tänkas vara än Creapure.

Fairing
2004-11-10, 12:05
Tyckte jag såg att Lasse hade ett frysrum med lik intill gymmet.... :rolleyes:

Jodå....dom har ätit första batchen av FX kreatin och vi renar dom och kör en återvinning.. :D


aliquis: Roger Harris studie "effects and safety of dietary and supplementary creatin" visar STORA skillnader beträffande resthalter av dicyandiamid (DCD) , dihyrotiazin (DHT) när man jämfört Europeiska tillverkare (Flamma , Deussa) VS Kinesiska tillverkare

Dom Europiska tillverkarna ligger konstant under 10 ppm (ofta inte ens mätbara mängder) medans Asiatiska tillverkare är väldigt ojämna i kvalitet och vissa uppvisar så mycket som 18 000 ppm av DCD

Dom bästa Asiatiska tillverkarna låg mellan 800ppm och 2300ppm av DCD.

Med andra ord: om ni inte värderar era inre organ så köp från tillverkare som säljer "chines shit" dvs 95% av alla tillverkare :)

Annars väljer du självklart någon som använder Degussa eller Flammas kreatin

muskelbyggarn
2004-11-10, 12:10
Så du menar att FX användarna är tickande miljöbomber? :D

Fairing
2004-11-10, 12:21
Så du menar att FX användarna är tickande miljöbomber? :D

yes , Göran Persson har pratat om en straffskatt (miljöavgift) :laugh:

muskelbyggarn
2004-11-10, 12:22
Oki, men skulle inte grisbidragena höjas inom EU? :D

Numero1
2004-11-10, 13:06
Mycket ska man höra innan man tappar ett öra....

Fairing
2004-11-10, 14:32
snackade kosttillskott med en kille på gymme...då berättade jag att jag åt Kreatin...hans svar var då att det bara var skit.
Kreatin var enligt han nermalda människor som kunde ha HIV eller kor som hadde Galnakosjukan.
Han så också att dagens kreatin var inte så rent så de va värt å äte de...."riktigt" kreatin skulle tydligen kosta tusentals kronor.
Är dessa påståenden sanna?

Man upphör aldrig att förvånas när man hör folk berätta om föreläsningar ang. kost/kosttillskott.

Ofta är det folk med VÄLDIGT förutfattade meningar som utalar sig så men när man väl har omvänt dom (skeptiker) till att prova kosttillskott så blir dom våra allra bästa kunderna. Har ganska många exempel på det :D

Även vissa säljare kan vara roliga: Hade en säljare här som ville sälja ingredienser till en ny sportdryck och innehållet i hans kolhydrater var överlägset bäst för dom gav 12kcal/g :laugh: och romerska soldater stred bättre av den kolhydratskällan (enligt honom)

Prankie
2004-11-10, 15:02
Han kanske menade chokladkakor som expressen gjorde test på. :p 63bitar socker per 100 gram. Dvs närmare 200 gram socker per 100 gram kaka. :D

Man upphör aldrig att förvånas när man hör folk berätta om föreläsningar ang. kost/kosttillskott.

Ofta är det folk med VÄLDIGT förutfattade meningar som utalar sig så men när man väl har omvänt dom (skeptiker) till att prova kosttillskott så blir dom våra allra bästa kunderna. Har ganska många exempel på det :D

Även vissa säljare kan vara roliga: Hade en säljare här som ville sälja ingredienser till en ny sportdryck och innehållet i hans kolhydrater var överlägset bäst för dom gav 12kcal/g :laugh: och romerska soldater stred bättre av den kolhydratskällan (enligt honom)

Sverker
2004-11-10, 16:27
Tror att romerska soldater hade med sig torra skorpor i fält.

Samma ide, men rågskorpor hade svenska soldater i packning i de norska fälttågen 1716 och 1718.

Annars brukar soldater röva från lokalbefolkningen där de drog fram.

Droog
2004-11-10, 17:16
Vem vill ha skorpor då man kan äta Lembas? :eating:

Styx
2004-11-10, 17:30
Jodå....dom har ätit första batchen av FX kreatin och vi renar dom och kör en återvinning.. :D


aliquis: Roger Harris studie "effects and safety of dietary and supplementary creatin" visar STORA skillnader beträffande resthalter av dicyandiamid (DCD) , dihyrotiazin (DHT) när man jämfört Europeiska tillverkare (Flamma , Deussa) VS Kinesiska tillverkare

Dom Europiska tillverkarna ligger konstant under 10 ppm (ofta inte ens mätbara mängder) medans Asiatiska tillverkare är väldigt ojämna i kvalitet och vissa uppvisar så mycket som 18 000 ppm av DCD

Dom bästa Asiatiska tillverkarna låg mellan 800ppm och 2300ppm av DCD.

