handdator

Visa fullständig version : Mjöl


heljis
2004-11-09, 11:19
Vad jag har förstått så är vetemjöl "onyttigt" pga av högt GI.
Grahamsmjöl och rågmjöl är bättre pga av lägre GI. Stämmer detta? Eller har det med något annat än GI att göra? :confused:

Har kollat igenom en massa GI-listor efter värden, men hittar bara bröd när man söker på "mjöl" eller "flour". Ngn kunnig som kan reda ut detta?

Thx!

Johan
2004-11-09, 11:32
Det handlar inte bara om det glykemiska indexet, vetemjöl är ganska värdelöst ur näringssynpunkt.

m1cke
2004-11-09, 12:35
Eftersom man inte äter mjöl rent så är väl in GI på det så intressant utan mer GI på det man gjort av mjöl och sedan skall äta.

King Grub
2004-11-09, 14:38
Precis. Just därför det inte finns några studier utförda på mjöl: det är inte relevant. GI-värdena är satta efter ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. Vem sitter och äter 50+ gram mjöl med sked? Det är produkterna som är producerade av mjölet som är relevanta: gröt, bröd, pasta, osv.

Glen
2004-11-09, 14:44
Precis. Just därför det inte finns några studier utförda på mjöl: det är inte relevant. GI-värdena är satta efter ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. Vem sitter och äter 50+ gram mjöl med sked? Det är produkterna som är producerade av mjölet som är relevanta: gröt, bröd, pasta, osv.


Men det borde väl vara relevant om man ex. skall baka bröd och sitter och funderar på vilken sorts mjöl som man skall använda förutsatt att alla övriga ingredienserna är dom samma? eller tänker jag fel?

King Grub
2004-11-09, 14:53
Men det borde väl vara relevant om man ex. skall baka bröd och sitter och funderar på vilken sorts mjöl som man skall använda förutsatt att alla övriga ingredienserna är dom samma? eller tänker jag fel?

Man får göra GI-tester på de färdiga produkterna. Det går inte att räkna ut ett medelvärde baserat på de enskilda ingrediensernas GI, vare sig vid bakning eller vid ett normalt mål mat.

Tolkia
2004-11-09, 20:34
Men det borde väl vara relevant om man ex. skall baka bröd och sitter och funderar på vilken sorts mjöl som man skall använda förutsatt att alla övriga ingredienserna är dom samma? eller tänker jag fel?
Om du skall baka, glöm inte att de olika mjölsorterna har olika bakegenskaper också. Det går inte att ersätta vetemjölet i en sockerkaka med rågmjöl och hoppas på att den enda skillnaden blir ett lägre GI ...

heljis
2004-11-09, 22:48
Det är det Glen är inne på som jag är ute efter. Säg att jag byter ut vetemjölet i tex pannkakor mot grahamsmjöl eller rågmjöl?
Rågmjölsgröt, bra eller dåligt? Gröt på grahamsmjöl?

Idag redde jag min currysås med grahamsmjöl istället för vetemjöl. Fungerade utmärkt enligt mig. Men blev såsen nyttigare eller kunde det lika gärna kvittat? (Ok, jag käkade kanske 20g mjöl så det kanske kvittar i det långa loppet, men säg att jag hade gjort en jäkla massa sås :D)

fletchta
2004-11-09, 23:04
Lille Martin, tror du några gram redning kommer göra dig tjock?

Tolkia
2004-11-10, 00:01
Det är det Glen är inne på som jag är ute efter. Säg att jag byter ut vetemjölet i tex pannkakor mot grahamsmjöl eller rågmjöl?
Rågmjölsgröt, bra eller dåligt? Gröt på grahamsmjöl?
Kocken (inte GI-konsulten, alltså) säger här:
- Gröt på grahamsmjöl: Går hur bra som helst att göra, både nyttigare och godare än vetemjölsgröt. Grahamsmjöl går även bra att tillsätta i kormmjölsgröt om man vill ha den lite "tuggigare".
- Gröt på rågmjöl: Går också jättebra att göra; ännu godare än grahamsgröt. Lika delar graham och råg går säkert också utmärkt.
- Pannkakor: Grahamsmjöl fungerar säkert, rågmjöl håller nog ihop dåligt om man inte gör dem till jättetjocka "stenkakor"; blanda i så fall med lite vetemjöl (rågmjöl innehåller väligt lite gluten , och binder därför ihop väldigt dåligt).

heljis
2004-11-10, 08:39
Tack Tolkia. Lite klokare blir man ju iallafall :thumbup:


Lille Martin, tror du några gram redning kommer göra dig tjock?
&%¤&¤#&%##" Read what I wrote, damn you! :whipped:

Tolkia
2004-11-10, 10:53
Råg och rågprodukter lär ju f.ö. vara mycket nyttiga alldeles bortsett från GI-faktorn; jag har för mig att just det sädesslaget brukar omnämnas i "förebyggarsammanhang" både när det gäller hjärt-kärlproblem och tarmcancer. Och överhuvudtaget är ju "brunt" mjöl och "bruna" sädesprodukter näringsrikare och "nyttigare" (mer fibrer etc.) än "vitt" mjöl (siktat vetemjöl) och det man tillverkar av det.

bear.flowertwig
2004-11-10, 21:02
Om du skall baka, glöm inte att de olika mjölsorterna har olika bakegenskaper också. Det går inte att ersätta vetemjölet i en sockerkaka med rågmjöl och hoppas på att den enda skillnaden blir ett lägre GI ...

No shit Sherlock?!? Trodde båda bakning och och framför allt SMAK skulle vara EXAKT likadan med grovt rågmjöl istället för vetemjöl i tigerkakan. Vad ska jag nu bjuda svärmor på.....

;) :D

Tolkia
2004-11-10, 22:01
No shit Sherlock?!? Trodde båda bakning och och framför allt SMAK skulle vara EXAKT likadan med grovt rågmjöl istället för vetemjöl i tigerkakan. Vad ska jag nu bjuda svärmor på.....
Åja, uppriktigt sagt kändes den lilla upplysningen inte fullständigt opåkallad, med tanke på diverse "kreativa" förslag till GI-sänkande receptmodifikationer som brukar kunna postas här. Ni måtte inte ha skött Er uppgift som folkbildare, my dear Watson ...

bear.flowertwig
2004-11-10, 23:28
Åja, uppriktigt sagt kändes den lilla upplysningen inte fullständigt opåkallad, med tanke på diverse "kreativa" förslag till GI-sänkande receptmodifikationer som brukar kunna postas här. Ni måtte inte ha skött Er uppgift som folkbildare, my dear Watson ...

:thumbup: ;)