handdator

Visa fullständig version : Ni som tränar mycket - hur håller ni vikten?


wintersnowdrift
2004-11-07, 22:19
Jag skulle vilja ställa lite frågor till er som tränar mycket, då jag har problem med att hitta balansen i min kost och träning.

I våras ökade jag min träningsdos från cirka 2h/vecka till cirka 6h/vecka. Träningen har främst bestått av löpning och cykling, då det är dessa sporter jag tycker är roligast. Då (naiva) jag samtidigt som jag började träna mer inte började äta mer, resulterade detta i att jag från januari till juni gick ner ungefär 5 kg (från 58-59 till cirka 54). Dessa kg kämpar jag nu för att gå upp igen. Jag är tjej, 176 cm lång och var således inte direkt "överviktig" när jag började gå ner, snarare är jag för smal nu...

Mitt mål är att kunna genomföra Klassikern nästa år (dvs cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimmet, springa Lidingöloppet och åka Vasaloppet). Jag behöver därför bygga muskler samt kunna konditionsträna ordentligt, utan att gå ner i vikt av det! Min fråga är nu hur ni som tränar mycket gör för att behålla vikten? Vad/hur äter och tränar ni? Jag är särskilt intresserad av er tjejer som tränar, men killar är naturligtvis också välkomna att svara. Jag är tacksam för alla tips!

//Kristin

Zlin
2004-11-07, 23:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Samma princip gäller för om du vill gå upp eller ner i vikt. Ät så mycket protein och fett du behöver, fyll sedan ut med så mycket kolhydrater du känner att du behöver.

z_bumbi
2004-11-08, 10:07
wintersnowdrift: Det som är intressant i det här fallet är ju hur du äter. :)
Du har ju redan listat ut att du äter för lite och det hänger då hela på att du äter mer om du ska behålla/öka vikten.
Kortfattat är det inte så mycket mer att tänka på men sen finns det en del detaljer att lägga till men det kan nog ingen göra utan att veta hur ditt matschema ser ut idag.

Jag gissar dock på att du inte stoppar i dig snabba kolhydrater och protein direkt efter träningen vilket både ökar kaloriintaget och förbättrar återhämtningen till nästa träningspass.

kampsporttjej
2004-11-08, 14:32
hur äter du i dagsläget?

wintersnowdrift
2004-11-08, 16:49
För närvarande har jag minskat ner lite på träningen för att kunna gå upp i vikt, samt att jag med start idag kommer försöka öka på mitt energiintag. Kan skriva upp dagens mat och träning som exempel:

07:00 Frukost bestående av 1 port havregrynsgröt med lingonsylt och (mellan)mjölk
2 st grova, osötade mackor med kassler (lite fetare än skinka) och ost+marmelad samt 1 glas mjölk.

08:00 på tåget till skolan, 1 äpple

12:0 Luch i skolan, sallad med morötter, majs, kidneybönor och kikärtor + oljebaserad dressing (för fettets skull). 1,5 potatisar (ganska små dock...) och någon röra bestående av kyckling, morötter, kidneybönor och krossad tomat. 1 knäckemacka på det. 1 glas mjölk.

15:00 Mellanmål, 2 st fiberrika fullkornsbröd med skinka respektive ost+paprika. 1 mandarin + vatten.

18:00 Middag. 9 bitars sushi på stan (inte det optimala för viktökning kanske men jag älskar sushi...)

cirka 20:00 kommer jag att köra 45 minuters ganska intensiv spinning.
Efter det kvällsmål, tänkte käka keso med banan och eventuellt en macka.

På detta räknar jag med att jag får ett energiöverskott, med tanke på att jag övrig tid på dagen i princip bara varit i skolan. Har inte räknat några kalorier men detta är mer än vad jag åt i våras.

//Kristin

cosmo
2004-11-08, 17:26
Jag tycker du skall läsa Grub's deffguide här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
där står allt du behöver veta, sen räknar du ut din energiförbrukning och plussar på några 100kalorier. Lycka till

Grisen
2004-11-08, 19:54
Jag tycker du skall läsa Grub's deffguide här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
där står allt du behöver veta, sen räknar du ut din energiförbrukning och plussar på några 100kalorier. Lycka till

Sen eftersom du vill gå upp i vikt kan du ibland när du är sugen unna dig något gott..