Med andra ord: om ni inte värderar era inre organ så köp från tillverkare som säljer "chines shit" dvs 95% av alla tillverkare :)

Annars väljer du självklart någon som använder Degussa eller Flammas kreatin

Å andra sidan verkar dicyandiamid och dihydrotiazin inte ha några toxiska effekter i de doser som det hamnar på (djurtester visar inga bieffekter trots att dicyandiamid i kontakt med stark syra kan bilda vätecyanid). Men under en lång tid vet man ju inte, kan ju vara dumt att chansa. Å andra sidan vet vi inte vad höga mängder kreatin i kroppen har för effekt under en längre period (säg 20-30 år eller längre).

aliquis
2004-11-10, 23:29
Det mest oroande är väl att Eiselt inte har svarat.. Annars säger ju inte siffrorna och kan och så vidare mig så mycket, vet ju inte ens om det är de gamla "allt kinesiskt kreatin är skit"-siffrorna eller om det är något nytt och relevant. Alltid lika bra att skriva "100% rent" också. FX borde ju inte vara skit, Strength är ju faktiskt "dyrt" fortfarande så de borde ju ha råd med vettiga grejer. Hälsokostens extremt fula burkar, 400g för 218kr i vanliga fall eller 89kr vid utförsäljning(!?) är jag dock kraftigt skeptisk till, även om en sådan har gått ner med... soc finansierar ju inte lyxtillskott ;D

Halldin
2004-11-10, 23:41
Jodå....dom har ätit första batchen av FX kreatin och vi renar dom och kör en återvinning.. :D

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/vs.jpg

Fairing
2004-11-11, 09:09
:laugh: Henrik arbetar väl som bäst med att tyda ett analyscert. med kinesiska tecken och det är därför han inte har svarat :laugh:

Knäböj
2004-11-11, 09:53
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/vs.jpg
Du glömde muskelbyggarn som ska stå bakom Fairing hoppandes,hängandes i byxorna o klappa händerna...

muskelbyggarn
2004-11-11, 10:05
Fel lilla knäböj, jag är lasses lilla knähund, - liten men självständig :D

muskelbyggarn
2004-11-11, 10:07
Så du menar lasse att han har varit i kina en tur också och samlat in analyscert, annars så kommer det ju mail varje vecka från kinesiska råvarutillverkare som vill sälja på en all möjligt skit till "grispriser" :D

Kan man se priserna i Yen snart på FX?

:D

EiseltUK
2004-11-11, 11:35
När det gäller Kina-kreatin så finns det både bra och dåligt. Inget är dock lika rent som CreaPure. Till Eiselt använder vi endast CreaPure och till FX använder vi det bästa kinesiska vi har kunnat hitta (där analysparametrarna inkluderar bl a de nämnda kontaminanterna). ´

Som Lasse skriver så använder ca 9 av 10 tillverkare kreatin från Kina eftersom det är så mycket billigare. Girigheten avgör om de köper ett bra eller dåligt kina-kreatin. Vi har analyserat en kreatinprodukt för cirka ett år sedan från ett märke som är väldigt dyrt. Vi noterade att burkarna plötsligt hade ändrat skepnad, vilket tydde på att de fylldes i Skandinavien. Analysen visade 0.5 % dihydrotriazin en mängd som är väldigt hög, speciellt med tanke på att kunderna köper detta i tron om att de betalar för kvalitet.

/ Henrik

Fairing
2004-11-11, 12:41
När det gäller Kina-kreatin så finns det både bra och dåligt. Inget är dock lika rent som CreaPure. Till Eiselt använder vi endast CreaPure och till FX använder vi det bästa kinesiska vi har kunnat hitta (där analysparametrarna inkluderar bl a de nämnda kontaminanterna). ´

Som Lasse skriver så använder ca 9 av 10 tillverkare kreatin från Kina eftersom det är så mycket billigare. Girigheten avgör om de köper ett bra eller dåligt kina-kreatin. Vi har analyserat en kreatinprodukt för cirka ett år sedan från ett märke som är väldigt dyrt. Vi noterade att burkarna plötsligt hade ändrat skepnad, vilket tydde på att de fylldes i Skandinavien. Analysen visade 0.5 % dihydrotriazin en mängd som är väldigt hög, speciellt med tanke på att kunderna köper detta i tron om att de betalar för kvalitet.

/ Henrik

Jag såg den analysen du skriver om och jag säger bara: stackars kunder som handlar i god tro och litar på ett välkänt (mycket känt) varumärke.

Nä , Creapure "rules" :)

EiseltUK
2004-11-11, 12:49
Jag såg den analysen du skriver om och jag säger bara: stackars kunder som handlar i god tro och litar på ett välkänt (mycket känt) varumärke.

Nä , Creapure "rules" :)

Det verkar inte som att just det märket är speciellt populärt bland Kolozzeums besökare så jag tror inte så många här behöver oroa sig.

Jay-Z
2004-11-11, 13:00
Det verkar inte som att just det märket är speciellt populärt bland Kolozzeums besökare så jag tror inte så många här behöver oroa sig.

Konsumentupplysning, tack! Så att man kan undvika detta.

muskelbyggarn
2004-11-11, 13:12
Tipset: sök på Pez ständiga utrotningsattacker, det gäller inte AST shaker utan ett annat företag :D

EiseltUK
2004-11-11, 13:26
Köp något som du vet innehåller CreaPure så är du säker. :) Att använda namnet CreaPure i sin marknadsföring eller på förpackningen, utan att egentligen använda råvaran skulle vara mycket riskfullt då det är ett skyddat varumärke.

