handdator

Visa fullständig version : Lämpliga tricepsövningar vid axelskada?

Örjan
2004-11-09, 18:17
Jag har skadat axeln eller kuffen på ett sätt som jag försökt beskriva i tråden jag länkar till nedan. Kommer att följa Börjes råd som ges där. Det innebär bl.a. inga pressövningar.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32692

Nu är då frågan hur jag ska träna triceps utan pressövningar (brösttäning tycks uteslutet). Jag har tillgång till fria vikter och bänk, samt en gummisnodd som man kan haka fast på dörren, fästa en "stång" till, och köra puschdowns. Det blir då gissningsvis 30+ reps för att den klena dörren ska hålla. En annan övning jag funderar på är kickbacks. Dessa är de enda jag kan tänka mig. Är de lämpliga? Finns det andra? Bänkdips gissar jag är fel? Som sagt, inga pressövningar och inga maskiner.

muddler
2004-11-09, 19:39
bänkdips tror jag inte på, då dessa aktiverar axeln en del, men kickbacks lär funka, kombinera dessa som du sa med puschdowns, skadade oxå axeln har för ett tag sen och dessa övningar belastar ju inte axeln nämvärt så testa på, fast jag tycker du ska bege dig till ett gym istället så du kan träna puschdownsen ordentligt.

Zakath
2004-11-09, 19:51
Liggande/sittande/stående tricepspress med stång? Eller?

z_bumbi
2004-11-09, 19:56
[Örjan: Kör övningarna som som du har tänkt även om jag också tycker du bör leta upp ett gym snart, tjatade inte jag om det för ett bra tag sen? :D

Gummisnodden går kanske att fästa på något annat ställe än just ovanpå dörren så att du t ex kan köra liggandes på rygg och du därmed kan köra lite tyngre?

Örjan
2004-11-13, 04:00
[Örjan: Kör övningarna som som du har tänkt även om jag också tycker du bör leta upp ett gym snart, tjatade inte jag om det för ett bra tag sen? :D

:D Jo, det gjorde du och det borde jag. Det är ekonomiska skäl, men till sommaren kommer jag att flytta och samtidigt göra mig av med hemmagymmet, och då blir det riktigt gym istället.

Den gången du tänker på handlade det förresten om marklyftsutförande, om du minns det. Jag var senare hos en kiropraktor för att dra rätt nacken, och hade turen att han även var gyminstruktör och begeistrad av marklyft. Efter besöket, där han alltså främst skulle "låsa upp" nacken, kunde jag köra traditionell mark på ett tillfredsställande sätt.
Det var helt enkelt inte möjligt att utföra övningen korrekt med de låsningar jag hade (fler än i nacken). Och det är ju just en sån sak som man hoppas att en duktig tränare kan se, medan det i mitt fall blev en lång historia av testande och sedan lösning av problemet genom slump/tur.

Gummisnodden går kanske att fästa på något annat ställe än just ovanpå dörren så att du t ex kan köra liggandes på rygg och du därmed kan köra lite tyngre?

Briljant! Det kändes mycket säkrare för axeln att ligga ner istället, med stöd för överarmarna. Drar då med handtag istället för att använda stång. Känns som helt okej så-länge-träning.