handdator

Visa fullständig version : frivändning...


lauria
2004-11-08, 13:31
Tjena!!!

jag är grymt sugen på att börja med frivändningar, ja vet på ett ungefär hur det går till...men det får jag fråga tyngdlyftarna om osm är på gymmet...

Frågan är den vart ska ja slänga in frivändningarna?

schemat ser ut så här för tillfället (jag bytte nyss):
1 Bröst,mage
2 Armar
3 Ben,vader
4 Rygg
5 Axlar

Ett väldigt enkelt schema...

Klo
2004-11-08, 13:34
Se till att lägga dom först i passet medans du har explosivitet kvar i musklerna. Kan väll vara en bra uppvärmning vilken dag som helst egentligen.

lauria
2004-11-08, 13:41
ja funderar på att köra dom först i rygg passet, har fått för mig att det tar regält på trapsen och jag brukar köra traps med rygg..

lauria
2004-11-08, 19:39
nån mer?

Ja menar inte att det var nått fel på klo´s svar men jag vill gärna ha så många åsikter som möjligt///danke

Weird
2004-11-08, 20:00
har du lust att förklara övningen

Glen
2004-11-08, 20:45
Är det inte ben- eller ryggpassen som folk i regel brukar köra frivändningar på? jag skulle iaf slänga in dom på ryggpasset (om du inte köra en massa tung mark iof, då blir det kanske lite drygt)

Allan
2004-11-08, 20:55
Eftersom ytterligt få här lär klara av en bra sittvändning passar den givetvis bäst på ryggdagen. Lägg den tidigt i passet så det kan bli lite vikter att leka med; men se till att ha tekniken innan det blir tyngre vikter. Finns åtskilliga länkar i Länksamlingen till OL-lyft.

allan

Numero1
2004-11-09, 11:19
Kör den som förstaövning i mitt framsidalår pass men jag delar upp benpassen i två/v samt är gammal friidrottare och har kört MYCKET frivändning så jag kör djupa. Det blir som en jobbig frontsquat ;)

lauria
2005-01-13, 22:36
Eftersom ytterligt få här lär klara av en bra sittvändning passar den givetvis bäst på ryggdagen. Lägg den tidigt i passet så det kan bli lite vikter att leka med; men se till att ha tekniken innan det blir tyngre vikter. Finns åtskilliga länkar i Länksamlingen till OL-lyft.

allan

Okej...slänger in dem på rygg-passet..(vet att det är en gammal tråd)...

Verkar det någolunda normalt att lägga upp det så här:
Har kört med 6set mark i varje ryggpass ett tag nu och de känns bra...
Marklyft 6set
Frivändningar 4set
Stångrodd 4set
Latsdrag 5-6set...

Eller borde man byta plats på nån övning?

Maaattias
2005-01-13, 23:07
Okej...slänger in dem på rygg-passet..(vet att det är en gammal tråd)...

Verkar det någolunda normalt att lägga upp det så här:
Har kört med 6set mark i varje ryggpass ett tag nu och de känns bra...
Marklyft 6set
Frivändningar 4set
Stångrodd 4set
Latsdrag 5-6set...

Eller borde man byta plats på nån övning?


Ta Frivändningarna före marklyften. De e ju olika startställningar på övningarna.. de e enklare att byta till markställning efter frivändningar än tvärtom!

Baha
2005-01-14, 10:28
tycker explosiva övningar passar bäst att ha först, så bäst före marklyft,som en bra uppvärmning för mark, tror kanske det blir jobbigt för din korsrygg med först ben dagen innan om du kör böj, raka marklyft etc och sen ett likadant mastadont ryggpass dan efter

skulle flyttat isär rygg/ben lite oxå

Numero1
2005-01-14, 10:30
tycker explosiva övningar passar bäst att ha först, så bäst före marklyft,som en bra uppvärmning för mark, tror kanske det blir jobbigt för din korsrygg med först ben dagen innan om du kör böj, raka marklyft etc och sen ett likadant mastadont ryggpass dan efter

skulle flyttat isär rygg/ben lite oxå
Jag håller med, bra som jobbig uppvärmningsövning....

jwzrd
2005-01-14, 10:34
Passa dig för hamstring och erektorer stora som träd bara, det är risken man får ta med rejält frivändande och markande :D

Mccartney
2005-01-14, 14:31
Frivändning är en ben övning ....kör man den som ryggövning så är det helt fel teknik!!. Frivändning liksom ryck är en övning man lägger först på passet när man kör ben styrka.

Baha
2005-01-14, 15:27
jag utgick iof ifrån att det var styrke-frivändningar

Mccartney
2005-01-14, 15:41
Finns väl ingen skillnad på styrke - frivändning än vanlig frivändning. ...?

