handdator

Visa fullständig version : Stretching


Weird
2004-11-08, 19:22
hade idrot i dag och i slutet så var det Stretching. då säger hon att det är viktigare att Stretcha långa/stora muskler än små som ex. tog hon fram/baksida lår då baksidan då skulle vara viktigare. ligger det något i det eller??

Numero1
2004-11-09, 13:42
Nej.
Skulle vilja vända på det och säga att det är viktigare att strecha stela muskler. Stora eller små spelar ingen roll! Fråga henne nästa gång varför det skulle vara så?!

z_bumbi
2004-11-09, 14:45
Framsidan på låret är väl större än baksidan på det stora flertalet idrottare så där är något skumt men baksidan är också stelare hos väldigt, väldigt många idrottare så det kan ligga något i den tanken i alla fall.
Förövrigt bör man alltså bara stretcha om man är stel i en muskel.

Weird
2004-11-09, 17:50
Framsidan på låret är väl större än baksidan på det stora flertalet idrottare så där är något skumt men baksidan är också stelare hos väldigt, väldigt många idrottare så det kan ligga något i den tanken i alla fall.
Förövrigt bör man alltså bara stretcha om man är stel i en muskel.

jag sa det att frmasida lår var stärre men det var det inte enligt henne ;)

z_bumbi
2004-11-09, 18:27
jag sa det att frmasida lår var stärre men det var det inte enligt henne ;)

Jag är inte säker vad som gäller för genomsnittet men hon kanske har några bra siffror på det hela.

Numero1
2004-11-10, 11:05
Dels är det fler muskler i framsidan, dels är den vanligtvis ca 40% starkare än baksidan så det är viktigt att träna upp baksidan.

Många slarvar med den!