handdator

Visa fullständig version : bänk vs flyes & cable-cross


Slartibartfast
2004-11-09, 14:59
Får alltid grym träningsvärk av flyes och cable-cross, men aldrig av bänk. Betyder det att flyes och cable-cross aktiverar bröstmusklerna bättre (för mig) och att jag borde satsa på de övningarna istället? Jag vet att träningsvärk inte är något kvitto på muskeltillväxt, men det är ju ändå ett tecken på att muskeln har aktiverats ordenligt.

Munter
2004-11-09, 15:03
Jag har gått över till principen där man använder den övning som ger bäst kontakt som huvudövning. Må så vara att bänkpress tränar bröstet, men har man svårt med kontakten så kör något annat (flyes t.ex)! Har helt skippat bänkpress själv. Kontakt, träningsvärk, kvitto, jag brukar sätta likhetstecken även om det inte är hela historien.

mr_ping2
2004-11-09, 15:37
Kör sjukt många set då så får du se!!

Slartibartfast
2004-11-09, 15:39
Kör sjukt många set då så får du se!!

Vad skulle det göra för skillnad? Att jag får träningsvärk av x antal set flyes, men inte av lika många set bänk är ju vad som är poängen.

Numero1
2004-11-09, 16:26
Jag får med grym kontakt i flies, både hantel och i kabel

wcanka
2012-05-13, 15:50
Är det någon som har en bra instruktionsvideo på hur man gör cable flys på rätt sätt? :)

Rusk
2012-05-13, 16:52
Flyes isolerar bröstet medans en bröstpress är en flerledsövning som även tränar främre delts och triceps.
Så när du kör dina flyes så lägger du förmodligen mer ansträngning på pecsen vilket resulterar i mer träningsvärk.
Jag själv skulle dock aldrig bytit ut bröstpressar mot en "pump" övning om man nu kan kalla den det.
Funkar dock kanon att avsluta sina bröstpass med den för att klämma ut det sista:)

Fredrik_S
2012-05-13, 17:10
Flyes isolerar bröstet medans en bröstpress är en flerledsövning som även tränar främre delts och triceps.
Så när du kör dina flyes så lägger du förmodligen mer ansträngning på pecsen vilket resulterar i mer träningsvärk.
Jag själv skulle dock aldrig bytit ut bröstpressar mot en "pump" övning om man nu kan kalla den det.
Funkar dock kanon att avsluta sina bröstpass med den för att klämma ut det sista:)

Nej
Flyes isolerar inte bröstet mer än hantelpress, det blir kraftigt belastning på bicepssenans fäste i en flye.

Kör hellre en bröstpress där du lägger överarmen i exakt samma position som när du gör en flyes så isolerar du bröstet i så fall mer än i en flye.
Att du använder främre delta mycket i en bröstpress beror på att du använder en annan position(överarmen mer adducerad mot kroppen).
Triceps är en väldigt inaktiv synnergist och används mycket lite i en hantelpress om du inte tappar in hantlarna med flit mot kroppen...

Största fördelen med en cablefly som jag ser det är att du kan få en belastningsvektor som försöker sära på armarna vid ett maximalt kontraherat läge för bröstmuskulaturen, det sker inte med hantlar hur du än gör. Även om jag personligen skulle välja att låta kabeln löpa i linjemed underarmarna på tillbakavägen för att slippa ansträningen på bicepssenan.

Stefan J
2012-05-13, 17:18
Får alltid grym träningsvärk av flyes och cable-cross, men aldrig av bänk. Betyder det att flyes och cable-cross aktiverar bröstmusklerna bättre (för mig) och att jag borde satsa på de övningarna istället? Jag vet att träningsvärk inte är något kvitto på muskeltillväxt, men det är ju ändå ett tecken på att muskeln har aktiverats ordenligt.

Har det inte att göra med hur van du är vid rörelsen? Tycker alltid att jag får vulgär träningsvärk bara jag byter grepp en smula i bänkpress eller kör flyes, men träningsvärken upphör att komma efter ett par pass om jag kör övningarna regelbundet.

Gnusram
2012-05-13, 17:30
Har det inte att göra med hur van du är vid rörelsen? Tycker alltid att jag får vulgär träningsvärk bara jag byter grepp en smula i bänkpress eller kör flyes, men träningsvärken upphör att komma efter ett par pass om jag kör övningarna regelbundet.

Måhända vi borde ta reda på om det fortfarande förhåller sig på samma sätt så här efter snart åtta år? :)

Fredrik_S
2012-05-13, 17:45
Måhända vi borde ta reda på om det fortfarande förhåller sig på samma sätt så här efter snart åtta år? :)

Jävlar.. jag såg 2004 och tänkte att det var väl onödigt att väcka en fyra år gammal tråd... men nu när du säger åtta... så ja det är ju fasikens åtta år sedan 2004 var....
inte för att jag trodde det var 2008 nu men ..... känslan siffran 2004 gav mig var fyra år sen ungefär

Gnusram
2012-05-13, 18:47
Jävlar.. jag såg 2004 och tänkte att det var väl onödigt att väcka en fyra år gammal tråd... men nu när du säger åtta... så ja det är ju fasikens åtta år sedan 2004 var....
inte för att jag trodde det var 2008 nu men ..... känslan siffran 2004 gav mig var fyra år sen ungefär

Hur länge har du haft så där lågt underhudsfett egentligen? :D

Stefan J
2012-05-13, 18:55
Måhända vi borde ta reda på om det fortfarande förhåller sig på samma sätt så här efter snart åtta år? :)

Ahaha, oj, det såg jag inte!

pezrulezhaakon
2012-05-13, 20:51
Fredrik_S....

Triceps är allt annat än inaktiv i en press. I kabelflyes kan jag hålla med om.
Hur påverkad biceps blir i CC flyes beror även på var du står mellan vikttornen och var underarmspositionen är.