handdator

Visa fullständig version : Min katt är sjuk, någon som kan hjälpa ?


puppas
2004-11-07, 20:09
Hejsan...
Det är såhär att våran katt har sedan en tid tillbaka lidit av vad som enklast kan förklaras som bullemi, han äter upp sin mat och efter ett tag så spyr han upp allt igen. Oftast nattetid, för att sedan nä tillfälle ges ha lika god aptit igen. Kollade upp honom hos en vet. för ett tag sen och då var allting bra, tog prov ifrån levern och en massa annat (läs ingen aning) men allt var
bra. Han är 12 år gammal och har alltid varit en lugn och allmänt slö katt som lägger sig i princip var som helst, hur som helst. Hans beteende är oförändrat, men det jag har lagt märke till är att han tvättar sig väldigt ofta, sen om det är något jag inte tänkt på förut eller ngt han börjat med nu är jag osäker på. Pälsen är fin och det är inget "fel" på honom, bara det att han blir smalare
och smalare, är osäker på att han fixar vintern.

Om någon har varit med om detta eller vet någonstans på nätet man kan få reda lite om sånt här så
får du gärna dela med dig.

// Andreas.

påven
2004-11-07, 20:16
min flickvän hälsar att du kan test amed att köpa ett torrfoder som heter Feline I/D, svindyrt, 230spänn för en påse men det funkar. Används till katter med mag o tarmproblem

Biceps
2004-11-07, 20:26
exakt samma symptom som vår katt hade... han fick avlivas, men jag vet ej vad det var för sjukdom... han var iofs 14 år
hoppas din katt klarar sig...

Lillgrabben
2004-11-07, 20:39
Hejsan...
Det är såhär att våran katt har sedan en tid tillbaka lidit av vad som enklast kan förklaras som bullemi, han äter upp sin mat och efter ett tag så spyr han upp allt igen. Oftast nattetid, för att sedan nä tillfälle ges ha lika god aptit igen. Kollade upp honom hos en vet. för ett tag sen och då var allting bra, tog prov ifrån levern och en massa annat (läs ingen aning) men allt var
bra. Han är 12 år gammal och har alltid varit en lugn och allmänt slö katt som lägger sig i princip var som helst, hur som helst. Hans beteende är oförändrat, men det jag har lagt märke till är att han tvättar sig väldigt ofta, sen om det är något jag inte tänkt på förut eller ngt han börjat med nu är jag osäker på. Pälsen är fin och det är inget "fel" på honom, bara det att han blir smalare
och smalare, är osäker på att han fixar vintern.

Om någon har varit med om detta eller vet någonstans på nätet man kan få reda lite om sånt här så
får du gärna dela med dig.

// Andreas.


PM.a Emmzan!


Hon är ju snart veterinär!


MVH

emmzan
2004-11-07, 21:24
Hejsan...
Det är såhär att våran katt har sedan en tid tillbaka lidit av vad som enklast kan förklaras som bullemi, han äter upp sin mat och efter ett tag så spyr han upp allt igen. Oftast nattetid, för att sedan nä tillfälle ges ha lika god aptit igen. Kollade upp honom hos en vet. för ett tag sen och då var allting bra, tog prov ifrån levern och en massa annat (läs ingen aning) men allt var
bra. Han är 12 år gammal och har alltid varit en lugn och allmänt slö katt som lägger sig i princip var som helst, hur som helst. Hans beteende är oförändrat, men det jag har lagt märke till är att han tvättar sig väldigt ofta, sen om det är något jag inte tänkt på förut eller ngt han börjat med nu är jag osäker på. Pälsen är fin och det är inget "fel" på honom, bara det att han blir smalare
och smalare, är osäker på att han fixar vintern.

Om någon har varit med om detta eller vet någonstans på nätet man kan få reda lite om sånt här så
får du gärna dela med dig.

// Andreas.

