handdator

Visa fullständig version : Skillnad på potatisar och mos.


Slartibartfast
2004-11-08, 12:49
Är det någon praktisk skillnad på om man äter hela potatisar eller om man mosar dem? Jag hatar nämligen hela potatisar, men gillar potaismos. GI och sånt?

Jag bara mosar dem och tillsätter lite mjölk. Inget smör.

Yxel
2004-11-08, 12:52
Jag har för mig att GI ökar för att man finfördelar potatisen.

Vispar du den också?

Slartibartfast
2004-11-08, 13:24
Jag har för mig att GI ökar för att man finfördelar potatisen.

Vispar du den också?

Ja den ökar, men har det någon praktisk skillnad, eller är det försumbart. Och ja, jag vispar det.

King Grub
2004-11-08, 13:44
GI blir signifikant högre, men inte lika högt som pulvermos. Vispar du istället för att bara mosa med gaffel blir det dock väldigt högt, ja.

m1cke
2004-11-08, 14:10
Vad är skillnaden på att mosa det innan och sitta och tugga det till ett mos?

King Grub
2004-11-08, 14:16
Vad är skillnaden på att mosa det innan och sitta och tugga det till ett mos?

Att mosa med gaffel och att tugga ordentligt: ingen. Men "normal" tuggning innebär inte finfördelning som t ex vispat mos innebär.

Ät potatisen rå så blir GI:t nära noll. :D Tyvärr hamnar all näring i toaletten också.

Vill man kan ju låta potatisen kallna, så den resistenta stärkelse som bildas sänker GI:t till mellan 30 och 40.

Junior
2004-11-08, 14:32
Bildas det samma mängd resistens stärkelse oavsett hur man kyler (dvs. om det får stå i ett par timmar eller om man spolar det under kallt vatten)?

King Grub
2004-11-08, 14:36
Bildas det samma mängd resistens stärkelse oavsett hur man kyler (dvs. om det får stå i ett par timmar eller om man spolar det under kallt vatten)?

Nej, det tar tid. Den måste självsvalna.

Man kan koka potatisen dagen före, så man har den i kylskåpet och bara kan ta fram och värma (eller äta kall om det passar), när det börjar suga i pluggtarmen.

Cilia
2004-11-08, 14:44
men vad händer med näringen i potatisen om jag låter den kallna och sedan kanske även värmer upp den igen?

Är det inte så att man får lågt GI men mindre näringsämnen i sig?

King Grub
2004-11-08, 14:49
men vad händer med näringen i potatisen om jag låter den kallna och sedan kanske även värmer upp den igen?

Är det inte så att man får lågt GI men mindre näringsämnen i sig?

Näringsvärdet förändras inte av kylning, och inte nämnvärt om du värmer den försiktigt och inte bränner den till kolbitar. C-vitamin kan vara lite känsligt.

Kall potatis är bäst. Gör en potatissallad. :eating:

Slartibartfast
2004-11-08, 15:05
Ok, men om man bara stampar sönder den med "potatisstamp" så påvekas inte GI:n nämnvärt? Ingen vispning alltså.

King Grub
2004-11-08, 15:08
Eller så kan du inleda måltiden med en frukt istället för att äta frukten som efterrätt.

"Treatments consisted of 50 g available carbohydrate from instant mashed potatoes fed alone (control) or with 10 g fructose fed 60, 30 or 0 min before the potato meal. Capillary finger-stick blood samples were analyzed for glucose concentration at -60, -30, 0, 15, 30, 45, 60, 90 and 120 min relative to the ingestion of the potato meal. Compared with the control, the positive incremental area under the glucose curve was reduced 25 and 27% (P < 0.01) when fructose was fed either 60 or 30 min before the meal, respectively. In contrast to previous studies demonstrating that immediate administration of a small amount of fructose lowers the glycemic response to a glucose solution, we found that fructose must be consumed before a starchy food to reduce postprandial glycemia."

J Nutr. 2002 Sep;132(9):2601-4. Fructose prefeeding reduces the glycemic response to a high-glycemic index, starchy food in humans.

Slartibartfast
2004-11-08, 15:15
Eller så kan du inleda måltiden med en frukt istället för att äta frukten som efterrätt...starchy food in humans.
Hmm...intressant.

Men, jag bumpar ändå min föregående fråga:Ok, men om man bara stampar sönder den med "potatisstamp" så påvekas inte GI:n nämnvärt? Ingen vispning alltså.

King Grub
2004-11-08, 15:15
Har jag redan svarat på.

Slartibartfast
2004-11-08, 15:19
Har jag redan svarat på.
Aha, ok. Ska läsa noggrannare.

m1cke
2004-11-09, 08:53
Varför kan inte kroppen ta upp näring på rå potatis?

King Grub
2004-11-09, 09:02
Varför kan inte kroppen ta upp näring på rå potatis?

Nahrung. 2000 Feb;44(1):19-22. Effect of processing on potato starch.

The content of digestible starch (DS) and resistant starch (RS) in processed potatoes was assessed. In addition, the effect of domestic cooking on the in vitro digestibility of starch in this tuber, which may influence the glycaemic response, was studied. Resistant starch in raw potato is high, however different RS values were obtained when processed, ranging from 1.18% in boiled potatoes to 10.38% in retrograded flour. In general, cooked potatoes have high levels of DS. Starch digestibility is improved after processing and it is affected by the cooking methods. Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested.