handdator

Visa fullständig version : Jätte ny här..


Ganescha
2004-11-09, 21:35
Tjena.
Jag är ny överhuvud taget med det här att styrke träna så behöver all hjälp jag kan få.
Vilken tid på dygnet skall jag träna? Lämpligt att träna vi 20:00-21:00?? Har två barn så lite tajt med tid.
Vad menas med "bulk" "Reps" "Sets"??
Hur tycker ni att ett bra träningschema skall se ut? Vill bli stor nu :cool: ;)

Har massvis med frågor som jag lär åter komma med. :)
Jag är 186 cm lång
Vikt: ca 79-80 kilo.
24 år.

Tack.

Allan
2004-11-09, 21:40
Nu är ni snälla hör ni det!!! Och du kommer säkert att lära dig massor bara på att surfa kring på forumet. Jag tycker du kan börja i Best of...delen - där finns det en hel del matnyttigt.

Välkkommen

allan

Solle
2004-11-09, 21:47
Glöm inte att ändra hur gamla trådar som ska visas i Best of forumet. Det görs under "Display Options".

hampaN
2004-11-09, 22:00
Välkommen till kolozzeum!

oj sä snäll jag är :D

Jorgen
2004-11-09, 22:04
Först och främst: Välkommer in i värmen och gemenskapen som är Kolozzeum.

Gör sen som Allan skrev. In i best of.... och rota rundor. Där finns massor av matnyttig information. Hittas här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19)

//Jörgen

King Grub
2004-11-09, 22:15
Vad menas med "bulk" "Reps" "Sets"??

1. Viktuppgång.

2. Antalet gånger du lyfter en vikt i ett...

3. ...set. Sedan vilar du och upprepar.

aliquis
2004-11-09, 22:29
Träna när du har tid för det, kvällstid (runt 17) sägs vara mer optimalt än annan tid men att träna är nog bra mycket bättre än att inte träna, och skillnaden lär ju inte vara markant.
bulk = bygga mycket kroppsmassa genom att äta upp sig.
deff = ta fram definitionen på kroppsmassan genom att dra ner på matintaget.
reps = antal repetitioner = lyft/sänkningar av vikten
set = antal "lyftomgångar" du utför, dvs säg att du lyfter vikten 10 ggr och sedan vilar ett tag, då har du gjort 1 set.

Gällande schema tycker jag du skall köra ett helkroppsschema med fria vikter om du har någon som kan hjälpa dig med utförandet så här i början.

aliquis
2004-11-09, 23:40
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=04-073-training
kanske kan vara något?

High1ander
2004-11-10, 08:37
Sorry, men bara jag som märker ironin att ta "kunskapens gud" (Ganescha) som namn och ställa frågor :)

Dina frågor är redan besvarade, men välkommen iaf :)

Numero1
2004-11-10, 10:47
Ganesha kanske är stor som en elefant?

Glen
2004-11-10, 14:23
Nu är ni snälla hör ni det!!!



Ahaha, vad tror du om oss egentligen....?

Så, till trådskrivaren då: Välkommen hit för det första, det finns väldigt mycket information och mycket kunnigt folk här på forumet så du har kommit rätt ställe om du börjat intressera dig för styrketräning/träning i allmänhet. Nu är det kanske någon som nämnt det redan men det finns också en
search-funktion (högt upp på sidan) som gör att du kan leta efter gamla trådar relaterade till det du är intreserad av, mycket praktiskt

Ganescha
2004-11-11, 20:27
Man tackar för svaren. Tror nog att jag kommer trivas här, verkar finnas mycket kunnit folk. Om mitt namn Ganescha, så är det faktiskt festen och barnens gud.. :)

Har sökt runt lirte på "best of.." tycker dock inte det fanns så himla mycket att läsa om eller så e det bara jag som är trött och inte orkar titta så noga.
Om tränings shema så skulle jag bli jätte glad i fall någon kunde slänga upp ett bra ett, på hela kroppen, 4 dagar i veckan.

Tack för allt.

Jorgen
2004-11-11, 20:33
Om tränings shema så skulle jag bli jätte glad i fall någon kunde slänga upp ett bra ett, på hela kroppen, 4 dagar i veckan.

Tack för allt.
Just sådant hittar man i Best of.... Bla här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) Läs och begrunda.
Frågor? :)

//Jörgen