/ Henrik

Styx
2004-11-11, 17:26
Fortfarande så verkar det ju iaf inte vara någon katastrof att få i sig dessa biprodukter men det kan ju verka dumt?

aliquis
2004-11-11, 19:28
Äsch, 99% kineskreatin av billigaste sort, 1% creapure, sedan äre ju inte lögn att skriva creapure på burken ;D

Fairing
2004-11-11, 19:33
Äsch, 99% kineskreatin av billigaste sort, 1% creapure, sedan äre ju inte lögn att skriva creapure på burken ;D

På licensavtalet står det att det enbart får vara Creapure i burken för att man skall få använda varumärket annars kommer Degussa och :smash: :smash:

EiseltUK
2004-11-11, 19:53
Stämmer. Det finns inga såna kryphål att man kan blanda ut CreaPure med billigt kreatin.

/ Henrik

Knäböj
2004-11-11, 21:06
Låter som om det skulle vara nån ädelmetall...Varken "Kineskreatin" eller kreatin gjort på Creapure kostar speciellt mycket att köpa...numera... ;)

EiseltUK
2004-11-12, 18:09
Låter som om det skulle vara nån ädelmetall...Varken "Kineskreatin" eller kreatin gjort på Creapure kostar speciellt mycket att köpa...numera... ;)

Så rätt... vi tar bara 298 kr för 1 kg Eiselt Kreatin. Det är ganska billigt! :D

aliquis
2004-11-12, 18:55
Mjo, lite störigt, när jag köpte 4*500g FX blev ju priset bara 318kr inkl frakt, vilket är bra när man är ett snålt as, vill minnas att 1kg eiselt hade kostat 279, mycket dyrare ja, men någon skillnad i praktiken/dag? nej. Trist där att kolozzeum är hela 100kr dyrare på samma produkt, men de har väl inte samma möjligheter att göra något på priset antar jag. För min egen del kan jag inte handla någonstans om jag behöver betala massa frakt eftersom vassleproteinet går bort och ingen butik erbjuder ett vettigt sojaproteinisolat/-hydrolysat så mängden varor blir så liten.

rättelse: 79kr skiljer det visst nu, kanske då också.

Knäböj
2004-11-12, 20:12
Så rätt... vi tar bara 298 kr för 1 kg Eiselt Kreatin. Det är ganska billigt! :D
Jag vet,jag har köpt just en sån... :)

bubbleman
2004-11-13, 14:55
Gymsnubben hade nog läst Slitz och blandat ihop kreatin med vissa suspekta steroider...

Knäböj
2004-11-13, 16:17
Gymsnubben hade nog läst Slitz och blandat ihop kreatin med vissa suspekta steroider...
Tillväxthormons ursprung är väl rätt så otrevligt har jag för mig...

Sverker
2004-11-13, 16:52
Tillväxthormons ursprung är väl rätt så otrevligt har jag för mig...


Ja, på tidigt 1980-tal utvann man tillväxthormon från hypofysen på avlidna.

Under senare delen av 1980-talet så blev det möjligt att tillverka tillväxthormon biotekniskt, precis som insulin som tidigare utvanns från kalv eller svin-bukspottskörtel.

Kryss
2004-11-28, 13:06
Hmm, är peak nutritions kreatin något man vågar stoppa i sig då?

Har en burk liggandes och har redan en kolozzeum order på g så tänkte inte köpa något nytt

aliquis
2004-11-28, 21:24
Ja

Metal_boy_
2004-11-28, 22:35
vissa kreatin är väl bättre än andra men det finns väl inga som helst risker att det ska va farligt och att man riskerar sjukdomar på nått sätt?

aliquis
2004-11-28, 22:53
Vet inte, jag fick för mig att en del av orenheterna var giftiga, men jag är inte säker. Uppfattade det som att det inte var någon fara med de mängderna iaf, men nu när jag vet att det verkligen är mer skulle jag kanske hellre betala några tior extra för det renare kreatinet.

Metal_boy_
2004-11-28, 23:17
Vet inte, jag fick för mig att en del av orenheterna var giftiga, men jag är inte säker. Uppfattade det som att det inte var någon fara med de mängderna iaf, men nu när jag vet att det verkligen är mer skulle jag kanske hellre betala några tior extra för det renare kreatinet.

men jag menar som han frågade om hiv o sånt??

sånna bakterier dör ju i luft!?

Sverker
2004-11-29, 06:49
Det finns inget biologiskt i kreatin.

Kreatin är helt syntetiskt och har aldrig varit i närheten av något som kan smitta.

Metal_boy_
2004-11-29, 11:56
Det finns inget biologiskt i kreatin.

Kreatin är helt syntetiskt och har aldrig varit i närheten av något som kan smitta.


ok :thumbup: tycker själv att det lät löjligt men sen när tankarna maler in i huvet på en så blir man lite nervös, rädd för allt som man är :)