handdator

Visa fullständig version : Rest pause


Räsänen
2004-11-08, 14:02
Hejsan!

Någon vänlig själ som kan förklara vad restpause träning går ut på?
Har sökt lite överallt, men det verkar som alla beskriver det annorlunda :confused:

Mvh; Räsänen

RobbeliRobban
2004-11-08, 14:12
Hejsan!

Någon vänlig själ som kan förklara vad restpause träning går ut på?
Har sökt lite överallt, men det verkar som alla beskriver det annorlunda :confused:

Mvh; Räsänen

Vila mitt i setet, istället för mellan seten. En mycket krävande intensitetsteknik för att göra träningen hårdare. Tex dra/lyfta vikten så många ggr du orkar, sätt ner och ta några djupa andetag och lyft/dra igen tills du inte orkar mer. Klart.

Funkar inte något vidare vid riktigt tunga belastningar med låga reps (då kommer du inte orka utan längre vila) så det passar bäst vid lite högre reps.

Räsänen
2004-11-08, 15:04
Okej, ska jag vila med vikterna i "bottenläge" eller ska jag ställa ifrån mig vikterna under den korta tiden jag vilar?

Och hur räknar man setten? Vi säger att jag kör en restpause på 10rep,6rep,3rep, räknas det som ett set eller 3set?

Proteus
2004-11-08, 15:08
Det räknas som ett set, men tanken är ju då att det ska räcka med det setet i dem flesta fall. Dvs, du bör nog kanske inte göra 5st rest paus set :P

Du lägger givetvis ifrån dig vikten...

randig
2004-11-08, 16:17
jag brukar ibland göra så att jag kör med en vikt som jag kanske klarar 10reps på o sen gör jag 1 kanske eller 2st reps så fort jag orkar till jag har gjort önskat reps antal tycker det funkar mycket bra.

Sverker
2004-11-08, 18:31
Hejsan!

Någon vänlig själ som kan förklara vad restpause träning går ut på?
Har sökt lite överallt, men det verkar som alla beskriver det annorlunda :confused:

Mvh; Räsänen

Vag jag förstått så är metoden en kombination av maxlyft och att göra flera repetioner. Dvs bygga både styrka och massa ?

Man greppar skivstången som är lastad med 90 - 95 % av ens maxlyft och så gör man ett rep. Vilar 20 sekunder och gör ett rep till, vilar 20 - 30 sekunder nytt rep osv.

Har kört det någon gång men metoden är inte min grej.

z_bumbi
2004-11-08, 18:48
Jag håller med Sverker utom att målet nog primärt är att bygga styrka, många lyft nära max gör att man får lyfta en tyngre vikt oftare.

Jag har kört så i marken men det är då mest för att kunna ställa in kroppen rätt mellan varje lyft samt att greppet ska ha en chans att hänga med.

Räsänen
2004-11-08, 20:46
Körde ett restpause-pass för bröst idag, och det kändes rätt så bra. Men inget man ska köra alltför ofta, slet en del kändes det som.

Vir
2004-11-08, 22:55
Restpause säger ingenting om repetitionerna i sig utan att du kör på, när du är klar så vilar du en kort stund och sen kör du på igen. Du kan köra med så många restpauses som hellst och göra så många repetitioner du önskar. Själv kör jag som DC gör. 2 RP, försöker hålla mig inom 6-20 reps. Ett workset kan med andra ord se ut såhär (8,4,2). Restpause handlar altså om att göra flera set till ett set genom att inte vänta allt för länge. Vi pratar runt 20-30 sek och inte 2-3 min.

Salle
2004-11-09, 11:24
Restpause säger ingenting om repetitionerna i sig utan att du kör på, när du är klar så vilar du en kort stund och sen kör du på igen. Du kan köra med så många restpauses som hellst och göra så många repetitioner du önskar. Själv kör jag som DC gör. 2 RP, försöker hålla mig inom 6-20 reps. Ett workset kan med andra ord se ut såhär (8,4,2). Restpause handlar altså om att göra flera set till ett set genom att inte vänta allt för länge. Vi pratar runt 20-30 sek och inte 2-3 min.

Jag kör också enligt DCs upplägg, helt suveränt. Har aldrig ökat så bra i styrka och vikt som jag gjort sen jag började köra enligt dcs upplägg...