handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp/tips till träningschema


raQblad
2004-11-08, 17:40
Hejsan. Ser nu att det finns flera andra trådar om just detta så ursäkta om det börjar kännas repetivt.

Men till det viktiga nu. Jag ahr alltså tränat ett tag nu och ska byta schema, effektivisera lite.

Har satt ihop ett - som jag tror kan fungera, men jag är osäker så jag frågar här. Ja kanske hjälper att säga att ajg är 16 å, och ahr tränat i 2 år snart.

DAG 1: Bröst+Triceps
DAG 2: Axlar+Biceps+Rygg
DAG 3: Mage+Ben(+vader)+underarmar

Bröst: Rak bänkpress, cable crossovers, sned bänkpress.
Triceps: Triceps press, triceps kabeldrag, dips.
----
Axlar: Militärpress på smithmaskin, hantellyft, framåtböj hantelyft.
Biceps: Kabelcurl, hantelcurl, hamemrcurl, koncentrationscurl.
Rygg: Några maskiner, Chins till utmattning.
----
Mage: Kabelcrunches och lite till som jag inte kan namnet haha.
Ben: Knäböj, benpress, bencurl.
Vader: vadpress, vader i smithmaskin.
Underarmar: Handledscurl hantel, stående handledscurl.

Kanske ska man dela upp det i 4 dagar? Tacksam för tips!! Och tack på förhand..

/Linus

raQblad
2004-11-08, 22:54
Tolkar er tystnad som att allting stämmer då =)
och ursäkta än en gång för att ha skapat ännu en schema-tråd.

z_bumbi
2004-11-09, 08:28
DAG 1: Bröst+Triceps
DAG 2: Axlar+Biceps+Rygg
DAG 3: Mage+Ben(+vader)+underarmar

Rygg: Några maskiner, Chins till utmattning.
/Linus


Jag antar att du fått ordningen fel vad gäller övningarna? Jag skulle aldrig klara av att köra axlar och biceps före ryggen.

Att köra mage innan benträningen låter inte heller som någon höjdare även om vissa faktiskt kräver lite magträning innan böjen så är inte huvudsyftet att man ska ta slut på magmusklerna.

Du kör även fyra olika övningar för biceps och jämför man med de andra muskelgrupperna kanske det är lite mycket, iofs vet jag inte hur många set du kör av varje övning men det gäller ju samtliga muskelgrupper.

Rygg får du gärna utveckla vilka maskiner det är.

Hur ligger träningsdagarna i förhållande till varandra, har du lång vila mellan passen t ex?

Numero1
2004-11-09, 10:43
Låter som ett tungt pass dag tre.
Dela upp och kör ett eget ben pass i stället!

z_bumbi
2004-11-09, 10:46
Numero1: Ben är jobbigt men varken mage eller underarmar kräver så mycket av kroppen.

raQblad
2004-11-09, 14:07
Hm om man då lägger om så att man kör på 4 dagar.

MÅN: Ben+Vader
TIS: Bröst+Triceps
ONS: Vila
TOR: Rygg+Axlar+Biceps
FRE: Vila
LÖR: Underarmar+Mage
SÖN: Vila

Bättre så kanske?

kan inte namnen på maskinerna som jag tränar ryggen med, men jag ska försöka förklara.
Man sitter ihopkrupet, ryggen mot en platta. Du pressar platten bakat med hjälp av ryggen. Fast den går i en halvcrikel inte fram o tillbaka.
Förstår ni bättre elelr jag kanske förvirrade er mer..

En på ett anant forum sa att det blir bättre om jag flytatr på Triceps och Biceps, så att jag kör Biceps samtidigt med Bröst. Och att Mage borde köras sist i ett pass?

Sen så kör jag ungefär 3 set/övning. Satsar dock lite mer på magen (nu blir ja kallad disco..) och kör kanske 1 extra set på den. Men jag kör dock nästan enbart med kroppsvikt på magen (alltså benhöj osv).

z_bumbi
2004-11-09, 14:56
raQblad: Du tränar alltså ländrygg (Maskinen du beskrev.) och chins och sen inga fler ryggövningar? Lägg till någon roddövning så ser det bättre ut.

raQblad
2004-11-09, 17:25
Lägger till 3 set sittande kabelrodd, det är ju en ganska skön övning. Eller finns det någon som kanske är bättre?

Tack för alla tips hittills!