handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring triceps


hio
2004-11-08, 18:29
Hejsan!

Detta blir då min första post här på kolozzeum, och jag har lite funderingar kring triceps. Jag har tränat i snart 1 år på gym.

Idag tränade jag triceps på skolan. Och min gympalärare hade lite invändningar på hur jag tränade.

Han sa bland annat att när man kör "Pushdowns" ska man låsa armbågarna vid kroppen (alltså ha de låsta där under hela övningen). Är det rätt att man ska ha dom låsta där under hela övningen? Har alltid kört som AST beskrivit det här (http://www.*******.se/html/page.asp?id=64). Där står det "För att få ut så mycket som möjligt av denna övning så är det viktigt att du lutar dig framåt och tillåter armarna flyttas. Var inte så strikt så du begränsar stretchen."

När jag körde "Liggande tricepspress" sa han att också där att man skulle hålla armbågarna helt låsta. Sen gå ner sakta mot pannan. Och på den övningen står det klart och tydligt att man inte ska gå ner vid pannan utan bakom huvudet. Citerar lite därifrån också "Ett vanligt misstag när man gör den här övningen är att man sänker ner vikten mot pannan. Det ger inte bara mer stress på armbågar och handleder utan begränsar också stretchen på triceps."

Så nu till frågan, ska jag lyssna på min gympalärare, AST eller någon av er kanske till och med har något bättre förslag?

MVH / Jimmy

Spiffy
2004-11-08, 18:50
Skit i läraren. Läs istället Arnes triceps guide som ska finnas här någonstans.

hio
2004-11-08, 18:55
Skit i läraren. Läs istället Arnes triceps guide som ska finnas här någonstans.

Hmm.. okej, ska se om jag hittar den. Min lärare har alltså fel?

Spiffy
2004-11-08, 19:02
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208

fletchta
2004-11-08, 19:04
Egentligen tycker jag inte att din lärare har fel. Många kör ju liggande tricepspress mot pannan, fast vad jag har hört och känt själv så är det nog ändå bättre att köra bakom huvudet. Sen det där med strikthet och låsta armbågar, om någon säger att du ska köra strikt kommer du antagligen att släppa på "formen" lite ändå och köra lagom ostrikt. om någon rekomenderar dig att köra lite ostrikt kanske det går till överdrift med ostriktheten. Det var lite egna tankar.

hio
2004-11-08, 19:08
Egentligen tycker jag inte att din lärare har fel. Många kör ju liggande tricepspress mot pannan, fast vad jag har hört och känt själv så är det nog ändå bättre att köra bakom huvudet. Sen det där med strikthet och låsta armbågar, om någon säger att du ska köra strikt kommer du antagligen att släppa på "formen" lite ändå och köra lagom ostrikt. om någon rekomenderar dig att köra lite ostrikt kanske det går till överdrift med ostriktheten. Det var lite egna tankar.

Du kanske har lite rätt. Men att ha helt låsta armbågar i ligganade tricepspress kan väl ändå inte vara så bra för armbågarna? Hittar inte arnes tricepsguide, skulle vara bra om någon kunde länga till den :)

Edit: Såg länken nu, tack Spiffy!

Weird
2004-11-08, 19:12
idrotslärare säger mycke dumt ....

JoelR
2004-11-08, 19:26
läste igenom Arnes triceps tråd, fan vad sugen man blev på att testa, ska skriva ut o. ta med till gymmet imorrn! tack till den snubbe som länka :thumbup:

Knäböj
2004-11-08, 20:30
Skit i läraren. Läs istället Arnes triceps guide som ska finnas här någonstans.
Eller gör som jag,skit i artiklarna på forumet oxå och testa dig fram :)
Jag kör till strax bakom pannan och orkar inte tjafsa om varför,men det funkar... :devil:
Jag är dessutom ingen teoretiker...på något vis. Jag kan mao inte förklara med fina termer varför något funkar,jag är bara glad att det gör det.

mini_Arnold
2004-11-08, 20:53
Som jag sa till mitt ex: "Är din gympalärare mindre än mig, lyssna inte på honom" :D

Weird
2004-11-08, 20:57
Som jag sa till mitt ex: "Är din gympalärare mindre än mig, lyssna inte på honom" :D
:thumbup:

Arne Persson
2004-11-09, 00:58
Eller gör som jag,skit i artiklarna på forumet oxå och testa dig fram :)
Jag kör till strax bakom pannan och orkar inte tjafsa om varför,men det funkar... :devil:
Jag är dessutom ingen teoretiker...på något vis. Jag kan mao inte förklara med fina termer varför något funkar,jag är bara glad att det gör det.

Jag kallar mig knappast någon teoretiker efter att ha bl.a kört övningen längre än vad du är gammal. Ibland lär man sig faktiskt även något av att läsa artiklar hur tjurskallig man än är.

Knäböj
2004-11-09, 06:48
Jag kallar mig knappast någon teoretiker efter att ha bl.a kört övningen längre än vad du är gammal. Ibland lär man sig faktiskt även något av att läsa artiklar hur tjurskallig man än är.
Hehehe...Visste att du inte kunde låta bli :D
Jag är inte tjurskallig,bara lite dryg ibland... ;)

Respekt Arne! :bow:

Arne Persson
2004-11-09, 09:04
Hehehe...Visste att du inte kunde låta bli :D
Jag är inte tjurskallig,bara lite dryg ibland... ;)

Respekt Arne! :bow:

Självklart kunde jag inte låta bli! Fattas bara annat! ;)

Metal_boy_
2004-11-09, 09:20
Arnes tricepsguide är det bästa jag fått via kolo :hbang:

Numero1
2004-11-09, 09:50
Jag försöker hålla armbågarna fixerade i de flesta tricepssträck övningar...
Får bra kontakt. Din lärare är inte helt ute och cyklar....

Vir
2004-11-09, 10:29
Själv får jag mycket bättre kontakt om jag fixerar armbågarna vid pushdowns, annars blir det lätt att man häver ner stången med sin egna kroppsvikt.

reaper
2004-11-09, 12:27
Tycker också man får bättre kontakt om man försöker hålla armbågarna ganska still och nära kroppen Ser en del som håller helt fritt och slänger ner vikten med sin kroppsvikt utan nån kontroll. Verkar nästan vara standardförfarandet på pushdowns på många gym. Då jobbar ju inte triceps speciellt mycket.

sunkan
2004-11-09, 22:16
hörde att nån nämde att gympalärare ska man inte lyssna på!

tänkte bara säga vad min gympalärare sa till mig...jag frågade han vad en övning hette (T-bar row)...han visste inte va den hette men han visste iaf att det var en bröstövning....hehe...har iaf fått för mig att det är en ryggövning men jag kanske har fel... :hbang:

Tabac
2004-11-11, 00:02
Att göra som i AST's guide till pushdowns köra upp stången upp i pannhöjd verkar helkört.

De till istället att försöka hålla armågarna nära kroppen och inte låta dom röra sig alltför mycket framåt i den negativa delen och låta uderarmarna röra sig upp mot brösthöjd. Det viktigaste är väl ändå att inte slunga ner vikterna sen så man missar en hel fas i pressen.

The_RobRoy
2004-11-11, 06:44
jag förespråkar också låsta armbågar i pushdowns, sen ska även händerna va maximalt bakåtböjda för bästa kontakt tycker jag, triceps är min bästa muskelgrupp, så jag känner att jag gör rätt i pushdowns...