Som friidrottar kör vi massor med Frivändning och vi drar oftast från höften...jämför man med styrkelyftare m.m så drar dem från marken och sedn sätter dem sig nästan ner också. Vi går oftast inte lika djupt.

Baha
2005-01-14, 15:49
tar inte mer på benen i en styrkefrivänding som jag ser det, mindre än i ett marklyft, däremot massor på rygg+traps.
knappast fel teknik om det tar på rygg och traps, utan snarare rätt, tar det inte så så tar det fel anser jag o fler med mig=)

men som sagt vad är rätt o vad är fel, jag kör som jag lärt mig av tyngdlyftare och läst på vissa styrkesidor.

styrkefrivänding kan dras från höften eller marken, största skillnaden e ju att man ej sitter ned utan bara går ned lite för att ta emot stången

jwzrd
2005-01-14, 16:41
Frivändning är en ben övning ....kör man den som ryggövning så är det helt fel teknik!!. Frivändning liksom ryck är en övning man lägger först på passet när man kör ben styrka.

Hur fasen gör du en frivändning utan att erektorerna kopplas in? Jag bara noterade att mina hamstring och erektorer växte tokigt mycket när jag körde ståvänd.

jwzrd
2005-01-14, 16:43
Drar man från höften så kallas det hängande. (Läs nu inte fel :D )

Baha
2005-01-14, 19:17
Hur fasen gör du en frivändning utan att erektorerna kopplas in? Jag bara noterade att mina hamstring och erektorer växte tokigt mycket när jag körde ståvänd.


det är bara för att du liksom jag kör fel :)

Droog
2005-01-14, 20:57
Tar vändningen, vilken modell det än må vara, "massor på rygg och trapz" och inte på benen så kör du fel.

Att sen vändningar är en helkroppsövning som mycket väl kan kännas både här och där dagen efter för den ovane är en annan sak.

Baha
2005-01-14, 21:00
ja men klart den tar på benen oxå eftersom man använder dom oxå såklart, men att säga att en styrkefrivändning e en benövning tycker jag e att överdriva.

men ryggen med såklart

och som jag lärt mig skall man dra upp trapsen rejält som en fet snabb shrugs så jag tycker det tar minst lika mkt där oxå

en helkroppsövning som du sa

Allan
2005-01-14, 21:00
Frivändning - dra upp stången och sätta sig i en djup front squat. Tar rejält på påkarna. Fordrar vana och teknik innan man har nytta av den.

Pressvändning eller styrkefrivändning - man drar stången högre upp och behöver inte sätta sig speciellt mycket. Och den tar enormt på traps och rygg tack så mycket. Enklare att utföra. Oftast det folk menar när de säger att de kör frivändning.

// Jag har ett par filmer som beskriver skillnaden. Återkommer

allan

Baha
2005-01-14, 21:02
ja just så

Droog
2005-01-14, 21:10
Skillnaden mellan en riktig frivändning och en styrkevändning har inte debatterats från min sida, den är glasklar.

Men då alla komplementlyftare snarare kör styrkevändningar än frivändningar så vore det väl fel att säga att det inte är en benövning? Tror du att t ex Mccartney kör sina vändningar för att få krut i ryggen? Han vill åt den explosiva delen av lyftet där benen får jobba.

Sedan vore det väl fel att säga att du inte shrugar eller jobbar med ryggen i en riktig frivändning heller Allan?

Allan
2005-01-14, 21:13
Pressvändning, styrkefrivändning
http://www.pacifictigers.com/AthleticPerformance/exercise%20videos/Olympic%20Lift%20Videos/power%20clean.mpg

Frivändning (och stöt)
http://www.qwa.org/natrecvideo/AMartin2155cj.mpg


allan

Allan
2005-01-14, 21:15
Jag håller med dig fullständigt Droog. Men jag är också pinsamt medveten om hur många det är som har för dplig teknik för att riktigt komma in i "bendelen".

allan

Mccartney
2005-01-14, 21:25
Den första filmen tycker jag ser direkt skadlig ut för ryggen.

Däremot är den andra filmen helt ok teknik. Däremot går jag själv aldrig så djupt ner och hämtar stången. Men det beror mest på att jag inte skall gå så djupt samt att jag inte kör så tunga vikter. . Går man så djupt så är det inte speciellt explosivt längre. Vill man ha det explosivast så drar man från höften.

Mccartney
2005-01-14, 21:28
Men som sagt det finns variationer på allt och jag säger inte att det ena eller andra är fel.

Sedan är det så att jag själv är stark i ryggen och får väl säga att min teknik är hyfsad...då tar det inte på ryggen.

