handdator

Visa fullständig version : min kost, vad är fel på den?


Tjuckot
2004-11-07, 21:39
Tänkte lägga upp hur jag äter för tillfället. Jag gör nog lite korkat, men jag experimenterar mig fram :$

edit: detta är något deff liknande, vill gå ner i vikt.

Tar idag som exempel, ungefär vad dagarna ser ut som. Har itne koll på kcal osv.

Jogging på morgonen. vet inte hur lång tid ca 30 min, inkl jogging.

Frukost
1.5 dl havregryn som magiskt blir gröt
+ minimjölk (häller bara på, 3-4 dl max kanske?)
Lite sylt, för annars får ja inte ner de :/

Mellanmål: 2 äggvitor + halv burk lätt kesella. 1st omega 3 tablett + 1 cla tablett

Middag : ca 100 gram lax (ca, brukar ha 85) 40 gram parboiled ris

sen träning, efter de efterträningsdrink = 35-40 gram prottepulver + 1st korvbröd (slut på dextrot :em: )

När ja kommit hem, ca 1 tim efter träning. 40 gram ris + 50-60 gram makrill.

Var ganska lätt träning, bara axlar så ja tyckte inte ja behövde en "stor" måltid" igen. men säkerligen fel, fick förövrigt knappt upp pulsen. Inte svettig eller dyl.

Nu ska jag äta något igen. Mkt prottein o lite kolhydrater.

För övrigt, cla tablett till ungefär varje måltid (köpt, nu vill ja testa om de funkar) samma sak med omega 3 tablett. Försöker som jag sa i nått annat thread att sänka kolhydrater och höjja fettahalterna. Därav så lite ris och mkt omega 3 tabletter. Jag äter säkert helt fel nu =s men ja.. därför jag skriver här ;)

Kan nämna att jag precis nyligen börjat med jogging, vill få upp kondisen. Pallar inte med hiit, inte den mentalitetn än tror jag. Men jogging först :) Detta i ett försök att få igång me lite cardio o sånt, står nämligen ganska stilla på vikten. Kanske är på en platå, då skulle man tydligen börja me cardio :) så vi får se.

Väldigt tacksam för hjälp :bow:

Tjuckot
2004-11-07, 21:40
tuggar btw på pistagenötter lite då och då under dagen. ingen planerat, ganska sporadiskt.. :)

Tjuckot
2004-11-07, 21:42
stats, 77-78 kg. 173 cm. Midja ca 99 cm största stället, 85 minsta. Vill ni ha andra, fråga :)

Sverker
2004-11-08, 07:28
Du äter ju ingenting :confused:

Räkna igenom och se vad det blir för kalorier. Ta reda på hur mycket kcal du behöver.

Sporadiskt ätande är ingen höjdare enligt mig. Diciplinen blir klart lidande. Bestäm istället när och hur mycket nötter du skall äta.

De flesta brukar inte äta fisk men det gör ju du så det är bra. Var är köttet ?
Magert kött är bra mat med fint protein och rejält med mineraler som järn.

Tjuckot
2004-11-08, 11:12
Jo, lite lite kanske. Fast kan tillägga att jag åt 3 mål till efter det där(tror jag det var iaf). makrill + ris x 2 och ett sista proteinmål som var lax och köttfärs.

Jo, kött kommer in ibland, jag har perioder ;) Om man säger så, men det är väl inget fel på att äta mkt fisk? Bara risken att man blir less på det, eller?

Ska försöka öka målen lite, men jag har tänkt mig att försöka hålla nere på kolhydraterna. Är det dåligt/bra? fått för mig att man ska äta lite kolhydrater för att gå ner i vikt..?

Ska ge mig ut på en kort runda nu.

ceflower
2004-11-08, 11:28
Frukosten är viktigaste målet - där behöver du avsevärt mer protein pojk! Ta en vassleshake om du inte kan fixa på annat sätt.

Tjuckot
2004-11-08, 11:44
oj, det hade jag glömt att skriva. Tar faktiskt en vassleshake :)
Men inget fett som jag försått det, det är inte bra med fett på morgonen? Oavsett mättet eller fleromättat?

Tjuckot
2004-11-08, 14:59
Lägger in dagens mål också så att ni kanske får en liten bättre bild av det hela.
Uppdaterar under dagen, tror jag. Men skriver nu även vad jag planerat att äta senare.

Morgonpromenad 15-20 min. Ville komma igång mest.

Frukost 11.45-12.15. 1.5 dl havregryn = gröt, där jag har i ca 3 dl minimjölk och lite sylt. + vassleshake bestående av 40 gram vasslepulver m. vatten.

mellanmål kl 14.15 1 skiva guldkornbröd + ca 100 gram keso + 2 skinkskivor. 1 st omega3 tablett, 1 st CLA tablett, 1 st glas vatten.

Där är jag nu. Resten som jag skriver är vad som är planerat.

ca kl 16.00 "middag" lax + köttfärs 100 gram, fördelat 60/40. 40 gram parboiled ris. 1 CLA tablett, vet inte om jag ska ta omega 3 nu trots laxen? Vill ju öka fettintaget.. 1 glas vatten.

Tar ingen företräningsdrink.

Tränar kl 17.00. vet inte hur länge, men brukar vara hemma runt kl 19.00. kanske 1h, max 1.5h. För mkt prat med kompisar :/

Efterträningsdrink, direkt efter passet. 40 gram vassle + 65 gram dextro

träningen klar runt 18.15, började 17.15 så ca 1 timme.

kl 19.00 45g parboild ris, 75g fläskfile, 30 gram morsans nyttiga köttfärs (massa grönsaker o morötter i) 1 omega 3 tablett, 1 cla tabllett, 1 glas vatten.

Senare på kvällen så beror det på hur länge jag är uppe. Men nog troligtvis 2 mål.

Där 1 kommer att se ut som såhär:

ris + makrill. Ungefär samma portioner som tidigare "stora" mål.

Sista målet blir det 100 gram kött eller fisk, för att få i mig mycket proteiner före nattens vila.