handdator

Visa fullständig version : Var är kladdkakan??


Sophie
2004-11-07, 19:28
:confused: Är det nån som vet var har kladdkakareceptet tog vägen??
den där med kesella... ;)

wreka
2004-11-07, 19:37
:confused: Är det nån som vet var har kladdkakareceptet tog vägen??
den där med kesella... ;)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10484&highlight=kladdkaka

Frantic
2004-11-07, 20:32
Kan det där vara gott?

Menigar
2004-11-07, 21:08
Kan det där vara gott?

"Kladdkaka med kesella
Den här kladdkakan är skitgod! Skär man upp en bit och lägger i en djup tallrik kan man skumma minimjölk till ett tjockt skum och hälla upp runt om. Jummie!"

I believe in my moderator! ;)

Edit; Stavning

supremo
2004-11-07, 22:03
Fruktsocker, heter det Fruktsocker i affären eller är det något annat produktnamn man ska leta efter?

kalleHUND
2004-11-07, 22:29
Fruktsocker, heter det Fruktsocker i affären eller är det något annat produktnamn man ska leta efter?

Det står fruktsocker/fruktos på min förpackning.

mooch
2004-11-08, 09:16
Jag gjorde den kladdkakan i fredags. Har gjort den tidigare med ganska dåligt resultat. Det gäller nämligen att VAKTA kakan i ugnen. Den går från helt rinnande till aldeles för torr på typ en minut. Så det gäller att få den där mittemellan. Riktigt kladdig. Den här gången bytte jag också ut kesellan som jag tycker är lite för sur mot lättfil med bärsmak, öste i lite extra kakao, samt sötningsmedel istället för socker. Som pricken över i tryckte jag i små bitar av vit choklad i smeten, det blev hur gott som helst!

z_bumbi
2004-11-08, 09:57
"kan man skumma minimjölk till ett tjockt skum och hälla upp runt om. Jummie!"

Blanda i lite complette med vaniljsmak så får du vaniljsås..

Sophie
2004-11-08, 13:36
Tusen tack!;) Jag provar idag..

Vir
2004-11-08, 14:04
Provade den igår. Var rejält missnöjd med smaken om man jämför med en riktig kladdkaka, men å andra sidan får man väga in att den inte är hälften så onyttig. Jag skulle inte rekommendera den dock.

Wain
2004-11-08, 15:41
Blir riktigt gott med lite rivet skal från en valfri citrusfrukt i smeten.
:thumbup:

db
2004-11-10, 22:20
Några msk fin likör är perfekt smaksättare. Körde med kaffelikör och fick gott resultat. Blir med mandellikör nästa gång..

Sökande
2004-11-10, 23:16
Sökandet på nätet ledde mig till det här receptet som jag gjorde utskrift på, minns inte varifrån. Alltså:

1 dl vetemjöl (jag tar ½ dl vetemjöl och ½ dl sojamjöl)
½ tsk bakpulver (jag tar en rågad tesked)
3 msk kakao (jag ta 4 rågade matskedar, nyttigt med ren kakao)
1 tsk snabbkaffepulver (som jag löser upp i lite vatten)
2 tsk vanillinsocker
1 krm salt
3 ägg
2 dl strösötningsmedel (jag tar Hermesetas)
2 msk strösocker (jag tar rårörsocker)
1 burk Kesella Mager

Blanda ihop de torra ingredienserna. I en annan bunke, vispa socker, sötningsmedel, salt och ägg pösigt. Rör ner kaffet och kesellan samt till sist de torra ingredienserna. Jag smörjer en gjutjärnsstekpanna och beströr den med kokosflingor, häller smeten i pannan och gräddar kakan 20 min i 200 grader. Var noga med att inte grädda kakan för länge! Servera med vaniljkesella.

Jag slutade röka för 6 månader sedan och går nu sakteliga ner i vikt trots att jag varje dag belönar mig med en bit av den här kakan. Jag förvarar kakan uppskuren i en bunke i kylen så att den håller sig i en vecka. Smaskens!