Droog
2005-01-14, 21:30
Jag håller med dig fullständigt Droog. Men jag är också pinsamt medveten om hur många det är som har för dplig teknik för att riktigt komma in i "bendelen".

allan

Jo, det har man ju sett. Marklyft med stående rodd brukar jag kalla det.

Allan
2005-01-14, 21:31
Den första filmen tycker jag ser direkt skadlig ut för ryggen.
Däremot är den andra filmen helt ok teknik.
Det tycker inte jag. Däremot kräver det en stark rygg. Lura dig inte av att hon är en tjej och att tjockisen är en kille. Skulle han vara lika smal som hon skulle det se liknande ut; han vilar ju överkroppen på magen.

Däremot går jag själv aldrig så djupt ner och hämtar stången. Men det beror mest på att jag inte skall gå så djupt samt att jag inte kör så tunga vikter. . . Går man så djupt så är det inte speciellt explosivt längre Vill man ha det explosivast så drar man från höften.
Suck. Är det en friidrotts tränare som lärt upp dig? Tyngdlyftare är oerhört explosiva
just för att de kör så djupa moment.

Oavsett det - ska ni träna OL-moment ska man ha en tränare. Punkt slut.Det lämpar sig inte för självstudier.

allan

Mccartney
2005-01-14, 21:43
Allan: om du säger att dem lyfter lika dant...är det ju i stort sett samma övning......

Får väl säga att det är svårt att jämföra med en styrke lyftare som kanske vänder 200kg en gång......medans jag kör 4 x 4 på 95kg.....

Självklart vet jag att styrkelyftare är bland dem explosivaste idrottare som finns.

Kulkastare hoppar ungefär lika högt som en sprinter så det har du helt rätt i.

Håller nog med om att "sprinters" kör ungefär samma övningar som styrkelyftare men däremot går vi inför att en övning skall utföras så explosivt och snabbt som möjligt. Därför går vi inte lika djupt som en styrkelyftare. Helt klart är tekniken mycket bra hos styrkelyftare.

Styrkelyftare kör för att lyfta så mycket på en gång medans tex en sprinter kör för att kunna använda musklerna under ett lopp på tex 100m....det innebär att vi kör annorlunda.

Allan du har helt rätt....frivändning och ryck är inget för nybörjare utan där skall man har hjälp!!

Droog
2005-01-14, 21:47
Tror inte det är lönt att snacka teknik med Allan McC, han har koll och skilj på TYNGDlyftning och styrkelyft för guds skull.

Mccartney
2005-01-14, 21:50
Självklart har Allan rätt....men som sagt styrkelyftar kör en viss teknik som skall passa deras mål medans friidrottare kör en teknik som skall passa deras mål.......det är ju precis så det skall vara.

Allan
2005-01-14, 21:55
Återigen - skilj på styrkelyftare och tyngdlyftare. Filmerna handlar om tyngdlyftning. Styrkelyft är knäböj, bänkpress och marklyft som tävlingsform.

allan

tp_88
2005-01-14, 22:12
Självklart vet jag att styrkelyftare är bland dem explosivaste idrottare som finns.


Bra att du har koll på det! ;)
För styrkelyft är "verkligen" en explosiv sport, tillskillnad från tyngdlyftning t.ex.!!

Mccartney
2005-01-14, 22:12
Förlåt att jag blandade ihop styrkelyftare och Tyngdlyftare....men kan tänka mig att träningen inte skiljer så mycket...eller gör den det?

bubbe
2005-01-14, 22:16
Förlåt att jag blandade ihop styrkelyftare och Tyngdlyftare....men kan tänka mig att träningen inte skiljer så mycket...eller gör den det?

jo, faktiskt tyngdlyft innebär en jvla massa explosivitet och teknik, styrkelyft kräver precis som namnet tyder på, styrka. (underlättas med explosivitet iofs men grunden bygger på massor av styrka)

Allan
2005-01-14, 22:16
Förlåt att jag blandade ihop styrkelyftare och Tyngdlyftare....men kan tänka mig att träningen inte skiljer så mycket...eller gör den det?

Hödhoppare och kulstötare är ju bägge friidrottare.....men kan tänka mig att träningen inte skiljer så mycket...eller gör den det?
:rolleyes:


allan :D

//Man använder skivstång i bägge sporterna, men inte ens samma sorts skivstång. Vissa övningar är likartade men träningen är sanslöst olika.

Mccartney
2005-01-14, 22:21
sanningen är att det bygger på samma förutsättningar ......explosivitet.....

Har sett 120kilos kulkustare som har samma värden på vanliga jämfota hopp....som en höjdhoppare.....

Nej självklart skiljer det...men det skiljer mera mellan en sprinter och en långdistanser än vad det gör mellan kulkastare och höjdhoppare.....