handdator

Visa fullständig version : Torrrostade jordnötter


absaa
2004-11-08, 18:36
Köpte packet Torrrostade jordnötter idag, och det är ju bra tillskott, mycket kalorier och protein, och så smakar det gott =), där av min fråga, är det farligt att äta för mycket av det?
För innan jag började träna och bättra till min kost så placerade jag alltid jordnötter i snacks facket, och jämställde det med chips och popcorn. Men det är ofarligt eller?

Trance
2004-11-08, 18:41
Det är väl ganska bra fetter, men hur som helst det är fortfarande fett. Men bara du har koll på ditt energi-intag så skall det nog vara ok.

Sverker
2004-11-08, 20:06
Det är bra tilltugg. Bra fett men proteinet är inte komplett så du får fylla på med något bättre samtidigt som är komplett.

Glen
2004-11-08, 20:52
Det är bra tilltugg. Bra fett men proteinet är inte komplett så du får fylla på med något bättre samtidigt som är komplett.


Nu när du råkade nämna det där med komplett protein, finns det några generella regler för vilka livsmedel som innehåller fullvärdiga resp. icke fullvärdiga proteiner? går det alltså att kategorisera olika typer av livsmedel så? någon får gärna ge några exempel också, det vore trevligt :thumbup:

King Grub
2004-11-08, 21:11
Nu när du råkade nämna det där med komplett protein, finns det några generella regler för vilka livsmedel som innehåller fullvärdiga resp. icke fullvärdiga proteiner? går det alltså att kategorisera olika typer av livsmedel så? någon får gärna ge några exempel också, det vore trevligt :thumbup:

Vegetabiliska = icke fullvärdiga, med möjligt undantag av sojabönan.

Animaliska = fullvärdiga, med undantag av kollagen och gelatin.

kal_erixon
2004-11-08, 21:15
vart hittar man listor på vad som skall kompletteras med vad.

linser och majs skulle tydligen vara ett?

Rataxes
2004-11-09, 01:04
Vegetabiliska = icke fullvärdiga, med möjligt undantag av sojabönan.

Quorn är väl fullvärdigt?

Sverker
2004-11-09, 06:42
vart hittar man listor på vad som skall kompletteras med vad.

linser och majs skulle tydligen vara ett?


Här har Paulun en liten lista längst ner:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=333

Den täcker en hel del !

Max
2004-11-09, 22:34
Quorn är väl fullvärdigt?Tillverkaren påstår det i alla fall, men quorn är inte 100% vegetariskt, det innehåller äggvita.

Sverker
2004-11-10, 07:24
http://medlem.spray.se/ovols/newpage11.html