handdator

Visa fullständig version : Sås till lax?


Patrik021
2004-11-08, 23:38
Hej jag har nyss gjort storkok på laxfileer och ris. Är det någon som vet en god sås som inte är allt för fet som passar till detta? Recept eller tipps på någon sås man kan köpa färdig.
Patrik

Jay-Z
2004-11-08, 23:40
Hej jag har nyss gjort storkok på laxfileer och ris. Är det någon som vet en god sås som inte är allt för fet som passar till detta? Recept eller tipps på någon sås man kan köpa färdig.
Patrik

Kanske lite lättfil blandat med kessella toppat med nån dipmix?

Arwen
2004-11-09, 08:37
Lättkesella, minimjölk (tills man för önskad konsistens) och finklippt gräslök, salt & peppar + ev. lite citron. - funkar bra, och går att variera med andra färska örter etc

Nate
2004-11-09, 10:07
Alternativ 1:
1 burk lätt kesella
1 skvätt lättmjölk
1 burk röd rom
Finhackad rödlök
pressad citron
salt

Alternativ 2:
1 burk lätt kesella
1 skvätt lättmjölk
pressad vitlök
pressad citron
salt

Båda dessa fungerar hur bra som helst till fisk. Är bara att blanda ihop, och smaka av med salt och pressad citron. Hur enkelt som helst och ruskigt gott. Jag brukar ha dessa två till nästan allt kött... allt från lax till grillad fläskfile. Yum!

Frida,SSP
2004-11-09, 12:05
Mums..gud vad jag blev sugen på det här nu..men ajaj,går ju på diet!
Men du ska få äta gott ala Frida's lax-sås!

2dl frysta ärtor
1 kycklingbuljongtärning
Vatten så det precis täcker ärtorna/Koka upp dem lätt ca 2 min!

Häll av "spadet" (i ett litermått tex..)
Lägg ärtorna i en mixer, ha i delade 2 vitlöksklyftor, 2 stora matskedar minifraiche,salt&peppar,mixa till en slät puré. tycker du att den blev för tjock,testa att spä ut med spadet! MUMSMUMS :hbang: :eating: :hbang:

Patrik021
2004-11-09, 18:46
Tack för alla recept. Jag blir sugen på att testa allla!
Patrik

flikkan_helgonet
2004-11-10, 11:58
2 paprikor (röd eller oreange)
1 dl matlagningsvin eller vatten
1, 5 dl minimjölk (blanda i efter tycke, tjock eller inte?)
1 buljongtärning (kyckling eller grönsak)
salt, peppar, socker efter smak

Hacka paprikan, koka upp den i vinet. den ska bli mjuk. Kör den i mixer tills den är en smet.
Häll tillbaka i kastrullen, häll på mjölken, buljongtärningen och kryddorna, låt koka upp och sen sjuda några minuter. Funkar som kall sås med. JÄTTEGOD! Näringsmässigt inte dålig heller, vill du ha mer fett kör i lite olivolja eller om du ska ha den till pasta, rosta pinjenötter och ha på. MUMS!

raZmus
2004-11-10, 18:07
Testa med lite minimjölk, buljong, ev lite kesella dvs ungefär som alla andra beskrivit :)

Men sen pressar du i både lime och citron, yay!

Big Al
2004-11-14, 23:45
Alternativ 1:
1 burk lätt kesella
1 skvätt lättmjölk
1 burk röd rom
Finhackad rödlök
pressad citron
salt

Alternativ 2:
1 burk lätt kesella
1 skvätt lättmjölk
pressad vitlök
pressad citron
salt

Båda dessa fungerar hur bra som helst till fisk. Är bara att blanda ihop, och smaka av med salt och pressad citron. Hur enkelt som helst och ruskigt gott. Jag brukar ha dessa två till nästan allt kött... allt från lax till grillad fläskfile. Yum!Måste få tacka för receptet Nate!, enkelt nyttigt och supergott! :cheers:

supremo
2004-11-15, 00:23
Fisksoppa i tetraförpackning (rätt låg fetthalt), med lite lök och champinjoner!
Nån redning i är att rekommendera, samt kanske lite MiniFraiche...