Få se nu.. några följdfrågor:

* Är katten vaccinerad och avmaskad?
* Vad väger katten nu? Är den riktigt riktigt mager eller är den "bara" smal? Hur mkt har den tappat i vikt senaste tiden?
* Dricker, kissar och bajsar han normalt?
* Vad äter han för foder?
* Hur kräks han? Dvs sitter han och hulkar upp maten eller är det mer att maten "bara" kommer upp och hur ser kräkningen ut? Hur länge efter maten på ett ungefär?
* Vad togs mer för prover än leverprov? Kollades njurvärden, T4, TSH, vit blodbild etc?

Nu spånar jag alltså bara allmänt. Att katten kräks kan ha massa olika orsaker självklart, alltifrån främmande kroppar till infektioner osv osv. 12 år är ju dock ingen ålder då det gäller en katt.

PM-a mig med svaren på frågorna ska jag spåna vidare samt kan höra med veterinärerna på skolan om dom har någon idé om vad du kan göra!

/Emma

Klein
2004-11-07, 23:19
Vad ger du katten för slags mat?

Sverker
2004-11-08, 06:47
Sigge gjorde så också.

Hade av missriktigt omtanke fått alldeles för mycket burkmat och gädda/abborre/mört/brax enligt djurdoktorn.Då uppstår de symptomen.

Därefter fick Sigge Hills Science Diet för 200:- påsen och han blev bättre men aldrig bra. Något med att kosten blir alldeles för proteinrik

emmzan
2004-11-08, 21:02
Sigge gjorde så också.

Hade av missriktigt omtanke fått alldeles för mycket burkmat och gädda/abborre/mört/brax enligt djurdoktorn.Då uppstår de symptomen.

Därefter fick Sigge Hills Science Diet för 200:- påsen och han blev bättre men aldrig bra. Något med att kosten blir alldeles för proteinrik

Hmmm det där låter skumt i mina öron! Inget annat bakomliggande sjukdomstillstånd som gjorde att du skulle byta till den maten?

För proteinrikt till en katt? Hmmmm jag känner en viss skepticism här så jag ska återvända till mina böcker för att rota reda på det här.

Spike
2004-11-08, 21:30
Sigge gjorde så också.

Hade av missriktigt omtanke fått alldeles för mycket burkmat och gädda/abborre/mört/brax enligt djurdoktorn.Då uppstår de symptomen.

Därefter fick Sigge Hills Science Diet för 200:- påsen och han blev bättre men aldrig bra. Något med att kosten blir alldeles för proteinrik

Haha så ironiskt att en byggares katt blir dålig av proteinöverdos :angel:

Sverker
2004-11-09, 07:20
Hmmm det där låter skumt i mina öron! Inget annat bakomliggande sjukdomstillstånd som gjorde att du skulle byta till den maten?

För proteinrikt till en katt? Hmmmm jag känner en viss skepticism här så jag ska återvända till mina böcker för att rota reda på det här.


Tjaa.. det var den fantastiska personalen på Strömsholm Djursjukhus som gav den diagnosen och kostbehandlingen.

Däremot höll veterinären på att ramla baklänges när den tittade närmre på Sigge. Sigge var 10 år, kastrerad hankatt och slank !

Sigge hade gått ned kraftigt i vikt pga den inte kunde behålla maten så den tidigare fettman var borta.

T-train
2004-11-09, 07:23
Tjaa.. det var den fantastiska personalen på Strömsholm Djursjukhus som gav den diagnosen och kostbehandlingen.

Däremot höll veterinären på att ramla baklänges när den tittade närmre på Sigge. Sigge var 10 år, kastrerad hankatt och slank !

Sigge hade gått ned kraftigt i vikt pga den inte kunde behålla maten så den tidigare fettman var borta.


Är du säker på att det inte var proteinkällan i sig han reagerade på? Protein från fisk är en inte allt för ovanlig katt"allergi".

/T

Sverker
2004-11-09, 07:38
Är du säker på att det inte var proteinkällan i sig han reagerade på? Protein från fisk är en inte allt för ovanlig katt"allergi".

/T

Hjärnan jobbar på högvarv och jag försöker minnas.

Inte helt säker men jag tror det var något med att proteinet gav höga halter av urinsyra i blodet och att det i sin tur påverkade nerverna som i sin tur gav kräkreflexer :confused:

Det fungerade bättre när kosten utgjordes av vegetabiliskt protein.


Fisk är en naturlig del av kosten hos en katt till en sportfiskare.
K-A-T-T-F-N anföll hälsenorna bara jag tog ut fiskespöna ur garderoben. Inte en chans att jag skulle komma hem utan fisk.

aliquis
2004-11-09, 09:59
Min katt får iaf royal canin kitten, men jag skulle ju vilja ge den vegecat/evolution men vet inte om man vågar.

puppas
2004-11-15, 18:18
Var på Djursjukhuset idag i Östersund, och 2st röntgenplåtar senare så visade det sig att det satt en klump vid mitten av magen som gjorde att när Musse åt så klämde den åt magen vilket resulterar i att han spyr. Den klumpen var för övrigt Cancer.


Då den bara kommer att fortsätta växa så kommer Musse till slut inte att kunna äta nåt förrän han spyr, så han kommer att tas bort innan veckan är slut. Så var det med det.

z_bumbi
2004-11-15, 18:32
:(

Karl_alfred
2004-11-15, 18:36
:(

Hnke
2004-11-15, 18:52
tråkigt att höra, fick oxå avliva min 12:åriga katt för ungefär ett halvår sedan. :(

Metal_boy_
2004-11-15, 18:54
Var på Djursjukhuset idag i Östersund, och 2st röntgenplåtar senare så visade det sig att det satt en klump vid mitten av magen som gjorde att när Musse åt så klämde den åt magen vilket resulterar i att han spyr. Den klumpen var för övrigt Cancer.


Då den bara kommer att fortsätta växa så kommer Musse till slut inte att kunna äta nåt förrän han spyr, så han kommer att tas bort innan veckan är slut. Så var det med det.


beklagar..vet hur det är att förlora en kär katt, det är liksom inte bara en katt

Semiramis
2004-11-15, 19:33
Jag känner med dig.

Jishuku
2004-11-15, 19:33
Inte för att det kanske är någon tröst.. men du får iaf vara närvarande innan dödsögonblicket.. jag är så ledsen för att jag inte hann se min katt innan hon dog. Jag hade varit borta ungefär en månad, sen får ja höra att hon dött. :(

*Flash*
2004-11-15, 19:49
Inte kul när man tvingas avliva sin katt :( :cryout:

hobbitar
2004-11-15, 20:30
Tråkigt att höra, en del folk som inte har katt fattar inte hur man kan tycka om en katt så mycket.

Min nuvarande katt är min bästa polare, fast vi bor inte tillsammans nu längre :(

s_himself
2004-11-15, 20:39
jag kanske skrev tidigare i tråden.. orkar inte titta efter :)

vi avliva våran katt, 21år gammal, han va jättefräsch i päls och allt tills en dags, pang sa det över en natt och han va redigt kass, pälsen va helt lustig, det lilla han åt spydde han upp, sedan förlora han synen, hörseln och gick i cirklar :(

åkte upp och sövde ner honom. Katten fanns när jag föddes, så va ju alltid van att ha honom runt sig hemma, sedan vart det väldigt tomt.

no1fitness
2004-11-16, 00:42
Lider med dig... :(
Vet hur det är att förlora en kattkompis...

palme
2004-11-16, 08:48
Inte direkt ovanligt att katter drabbas av cancer i magen, förstår inte varför du inte ringde en vetrinär direkt istället för att fråga på ett träningsforum????

Jaja...

RIP Musse.